poster

Memento

  • USA

    Memento

  • Slovensko

    Memento

Mysteriózní / Thriller / Psychologický

USA, 2000, 113 min

Předloha:

Jonathan Nolan (povídka)

Scénář:

Christopher Nolan

Kamera:

Wally Pfister

Hudba:

David Julyan

Střih:

Dody Dorn

Scénografie:

Patti Podesta

Kostýmy:

Cindy Evans
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • J*A*S*M
    ****

    Tento naprosto originální thriller mi přinesl opravdu unikátní zážitek. Silnější mozkové cvičení si nepamatuju. Jeden z mála filmů, u něhož nemůže snad nikdo usnout. A ačkoli jsem z něj byl pořádně unavenej, jít spát bych po něm nemohl. On nutí přemýšlet i po skončení. A co nevidět si ho musím pustit znova. Bravurní.(29.7.2008)

  • Jeremy.jk
    ****

    Konečně jsem se taky dostal k filmu a svého výběru jsem nelitoval.. Memento je takovou skládačkou, kterou v průběhu děje skládáte dohromady a rozhodně u něj protočíte své mozkové závity. Nedoporučuju sledovat tenhle počin po namáhavém dnu ( ať už v práci, nebo jinde ), v souvislosti s únavou by jste totiž mohli začít ztrácet návaznosti a výsledkem není nic jiného než nuda - což by bylo u takhle promyšlenéhho filmu škoda. Ačkoli jsem z tohoto zážitku nadšený, NĚCO mi brání dát plný počet... Však zhlédněte sami a třeba to '' něco '' pojmenujete :) 80%.(13.8.2009)

  • Rob Roy
    *****

    Kámoš Gimp mi tenhle kousek pořád dopručoval a já se k tomu pořád nemohl dostat. Až teď díky ČT 2 ( vůbec letošní americké nezávislé léto je extrémně kvalitní ) a musím říct, že mi tenhle film udělal díru do hlavy. Hned jak to skončilo jsem měl chuť si to pustit znovu, protože jsem si nebyl jistý, jestli jsem to správně pochopil ( pokud jsem to vůbec pochopil ). No, hned dopoledne druhého dne následovala další projekce. Podívat se na to jednou rozhodně nestačí, je to kus promakaný do všech detailů. S tím, co tady ostatní napsali se ztotožňuji - vrcholně originální, dobré herecké výkony a silná deprese ve chvílích, kdy se Leonard zamýšlí nad svým životem.(16.7.2004)

  • Matty
    *****

    Když se váš život stane point-and-click adventurou a vy se zas a znovu ocitáte na neznámých místech, kde se s pomocí předmětů, které máte u sebe a okolo sebe snažíte zjistit, co dělat… Jediným „úložištěm dat“ je pro Leonarda jeho vlastní tělo (nikoliv mysl), na které si nechává tetovat důležité informace (extenzí jeho těla pak představuje polaroid, kterým si fotí osoby vstupující do jeho života a který tudíž nahrazuje jeho vizuální paměť). Jeho identita se zakládá pouze na tom, co si zapsal a co může být interpretováno v rozporu s původním významem, což je dnes, v době, kdy své životy necháváme řídit chytrými telefony, možná ještě relevantnější téma než na přelomu tisíciletí. Vyjádření nejistoty ve vztahu „self“ k sobě samému i k vnějšímu světu tvoří pouze jednu z inspirativních rovin Nolanovy ambiciózní aktualizace noirových konvencí pro (post)moderní éru (dobře mu k tomu posloužily formálně neotřelé snímky evropské modernistické kinematografie). Cílem režiséra bylo dostat nás do pozice člověka bez krátkodobé paměti. Vyprávěcí hledisko je po celý film fixováno na Leonarda. Vidíme a slyšíme pouze to, co vidí a slyší on. Hrdina si nepamatuje, co se stalo před pár minutami a kvůli nechronologickému vyprávění to nevíme ani my. Celkový obrázek si ovšem můžeme složit snáz než Leonard, neboť známe budoucnost. K následkům událostí postupně přiřazujeme jejich příčiny a dění si v hlavě snažíme uspořádat v chronologickém pořádku, což je o něco náročnější myšlenkový proces, vyžadující uplatnění odlišného schématu než v případě vyprávění běžícího klasicky z bodu A do bodu B. Práci nám na druhou stranu usnadňuje linearita filmu (čímž se Memento liší od Sledování se scénami v přeházeném pořadí). Jednotlivé scény v barevné i černobílé příběhové linii na sebe navazují. První akorát běží pozpátku a druhá klasicky (a třebaže se tváří jako objektivnější záznam reality, obsahuje ne tak docela spolehlivé flashbacky), takže se ve finále, nápadně připomínajícím začátek a upozorňujícím tím na bezvýchodnou zacyklenost Leonardovy situace, protnout. Obě linie se zároveň v mnohém doplňují a pomáhají nám poměrně brzy pochopit protagonistovu situaci i jeho cíl. Kdyby Memento běželo chronologicky, přijde o podstatnou část svého tajemství, rozplétání záhady bude mnohem menší výzvou a témata vzpomínání, zapomínání a plynutí času nebudou „vtělená“ přímo do struktury filmu. Složitost vyprávění jinými slovy není samoúčelná, nýbrž směrodatná. 90% Zajímavé komentáře: Marigold, ScarPoul, Martinius, Hannah1971, Maghasius(26.7.2017)

  • Falko
    ****

    Tak toto je dost tazky film, ale zaroven aj originalny. Ako casto vidite film, ktoreho dej sa odohrava od konca na zaciatok, teda cas ide dozadu? Hrdina vo filme, ktory neuprosne patra po vrahovi svojej manzelky, ma stazenu ulohu tym, ze ma velmi rychlu stratu pamäte. Teda po stvrthodine si vobec nepamäta, ze sa s tym-ktorym clovekom prave vypraval. Pre divaka to znamena, ze sa musi velmi sustredit na dej a davat pozor, co sa tam vlastne deje. Zaver filmu mi prisiel trosku necakany, ale mozno by som si tento film mal pozriet este raz. V kazdom pripade velmi zaujimavy scenar... 22.01.2009 __________ Guy Pearce - (Leonard) +++ Carrie-Anne Moss - (Natalie) +++ Joe Pantoliano - (Teddy Gammell) +++ Stephen Tobolowsky - (Sammy) +++ Mark Boone Junior - (Burt) +++ Thomas Lennon - (Doktor) +++ Hudba: David Julyan +++(25.9.2008)

  • - Ve scéně s modrou dodávkou na začátku i na konci filmu jsou vidět u vysypaných nábojů použité zápalky ve dnech nábojnic. Tak se označuje munice pro školní a výstavní účely, která je nepoužitelná ke střelbě. (Pyron)

  • - Spoiler: Počet mrtvých ve filmu je 4. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Původně se měla v závěrečných titulcích objevit skladba "Paranoid Android" od Radiohead, ale práva pro tento song si nemohli producenti dovolit. (don corleone)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace