
Ani ve snu!
-
Ani vo sne!
-
In Your Dreams
(festivalový název)
Romantický / Sportovní
Česko / Slovensko / Bulharsko, 2016, 79 min
Režie:
Petr OukropecScénář:
Egon TobiášKamera:
Tomáš SyselHudba:
Filip MíšekHrají:
Barbora Štikarová, Klára Melíšková, Jan Vondráček, Ivan Martinka, Toman Rychtera, Jáchym Novotný, Adam Mišík, Martina Kavanová, Jasmína Jungvirthová, Eva Leinweberová, Rostislav Novák st., Marie Spurná, Tomáš KořénekProducenti:
Petr Oukropec, Pavel Strnad, Silvia Panáková, Erik PanákStřih:
Jakub HejnaZvuk:
Richard MüllerScénografie:
Henrich BorárosMasky:
Jana BílkováKostýmy:
Linda BorárosObsah
-
Laura (Barbora Štikarová) je hbitá, mrštná a paličatá holka. Touží se dostat do party parkouristů a spolu s nimi zdolávat překážky, které jí nastavuje městské prostředí. Při tom ji zaskočí láska, kterou pocítí k Lukymu (Toman Rychtera). A začne žít dvojí život: Ve fantazijním světě komických a romantických vizí jí Luky patří, v realitě ale její snaha se s ním sblížit skončí karambolem. Ve chvíli, kdy se oba její světy zvláštním způsobem propojí, se Laura musí rozhodnout. Buď bude nadále romanticky snít, nebo se dokáže poprat se svým skutečným životem.(CinemArt)
- Film Ani ve snu! vyniká svou autenticitou, citem pro výběr neotřelých prostředí, atmosférou města a prací s mladými neherci. Odehrává se v prostředí parkouristů – v partě mladých lidí, kteří se snaží posunovat hranice vlastního těla a fyzických schopností v současném industriálním světě. Jejich životní styl, schopnost lezení, skákání a překonávání objektů jim přináší svobodu. Parkouristé zdokonalují tréninkem svůj pohyb a připravují se tak na možné extrémní životní situace. Mezi sebou nesoutěží, při trénincích se vzájemně jistí a spolupracují i na společných choreografiích. Parkour, který je životním stylem převážně kluků, je pro teenagery synonymem nezávislosti. Letní příběh Laury se odehrává právě v této komunitě mladých lidí. Vizuálně působivá salta, skoky a přemety tvoří kulisu paralelního příběhu teenagerů, kteří se parkour učí a každý k jeho filozofii přistupuje trochu jinak. Laura ho vnímá jako novou životní cestu, pro jejího partnera Lukyho znamená spíše způsob, jak na sebe upozornit. Tím, že Luky riskuje, se navíc myšlence parkouru zpronevěří a Laura nalezne cestu z uzavřeného světa naivních představ.(Česká televize)
- Příběh filmu je vystavěn kolem postavy svéhlavé šestnáctileté Laury (Barbora Štikarová), která se urputně snaží dostat mezi skupinku parkouristů. Ti svůj životní postoj zakládají na posouvání fyzických schopností vlastního těla skrze rozmanité způsoby překonávání objektů. Snímek, který autenticky a s humorem nahlíží na svět současných teenagerů, tvůrci obohatili o prvky fantasy.(Kino na hranici)
- „Ty tvoje podivné sny jsou pěkně děsivé. Prober se, sakra!" Není mnoho dívek, které by se zabývaly parkourem – nebo-li běhaly by po střechách a dělaly na nich salta, lezly bez jištění po zrezivělém lešení a skákaly z jedné stěny na druhou. Pro Lauru je to ale celkem brnkačka a v ulicích Prahy popouští uzdu nejen parkouru, ale také svým divokým myšlenkám. Líbí se jí Luky, ten však o ni nejeví zvláštní zájem. Lauřini rodiče žijí odděleně a její matka si zoufale hledá někoho nového. A od své nejlepší kamarádky se Laura dočká jen žárlivosti a nepochopení – dívčin život je prostě plný zmatku. A když už to nemůže unést, utíká se do světa snů... Jenomže ve chvíli, kdy se svět snů propojuje s realitou a přes její pukliny vyplouvají na povrch naděje i strach, udržet si život v rovnováze je není vůbec jednoduché...(Zlín Film Festival)
- Můžete někoho uvěznit ve snu? Teenagerce Lauře se to teď dost možná podařilo, což není úplně dobré, protože tím vězněm je pohledný parkourista Luky, její nová láska. Sportovní drama nejen pro teenagery je energickou sondou mezi české parkouristy kolem metra Vltavská i výpravou do snového vězení v Normandii.(MFF Karlovy Vary)
- Teenagerovská romance z prostředí urban parkouru je sondou do života šestnáctileté dívky, která se snaží prosadit mezi komunitou parkouristů a být přitom nablízku mužskému objektu svého zájmu. Romantické fantazie zasněné protagonistky tvůrci oživují ve stylizované, paralelně vedené vypravěčské linii.(Letní filmová škola)
- Pätnásťročná Laura je rezká, svižná a tvrdohlavá. Túži sa dostať do partie parkúristov a zaskočí ju láska, ktorú po prvý raz pocíti k Lukymu. Začne žiť dvojaký život. Vo fantazijnom svete romantických ilúzií jej Luky patrí. V realite skončí jej snaha zblížiť sa s Lukym karambolom. Vo chvíli, keď sa oba svety zvláštnym spôsobom prepoja, sa Laura musí rozhodnúť pre jeden z nich. „Obdivujem energiu a priamočiarosť, s ktorou sa násťroční vrhajú do života. Zaujíma ma krehkosť a zraniteľnosť, ktorá ich hľadanie sprevádza. Nebolo to jednoduché a priamočiare písanie. Dariť sa nám začalo až od chvíle, keď sme pre svoju hlavnú postavu Lauru našli autentickú komunitu a prostredie, ktoré v sebe nesie adrenalín typický pre dospievanie, fyzickosť a túžbu slobodne sa prejaviť. Navyše je to prostredie, v ktorom je veľký kus romantiky, a pochopiteľne i vzťahov. Urban parkúr a freerunning sme začali viac sledovať a uvedomili si, akí sú v ňom mladí Česi výnimoční," povedal Petr Oukropec.(Art Film Fest)
- přehled
- komentáře
- zajímavosti
- ocenění
- videa
- galerie
- ext. recenze
- ve filmotéce
- v bazaru
- diskuze
-
Photo © CinemArt
-
- Film byl realizován v Praze, ve Vysokých Tatrách a Normandii. (Zdroj: CinemArt)
-
- Ve filmu hrají naši přední parkouristé, jako je například: Tomáš "Zony" Zonyga a Tomáš 'Sahira' Taran, kteří pořádají vlastní kemp s výukou parkouru. (v.indruchova)
37%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Mládeži přístupný
![]() |
28.04.2016 CinemArt |
---|---|
![]() |
01.09.2016 Magic Box |
kingik
Známému producentu Oukropcovi nechybí odvaha jít proti proudu mainstreamu. Jen odvaha ale kolikrát nestačí. Nově se ocitl i v režijní sesli, kde nedokázal dát příběhu zvlhlé Laury tvar. Šestnáctiletá Laura žije v podstatě dvojí život. Ve skutečném světě už by ráda roztáhla nohy parkouristovi Lukymu, k němuž cítí svíravé vaginální stahy, ale on jejímu pubickému ochlupení nepodlehl. V jejím vysněném světě, plném komických a romantických vizí, je s Lukym v dokonalém souladu, je jen její. Z filmu jsem si neustále nemohl vybrat, která linie je pro děj dobrá, a která naopak překáží. Nakonec nebyla optimálně zvládnuta ani jedna. Přesuny do fantazijního světa byly samy o sobě divné. Holka nastoupí do výtahu, pocítí (pravděpodobně) klaustrofobii, následkem toho se jí začnou promítat vize, v nichž zažívá neskutečné blbismy se svým idolem. Realita je částečně o parkouru a partě výrostků, kteří ho provozují, o vypjatém vztahu s matkou, která má nového milence a do toho se seznamujeme i s mladým fantastou ze sousedství, který co nevidět bude patřit do rodiny, je totiž synem přítele Lauřiny mámy, ztvárnil ho Adam Mišík. Technicky je film na solidní úrovní, má zajímavou kameru, která zvládá technické finesy, o kterých jiné české filmy mohou jen snít. Přesto film celkově působí příběhově unyle, zápletka koliduje, herci film nedrží na patřičné úrovni. Barbora Štikarová v hlavní roli je castingový omyl. Je katastrofálně nesympatická. Film nepozvedly ani známější akvizice: Klára Melíšková a Jan Vondráček jsou tradičně špatní. Mišík je nadbytečný, jeho artikulace je děsivá. Petr Oukropec umí vyprodukovat pozoruhodné filmy (např.Bába z ledu), je odvážný i v oblasti tvorby pro mládež, což je patrné na tomto počinu, který smíchal parkour, fantazijní prvky a teenage žánr. Jenže se ukázalo, jak nesnadné je mixovat v českém filmu málo prověřené aspekty. Výsledek je pak poměrně nepřirozenou směsicí, u níž převažuje technické zpracovaní nad příběhovým srancem, který se z toho postupem času vyklubal. 5/10(8.2.2018)
JFL
Předně si zaslouží ocenit snaha o žánr v ČR nepraktikovaný a znatelně chybějící, a to ne ve smyslu parkourového filmu, ale teenagerského filmu (nesměšovat s teenagerskými komediemi). Stejně jako německý film "Parkour" i čeští tvůrci využívají sport jako metaforu pro určité životní období i otázky a výzvy s ním spojené. Bez ohledu na to, že parkour jako takový nemá věkové omezení, Oukropec a spol. si oproti německým kolegům vybrali vhodnější paralelu v dospívání a navíc v tématech neopětovaných citů, emocionálních zmatků a definování sebe. Pochybnosti nicméně vyvolává linie snu, která jednak působí trochu neadekvátně k věku hrdinky a vnáší do filmu přílišnou doslovnost a jednoznačnost. Takže současně je funkčním prostředkem s řadou nápaditých prvků, ale zároveň se nelze ubránit pocitu, že tvůrcům slouží jako scenáristická berlička. Obzvláště když v jiných ohledech se jim v realistické linii vyprávění daří spojovat konkrétní symboly s obecnějšími významy (motiv lana). Elementů vyvolávajících ambivalenci a vytrhávajících z jinak stylově vytříbené fikce má film více – především dialogy místy náhle šustící papírem, schematické dějové zvraty (zvrtnutý kotník) či studiové interiéry. Nicméně i k nim můžeme jako protiváhu položit o to výraznější prvky nedořečenosti nebo významově či pro vývoj postav nosné situace. Také mile překvapí koncepční uchopení samotného parkouru, které se nepokouší citovat z hyperefektních performačních videí, ale drží se stylově spíš při zemi, aby ilustrovalo hlavní linii dospívání a ne ji zastiňovalo. A jako finální bonus jsou zde přirození neherečtí představitelé z řad parkouristů, obzvláště pak hlavní představitelka, která postavě dává přirozenost a především fyzickou zdatnost. 7/10(10.7.2016)
hygienik
Len málo chýbalo do piatej hviezdičky. Najhoršie sú dialógy, ktoré znejú ako čítané preklady filmov na niekdajšom Polsate. Paradoxne to v mojich očiach filmu neuškodilo. Z urbámmeho prostredia Oukropec vyťažil maximum, snové scény sú zaujímavé a postavy autentické. Vzťahy medzi nimi by mohli byť prepracovanejšie a intímnejšie. Film má 3 veľké plusy: 1. Takýto, hoci povrchný, pohľad na subkultúru sídliskovej mládeže je v Čechách ojedinelý. 2. Oukropec sa touto "poctou Jungovi" v mojich očiach zaradil medzi moderných experimentujúcich českých režisérov, po boku Olma Omerzu. 3. Krátka stopáž zabraňuje tomu, aby divákovi film zovšednel, hoci ten mainstreamový sa asi aj tak nudiť bude.(2.9.2016)
Slarque
Parkour je vizuálně působivý sport, škoda že ho filmaři nevyužívají častěji. Tady ho zase táhne dolů jakási romantická magořina s výtahovou královnou, která působila nejen jako z jiného filmu, ale i z jiné planety. Barbora Štikarová vypadá tak, že bych jí věřil nejen její sportovní talent, ale jak se ocitne u majáku, tak už to zase jde šejdrem. Zajímavý pokus o něco jiného, který ovšem tak nějak nevyšel (50%).(3.6.2020)
slunicko2
Těžko uchopitelný námět není bez zajímavosti. Ale nudné zpracování odkazuje film někam do spodní části žebříčků kvality či oblíbenosti. 1) Parkour mi přijde jako velmi sexy sport. Oblečení je ovšem už sexy podstatně méně (u obou pohlaví)._____ 2) 19letá Barbora Štikarová (Laura) působí jako analogie Polívkové v Účastnících zájezdu, ale nemá ani její charisma, ani herecké schopnosti._____ 3) Pár pěkných herců: 25letý Toman Rychtera (Luky), 19letý Adam Mišík (Andreas), 18letý Jáchym Novotný (Alex), tracery - neherce neznám a neumím tedy zařadit._____ 4) A to proskakování tramvají se mi líbilo.(17.10.2020)