Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Šakal
    *****

    ŽENA, to je ozdoba přírody. Věděl to B. Hrabal, věděl to J. Menzel a pan Somr resp. výpravčí Hubička jim to denodenně dokazoval, přičemž byl (kdykoliv a kdekoliv) připraven to stvrdit i razítkem (jak já tu scénu miluju). A je úplně jedno, zda je to za války, míru, na jaře, či na podzim. Jen ten Vašek Neckář resp. M. Hrma se v tom teprve učí chodit aneb dr. Brabec konstatuje diagnózu- eiaculatio praecox a rovnou ordinuje i (rychlo)léčbu) aneb jak zpívají Mandrage: „hledá se žena......zkušená žena“. Čas však neúprosně tlačí a hodiny odkrajují poslední vteřiny (do) příjezdu „ostře sledovaného vlaku“. To aby bylo dostatečně jasno, že (zde) se hraje (i) na vážnou notu, tj. Hrabalovsky poetické (Menzelovsky chronologické, méněvrstevnaté) se silným mrazivým (protektorátním) podtextem, to zejména díky postavě V. Brodského coby kolaboranta rady Zedníčka. Zasloužený klenot české resp. československé kinematografie, byť paradoxně (alespoň v době vzniku) (o)ceněná více v zahraničí než u nás doma. P.s. pro čtenáře předlohy (resp. jejich výtky) mám pochopení.....90%(25.2.2013)

  • Šandík
    ****

    Nepochybně velice silný film. Přesto při srovnání s Hrabalovou kongeniální předlohou působí jako její dosti slabý odvar. Je znát, že se režisér teprve učil vnímat "hrabalovskou poetiku". Mnohé z předlohy buďto nepochopil, nebo mu to připadalo nadbytečné a při vytváření scénáře to osekal. Mnohé v daných podmínkách natočit asi nešlo, neboť by to bylo příliš drahé. Třeba rozstřílený německý vlak na páté koleji, nebo zmrzlé koně ležící vedle trati. Mnohé ovšem natočit jistě šlo. Zcela se ztratilo jak soucítění s trpícími zvířaty, tak především smíření s Němci skrze totéž utrpení a bolest. Výrazně potlačena byla charakteristická mnohovrstevná struktura předlohy. Utrpení zvířat se jako prostý popis situace (bez známky soucitu) mihne v dialogu železničních zaměstnanců, soucítění s trpícími Němci se ovšem ve filmu neobjeví vůbec, přestože to je, vedle citových problémů Miloše Hrmy, prakticky základní téma Hrabalova textu! Pokud Hrabal ve svém textu rozehrává obrovskou spoustu paralelních témat, pak v Menzelově filmu zůstaly pouze dva: eiaculatio praecox a protinacistický odpor. Už tady se ovšem objevuje prakticky základní Menzelův charakteristický rys, záliba v "absurdních obrazech", zde například v přidaném (!) motivu železničáře předvádějícího na stojící lokomotivě své obrazy... Menzelova poetika není s tou Hrabalovou komplementární. Hrabal vykresluje nesmírně silné, z reálného života odpozorované obrazy, které sice mnohdy jsou zcela absurdní, ale v daném prostředí a době mají hluboký smysl, poukazující na burcující zvrácenost dané situace, Menzel kreslí slaboduše absurdní "barvotiskové obrázky", které o dané době a situaci většinou nevypovídají vůbec nic, pouze v sobě mají krásu naivních malířů... Celkový dojem: 80% PS: Velice by mě zajímalo, jak by tuto látku natočil Vláčil, Forman či Passer.(23.9.2006)

  • castor
    ***

    Moje československé výlety pokračují dalším Hrabalem, kterého si v šedesátých letech Menzel (naneštěstí) tak oblíbil. Drobné strasti a radosti života několika postav v nelehkých válečných dobách kdysi zřejmě představovaly filmový kus nadčasových kvalit, dnes už ale ono kouzlo, troufám si tvrdit, lehce pominulo. Místy bez emocí, většinou bez gradace, možná lecčemu ublížil Neckářův monotónní projev, nevím. Vím ale, že jen kvůli ohlasu a zlatému plešounovi, který snímek dostal, nahoru s hodnocením a do kolen za dojem z filmu určitě nepůjdu!!(5.12.2012)

  • svik
    *****

    Tento film sem si vzal na špacír z nutnosti ke škole. Nečekal sem nic extra ale opak je pravdou. To co se odehrálo se nedalo doopravdy očekávat, ohodně lepší jak Postřižiny. Čekal sem romaitcké nudné drama, ale film mi vyzněl jako ostřě mráz nahánějící (podřezání žil) drama. Neckář byl skvělý a režie na pravém místě.(31.3.2007)

  • Pluhy
    ***

    Neckář je tu tak mlaďoučký, miloučký a roztomiloučký, že jsem v tu ránu pochopil, proč spousty našich maminek a babiček zaplakali nad jeho ejaculatio praecox. Typická menzlovina, která dost možná zastínila i Hrabalovo novelu a získala Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Na druhé straně mi po celou dobu připadalo, jakoby pan Menzel nechal oči ve výstřizích vnadných hereček a tak nějak mu unikali přešlapy v hereckých výkonech, či kladl velmi malý důraz na gradaci, nebo více emotivní finále filmu. Neckář v hlavní roli je ale tak silným hereckým výkonem, že táhne celý film nahoru.(26.6.2014)

  • - Role výpravčího Hubičky se měl zhostit Rudolf Hrušínský st. Byl však pod smlouvou u jiného projektu a tak byl obsazen Josef Somr. (DaViD´82)

  • - Přes popularitu, kterou role výpravčího Hubičky Somrovi přinesla, mu paradoxně na čas zchladila vztahy s otcem, který s ním na čas přestal mluvit. Celý život totiž pracoval u dráhy a tak postavu svůdníka Hubičky bral jako urážku počestnosti železničářů. Zvláště se mu nezamlouvala závěrečná razítkovací scéna. (DaViD´82)

  • - Menzel měl problémy s obsazením neherce a scénáristy Vladimíra Valenty do role přednosty stanice. Kvůli divácké atraktivnosti mu byl doporučován ředitelem studia Karel Höger. (DaViD´82)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace