Režie:
Jindřich PolákScénář:
Luděk StaněkKamera:
Jan ČuříkHudba:
Evžen IllínHrají:
Radovan Lukavský, Jiří Vršťala, Jaroslav Rozsíval, Jaroslav Mareš, Naděžda Gajerová, Eva Šenková, Robert Vrchota, Oldřich Vykypěl, František Löring (více)Obsahy(1)
Americká špionážní centrála umístěná v Západním Německu má zájem o informace týkající se československých obchodních aktivit na Středním východě. Agent Rudolf Karlík vytváří v Praze síť svých spolupracovníků... (oficiální text distributora)
Recenze (43)
Poslabší špionážny snímok s vopred predvídateľným dejom a koncom. Scenár prešiel toľkými cenzormi až sa to muselo jednoducho prejaviť. Poľudštenie domácej kontrašpionáže V. Marešom (v úlohe ľahkomyseľnejšieho špióna) vyznelo povrchne. Zároveň sa podľa môjho názoru ani R. Lukavský nehodil na túto úlohu. Filmu chýba spád a scenár viac písaný na telo. ()
Velice pěkný pohled na práci naší kontrarozvědky na počátku 60. let, kdy se Západ snažil diskreditovat naše výrobky a znemožňovat pronikání na trh rozvojových zemí. Jiří Vršťala ve své klasické podobě padouchů (a já ho miloval jako klauna Ferdinanda), totiž českého Jamese Bonda, byl velmi šikovným špionem, ale nakonec mu to nevyšlo. Film vlastně nikoho nemůže urážet. Je to tak krásně černo-bílé, že ten, kdo chce, může fandit zloduchů ze Západu, a my se zase můžeme těšit z toho, že byli (tenkrát) poraženi. Takže si každý může vybrat . ()
Piate oddelenie , je priemerný film. Od začiatku je jasné ako to dopadne. No našli sa v ňom aj zaujímavé veci , ako napríklad : stav našich ciest v roku 1961.. Dnes by sme asi po takých moc nechodili, počet áut na cestách, skoro všetky boli policajné , ale čo ma celkom zaujalo bola hudba vo filme. Filmu dávam 50%. ()
Další z Polákových filmů, které by se díky Illínovu nezastupitelnému vkladu lépe poslouchaly, než se sledují. Hudba k Pátému oddělení vstřebává rozmanité elektronické, resp. elektroakustické inspirace (související se špionážní „telegrafií“), které v psychologicky vypjatých scénách snoubí s pronikavě dramatickou hudbou, jindy bezmála modeluje protoindustriálnění znění. Co zbývá, je vleklé špionážní drama bez dobrodružství i napětí. ()
Herec kádrově pevných soudruhů Lukavský se jako vždy dá na tu správnou stranu a pomůže soudruhům rozvědčíkům odhalit diverzní skupinu. Hloupoučký scénář měl štěstí na jediného československého režiséra, který opravdu uměl natočit akci se šmrncem noiru. Ale ani Polákovo umění nedokázalo z téhle pofidérní záležitosti vykřesat něco rozumného. Kromě Lukavského a Mareše, kterým šly role kovaných soudruhů vždy pěkně od ruky, se herecky před kamerou prakticky nic neodehrává. O zbytek propadáku se postaral jako vždy CS Film, který se zde již přiblížil na dosah ke svému ideálu, odvysílal takřka hodinu a půl tmy. ()
Galerie (3)
Photo © Archiv TV Barrandov
Reklama