• Marthos
    ****

    Září 1940. S končícím létem se připravovala velkolepá oslava významného životního jubilea mohykána českého filmu a jednoho z otců zakladatelů Vladimíra Slavínského. Temperamentní "syn hor" si ke svým abrahámovinám nemohl přát nic menšího, než další úspěšnou veselohru, s kterou by válcoval podzimní sezónu v pražských biografech. Úspěch a vyprodané kinosály byly hnacím motorem pro Slavínského a s prostředími, která důvěrně znal, nemohl zklamat ani producenty. Nebylo tedy nejmenších pochyb o tom, kam zasadit příběh mladé úřednice a ministerského tajemníka. Centrum pražské smetánky v nedalekých Jevanech patřilo k vyhlášeným lokalitám již v období první republiky a zdejší síť luxusních hotelových komplexů byla jako stvořená pro delikátní záležitosti státních tajemství a úzkostlivě střežená inkognita vlivných bankéřů. Sázkou na jistotu bylo obsazení titulní dvojice Adinou Mandlovou a Raoulem Schránilem, které pojilo silné přátelské pouto i mimo dosah kamery. Naopak přesně charakterizovaná proměna příslušníka elity horních deseti tisíc v Marvanově nedostižném podání přináší do filmu šťavnatý komediální náboj a vytváří sympatické pozadí pro romantickou zápletku v podání Mandlové a Schránila. Příběh má spád, přehledné dialogy i neobvyklou pointu a současného diváka si získá vedle prosluněné letní atmosféry i roztomilou písničkou o mušce. Pro všechny zúčastněné pak Slavínského film znamenal příjemné zakončení jednoho válečného léta. Ani se nechce věřit, že nad okupovaným územím už více jak rok visely vlajky s hákovým křížem.(3.10.2008)

  • rakovnik
    ****

    Skvěle obsazený film s výborným scénářem. Některé scény, jako jsou ta s Ferencem Futuristou či rozhovor Adiny Mandlové s Jaroslavem Marvanem o státní půjčce jsou nezapomenutelné. Přiznám se, že si tento film trošku pletu s "Tři muži na snhu", ve kterém byla podobná záměna postav použita o 4 roky dříve.(11.1.2012)

  • Hermione02
    ****

    Další z filmů, ve kterém vystupuje J. Marvan jako "starý bručoun." Tyto role mu ale velmi seděly, nejen díky němu je ale tento film velmi kouzelný. Báječné role podaly i ostatní herecké hvězdy, ze všech je možno jmenovat A. Mandlovou, která zde byla celkem netradičně v roli chudé dívky, která ke "štěstí přišla." Možná námět jako z červené knihovny, ale neodolatelný film.(14.4.2011)

  • Oskar
    ***

    "Šédí muška na štěně, na štěně, na štěně, šédí muška na štěně, šedí a špí..." :-) Tahle dětinská písnička se mi vybaví, kdykoli vidím Adinu Mandlovou. Pochází z této veselohry o chudé úřednici, která vyhrála čtrnáctidenní pobyt v luxusním letovisku a setkává se tam s jistým generálním ředitelem. Ten předstírá tutéž výhru, aby zachoval své inkognito. Všimněte si, že každý tehdejší tvůrce měl Adinu zaškatulkovanou nějak jinak. Hugo Haas ji uvedl do společnosti a naučil ji duchaplné ironii, ale paradoxně jí přisuzoval postavy naivních dívenek, bez dechu naslouchajících slovům svého mentora. Otakar Vávra v ní viděl schopnou charakterní herečku. Martin Frič ji osobně neměl moc rád, u něj byla snad pokaždé vypočítavou mondénou a ledovou královnou. No a nejpřekvapivěji ji využíval Vladimír Slavínský. Obsazoval ji do rolí, které byly jednak komediální (viz hlavně Holka nebo kluk), ale především to byly nenáročné dívky z chudých poměrů. Takže vyložené protiúkoly. :-) Tahle lidovka se Slavínskému docela povedla, už pro to neobvyklé spojení Mandlové s Jaroslavem Marvanem. 60%(8.2.2006)

  • blackrain
    ***

    Tušila jsem, že se film natáčel v Jevanech. Stačil pohled na hotel a několik prvorepublikových vil. Při zmíňce o horním jezírku jsem si byla na sto procent jistá. Díky Kulmonovi, který to sem hodil jako zajímavost, jsem si svoji domněku ověřila. S Adinou Mandlovou jsem už viděla mnohem lepší filmy, než byl tento.(31.5.2010)

  • - Adina Mandlová se během natáčení pokusila svést Raoula Schránila, ale ten proslulé koketě odolal. (Kulmon)

  • - Hotel, ve kterém natáčení probíhalo, se později objevil také ve filmu Dovolená s Andělem (1952). (artcha)

  • - Ve filmu je poprvé zmínka o výstabě metra v Praze. (cariada)