Reklama

Reklama

Zapadákov

  • Česko Badlands (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Píše se rok 1959, Kit (Martin Sheen) zavraždil několik lidí a jeho nová přítelkyně Holly (Sissy Spacek) byla při tom. Aby unikli trestu, prchají přes Jižní Dakotu a Montanu a předstírají, že se nic nestalo. Pocit viny je však příliš velký a dokáže pronásledovat na každém kroku. Zapadákov je první ze tří významných filmů scenáristy/režiséra Terrence Malicka (Nebeské dny, 1978 a Tenká červená linie, 1998) inspirovaný skutečným, děsivým příběhem vraždění na americkém středozápadě roku 1958. Malick nápaditě proměňuje příběh do provokativní studie lidí odcizených od běžného života. Krásně natočený a nezapomenutelně zahraný, to je filmová pouť Zapadákovem. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (221)

lamps 

všechny recenze uživatele

Bezesporu výjimečný debut, kterým Malick okamžitě ukázal svou velikost. Falešná osudovost, násilí, touha žít a konat podle svého, přiblížit se přírodě a starodávným lidským pudům. Sheen exceluje, Spacek stačí pouze stát a vyjukaně koukat, aby svou naivní, slepě kráčející postavu naplnila dostatečným charakterem a přesvědčivostí.... Průběh lze snadno odhadnout, ale požitek ze sledování je zásluhou Malickovy vizuální imaginace a nádherně začleněného soundtracku přesto jedinečný. ()

Vitason 

všechny recenze uživatele

Venkov nabízí to, co město nemá: krásnou přírodu. Můžete zde pěstovat kravičky a jiná ušlechtilá zvířátka, ale člověk se někdy diví, že tam ještě vůbec někdo žije, když se podívá na film jakým je třeba Zapadákov. Venkov zde funguje jako krásné peklo na zemi, které brání mladým lidem v rozletu a osvobodí je až láska. Když se jednoho dne přestane okouzlující mladík Kit hrabat v popelnicích, tak potká mladou zrzku a přeskočí jiskra. Jenže Kit je příliš pohodlný, aby řešil problém jinak než kulkou. Terrence Malick nabízí pro sebe typicky krásné záběry okolní přírody v dojímavé road movie, která má skoro všechno: dobré herce, chytlavý příběh, ale naprosto jí schází lepší psychologie postav a já jsem hlavním hrdinům prostě nemohl věřit. Jen tak pro zajímavost. Stejná hudba byla společně s voiceoverem hlavní hrdinky použita ve Scottově Pravdivé romanci, že by Tarantinovo přihlášení se k tomuto snímku? Podobné filmy: Thelma a Louise (1991), Pravdivá romance (1993), Natural Born Killers (1994) ()

