Režie:
Peter BogdanovichScénář:
Alvin SargentKamera:
László KovácsHrají:
Ryan O'Neal, Tatum O'Neal, Madeline Kahn, John Hillerman, P.J. Johnson, Noble Willingham, Randy Quaid, Art Ellison, Hugh Gillin, Burton Gilliam (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Třicátá léta. Právě osiřelá devítiletá Addie (Tatum O'Nealová) se přidá k matčinu dávnému příteli, podvodníčkovi Mozesu Prayovi (Ryan O'Neal). Ten se živí podomním prodejem biblí, které svým zákazníkům rafinovaně vnucuje. Mozes má Addii jen odvézt k její tetě ve vzdáleném městě, avšak po cestě zjistí, že svérázná dívenka má kromobyčejný talent zapůsobit na jeho zákazníky. Ostatně není vyloučeno, že Mozes je Addiiným otcem. A tak se po cestě z obou stane sehraná podvodnická dvojka, která se kromě podomního prodeje živí i různými jinými podvůdky, například fintami při rozměňování peněz. Jednoho dne si však oba vezmou větší sousto, než jaké umí spolknout: pokusí se podvést nelegálního prodejce alkoholu...
Vynikající černobílá retrokomedie režiséra Petera Bogdanoviche, natočená podle románu Joea Davida Browna, vynesla Oscara pro dětskou herečku Tatum O'Nealovou, která se stala nejmladší držitelkou tohoto ocenění v soutěžní kategorii (tj. nepočítaje Zvláštní cenu pro šestiletou Shirley Templeovou v roce 1935). Kromě toho měl film tři oscarové nominace: pro herečku ve vedlejší roli (Madeline Kahnová), nejlepší scénář podle předlohy a zvuk.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (93)
Vcelku příjemná podívaná ve stylu road movie. Kořením snímku jsou rozhodně ústřední postavy, atmosféra 30. let a vztah mezi Addie a Mozesem. Hudba, která doprovází scény, je fajn a dodává na zážitku. Dílčí zápletky jsou však takové nemastné neslané a až na situaci kolem whiskey nebyly nijak záživné. A to je i důvod, proč nedám 4*. ()
… a jsem v pokušení přihodit i pátou, tahle tak trochu variace na Chaplinova Kida je totiž roztomilost sama a jestli jsem u prvního Bogdanovichova filmu váhal, co mi vlastně chce říct, a z druhého chytl takovou depku, že už se mi k němu nechce vracet, Paper Moon jsem si naopak okamžitě zařadil do škatulky opakovaně použitelných psychických povzbuzovadel a už teď se těším, komu všemu ho pustím a jak mu taky udělá dobře. Láskyplnou retro stylizací „předstařený“ biják, který už tím pádem snad ani dál stárnout nemůže – dneska by se nedal natočit o nic moderněji – má možná jedinou paradoxní vadu na kráse, a sice že ta idylka je snad až moc idylická; každé potenciální větší drama nebo silnější emoce se hned obrátí v žert, tíživá realita hospodářské krize je tu sice v náznacích přítomná, ale jen jako rozostřené pozadí a odrazový můstek k dalším duchaplnostem, jako ta rodina s porouchaným autem, kterou ústřední dvojice míjí na silnici. Zmíněný Chaplin tyhle věci myslím dokázal bez újmy na roztomilosti vyvážit o něco líp. ()
Len škoda, že sme to už toľkokrát videli. Light verzia Gun crazy, Zapadákova a Bonie and Clyde, pretože pri dieťati nie je na vraždy priestor. Veľmi príjemný retro filmík, kde musí byť divákovi jasné, že Bogdanovič chovanie hlavných postáv neobhajuje, on iba chce, aby sme boli v napätí ako dopadne sekvencia s vylúčením prsnatej náhodnej okoloidúcej z oteckovej priazne a ďalšími. V roku 1973 Paper moon určite ako klišé nikomu nepripadal, bohužial mi dnes už bolo od začiatku jasné, ako a kde sa bude príbeh ďalej vyvíjať a ako skončí. Na druhú stranu treba skonštatovať, že presne to od tohoto žánru (čiže viac rodinný film, ako gangsterka) chceme a je to vlastne nakoniec niečo úplne iné, ako hore spomenuté tri filmy. Divák sa môže zaoberať aj podtextom sociálnej a morálnej situácie Ameriky tridsiatych rokov. ()
Klasický příběh nepravděpodobného páru, jehož nejvyšší přidaná hodnota je bezútěsné vykreslení prázdného a vyčerpaného venkova středu Spojených států během velké krize. Například krátká pasáž, kdy investor čeká na rohu budovy na Mozese, který leží zmlácený opodál, připomíná svojí vylidněností (navzdory tomu, že se odehrává na hlavní třídě) a tichostí (Mozes tam přiláká Addie sotva slyšitelným sýpáním) scénu noční můry z Bergmanových Lesních jahod či epizody z Juráčkových novovlných filmů. Přitom jde jen o ilustrace doby. ()
Jsem na tom podobně,jako jeden můj nejmenovaný TOP uživatel,který ve svém profilu píše,že nemá rád filmy s fakanama v hlavních rolí.Tento film je jednou z mála čestných vyjímek,desetiletá Tatum zahrála super,akorát to žváro z tlamy bych ji okamžitě vyrazil.Kurva fix,kde byl cenzor,vždyť je vidět,jak ten spratek ten sajrajt šlukuje.Jinak jsem se těšil na Randyho Quaida,ten i přesto,že tam měl jen jeden delší štěk,tak mě opět nezklamal. ()
Galerie (102)
Zajímavosti (16)
- Natáčení scény v autě, během které Moses a Addie řeší nedostatek Biblí, zabralo 2 dny - úspěšný byl teprve záběr číslo 39. (Matty)
- Hlavních rolí se původně měli ujmout Paul Newman a jeho dcera Nell Potts, ale z tohoto nápadu sešlo poté, co na režisérskou stoličku namísto původně zamýšleného Johna Hustona usedl Peter Bogdanovich. (Matty)
- Cigarety, které ve filmu kouří Tatum O'Neal, neobsahovaly žádný nikotin, byly vyrobeny z hlávkového salátu. (Matty)
Reklama