Reklama

Reklama

Manželské etudy: Nová generace


Mirka a Kuba (E01)

(epizoda)
  • Česko Manželské etudy: Nová generace (více)
Trailer
Dokumentární
Česko, 2019, 1 h 31 min

Časosběrné projekty režisérky Heleny Třeštíkové Manželské etudy (1987), Manželské etudy po dvaceti letech (2006) a Manželské etudy po 35 letech (2018) se u českých televizních diváků i odborné veřejnosti setkaly s mimořádným ohlasem. Pozornost si získaly i v zahraničí. První cyklus zachycoval šest manželských párů v letech 1980–1986. Z původního nápadu zmapovat příčiny vysoké rozvodovosti se vyvinula zajímavá sociální sonda a postupem času i podnětná zpráva o poměrech v socialistickém státě. Helena Třeštíková navštěvovala s kamerou své hrdiny i po roce 1989 a nabídla pak televiznímu publiku možnost konfrontovat protagonisty s problémy porevoluční reality i s otázkou vývoje dlouhodobých partnerských vztahů. Na přelomu let 2011–2012 se režisérčina dcera Hana Třeštíková rozhodla zkusit totéž: našla nové, mladé páry, které se chystaly vzít, a začala sledovat jejich životy. Zajímala se o to, z jakých důvodů se dnes lidé berou, jaké mají podmínky na začátku společného života a co je v prvních letech manželství čeká... Pokračování úspěšného formátu dostalo název Manželské etudy: Nová generace a v březnu 2018 se dočkalo uvedení i na plátnech kin. Jedna ze sledovaných dvojic navíc poskytla inspiraci pro samostatný celovečerní dokument Mirka a Kuba. Oběma je 35 let, Mirka je sociální pracovnice, Kuba podnikatel. Jsou typickými zástupci dvojic, které žijí v nesezdaném soužití a berou se až po narození dítěte. Dnes jsou spolu už dvanáct let a mají dvě děti – osmiletou Emilku a čtyřletého Dana. Seznámili se v dnes už neexistujícím squatu Milada. Patří k vyznavačům techno kultury a nosí výrazné náušnice a tetování, přesto se však rozhodli, že se ve vší vážnosti vezmou na klasickém místě – na Staroměstské radnici. Štáb Hany Třeštíkové tak byl u toho, když si dva mladí technaři oblékli společenské šaty a šli „k oltáři“. Filmaři navštívili dvojici v domě u Sázavy, který si Mirka a Kuba upravovali k trvalému bydlení. Zaznamenali jejich sny, zápal pro recyklaci i přání chovat zvířata. Mladý pár se do domu skutečně přestěhoval, pořídili si ovce a kočku na chytání myší. Protože Mirka vyznává alternativní výchovné metody, učí Emilku metodou Montessori. S dvojicí se štáb vydal obytným nákladním autem na závody, které Kuba pomáhal organizovat. Nejdřív vše vypadalo idylicky, pak ovšem přišla první partnerská krize, po ní druhá, třetí i čtvrtá. Mirka se i s dětmi odstěhovala z domu, poté, co Kuba odešel hledat štěstí jinde. Kuba s Mirkou jsou nejturbulentnější pár ze všech dvojic, které Hana Třeštíková sleduje. Jejich příběh je plný zvratů, vzletů a pádů, a samozřejmě ještě nekončí. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (39)