Reklama

Slasher 

všechny recenze uživatele

Příběh je příliš volný a nahodilý, iracionální, smrdí mi to hippie bullshitem, neodnesl jsem si nic než pár dojmů z pěkných planin, Sheen celkem zabírá jako vrahounská variace Deana, ale ta zabržděná hnusná zrzka je na ránu a promrhání hlavní ženský role (ČSFD se ale rozplývá). Případ slabý klasiky, kde ani nevidím smysl namáhat googlením porce extra informací a výkladu, prostě to šlo mimo mě, odškrtávám a jdu dál. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Mallickův celovečerní debut mi přijde jako úporný pokus vypořádat se se vším, co předcházelo jeho odhodlání tvořit po svém, a pojmenovat ten skutečný nultý bod, před kulturou, která režiséra učila mluvit a představila mu pohodlím, stravou a vzděláním chýru Amerického snu. Nejde jen o spálení dívčina rodného domu samozvaným rebelem, snímané se zvláštní pečlivostí, hierarchizovaně zaměřující stopy opouštěné civilizace, ale i o upálení žánru, kriminálního dramatu. Bezstarostná jízda Bonnie a Clyde se zde zřejmou nemotivovaností činů zvrací v mdlobu zášti a necitlivosti, korunovanou ironickými záběry divočiny. Málokdo se jí vymyká tak jako přezrálé plody severoamerického masového vraždění, které film sleduje. Chladná horečka, sliz, který brání looserovi i dívce, oběma odsouzeným vlastní nevidomostí k domnělému schraňování, na něž ponejprv střílel(i), porozumět smyslu života, a tak ho nahrazují dobrovolnou smrtí, vůči níž se ale brání, jak jen to jde. Hrdinčiny reflexe vzbuzují dojem retrospektivního vyprávění: jako by bilancovaly šílenou cestu do nejhlubšího dolíku horečky… zároveň však vpouštějí trávený divácký zrak dětinskými frázemi, šedou řečí nudy, která je pravým pozadím všeho pozorovaného, do nejtemnějšího chaosu těch nejstřízlivějších návyků. Mnohdy strhující přírodní záběry, úchvatné postřehy krajiny a zvířeny, tak neúprosně nepřiléhají k tomuto banálnímu, unuděnému „zločineckému“ dění, že se až zdá, že režisér je sám zhnusen tím, co točí, že musí výslovně manifestovat svou jinakost a experimentálnost svého filmu, aby se od něj vzdálil. Stejně tak působí „filosofie“ rodící se z vrahových úst: Mallickův Kit není zdaleka Büchnerovým Vojckem, který filosofii potí vzdor zpanštělým čichovým buňkám svých směšných pánů; je to šustící papír, který se místy slepil a stvořil větu, která i mluvčího samého překvapí a která manifestuje režisérův přesah. Tam, kde lidský život nevyváží plynutí mraků a prosté slovo produchovněnou filozofující tezi, musí být každému jasné, že jde v podstatě – a především – o něco jiného: o ten požár, v nějž diváky nehodné rozumění vylákal ten, který nedokáže hasit. Souběžné natahování Carla Orffa na skřipec popových amerických zornic připomíná televizní reklamu a hlouběji tříští celek. Donekonečna se připomínající otázka po záměrnosti, vědomosti snímaného nakonec přehluší i křik helikoptéry a zneváží sám závěr. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Čo sa týka filmu Badlands - vizuálne perfektný, emocionálne vyhrotený a po všetkých stránkach svojsky poňatí film, ktorý je plný premyslených záberov, detailov, hudby a v ktorom sa dá nájsť omnoho viacej silných scén, ktoré ešte umocňuje nadpriemerný výkon dvojice hlavných predstaviteľov, ako sa na prvý pohľad môže javiť. Malick dokázal, že je režisér z veľkým R, pretože spôsob akým vykreslil situáciu a jej vyhrotenie - posledných 15 minút, je naozaj dokonalých - núti diváka rozmýšľať o každom jednom čine, ktorý je na plátne zobrazený a rovnako ako aj o jeho dôsledkoch. V nemalom rade sú to ale pohnútky hlavného hrdinu Kita, ktoré diváka dokážu zaujať. Jednak preto, lebo je sympaťák, ale jednak preto, že dôvod prečo robí to čo robí, nie je nejako v celom filme definovaný. Dokonca aj odpoveď na túto otázku, ktorú mu pokladá ochránca zákona je - neviem, asi som chcel len byť zloduchom. Dielko, ktoré núti premýšľať, bez toho aby bolo plné filozofických kecov a snahy diváka nasmerovať k nejakej odpovedi priamočiarou cestou. Film sa dá krásne užiť. Je dynamický, núti vás k zamysleniu, je zábavný - kamera neskutočne hravá a to všetkom v epochálnom príbehu, ktorý je vďaka postavám neskutočne minimalistický. Prvotina za ktorú sa režisér nemusí hanbiť a ktorá ma veľkú silu aj po skoro 40 rokoch ()

Galerie (56)

Zajímavosti (33)

  • V automobilové honičce v závěru filmu je pískot pneumatik přidán dodatečně. V prašném písku by takový zvuk nevznikl. (J.A.K.)
  • Kit (Martin Sheen) a Holly (Sissy Spacek) prchají postupně v těchto vozech: Mercury Coupe ročník 1951, Studebakeru Champion Starlight De Luxe z roku 1949 a v Cadillacu Series 62 Hardtop Coupe ročník 1959. (J.F.B.)

Související novinky

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

03.04.2022

Po několika nezdařených pokusech oživit novou verzi Vrány, včetně jednoho s Jasonem Momoou (Aquaman, Hra o trůny) v hlavní roli, se sdružení nezávislých producentů Hassell Free Productions, The… (více)

Reklama

Reklama