Reklama

Reklama

Zapadákov

  • Česko Badlands (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Píše se rok 1959, Kit (Martin Sheen) zavraždil několik lidí a jeho nová přítelkyně Holly (Sissy Spacek) byla při tom. Aby unikli trestu, prchají přes Jižní Dakotu a Montanu a předstírají, že se nic nestalo. Pocit viny je však příliš velký a dokáže pronásledovat na každém kroku. Zapadákov je první ze tří významných filmů scenáristy/režiséra Terrence Malicka (Nebeské dny, 1978 a Tenká červená linie, 1998) inspirovaný skutečným, děsivým příběhem vraždění na americkém středozápadě roku 1958. Malick nápaditě proměňuje příběh do provokativní studie lidí odcizených od běžného života. Krásně natočený a nezapomenutelně zahraný, to je filmová pouť Zapadákovem. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (221)

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Pokud vychází tvůrci nějakého filmu ze skutečných událostí, už předem počítám s tím, že si děj poněkud upraví, jenže v tomto případě napsal scénárista úplně nový příběh, který toho se skutečností neměl mnoho společného. Asi to bylo tím, že se ve skutečném příběhu Charlese Raymonda Starkweathera a Caril Ann Fugate vyskytovalo mnohem více krvavých detailů než romantických momentů, a lidé si (fakt netuším proč) velice rádi idealizují zločince. No, a protože se scénář vydal touto novou cestou, ztratil pro mě film jakoukoli výpovědní hodnotu, při projížďkách polopouští jsem se navíc celkem nudil, takže to pro mě byla z větší části jen ztráta času. Ale uznávám, že se několik záběrů západu slunce fakt povedlo a Martin Sheen se vcelku snažil. / Poučení: Okouzlují tě zločinci? Mysli na své blízké, blbe. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Mallickův celovečerní debut mi přijde jako úporný pokus vypořádat se se vším, co předcházelo jeho odhodlání tvořit po svém, a pojmenovat ten skutečný nultý bod, před kulturou, která režiséra učila mluvit a představila mu pohodlím, stravou a vzděláním chýru Amerického snu. Nejde jen o spálení dívčina rodného domu samozvaným rebelem, snímané se zvláštní pečlivostí, hierarchizovaně zaměřující stopy opouštěné civilizace, ale i o upálení žánru, kriminálního dramatu. Bezstarostná jízda Bonnie a Clyde se zde zřejmou nemotivovaností činů zvrací v mdlobu zášti a necitlivosti, korunovanou ironickými záběry divočiny. Málokdo se jí vymyká tak jako přezrálé plody severoamerického masového vraždění, které film sleduje. Chladná horečka, sliz, který brání looserovi i dívce, oběma odsouzeným vlastní nevidomostí k domnělému schraňování, na něž ponejprv střílel(i), porozumět smyslu života, a tak ho nahrazují dobrovolnou smrtí, vůči níž se ale brání, jak jen to jde. Hrdinčiny reflexe vzbuzují dojem retrospektivního vyprávění: jako by bilancovaly šílenou cestu do nejhlubšího dolíku horečky… zároveň však vpouštějí trávený divácký zrak dětinskými frázemi, šedou řečí nudy, která je pravým pozadím všeho pozorovaného, do nejtemnějšího chaosu těch nejstřízlivějších návyků. Mnohdy strhující přírodní záběry, úchvatné postřehy krajiny a zvířeny, tak neúprosně nepřiléhají k tomuto banálnímu, unuděnému „zločineckému“ dění, že se až zdá, že režisér je sám zhnusen tím, co točí, že musí výslovně manifestovat svou jinakost a experimentálnost svého filmu, aby se od něj vzdálil. Stejně tak působí „filosofie“ rodící se z vrahových úst: Mallickův Kit není zdaleka Büchnerovým Vojckem, který filosofii potí vzdor zpanštělým čichovým buňkám svých směšných pánů; je to šustící papír, který se místy slepil a stvořil větu, která i mluvčího samého překvapí a která manifestuje režisérův přesah. Tam, kde lidský život nevyváží plynutí mraků a prosté slovo produchovněnou filozofující tezi, musí být každému jasné, že jde v podstatě – a především – o něco jiného: o ten požár, v nějž diváky nehodné rozumění vylákal ten, který nedokáže hasit. Souběžné natahování Carla Orffa na skřipec popových amerických zornic připomíná televizní reklamu a hlouběji tříští celek. Donekonečna se připomínající otázka po záměrnosti, vědomosti snímaného nakonec přehluší i křik helikoptéry a zneváží sám závěr. ()