tron 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hana Třeštíková pokračuje v neuveriteľnej ceste svojej mamy a vrhla sa na vlastné Manželské etudy. Je to formát, ktorý dlhodobo zbožňujem a zakaždým sa teším na nové diely a pokračovania, hoci nie všetky v minulosti boli vynikajúce (ale dosť závisí aj od toho, o ktorom páre pojednávali, nie všetky sa s pribúdajúcimi desaťročiami proste ukázali byť vďačnými a dostatočne zaujímavými, aj keď nepochybujem o tom, že pre Helenu Třeštíkovú také sú všetky, ale pre mňa ako pre diváka nie). No a teraz tu máme jej dcéru a jej vlastnú sériu časozberných párových dokumentov. Aká je? Neviem, či je to dobre, alebo zle, ale plus mínus rovnaká, ako u jej mamy. Ale je to skôr dobre, než zle – mne sa proste tento formát páči a baví ma. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Prvních pár minut mě to moc nebralo, přišlo mi to strašně banální a sám sebe jsem se ptal, proč bych měl koukat na život nějakých dvou nesympatických individuí, s kterými se osobně neznám. Ale! Pak mě to náhle velice rychle vtáhlo do sebe a nepustilo až do konce, který mě hodně zasáhnul. V tom filmu je podle mě snad všechno, co trápí určitou vrstvu české společnosti, a v tomto ohledu měla Třeštíková jr. podle mě velice šťastnou ruku při výběru protagonistů pro svůj film. Nebylo mi u toho vůbec do smíchu, ten závěr je fakt těžká depka, a ještě k tomu mě to štvalo tím, že spoustu otázek kolem obou partnerů ponechá film nezodpovězených. Mimochodem nechápu ten trend posledních let posílat podobnou dokumentární produkci do kinodistribuce, mně osobně to přišlo jako vyloženě televizní věc, na kterou se fronty v kinech určitě stát nebudou. Každopádně ale Třeštíková sr. má podle mě velice důstojného nástupce. UPDATE 9.3.2021 - S odstupem 2 let mě to na podruhé opět hodně bavilo, sledovat rozpad toho manželství je prostě fascinující, nota bene pokud má člověk pocit, že si tam nově všímá věcí, které mu poprvé unikly. A opět mě strašně mrzí, že se člověk nedozví, co byla ta hrozná věc, kterou se Mirka o Jakubovi dozvěděla a kterou mu nemohla odpustit - bylo tím tajemstvím to, že fetoval? Fakt by mě to strašně zajímalo. ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Lehce nadprůměrná televizní epizoda Etud, u které bych opravdu uvítal vývoj metody nad rámec "jsem trpělivá a pravidelně se ptám, jak se daří". V téhle podobě lze totiž lehce namítnout, že Hana Třeštíková opakuje jen povrchní pozorování těch průměrnějších epizod své matky. Naštěstí protagonisté jsou dobře vybraní, jejich problémy jsou velmi aktuální (opravdu by je ale nestálo za to přinejmenším uvedením roku jasněji kontextualizovat?) a hlavně dokumentují hlavní sílu časosběrné metody - zachycení psychických proměn a dynamiky vztahu. V tomhle ohledu generační proměna před i za kamerou dopadla dobře. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Vypadá to, že největším problémem dnešních vztahů je netrpělivost (namísto společného hledání řešení útěk), infantilita mužů (hrajících počítačové hry a prchajících ze vztahu, když je na ně naložena větší zodpovědnost) a nejisté finanční zázemí. Jakub se obtížně vypořádává s tlakem na to, že by měl živit rodinu, což se mu nedaří. Také Mirka má obavy, že by se vztah mohl rozpadnout kvůli finančním problémům. Zprvu šťastný pár kvůli potížím se splácením hypotéky propadá depresím. Aby uživil rodinu, přivydělává si Jakub v dělnických profesích, pohrdavě se označuje za sociálně slabého „pankáče na podpoře“ a ztrácí veškerou sebeúctu, ambice i chuť do života (od aktivity přechází k totální pasivitě). Jakub oproti Mirce na jednu stranu více prosazuje vlastní osobnost a partnerku zjevně vnímá jako toho, kdo by se měl přizpůsobit muži, ale současně se chová méně zodpovědně a působí méně dospěle. Ani dvě děti jej výrazněji nezměnily. Zdrojem konfliktů je tak rovněž skutečnost, že žena se od doby prvního seznámení posunula, zatímco muž se stále chová jako čerstvý dvacátník - hraje si s kamarády na vojáky a občas se hrozně ztříská na něčí svatbě. Později je okolnostmi pouze donucen vyměnit jízdu ve skutečném obrněném transportéru za řízení tanku na počítači. ___ Třeštíková dynamizuje vyprávění uplatňováním týchž vyprávěcích vzorců (paralelní stříhání mezi oběma manželi na různých místech, při odlišných činnostech) a udržuje naši pozornost zaměřením na několik navracejících se motivů (peníze, hledání kompromisu, výchova). Oproti své matce se do filmu nesnaží vpašovat velké dějiny. Vysvětlením může být nezájem Mirky a Jakuba o politiku a společenské dění, jejich přílišné zaujetí soukromými dramaty, stejně jako fakt, že žijeme v postideologické době bez velkých příběhů. Přesto nabízí dost výmluvný fragment životního příběhu, který je v lecčem příznačný pro dnešní společnost zadlužených mileniálů na antidepresivech, pro něž je příliš velké množství možností spíše paralyzující než osvobozující. Už po jejím prvním filmu není pochyb, že má srovnatelný pozorovací talent a schopnost vystihnout určující motivy něčího života jako její matka. Z Nové generace si tak můžeme odnést poučení, že budoucnost českého časosběrného dokumentu je mnohem nadějnější než budoucnost moderních vztahů. 75% ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Příliš mnoho nezodpovězených otázek, příliš mnoho pouhého naznačovaní reality. V této podobě nemáme dost informací na to, abychom mohli hodnotit. Zpráva o manželství jde jen po povrchu a to si myslím, že je největší škoda. Mladá rodina přichází z města na vesnici, nikde žádné jistoty, brzy mají dvě děti, ale prostě musí mít velký dům před rekonstrukcí, obrovskou zahradu, zvířat nepočítaně... A na konci jen hořce konstatují, že to nevyšlo. Nejvíc mne mrzela Mirčina prohlášení o konzervatismu, že je proti střídavé péči a proti dvěma tatínkům... Očividně jen lidé jako ona mají právo selhat. ()

Galerie (10)

Reklama

Reklama