poster

Mirka a Kuba (E01) (epizoda)

  • Česko

    Manželské etudy: Nová generace

  • anglický

    Marriage Stories: The New Generation

Dokumentární

Česko, 2019, 1 h 31 min

Scénář:

Hana Třeštíková

Kamera:

David Cysař

Producenti:

Hana Třeštíková

Střih:

Jakub Hejna
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • GudMen
    ***

    Více než kdykoliv předtím cítím, jak nedostatečná je metoda Třeštíkových, kdy sestřih několika let de facto sestává z návštěv a otázek, jak se daří a co se změnilo od minula, což mimo jiné ústí v neochotu protagonistů zcela se otevřít. Zároveň si uvědomuji, jak obtížné by bylo pokusit se zajít hlouběji. Rozhodně bychom se pak nemohli těšit na celou televizní sérii čítající několik párů. I tak Hana Třeštíková přináší další inspirativní vhled do teorie manželství. Neodvážil bych se ovšem z hodiny a půl materiálu vyvozovat jednoduché závěry o aktérech, nedejbože o celé společnosti, jak tu někteří činí. Jen bych jim moc přál, aby byli šťastní.(1.4.2019)

  • Anderton
    ***

    Tak tímto dvom budete držať palce, ale tak nejak už od začiatku máte dojem, že to dlhodobo fungovať nebude. A že problémom bude anarchistický Jakub. Ten je ale pre mňa trochu záhadou. Najprv má super prácu, na ktorú sa bohvie prečo vykašle a začne vymýšľať nejaký nový projekt. Hádajte, ako to bude pokračovať.Pritom ide o šikovného chlapa, čo nemá problém s manuálnou prácou a ako vidno, vie, respektéve vedel to aj na poli finančného poradenstva. Ak chcete, môžete brať tento príbeh ako vhodne zvolenú vzorku dnešného spôsobu fungovania manželstiev, alebo to môžete brať ako čisto individuálny prípad. Samozrejme niektoré súčasné problémové trendy tu vypozorujeme, napriek tomu som optimista a myslím si, že nie každý pár je odsúdený na ten istý, často sa opakujúci vzorec priebehu vzťahu.(27.11.2019)

  • Matty
    ****

    Vypadá to, že největším problémem dnešních vztahů je netrpělivost (namísto společného hledání řešení útěk), infantilita mužů (hrajících počítačové hry a prchajících ze vztahu, když je na ně naložena větší zodpovědnost) a nejisté finanční zázemí. Jakub se obtížně vypořádává s tlakem na to, že by měl živit rodinu, což se mu nedaří. Také Mirka má obavy, že by se vztah mohl rozpadnout kvůli finančním problémům. Zprvu šťastný pár kvůli potížím se splácením hypotéky propadá depresím. Aby uživil rodinu, přivydělává si Jakub v dělnických profesích, pohrdavě se označuje za sociálně slabého „pankáče na podpoře“ a ztrácí veškerou sebeúctu, ambice i chuť do života (od aktivity přechází k totální pasivitě). Jakub oproti Mirce na jednu stranu více prosazuje vlastní osobnost a partnerku zjevně vnímá jako toho, kdo by se měl přizpůsobit muži, ale současně se chová méně zodpovědně a působí méně dospěle. Ani dvě děti jej výrazněji nezměnily. Zdrojem konfliktů je tak rovněž skutečnost, že žena se od doby prvního seznámení posunula, zatímco muž se stále chová jako čerstvý dvacátník - hraje si s kamarády na vojáky a občas se hrozně ztříská na něčí svatbě. Později je okolnostmi pouze donucen vyměnit jízdu ve skutečném obrněném transportéru za řízení tanku na počítači. ___ Třeštíková dynamizuje vyprávění uplatňováním týchž vyprávěcích vzorců (paralelní stříhání mezi oběma manželi na různých místech, při odlišných činnostech) a udržuje naši pozornost zaměřením na několik navracejících se motivů (peníze, hledání kompromisu, výchova). Oproti své matce se do filmu nesnaží vpašovat velké dějiny. Vysvětlením může být nezájem Mirky a Jakuba o politiku a společenské dění, jejich přílišné zaujetí soukromými dramaty, stejně jako fakt, že žijeme v postideologické době bez velkých příběhů. Přesto nabízí dost výmluvný fragment životního příběhu, který je v lecčem příznačný pro dnešní společnost zadlužených mileniálů na antidepresivech, pro něž je příliš velké množství možností spíše paralyzující než osvobozující. Už po jejím prvním filmu není pochyb, že má srovnatelný pozorovací talent a schopnost vystihnout určující motivy něčího života jako její matka. Z Nové generace si tak můžeme odnést poučení, že budoucnost českého časosběrného dokumentu je mnohem nadějnější než budoucnost moderních vztahů. 75%(14.3.2019)

  • husokachna
    ****

    Standardně se na tenhle typ filmů nedívám, nejsem tudíž cílovka. Ale i přes donucení jsem si tuhle etudu užil. A ačkoliv jsem trochu váhal nad hodnocením a pořád si říkal, že mi tam něco chybí, musím uznat, že mi eskapády téhle dvojice rezonují v hlavě a musím nad jejich společným životem přemýšlet. A nacházet se v něm a konfrontovat. A tak, i díky hlavním etudářům, kdy hlavní Mirka je inteligentní a dokáže smysluplně mluvit o svých problémech a snažit se je pojmenovat a hlavní Kuba je snad dokonalej prototyp chlapa (se všemi pády, plusy i mínusy, že by to takhle snad ani scénář nenapsal), si může člověk popřemýšlet nad sebou a svým vztahem. A tak, i když mám nějaké výhrady a štve mě, že na závěr "sběru" jim Kuba trochu utekl (což se mu nedivím), musím uznat, že dobrý a že to není vůbec špatná terapie.(28.11.2019)

  • Marigold
    ***

    Lehce nadprůměrná televizní epizoda Etud, u které bych opravdu uvítal vývoj metody nad rámec "jsem trpělivá a pravidelně se ptám, jak se daří". V téhle podobě lze totiž lehce namítnout, že Hana Třeštíková opakuje jen povrchní pozorování těch průměrnějších epizod své matky. Naštěstí protagonisté jsou dobře vybraní, jejich problémy jsou velmi aktuální (opravdu by je ale nestálo za to přinejmenším uvedením roku jasněji kontextualizovat?) a hlavně dokumentují hlavní sílu časosběrné metody - zachycení psychických proměn a dynamiky vztahu. V tomhle ohledu generační proměna před i za kamerou dopadla dobře.(24.3.2019)