poster

E.T. - Mimozemšťan

  • USA

    E.T.: The Extra-Terrestrial

  • Slovensko

    E.T. - Mimozemšťan

Rodinný / Sci-Fi / Dobrodružný / Drama

USA, 1982, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Shit
    ****

    E.T. je bezesporu dobrej film a Steven Spielberg ukázal, že oprvadu umí natočit skoro pokaždý výbornej snímek, ale nic převratnýho sem v tom taky neviděl. Možná to je tim, že sem na tomhle filmu nevyrůstal a žádný sentimentální vzpomínky tak u mě nepracujou, ale prostě sem viděl jenom lehce nadprůměrnej film s něklika dojemnými scénami, ale na druhou stranu tyhle scény jsou fakt hodně silný(30.12.2006)

  • Matty
    *****

    -„Come“ -„Stay“: Emocionální jádro filmu ve dvou slovech. Také díky tomu, že neříká (a nevysvětluje) více než je třeba, zůstává E.T. společně s některými Truffautovými filmy jedním z nejspolehlivějších způsobů, jak znovu v kostce prožít vlastní dětství. Spielbergův nejosobnější film (předměstí, rozvod, osamělost, úniky do světa, kterému dospělí nerozumí), fungující paralelně jako intimní rodinné drama i dechberoucí sci-fi (kdy jedna žánrová rovina podporuje tu druhou), převrací situaci známou z mnoha studenoválečných filmů stejného žánru (k nimž E.T. vizuálně odkazuje).___ Návštěvník z kosmu nepředstavuje nebezpečí, které by ohrožovalo tradiční americkou rodinu, ale naopak – v duchu optimismu reaganovské Ameriky – pomáhá neúplnou rodinu vybalancovat, když zaplňuje místo uvolněné otcem. Absence otcovské figury je v první polovině filmu chytře zdůrazněna tím, že žádnému dospělému muži nevidíme do tváře (vystřižené byla scéna s Harrisonem Fordem jako ředitelem školy, otočeným rovněž po celou dobu zády ke kameře). Přesto si díky nepřehlédnutelnému svazku klíčů jednoho muže, vyznačujícího se nakonec větší chápavostí než ostatní dospělí ve filmu, zapamatujeme (a zřejmě nás posléze nepřekvapí, že se jmenuje Keys).___ Keys prochází ve vztahu k Elliotovi stejnou proměnou jako E.T. – z hrozby se mění v poměrně vlídnou bytost. Stačí však, aby jej chlapec lépe poznal a překonal svůj strach z neznámého, vyplývající právě z nedostatečné informovanosti. Vzhledem k tomu, že Elliotova perspektiva filmu od začátku dominuje (a nedochází tudíž k žádnému povyšování se nad svět viděný dětskýma očima), ke stejnému vnímání Keysovi role ve vyprávění je veden i divák. Nejde o jediné nadčasové (a zřejmě stále relevantnější) sdělení filmu vyzývajícího k toleranci a hájícího právo každé bytosti na vlastní domov.___ E.T. tak v zásadě, jako podstatná část Spielbergových snímků, nemá klasického antagonistu. Vypráví zejména o střetu dvou světů (dětství a dospělosti, resp. víry a racionality), které se navzájem nechápou, ale zcela nekompatibilní nejsou. Velmi sugestivní „kolonizace“ Elliotova domova vědci v bílých skafandrech, je nevyhnutelnou vývojovou fázi na cestě od dětství do dospělosti. Domov, symbolizující dosud bezstarostné dětství, se musí proměnit stejně jako Elliot. Společně s hlavním hrdinou a za výrazné podpory Williamsova povznášejícího hudebního motivu, který pro mne bude navždy hudbou dětství, díky tomu znovu zažíváme dětské okouzlení neznámým, vlastní citové zrání i dojemné loučení s tím, co bylo mimo chápání dospělých. ___E.T. je pro mne důkazem, že ty nejlepší dětské filmy plně doceníte teprve jako dospělí. Teprve tehdy si zřejmě uvědomíte, že závěrečné slzy dojetí v dětství nebyly a ani nyní nejsou jen projevem vašeho potlačení nedůvěry a podlehnutí intenzivnímu hraní na city, ale i režisérova upřímného porozumění dětství a jeho vypravěčského mistrovství s přesně načasovanými gagy, body obratu, změnami tempa a pečlivým vedením pozornosti. Za pár let se o tom rád přesvědčím znovu. 90% Zajímavé komentáře: Lima, Melies, anderson(10.2.2018)

  • Xmilden
    ***

    Krutě dětský Spielberg. Až v notně dospělém věku jsem se ani nevím jak se dokodrcal k Ítímu. Když jsem byl dítě tak mě tento film nějak míjel a vlastně mě ani nezajímal. Vždyť Spielberg natočil tolik svých pecek, že mi takový Indiana Jones bohatě vystačil. Tentokrát mi ale E. T. nějak přistál v mých plánech a já si jej pustil. No abych to zkrátil. O nic jsem jako dítě nepřišel. Silně nadhodnocený film, jenž mě osobně nic neříká. PS: Nejvíce u mě fungovala scéna kdy otevírající lednice srazí malého ufouna na zem.(10.1.2009)

  • Dadel
    ****

    Já jsem tento film viděl poprvé až ve čtrnácti na německém satelitním kanále, aniž bych uměl německy, tak není divu, že můj první dojem z filmu nebyl nejlepší. Ani o mnoho let později, na tzv. 20-tileté výroční edici s trochou pochybných "vylepšení", mě film nedostal. Jde jistě o zdařilý film pro menší diváky, ale o žádnou revoluci se nejedná.(5.11.2003)

  • Anthony
    *****

    Steven Spielberg je Bůh! Toto je jedno z klíčových děl jeho kariéry - dokonalost sama. Každý záběr kamery je dokonalý, každá nota od rovněž božského Johna Williamse je dokonalá, všichni herci (především ti dětští) jsou dokonalí - zkrátka jeden z filmů, kde vše sedí, kde nic nechybí a nic není přebytečné.(3.10.2003)

  • - Scénář byl napsán během natáčení Dobyvatelů ztracené archy tehdejší ženou Harrisona Forda Melissou Mathison. (DaViD´82)

  • - Spielbergův požadavek na vizáž E.T.ho zněl: "Něco tak ošklivého, že by to mohla milovat jen vlastní matka". (Divočák)

  • - Drew Barrymor vyhrála konkurz, kterým prošlo na 200 dětí. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace