poster

Mirka a Kuba (E01) (epizoda)

  • Česko

    Manželské etudy: Nová generace

  • angličtina

    Marriage Stories: The New Generation

Dokumentární

Česko, 2019, 1 h 31 min

Scénář:

Hana Třeštíková

Kamera:

David Cysař

Producenti:

Hana Třeštíková

Střih:

Jakub Hejna
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • husokachna
    ****

    Standardně se na tenhle typ filmů nedívám, nejsem tudíž cílovka. Ale i přes donucení jsem si tuhle etudu užil. A ačkoliv jsem trochu váhal nad hodnocením a pořád si říkal, že mi tam něco chybí, musím uznat, že mi eskapády téhle dvojice rezonují v hlavě a musím nad jejich společným životem přemýšlet. A nacházet se v něm a konfrontovat. A tak, i díky hlavním etudářům, kdy hlavní Mirka je inteligentní a dokáže smysluplně mluvit o svých problémech a snažit se je pojmenovat a hlavní Kuba je snad dokonalej prototyp chlapa (se všemi pády, plusy i mínusy, že by to takhle snad ani scénář nenapsal), si může člověk popřemýšlet nad sebou a svým vztahem. A tak, i když mám nějaké výhrady a štve mě, že na závěr "sběru" jim Kuba trochu utekl (což se mu nedivím), musím uznat, že dobrý a že to není vůbec špatná terapie.(28.11.2019)

  • NinadeL
    ***

    Příliš mnoho nezodpovězených otázek, příliš mnoho pouhého naznačovaní reality. V této podobě nemáme dost informací na to, abychom mohli hodnotit. Zpráva o manželství jde jen po povrchu a to si myslím, že je největší škoda. Mladá rodina přichází z města na vesnici, nikde žádné jistoty, brzy mají dvě děti, ale prostě musí mít velký dům před rekonstrukcí, obrovskou zahradu, zvířat nepočítaně... A na konci jen hořce konstatují, že to nevyšlo. Nejvíc mne mrzela Mirčina prohlášení o konzervatismu, že je proti střídavé péči a proti dvěma tatínkům... Očividně jen lidé jako ona mají právo selhat.(5.4.2019)

  • Marze
    ****

    Také jsem jako druhý obor studoval podobně jako Mirka sociální práci. Mirka svůj vstupní filtr na muže popsala jednoduše. Technařskou kulturu znám z mnoha technoakcí dobře včetně blízkého vztahu, ale není to moje subkultura. Dokument ve mě vyvolával mnoho nezodpovědených otázek. Dvě třecí plochy : peníze, práce. Dědictví zřejmě padlo na rekonstrukci domu na venkově, ale později jak to že kombinace platu a sociálních dávek rodině nestačila? Ze by hospody a alkoholismus či drahá marihuana? Kuba tedy byl hodně pracovitý doma, ale v zaměstnání ne? Oba hodně věcí před kamerou tají. Celý dokument je jinak zajímavý z hlediska geniální knihy ještě geniálnějšího psychologa Jeronýma Klimeše Partneři a rozchody, která popisuje šest fází rozchodu. V závěru dokumentu je viditelná fáze kdy iniciátor rozchodu již uvažoval o zpáteččce, ale iniciativu převzal druhý. V úplném závěru by mohla platit věta "už nemá rád stejně staré ženy, tvrdí, že je vedle nich starý".Ale nevěra je nejhorší pocit, jaký prý lze zažít a závěr má opravdu katarzi.(1.4.2020)

  • Anderton
    ***

    Tak tímto dvom budete držať palce, ale tak nejak už od začiatku máte dojem, že to dlhodobo fungovať nebude. A že problémom bude anarchistický Jakub. Ten je ale pre mňa trochu záhadou. Najprv má super prácu, na ktorú sa bohvie prečo vykašle a začne vymýšľať nejaký nový projekt. Hádajte, ako to bude pokračovať.Pritom ide o šikovného chlapa, čo nemá problém s manuálnou prácou a ako vidno, vie, respektéve vedel to aj na poli finančného poradenstva. Ak chcete, môžete brať tento príbeh ako vhodne zvolenú vzorku dnešného spôsobu fungovania manželstiev, alebo to môžete brať ako čisto individuálny prípad. Samozrejme niektoré súčasné problémové trendy tu vypozorujeme, napriek tomu som optimista a myslím si, že nie každý pár je odsúdený na ten istý, často sa opakujúci vzorec priebehu vzťahu.(27.11.2019)

  • Matty
    ****

    Vypadá to, že největším problémem dnešních vztahů je netrpělivost (namísto společného hledání řešení útěk), infantilita mužů (hrajících počítačové hry a prchajících ze vztahu, když je na ně naložena větší zodpovědnost) a nejisté finanční zázemí. Jakub se obtížně vypořádává s tlakem na to, že by měl živit rodinu, což se mu nedaří. Také Mirka má obavy, že by se vztah mohl rozpadnout kvůli finančním problémům. Zprvu šťastný pár kvůli potížím se splácením hypotéky propadá depresím. Aby uživil rodinu, přivydělává si Jakub v dělnických profesích, pohrdavě se označuje za sociálně slabého „pankáče na podpoře“ a ztrácí veškerou sebeúctu, ambice i chuť do života (od aktivity přechází k totální pasivitě). Jakub oproti Mirce na jednu stranu více prosazuje vlastní osobnost a partnerku zjevně vnímá jako toho, kdo by se měl přizpůsobit muži, ale současně se chová méně zodpovědně a působí méně dospěle. Ani dvě děti jej výrazněji nezměnily. Zdrojem konfliktů je tak rovněž skutečnost, že žena se od doby prvního seznámení posunula, zatímco muž se stále chová jako čerstvý dvacátník - hraje si s kamarády na vojáky a občas se hrozně ztříská na něčí svatbě. Později je okolnostmi pouze donucen vyměnit jízdu ve skutečném obrněném transportéru za řízení tanku na počítači. ___ Třeštíková dynamizuje vyprávění uplatňováním týchž vyprávěcích vzorců (paralelní stříhání mezi oběma manželi na různých místech, při odlišných činnostech) a udržuje naši pozornost zaměřením na několik navracejících se motivů (peníze, hledání kompromisu, výchova). Oproti své matce se do filmu nesnaží vpašovat velké dějiny. Vysvětlením může být nezájem Mirky a Jakuba o politiku a společenské dění, jejich přílišné zaujetí soukromými dramaty, stejně jako fakt, že žijeme v postideologické době bez velkých příběhů. Přesto nabízí dost výmluvný fragment životního příběhu, který je v lecčem příznačný pro dnešní společnost zadlužených mileniálů na antidepresivech, pro něž je příliš velké množství možností spíše paralyzující než osvobozující. Už po jejím prvním filmu není pochyb, že má srovnatelný pozorovací talent a schopnost vystihnout určující motivy něčího života jako její matka. Z Nové generace si tak můžeme odnést poučení, že budoucnost českého časosběrného dokumentu je mnohem nadějnější než budoucnost moderních vztahů. 75%(14.3.2019)