Reklama

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Terrence Malick je indivíduum. Badlands je zvláštny film. Takmer anticky vystavaný tragický príbeh lásky, v ktorom musí hrdina opustiť svoj život a čeliť osudu, aby získal svoju milovanú, ktorý je tu však obrátený takmer naruby - hrdinom je absolútne obyčajný 25-ročný, o nič sa nezaujímajúci fešák a flákač, pracujúci ako smetiar, ktorý sa jedného dňa rozhodne zrealizovať svoj veľký útek zo sveta. Vezme to najnutnejšie, svoju milovanú, zastrelí jej otca a hurá do nekonečných plání a prérií zabudnutej zeme. Teda vlastne Severnej Ameriky. Celý film je natočený tak, aby pôsobil veľmi realisticky, no nielen to - až prachobyčajne, akoby chladnokrvné zastrelenie minimálne 6 ľudí bola úplne bežná vec. A divák, ktorému je Kit sympatický a fandí mu, to tak berie tiež. Predsa len Kit zabíja len tých, ktorý jeho plán ohrozujú. A tak jeden a pol hodiny sledujeme film, v ktorom sa okrem dvoch naháňačiek a niekoľkých vrážd v podstate nič nedeje. Len sa jazdí z jedného miesta na druhé, počúvame rozprávačské vstupy Sissy Spacek a znudeného pofľakovača Martina Sheena. Aspoň je vidno, po kom je Charlie. 95% ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Ničím resp. nikým nespoutaný, nevyzrálý Rebel bez příčiny M. Sheen, v doprovodu mladičké S. Spacek, v netradiční odosobněné road movie dvou utečenců před zákonem „odnikud nikam“, směřující však pomalu ale jistě k očekávanému neodvratnému konci. To vše za doprovodu Malickovi typické, volně plynoucí režie a kamery T. Fujimota vyžívající se v detailech a všímající si krás přírody. Syrovost, chladnost, nekompromistnost (díky absenci svědomí resp. jakémukoliv pocitu viny) skvěle hrajícího M. Sheena, se tu příkladně prolíná s naivností mladičké S. Spacek, přičemž tón filmu se příkladně mění s postupně se měnícím „střízlivějícím“ pohledem mladičké Holy ke Kitovi. Díky odosobněnému, nemoralizujícímu Malickovu pohledu, se divák dostává do pozice jakéhosi pozorovatele, (nesympatizuje s hlavními hrdiny, ale ani je nezavrhuje) a zvláštním zvráceným? způsobem, si tak snímek užívá. Badlands je chladně melancholická podívaná, na kterou bych se, po úvodním naladění, dokázal dívat klidně další hodinu. 85% ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Zapadákov je taková poetičtější verze příběhu ve stylu Bonnie a Clyde. Film sice není takovým opusem, jako Tenká červená linie nebo Strom života, ale to je vzhledem k tomu, že se jedná o debut celkem pochopitelné. Přesto ale Zpadákov nese známky tvůrčí suverenity a vyzrálosti. Režie vždy skvělého Terence Mallicka, kamera a střih filmu dodávají poetický ráz, který i z pustých a nehostinných koutů Ameriky vytváří krásné prostředí. Ve skvělém spojení s klasickou hudbou se pak tento efekt násobí. Herecké výkony Sheena a Spacek zase dodávají dvojici kriminálníků uvěřitelnou lidskou povahu milenců s téměř dětinským pohledem na svět. Byť film nedosahuje výšin již zmíněných Mallickových děl a nenašel jsem nic, co bych mohl vytknout, tak s přihlédnutím toho, že se jedná o prvotinu začátečníka, dávám maximální hodnocení. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (30)

  • Bílý policejní vůz je Ford Fairlane 500 z roku 1958. (J.F.B.)
  • V průběhu filmu se objevují nápisy a reklamy na ropnou společnost Phillips 66. V době natáčení filmu pro ni pracoval otec Terrence Malicka. (Borrtex)

Související novinky

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

03.04.2022

Po několika nezdařených pokusech oživit novou verzi Vrány, včetně jednoho s Jasonem Momoou (Aquaman, Hra o trůny) v hlavní roli, se sdružení nezávislých producentů Hassell Free Productions, The… (více)

Reklama

Reklama