Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladičká Anka odjíždí ze Slovenska pracovat jako služka do panského domu v Praze. Toto třpytivé velkoměsto rakousko-uherské monarchie v sobě skrývá nadpozemský život, který ale Anka nikdy neokusí. Místo toho ji čeká služba v domě vysoce postaveného státního úředníka a jeho rodiny. Atraktivní barevné salóny ostře kontrastují se špeluňkami, ve kterých den za dnem přežívá neviditelný personál. Anka sleduje vznešený svět, ve kterém je jejím úkolem prát špinavé prádlo a vynášet ranní moč. Ale ani na druhé straně žebříčku není svět růžový. Jeho hlavní představitelku Resi, dceru pána domu, s Ankou spojuje jen společný rok narození. Resi sotva přestala být dítětem a už se ocitá v kolotoči společenských norem. Dohodnutá svatba s „dobrou partií” měla být vysvobozením ze zlaté klece, ale realita manželského soužití není taková, jak si ji Resi představovala. Anka a Resi, dvě stejně staré dívky z opačných pólů společnosti v sobě najdou spřízněné duše. Stanou se nejlepšími kamarádkami, milenkami a jsou si vzájemně jediným světlým bodem v přísně vytyčených hranicích společensky akceptovatelných norem v období 1. světové války a skomírající rakousko-uherské monarchie. (CinemArt)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (106)

lucascus 

všechny recenze uživatele

Poměrně dlouho jsem se rozhodoval, zda na ten film (v rámci festivalu "Kino na granicy") zajít. Bál jsem se, že dostanu nějakou selanku z přelomu devatenáctého a dvacátého století. Byl jsem nadmíru a příjemně překvapený. Přestože by se dalo film označit za feministický (ne náhodou se režie a a hlavních postav chopily ženy), ženská linka ve filmu byla příjemná a zcela dobře uchopená. Homoerotická rovina pak pouze nenásilným způsobem poukazuje na přátelství a souznění dvou duší, které na konci na začátku 20. století nemělo šanci uspět. Mužské postavy nedostaly příliš prostoru, a když už, tak pouze v karikované a nepřirozené poloze, ovšem tento fakt lze vnímat i tak, že muž, jako vůdce patriarchální společnosti vytěsnil ženu do zcela podřízené role (žena nemohla svobodně rozhodovat o ničem, dokonce ani v případě svých tělesných žádostivostí, dokonce i sex byl pro ženu pouhou manželskou povinností). Zároveň zcela nenásilnou formou se před divákem odvíjí historické události, kdy končí jedno období (R-U císařství) a začíná nová a moderní etapa dějin (což však nemusí vždy znamenat obrat k lepšímu - národnostní třenice a druhá válka vše dosvědčují). Je nutno ocenit herecký výkon všech hlavních představitelek (dokonce ani Kerekes zde nepřehrávala), Mauréry i Geislerová předvedly svůj standardní výkon, a velmi mile překvapily Drogová a Caldová. Mužské herecké výkony hodnotit nebudu, byly opravdu okrajové. ()

moviefreak 

všechny recenze uživatele

Trailer na film ma moc neoslovil, takže som čakal film pre baby (poznáte ma, radšej by som si pozrel niečo žánrové a najlepšie s Batmanom 🙂 ALE... Ostal som od začiatku doslova zaskočený... Pozeral som sa na jeden z najkrajšie nakrútených slovenských filmov vôbec. Nejeden záber by ste si okamžite mohli dať zarámovať do obrazu, a často krát nás "intímna" kamera doslova vtiahla do deja. Herci k tomu (v krásnych dobových kostýmoch) museli hrať o život, keďže ich kamera snímala z detailu a nechala v záberoch veľmi dlho trpieť/radovať sa. Že by inšpirácia skvelým seriálom "Príbeh služobníčky"? - ak áno skvelá voľba. Áno film má aj drobné chybičky. Odohráva sa (okrem úvodu a záveru) v podstate v jednom dome a na jednej ulici. Avšak treba pochváliť režisérku, ako sa aj s týmto moderným handikepom vysporiadala a film nikdy nenudil. A je Slúžka príbeh o dvoch zamilovaných ženách? Nie, film je hlavne o stratených ľuďoch žijúcich v dobe, ktorá sa k ním všetkým správa ako sluhom/slúžkam. PS: Pri scéne "lietania s metlou" som sa skoro pocikal od smiechu. PS2: Toľko záberov na 💩 som v SVK filme nikdy nevidel, čo pobavilo a už chápem prečo tam boli (správanie sa k služobníctvu ako ku..) ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Nečekaně příjemné překvapení v nabídce Netflixu, které mě nadchlo jak zobrazením některých aspektů, které dobové filmy obvykle přehlížejí (defekace a vynášení nočníku, menstruační krev, široce rozšířený c. k. multilingvismus, atd.), tak hereckým obsazením a povedeným soundtrackem. Navzdory tomu, že to má skoro 2 hodiny, mě to dějově strašně bavilo, a byl jsem překvapený, jakým směrem se to postupně vydalo (o zápletce jsem předem nic nevěděl, což je můj preferovaný přístup k většině filmů) - začíná to jako Anna Proletářka, ale brzy se to přehoupne do jiné roviny, která například může vzdáleně připomenout Deník komorné, a celé to ústí v překvapivý závěr, který mě zarazil informací, že titulní postava měla skutečný předobraz, což opět snímku jen dodává na zajímavosti. Místy slabší dialogy (např. o politice mezi mužskými postavami) sice asi nezapřou, že knižní předloha Lasicové pravděpodobně nebude žádné veledílo (alespoň soudě dle kritických čtenářských ohlasů, co jsem tak letmo koukal), ale stejně si nevybavuji, kdy mě nějaký domácí film tak moc bavil tím, jak z ohraných kulis dokázal vytvořit něco, co působí tak svěžím a invenčním dojmem. ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Na zdejší poměry solidní historické drama, které jde trochu jinou cestou, což je třeba ocenit i přes veškeré neduhy. Marianě Čengel Solčanské se podařilo vystihnout dobovou atmosféru, která funguje po celou dobu a dokreslují ji nenápadná, ale zcela přesná výprava a slušné kostýmy, které sice nejsou nijak velkolepé, ale povětšinou výrazné. Taktéž některé záběry jsou opravdu krásné, za což ale můžou i efektně zvolené pražské lokace. Největší devízou autorky ale je precizní zachycení běžného života své doby, v níž se na pozadí velkých dějin odehrávalo spousty osobních příběhů, na které ale dějinné události měly mnohdy drtivý dopad, sympatické je, že se nebojí otevírat ani netradiční témata v podobě nechtěného těhotenství, těžkého údělu žen a existující homosexuality. Pozitivem budiž i obsazení klíčových rolí ne tak známými tvářemi, protože Dana Droppová a Radka Caldová jsou výborné, i zbytek odvádí velmi dobrou práci a k nikomu z nich nelze mít větších výtek. O to větší je škoda, že po příběhové stránce snímek tolik nefunguje, protože zejména vztah dvou hlavních postav vznikne z ničeho nic a u některých zásadních momentů (jako třeba právě lesbický vztah) jde jen těžko věřit tomu, že by je všichni jen tak přešli, vůbec neřešili a pro žádnou z účastnic z něj nic neplynulo. Taktéž osud některých postav je nedořečený a nechává diváka v nejistotě. Služka nicméně rozhodně není špatný film a je dost sympatickým pokusem o poctivé drama, selhává ale po příběhové stránce a absencí jakýchkoli výrazných scén. 60 % ()

kajas 

všechny recenze uživatele

O snímku se mluvilo zejména v souvislosti s jeho LGBT tematikou, vztah dvou žen je zde zobrazen ale velmi cudně, bez explicitních scén. Jedná se o typické melodrama, ve kterém se titulní hrdince nestane prakticky nic hezkého (až na vztah, který logicky nemůže dopadnout dobře), vše je doprovázeno patetickou tklivou hudbou. Výprava a kostýmy jsou hezky autentické, film dokáže navodit atmosféru počátku minulého století. Postavy vám asi příliš sympatické nebudou, tempo je vzhledem k žánru trochu pomalejší, ale vlastně jsem až do konce byla zvědavá, jak všechno dopadne. Na jedno zhlédnutí nicméně stačí. Po několika průměrných pohádkách asi nejlepší film režisérky Solčanské. P. S. Pokud se budete na Služku dívat třeba na Netflixu, vřele doporučuji přidat titulky. Vzhledem ke střídání jazyků (slovenština, čeština, němčina) je někdy dialogům velmi špatně rozumět. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (19)

  • Film vznikal takmer 10 rokov, o čom Simona Bago Móciková povedala: "V našich podmienkach sú umelci aj producenti zvyknutí na dlhé doby vzniku filmov, hoci v priemere je to možno 4-5 rokov, nie 10. Európska kinematografia je závislá od dotácií z rôznych fondov a iných inštitúcii, rozhodovanie o „priklepnutí” financovania zvykne trvať aj niekoľko mesiacov a nie vždy grant dostanete, čo vás vráti o krok či dva späť. Pri medzinárodných koprodukciách je s každou zapojenou krajinou toto riziko ešte vyššie." (Arsenal83)
  • Zuzana Mauréry o filme: „Film sa mi veľmi páčil, hlavne z obrazového hľadiska. Je to pekný film. Podľa mňa všetci dobre hráme, všetci sme veľmi dobre vybratí. Jednotlivé emócie muža v rodine, ženy v rodine, dcéry v rodine, slúžok, ktoré sú tiež niekoho dcéry, ich vnútorný život bol pekne vyobrazený. Bolo to také, ako to žijeme aj my, film ukázal, že sú rodové hranice, čo treba splniť, ako sa to patrí, a tragédie plynúce zo zošnurovanej doby.“ (Arsenal83)
  • Ide o prvý film slovenskej produkcie, ktorý zobrazuje vzťah dvoch žien ako ústrednú tému. (Arsenal83)

Reklama

Reklama