Reklama

Reklama

Film režiséra Vladimíra Michálka je postmodernistickou vizí nedokončeného románu Franze Kafky "Nezvěstný". Do Ameriky počátku 20. století, země velkých vzletů i velkých pádů, přijíždí mladý Čech (M. Dejdar). Jeho strýc (J. Lábus) je nejbohatší muž Ameriky. Synovce přijme jako vlastního syna za podmínky absolutní podřízenosti. V tvrdých poměrech, tolik vzdálených idylické Evropě, mladý muž neobstojí. Je strýcem tvrdě a nečekaně zavržen. Amerika mu nastaví svoji druhou tvář – stává se z něj vyděděnec bez budoucnosti. Filmová vize mu však jistou naději poskytne. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (196)

lucascus 

všechny recenze uživatele

Příliš osobité, což navodilo skvělou ponurou až noirovou atmosféru. Zaujali herci v menších rolích - především Tomáš Vorel a Václav Marhoul, výjimečně děsivě a temně pak působil Jiří Lábus. Filmem se prolínala zajímavě pojatá hudba, která dodávala vlekoucí se tempo a pochmurnost. Nejvíce mě pak zaujaly stylizované kulisy provedené na kafkovský způsob. Tady však klady končí, bohužel mi nesedla hlavní postava které se zhostil Dejdar, který silně přehrával a jeho naivní koulení očima mu prostě nešlo uvěřit. Dobře nedopadly ani ženské postavy, ztvárněné neherečkami (vlastně modelkami). Ne, bohužel k dokonalosti hodně chybí. ()

Lindiště 

všechny recenze uživatele

Z tohoto čiší temnota a existencialismus. Pokud někdo napsal, že se mu dělalo špatně, tak si myslím, že se ho dotkla ta pravá "kafkovská" nálada, o kterou režisér jistě usiloval. Podle mého názoru perfektní vystižení atmosféry. Musím také vyzdvihnout skvělé herecké výkony našich vesměs bavičů v neobvyklých rolích. ()

Reklama

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Samozřejmě, že je Michálkova variace na Kafkova Nezvěstného čtením tohoto románu jinošskýma očima, a není důvod mu to vyčítat. Kafku (ba cokoliv jiného) je možné číst různým způsobem a on zvolil tento, korunovav jej Terezinou láskou, „Luciinou“ hudbou a závěrečným panoramatem zastupujícím dojatý úsměv diváka, zapomínajícího, že poušť se rozrůstá vertikálně i horizontálně. Michálek vyzdvihl příběh sebenalezení mladého muže v panoptikálním Novém světě, spojiv v něm groteskní absurdity, kořenící ve starosvětských traumatech, s euforickým okouzlením vábivé novosvětské mnohotvářnosti. Myslím, že uspěl. Nedostal se sice až na myšlenkovou hloubku, ale přinejmenším v psychologické kresbě hrdinů nebyl mělký. Zbytečně (intelektuály) podceňovaný a přirozeně (davem) nedoceněný film, který snad nejednoho jinocha může povzbudit k četbě toho souchotinářského mladíka, který otřásl tímto světem. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Jakpak se tvůrci filmové adaptace Kafkova románu "Nezvěstný" vypořádali s jeho nedokončeností? Zhůvěřile kýčovitým happy endem podkresleným dobovou vypalovačkou od kapely Lucie, který navíc ani nelícuje s dosavadním stylem filmu. Ale zase to na druhou stranu skvěle ilustruje nabubřelost blockbusterového projektu, který měl být současně osobitý, důležitý a vážný, ale také divácky přístupný, marketingově uchopitelný a mainstreamově prodejný. Ačkoli samotného Kafku, respektive jeho prózu charakterizuje problematický vztah k ženám, Michálkův celovečerní debut předlohu přetváří do esenciálně devadesátkového bijáku sálajícího všemi dobovými neduhy. Čecháčkovské chcípáctví, otevřená misogynie a obšournický étos zde zcela upozaďují kafkovské motivy. Při tom ale nelze "Americe" upřít nápadité formální uchopení s expresionisticky ztvárněnými velkými celky a naopak klaustrofobně skličujícími polodetaily interiérových sekvencí. ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Kafka si přál, aby se, až zemře, jeho příběhy nikdy nevydaly. Nechtěl, aby lidé zkoumali, co jimi myslel. Max Brod jej neposlechl a téměř 90 let po Kafkově smrti se jeho příběhy stále řeší, snažíme se v nich najít poselství, točí se filmy... A to nemluvím o osobní korespondenci, která se zkoumá doslova písmenko po písmenku. Vím, že by svět přišel o veliká díla, ale neměla by se přání autorů respektovat, neměl by se i po smrti zachovávat nějaký respekt, nárok na soukromí? ... Samotný film není špatný, nic nového do Kafkova příběhu ovšem nevnáší, spíše ho dělá plytčím, nudnějším... ()

Galerie (10)

Zajímavosti (10)

  • Výtvarné ztvárnění filmu malířem Jaroslavem Rónou bylo inspirováno Verneovkami Karla Zemana. (hippyman)
  • Kvůli uspoře peněz byl celý film natočen na 16mm filmový materiál a až poté hotový překopírován na 35mm film. (ramsatko)
  • Film vychází ze stejnojmenné inscenace Studia Ypsilon (1989), ve které už tehdy hrál Martin Dejdar hlavní roli a shodné jsou i některé další role. (NinadeL)

Související novinky

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

01.08.2016

David Koller, Dasha, Michael Kocáb, Michal Pavlíček, Ondřej Ruml, Michal Dvořák a další hvězdy v sobotu 27. srpna vystoupí na velkolepém multimediálním koncertu filmové hudby pod poděbradským zámkem… (více)

Reklama

Reklama