poster

Život a smrt plukovníka Blimpa (festivalový název)

  • anglický

    The Life and Death of Colonel Blimp

Drama / Komedie / Romantický / Válečný

Velká Británie, 1943, 163 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Auvajs
    ****

    Barevné. Typicky britské a na "britskost" se zaměřující. O válce ve válce (během války, za války). Hodnoty, pravidla, tradice (gentlemanství, fair play, "right is might") vs. na vše kašlající Hitlerova totalita. Několik rovin příběhu: zánik "starých časů". "Evoluce muže". Životopis (fiktivního) britského důstojníka a posléze generála. Jeho dlouholeté přátelství s německým důstojníkem. Úžasná kvalita obrazu (aspoň v 1080p :D). Jemný nadhled (až humor). Pečlivá scénografie. Relativně citlivý scénář. Zajímavá trojrole (Deborah Kerr). Poněkud dlouhé (2h43 min). Sklony k pompéznosti, "dosebezahleděnosti", "rituální sebeoslavě" (sebekonzumaci:D) ~~~ 78%(10.8.2013)

  • Volodimir2
    *****

    Winston Churchil zakázal, aby sa tento film dostal z Británie. Podľa jeho úsudku nepodával pravdivý obraz britských vojakov a zosmiešňoval armádu. USA tento film zadržali, skrátili o 13minút a uvoľnili až v roku 1945. Film prináša príbeh z búrskej vojny (chamtivosť Britov o búrske zlato, tu bol vojnovým spravodajcom Winston Churchill), kde mladý poručík Cliva Wynna-Candy bojoval, pokračuje 1. svetovou vojnou a nakoniec aj 2. svetovou. Britský dôstojník je predstaviteľom starej školy a od vzájomného súboja, za čias Rakúsko - Uhorska, sa rozvíjalo celoživotné priateľstvo medzi Candym a nemeckým dôstojníkom Theom Kretschmarom - Schuldorffom. Toho vo filme hral Anton Walbrook, ktorý ušiel pred nacizmom z Nemecka do Británie. Reálne ide o jeden z najlepších britských filmov 20. storočia, ktorý na období 40-tich rokoch vykresľuje armádnu kariéru a súkromný život vojaka, ktorý do popredia staval profesijnú a osobnú česť. Ale vo filme nejde o životopis významnej osoby, ale film je kronikou jedného veľkého priateľstva.(24.9.2017)

  • StaryMech
    ***

    Téměř pokaždé, když čtu (a podepisuji) postesknutí nad tím, že dnes už se filmy netočí jako dřív, se mi vybaví dvojice, která podle mě představuje vrchol britského zábavního kina - "Lukostřelci" Powell a Pressburger. K "Životu..." mám z jejich mistrovských děl nejdál, a přece si mě pokaždé získá už choreografií úvodu. P&P tu ve všech ohledech přesáhli průměr doby a jen zčásti vyšli vstříc jejímu diktátu (film byl natočen v roce 1943 pod tlakem státních zájmů i obecně vzedmutého vlastenectví). Mám dojem, že se jim podařilo přiblížit se ideálnímu filmovému tvaru jako málokterému z jejich vrstevníků včetně takového Hitchcocka. Vzor pro všechny současné režiséry, kteří stojí o přízeň cítícího, myslícího a tradici humanismu vnímajícího diváka.(8.6.2015)

  • Slarque
    ****

    V seznamu žánrů v záhlaví nepochopitelně schází komedie. Porce humorného nadhledu je přitom nepřehlédnutelná, zatímco romantika je zejména v úvodní části a válka zůstává celou dobu jen kdesi na pozadí. Celý film je báječně natočený a tak zábavný, že utekl jako voda. S výjimkou dvojice hlavních hrdinů stojí za pozornost i trojrole Deborah Kerr. Výborný archivní kousek!(11.7.2010)

  • Matty
    ****

    Nedokážu se zcela sžít s faktem, že tahle kronika jednoho života odvážně humanistickým poselstvím o přátelství mezi národy (na stejné ideji stojí Otázka života a smrti) jen maskuje svou válečně-propagandistickou podstatu – mytologizaci britské armády. Bodrý Clive Candy, ve všech třech aktech přesvědčivě ztvárněný jedním hercem, zosobňuje vše dobré na britském impériu, tradici, které by si všichni mladí floutci měli vážit. Je nositelem vlastností jako loajalita, shovívavost nebo láska k vlasti (neustále omílaný domov). Hudbou jeho života je vojenský pochod. Každé jeho gesto a každý jeho výrok představuje argument pro existenci armády. Powell a Pressburger byli naštěstí dost chytří a schopní tvůrci, aby zůstali u mramorizace muže, jehož předobrazem klidně mohl být Winston Churchill (který však sám film kvůli sympatickému vyobrazení Němce nenáviděl). Život a smrt plukovníka Blimpa je především znamenitou ukázkou, jak poutavě zmapovat dva lidské životy v průběhu čtyřiceti let. Dvojice autorů se s vypravěčskou sebejistotou filmařů nových vln uchyluje k neotřelým vyprávěcím zkratkám (řešení mnohaletých přechodů, vypuštění důležité akce, zhuštění času) i buňuelovsky troufalým zkouškám divákovy pozornosti (trojjediná Deborah Kerr). Flashbacková struktura vyprávění, kdy je celý film dovysvětlením toho, k čemu dochází v jeho prologu, a stejně tak jsou na dovysvětlování vypuštěných informací založené jednotlivé sekvence (narativ tak na nižší i vyšší úrovni vykonává atypický pohyb od následků k příčinám), podněcuje naší zvědavost a zároveň funguje jako formální vyjádření ústřední myšlenky filmu. Vždy je dobré znát souvislosti, původ současného dění, a vyhnout se tak případným nedorozuměním. Jako produkt nedorozumění jsou interpretovány také války. Přinejmenším ženskou optikou, jejíž zohlednění svědčí o snaze tvůrců konfrontovat různé perspektivy, jakkoli nakonec všechny stvrzují nevyhnutelnost tvrdé defenzívy. Ideologická jednoznačnost holt k národním eposům patří. Radujme se z toho, že tenhle je vyprávěn s elegancí skutečných mistrů. 80%(29.12.2015)

  • - Snímek byl v USA až do roku 1945 zakázán. Poté byla povolena jeho o 13 minut zkrácená verze. (Terva)

  • - Natáčení probíhalo čtyři měsíce v okolí Londýna. (Terva)

  • - Název filmu pochází ze satirického kresleného seriálu "Colonel Blimp" od Davida Lowa. (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace