Režie:
Douglas SirkScénář:
George ZuckermanKamera:
Russell MettyHudba:
Frank SkinnerHrají:
Rock Hudson, Lauren Bacall, Robert Stack, Dorothy Malone, Robert Keith, Grant Williams, Robert J. Wilke, John Larch, Roy Glenn, Maidie Norman (více)Obsahy(1)
Renomovaný režisér Douglas Sirk natočil portrét bohatého muže, kterému nedostatek morálky přinesl úpadek a nakonec i smrt. Robert Stack se představí v hlavní roli jako Kyle Hadley, požitkářský syn texaského magnáta Roberta Keitha, jehož dynastie se začíná hroutit. Ve vedlejších rolích uvidíme hvězdy jako Lauren Bacall v roli Stackovy nešťastné ženy a Rocka Hudsona jako jeho nejlepšího přítele. Dorothy Malone získala za roli Kyleovy nymfomanské sestry Oscara za nejlepší ženský výkon ve vedlejší roli. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (48)
V rámci žánru by to bylo na 5 hvězd, ale mě někdy trochu vadí taková ta tragičnost postav za každou cenu. Všichni jsou tak zaujatí svým neštěstím, že trochu nadhledu by neuškodilo. A aby to mělo skutečnou tragiku shakespearovských či schillerovských rozměrů, to by tam muselo bejt víc přesahu a metafyziky. Takže takový morální obrácení postavy při soudním procesu, kterou hraje Dorothy Malone, působí jako svěží vánek do dusna přílišnýho neštěstí. Ale filmově zajímavý, rozhodně atraktivní a určitě nenudící dílko. ()
Sirk byl jedním z nejtalentovanějších řemeslníků, jací se v padesátých letech v Hollywoodu pohybovaly, a film Psané ve větru patří k jeho nejznámějším dílům. Film nepředstírá, že se jedná o nějaké hluboké umění, ale skvělé herecké výkony a Sirkova režijní zručnost mu zajišťují oblibu - tedy alespoň tu moji;oD. ()
Melodrama není psychologické drama, víc v něm tlučou srdéčka, stékají slzy, vyznání naráží na hradbu nepochopení, mužská ješitnost si žádá satisfakci. Láska, nenávist, bolest i radost se prodávají ve velkém balení. A v případě Douglase Sirka i poměrně luxusním balení, dodávám. Vždyť se jedná o nejvýznamnějšího žánrového specialistu americké kinematografie 50. let. Ten film je hvězdně obsazený a kdo má melodrama rád, nejspíš nebude zklamaný. Za sebe můžu říct, že bych dlouho pátral v paměti, který melodramatický snímek mě dostal - a Psané ve větru by to určitě nebylo. Celkový dojem: 40 %. ()
Vůbec se nedivím, že je Douglas Sirk oslavovaným králem melodramatu, obzvláště toho v 50. letech. Jeho práce s technicolorovými barvami je chvílemi pozoruhodná a právě v takovýchto momentech jsem neměl problém přijmout zvolený žánr, a to, co se přede mnou odehrávalo, jsem vnímal spíše jako film, ve své nejryzejší a nejhodnotnější podobě.Takhle na mě ale fungovaly pouhé úseky snímku, a když jsem se v průbehu děje trochu více zamyslel nad tím, co sleduji, nedokázal jsem se přenést přes určitou plytkost a patetickou sentimentalitu, kterou v sobě tenhle filmový žánr nutně skrývá. 5/10 ()
Written in the Wind dělá melodramatům skutečně čest, řemeslně jde o skvěle natočený snímek. Zub času je však znát a na filmu (či spíše scénáři) se podepsal. Tempo nasazené na začátku snímku se totiž drží bez větších výkyvů až do samotného konce, čímž se příběh stává do značné míry velmi jednotvárným a v určitých fázích i poměrně nudným. A nezapomeňme na Doroty Malone - skvělá herečka ve skvělé roli s prostorem naprosto minimálním... No není tohle hřích? ()
Galerie (33)
Photo © Universal Pictures
Reklama