Reklama

Reklama

Na Zemi přistálo kosmické těleso z vesmíru a z něj vystoupili mimozemšťané. Je na ně pořádán hon, ale jim se podaří odletět, na jednoho ze svých však zapomenou. Desetiletý chlapec Elliot na ztraceného mimozemšťana narazí a vzájemně se vystraší. Elliot netuší, koho vlastně viděl, jen ví, že to bylo něco divného a vypráví o tom doma. Má staršího bratra, malou sestřičku a hodnou maminku, která je na všechno sama, protože ji opustil manžel. E. T. sám vyhledá Elliota na verandě. Chlapec ho vláká do pokoje, kde mimozemšťan začne napodobovat vše, co Elliot dělá. Pátrání po zmizelém E. T.  pokračuje. Elliot předstírá nemoc, aby s ním mohl být dopoledne sám doma. Seznamuje svého nového kamaráda se svým světem, ale i s životem na Zemi. E. T. rychle chápe a naznačí Elliotovi, že se mu stýská po domově, který je ve vesmíru. Náhle se vrátí starší bratr Michael a za chvíli vběhne do dětského pokoje sestřička Greta, která mimozemšťana téměř prozradí. Děti mají tajemství, najdou pro E. T. přechodný úkryt ve skříni mezi plyšovými hračkami. E. T. udivuje děti zázračnými schopnostmi a energií, dokáže levitovat a uvádět předměty do pohybu. Je dobrý, má horké srdce přes celou hruď a jeho ukazováček se umí rozzářit vnitřním světlem, které při dotyku konejší a uzdravuje. Měřící přístroje pátrajících vědců a armády je vedou k domu Elliotovy rodiny. E. T. a Elliot jsou propojeni jako zvláštní druh siamských dvojčat. Podobné propojení existuje i mezi květinou v dětském pokoji a roztomilým mimozemšťanem. Elliot už musí jít do školy a nechá E. T. samotného. Ten se stihne za jedno dopoledne opít pivem z ledničky a naučit se mluvit podle televize. Snaží se navázat spojení s vesmírem, zoufale touží domů. Blíží se Halloween, E. T. v přestrojení za strašidlo odejde s dětmi z úkrytu. Elliot s ním jede do lesa na místo přistání, kde navážou pomocí amatérsky vyrobeného přístroje kontakt s raketou z vesmíru... (TV Prima)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (631)

Matty 

všechny recenze uživatele

-„Come“ -„Stay“: Emocionální jádro filmu ve dvou slovech. Také díky tomu, že neříká (a nevysvětluje) více než je třeba, zůstává E.T. společně s některými Truffautovými filmy jedním z nejspolehlivějších způsobů, jak znovu v kostce prožít vlastní dětství. Spielbergův nejosobnější film (předměstí, rozvod, osamělost, úniky do světa, kterému dospělí nerozumí), fungující paralelně jako intimní rodinné drama i dechberoucí sci-fi (kdy jedna žánrová rovina podporuje tu druhou), převrací situaci známou z mnoha studenoválečných filmů stejného žánru (k nimž E.T. vizuálně odkazuje).___ Návštěvník z kosmu nepředstavuje nebezpečí, které by ohrožovalo tradiční americkou rodinu, ale naopak – v duchu optimismu reaganovské Ameriky – pomáhá neúplnou rodinu vybalancovat, když zaplňuje místo uvolněné otcem. Absence otcovské figury je v první polovině filmu chytře zdůrazněna tím, že žádnému dospělému muži nevidíme do tváře (vystřižené byla scéna s Harrisonem Fordem jako ředitelem školy, otočeným rovněž po celou dobu zády ke kameře). Přesto si díky nepřehlédnutelnému svazku klíčů jednoho muže, vyznačujícího se nakonec větší chápavostí než ostatní dospělí ve filmu, zapamatujeme (a zřejmě nás posléze nepřekvapí, že se jmenuje Keys).___ Keys prochází ve vztahu k Elliotovi stejnou proměnou jako E.T. – z hrozby se mění v poměrně vlídnou bytost. Stačí však, aby jej chlapec lépe poznal a překonal svůj strach z neznámého, vyplývající právě z nedostatečné informovanosti. Vzhledem k tomu, že Elliotova perspektiva filmu od začátku dominuje (a nedochází tudíž k žádnému povyšování se nad svět viděný dětskýma očima), ke stejnému vnímání Keysovi role ve vyprávění je veden i divák. Nejde o jediné nadčasové (a zřejmě stále relevantnější) sdělení filmu vyzývajícího k toleranci a hájícího právo každé bytosti na vlastní domov.___ E.T. tak v zásadě, jako podstatná část Spielbergových snímků, nemá klasického antagonistu. Vypráví zejména o střetu dvou světů (dětství a dospělosti, resp. víry a racionality), které se navzájem nechápou, ale zcela nekompatibilní nejsou. Velmi sugestivní „kolonizace“ Elliotova domova vědci v bílých skafandrech, je nevyhnutelnou vývojovou fázi na cestě od dětství do dospělosti. Domov, symbolizující dosud bezstarostné dětství, se musí proměnit stejně jako Elliot. Společně s hlavním hrdinou a za výrazné podpory Williamsova povznášejícího hudebního motivu, který pro mne bude navždy hudbou dětství, díky tomu znovu zažíváme dětské okouzlení neznámým, vlastní citové zrání i dojemné loučení s tím, co bylo mimo chápání dospělých. ___E.T. je pro mne důkazem, že ty nejlepší dětské filmy plně doceníte teprve jako dospělí. Teprve tehdy si zřejmě uvědomíte, že závěrečné slzy dojetí v dětství nebyly a ani nyní nejsou jen projevem vašeho potlačení nedůvěry a podlehnutí intenzivnímu hraní na city, ale i režisérova upřímného porozumění dětství a jeho vypravěčského mistrovství s přesně načasovanými gagy, body obratu, změnami tempa a pečlivým vedením pozornosti. Za pár let se o tom rád přesvědčím znovu. 90% Zajímavé komentáře: Lima, Melies, anderson ()

Lima 

všechny recenze uživatele

To je tak, když člověk nic nepamatuje a je odkojen digitálním zvěrstvem současné kinematografie (většina zdejšího CSFD osazenstva), ten nemůže mít k takovému filmu vztah. Brána v potaz inflace, je to 4. nejnavštěvovanější film všech dob, ale to není to, co ´E.T.Mimozemšťana´ činí nejzásadnějším filmem 80.let. Tím faktorem je ohlas, který vzbudil. Pohádka, která doháněla v kinech k slzám všechny bez rozdílu věku (sám jsem byl svědkem, plakal i můj tvrďák otec :o), mezi lidmi se jeden čas skoro o ničem jiném nemluvilo (podobný ohlas u nás za bolševika měl už snad jenom Sandokan a seriál ´Já, Claudius´), mít figurku Ítýho patřilo k povinné výbavě každé české rodiny a nejenom té české. A těch nepodařeným filmových klonů, které následovaly, ty byste ani nespočítali. Prostě jeden velký fenomén a kdo tvrdí něco jiného, lže sám sobě. A je pozoruhodné, že ten film funguje i dneska (mám potvrzeno po dnešní blu-ray projekci). To, jak je celý film v podstatě koncipován z dětského pohledu věčným dítětem Spielbergem, kdy první dvě třetiny stopáže nevidíme do tváře dospělých lidí (vyjma samozřejmě Elliotovy maminky), timing jednotlivých scén a pře-ná-dhe-rná hudba skladatelského boha Johna Williamse, to vše činí z filmu ojedinělou záležitost, u které – pokud nejste cynik, blbec či obojí dohromady – na konci zaslzíte také. ()

Reklama

POMO 

všechny recenze uživatele

Hmmm... Svet, ktorý tu Spielberg vytvoril, dokáže vytvoriť len filmársky génius s veľkým "G". To, ako jednoducho a pritom pôsobivo charakterizoval "tých zlých" (zlovestná Williamsova hudba + kľúčenka), ako k tomu nepotreboval ani len pozrieť sa do ich očí a všetko pojal perspektívou dieťaťa... to dokáže len skutočný majster réžie, človek, ktorý sa pre toto remeslo narodil. Lenže... Hoci som tento príbeh prežil celým srdcom a vyronil som pri ňom nejednu slzu, stále mi tam chýbalo niečo viac, než len hromada úprimného sentimentu. Ten sentiment síce nebol ani zďaleka tak lacný a manipulatívny ako býva v mnohých súčasných filmoch, ale aj tak si nepomôžem. Niečo mi tam skrátka chýbalo. Niečo duchovnejšie, niečo hlbšie. Niečo, kvôli čomu milujem napríklad TIGRA A DRAKA (pri ktorom som takisto vyronil nejednu slzu). ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $10,5miliónaTržby USA $435,110,554Tržby Celosvetovo $792,910,554Tržby za predaj Blu-ray od roku 2012 v USA $4,282,364 //počet predaných kusov 224,561Tržby za predaj DVD od roku 2012 v USA $9,485,043 //počet predaných kusov 831,018║ Samozrejme že keď to pozeráte očami dieťaťa ako sopľavý junák to má neskutočnú silu, a práve aj spomienky na toto úžasné rodinné dobrodružstvo pretrvajú a aj keď to v takej sile už nepôsobí keď je človek o niečo starší stále je to krásna nostalgia a iskra priateľstva z toho vyžaruje na každom kroku. /100%/ ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

To, že tento film nie je tu na čsfd v prvej cca dvadsiatke, nedokážem pochopiť. Dnes (7.2.08) som to videl znovu (asi desiaty krát) a zase som sa celý čas priblblo usmieval a na konci rumádzgal ako dážď. Ten film je proste filmová mágia v tej najrýdzejšej a najdokonalejšej forme. Najlepší detský film všetkých čias. Najsympatickejší emzák, aký sa kedy objavil na plátnach kín. Jedna z najlepších hudieb, aké kedy John Williams zložil. A rozhodne najlepší film s Drew Barrymore... ;-D ()

Galerie (117)

Zajímavosti (129)

  • Film bol zakázaný vo Švédsku, Fínsku a Nórsku. Pôvodne v týchto krajinách iba nemal byť určený pre maloletého diváka. Škandinávski politici neskôr dokonca vyhlásili, že mimozemšťania sú nepriatelia detí a film zakázali úplne. Ďalším dôvodom bolo vyhlásenie, že deti predsa nemôžu riešiť problémy dospelých, a už vôbec nie ochraňovať a podporovať mimozemské civilizácie. (Raccoon.city)
  • Samotná postava E.T.ho vyšla na 1 500 000 dolarů, byla vyrobena z latexu. (M.B)
  • V roce 2007 byl snímek zvolen Americkým filmovým institutem jako čtyřiadvacátý nejlepší v historii. Od stejné organizace si film v roce 2012 vysloužil 3. příčku mezi nejlepšími fantasy snímky. (DaViD´82)

Reklama

Reklama