Režie:
Karel LamačKamera:
Otto HellerHudba:
Eman FialaHrají:
Vlasta Burian, Čeněk Šlégl, Adina Mandlová, Hana Vítová, Václav Trégl, Jan W. Speerger, Theodor Pištěk, Mariana Hellerová, Ljuba Hermanová, Antonín Vaverka (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Přepis divadelní hry E. A. Longena V tlamě velryby (z repertoáru Divadla V. Buriana). Fraška plná zápletek, převleků a všelijakých taškařic včetně jazykových parodií, to vše jen pro to, aby se Burian před kamerou vyřádil stejně jako na jevišti. Vlasta Burian zde vytvořil postavu Emana Pípy, kterého z finanční tísně má zachránit příjezd strýčka Jonáše z Ameriky. Eman měl rád Lidušku (A. Mandlová), ta si však vzala jeho bratrance Adolfa (Č. Šlégl). Eman se opije a tropí výtržnost – je odveden na psychiatrii, kde potkal dalšího svého příbuzného strýce Hanibala (T. Pištěk). Ten se zase souží pro tetu Matyldu, která však čeká na příjezd Jonáše, aby si ho vzala. Adolf si potřebuje vyřídit záležitost s bývalou milenkou (L. Hermanová), proto přemluví Emana, aby se přestrojil za strýčka Jonáše a tím odlákal pozornost jeho ženy. A tak začíná bláznivá komedie – vše končí příjezdem pravého strýčka. (Česká televize)
(více)Recenze (139)
Vlasta Burian ve své životní pohybové, mimické a tady především vyprávěčské formě, kdy si film může dovolit na několik minut úplně zastavit a kamera i ostatní herci nechají krále komiků kecat, plácat, žvanit, blábolit a vymýšlet si další a další absolutní absurdnosti nejhrubšího zrna. "No, 1400 poschodí, to je asi opravdu moc, spíš 1200. - Ty mrakodrapy mají na obě strany stejný počet pater. Víte, já mám domovníka Japonce, on to má domů blíž! - Ona krmila v zoo krokodýli, už nekrmí!" Anebo ta Burianova angličtina! "I, I, I, do do do don´t understand. Wedding? Yes, vatting. I have vatting. Here. And here too!" ()
Pociťoval som niečo ako zberateľský nepokoj kvôli existencii niekoľkých filmov s Vlastom Burianom, ktoré som ešte nevidel. Nezlobte dědečka bol jedným z nich. Keby som vedel, aké mi prinesie sklamanie, radšej by som sa zmieril s prázdnym políčkom v albume. Väčšina Burianových filmov je založená na jeho hereckej dominancii a okolo sa motajúcich, o triedu až dve horších, kolegov. V tomto filme je neprirodzene slabý dokonca aj Vlasta Burian. A tí ostatní? Tí produkujú výkony hodné absolventského predstavenia nejakej pomocnej hereckej školy. ()
Slušná bláznivá komedie (část děje se opravdu odehrává v příslušném ústavu), ale trochu disproporční – úvod v hospodě je natahovaný a navíc hledá vtip drobet rozpačitě, závěr zase uspěchaný. Ale čert to vem, vždyť je tu Adina Mandlová na kruzích, sádroví trpaslíci jako symbol nevkusu už ve třicátých letech a (což mě dostalo nejvíc) úhybné manévry Vlasty „kdo-že-je-Jackie-Chan?“ Buriana. ()
Podarená veselohra, v ktorej skvelý výkon Vlasty Buriana zráža podpriemerný príbeh pozliepaný z nesúrodých epizód. Tie sa síce točia okolo strýčka Jonatána, ale akosi nedržia pohromade. Burian je tu naozaj za hviezdu a ostatní herci mu len sekundujú aj to veľmi nešikovne. Niekoľko krát zmení prevlek, takže sa zo strýčka Emana stane Jonatánom a nakoniec "dědečkom", ktorého prejav s fistulou je naozaj zlatým klincom. 65% ()
Zřejmě nejbláznivější komedie Vlasty Buriany, král komiků zde předvádí jak by řekli Američané one man show, naplno se zde projevuje jeho schopnost improvizace, gest, pohybové kreace a neuvěřitelné slovní zásoby, jeho gut ivning vodpoledning již zcela zlidovělo. Ostatní zde působí spíše jako stafáž, přihrávači. Určitě patří tato veselohra k tomu lepšímu co Burian natočil. Dávám čtyři hvězdičky. ()
Galerie (15)
Photo © Meissnerfilm
Zajímavosti (1)
- Jonáš/Eman (Vlasta Burian) říká, že bydlí v Hopfenštokově ulici. Tak se skutečně jmenovala v Praze od poloviny 19. století do roku 1952 dnešní ulice Navrátilova na Novém Městě. (rakovnik)
Reklama