Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V lese nedaleko jednoho z předměstí Los Angeles přistane kosmická loď. Drobní mimozemšťané se vydají z lodi na průzkum a odebírají vzorky pozemských rostlin. Brzy je však vyruší skupina lidí a mimozemšťané se v panice vrátí do kosmické lodi a odletí. Jednoho z nich, který se nestačil vrátit včas, tu však zapomenou. Trosečník najde skrýš v kůlně domu, kde bydlí desetiletý Elliott se sourozenci. Elliott si tvora všimne a tajně ho přiláká do svého pokoje a začne mu říkat E.T. Ten se z televize naučí několika pozemským slovům. Z různých hraček a věcí běžné potřeby začne podomácku vyrábět komunikační zařízení a současně se sbližuje s citlivým Elliottem. Chlapci využijí halloweenového průvodu masek a pomohou zamaskovanému mimozemšťanovi nepozorovaně proniknout do lesů za město, kde se E.T. uprostřed noci pokusí navázat spojení. Agenti, kteří po něm pátrají, se zmocní vyčerpaného mimozemšťana a v mobilní laboratoři ho podrobí sérii testů. Zatímco Elliott se jakoby zázrakem uzdraví, zdravotní stav E.T. se rychle zhoršuje. Nakonec jeho život vyhasne. Vědci se ho rozhodnou pitvat, dovolí však Elliottovi, aby se rozloučil. A tehdy chlapec zjistí, že mimozemšťan žije a jeho stav byl nutný k navázání spojení. Společně s bratrem se zmocní auta a spolu s kamarády dopraví E.T. na místo, kam si pro něj přiletí jeho druhové. (TV Nova)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (659)

Matty 

všechny recenze uživatele

-„Come“ -„Stay“: Emocionální jádro filmu ve dvou slovech. Také díky tomu, že neříká (a nevysvětluje) více než je třeba, zůstává E.T. společně s některými Truffautovými filmy jedním z nejspolehlivějších způsobů, jak znovu v kostce prožít vlastní dětství. Spielbergův nejosobnější film (předměstí, rozvod, osamělost, úniky do světa, kterému dospělí nerozumí), fungující paralelně jako intimní rodinné drama i dechberoucí sci-fi (kdy jedna žánrová rovina podporuje tu druhou), převrací situaci známou z mnoha studenoválečných filmů stejného žánru (k nimž E.T. vizuálně odkazuje).___ Návštěvník z kosmu nepředstavuje nebezpečí, které by ohrožovalo tradiční americkou rodinu, ale naopak – v duchu optimismu reaganovské Ameriky – pomáhá neúplnou rodinu vybalancovat, když zaplňuje místo uvolněné otcem. Absence otcovské figury je v první polovině filmu chytře zdůrazněna tím, že žádnému dospělému muži nevidíme do tváře (vystřižené byla scéna s Harrisonem Fordem jako ředitelem školy, otočeným rovněž po celou dobu zády ke kameře). Přesto si díky nepřehlédnutelnému svazku klíčů jednoho muže, vyznačujícího se nakonec větší chápavostí než ostatní dospělí ve filmu, zapamatujeme (a zřejmě nás posléze nepřekvapí, že se jmenuje Keys).___ Keys prochází ve vztahu k Elliotovi stejnou proměnou jako E.T. – z hrozby se mění v poměrně vlídnou bytost. Stačí však, aby jej chlapec lépe poznal a překonal svůj strach z neznámého, vyplývající právě z nedostatečné informovanosti. Vzhledem k tomu, že Elliotova perspektiva filmu od začátku dominuje (a nedochází tudíž k žádnému povyšování se nad svět viděný dětskýma očima), ke stejnému vnímání Keysovi role ve vyprávění je veden i divák. Nejde o jediné nadčasové (a zřejmě stále relevantnější) sdělení filmu vyzývajícího k toleranci a hájícího právo každé bytosti na vlastní domov.___ E.T. tak v zásadě, jako podstatná část Spielbergových snímků, nemá klasického antagonistu. Vypráví zejména o střetu dvou světů (dětství a dospělosti, resp. víry a racionality), které se navzájem nechápou, ale zcela nekompatibilní nejsou. Velmi sugestivní „kolonizace“ Elliotova domova vědci v bílých skafandrech, je nevyhnutelnou vývojovou fázi na cestě od dětství do dospělosti. Domov, symbolizující dosud bezstarostné dětství, se musí proměnit stejně jako Elliot. Společně s hlavním hrdinou a za výrazné podpory Williamsova povznášejícího hudebního motivu, který pro mne bude navždy hudbou dětství, díky tomu znovu zažíváme dětské okouzlení neznámým, vlastní citové zrání i dojemné loučení s tím, co bylo mimo chápání dospělých. ___E.T. je pro mne důkazem, že ty nejlepší dětské filmy plně doceníte teprve jako dospělí. Teprve tehdy si zřejmě uvědomíte, že závěrečné slzy dojetí v dětství nebyly a ani nyní nejsou jen projevem vašeho potlačení nedůvěry a podlehnutí intenzivnímu hraní na city, ale i režisérova upřímného porozumění dětství a jeho vypravěčského mistrovství s přesně načasovanými gagy, body obratu, změnami tempa a pečlivým vedením pozornosti. Za pár let se o tom rád přesvědčím znovu. 90% Zajímavé komentáře: Lima, Melies, anderson () (méně) (více)

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Víte? Pro děti….Spielbergovi ufouni mi nikdy nepřirostli k srdci. U Blízkých setkáních jsem se celkem nudil a E.T. mi přišel až moc infantilní. Což samozřejmě není nic špatného, když se jedná o rodinný film, ale já ho nemusel ani jako dítě. Ten hnědej vykulenej mimozemšťan s dlouhým prstem mi je totiž krajně nesympatický. ()

Reklama

Kass 

všechny recenze uživatele

"I'll be... right... here." Tenhle film je moje dětství! Když mi bylo asi devět let, byl jsem na "E.T." v kině během jediného týdne snad třikrát :-). Nezapomenutelný zážitek ... ta do té doby nevídaná paleta pocitů, která mě v průběhu jeho sledování zaplavila! Z počátku NAPĚTÍ, a zároveň i ZVĚDAVOST opředená okolo tajemné bytosti obcházející Elliotovo obydlí. Poté jímavé okamžiky plné POROZUMĚNÍ, SMÍCHU a obyčejné dětské RADOSTI ze sbližování se s pozoruhodným návštěvníkem. Následně LÍTOST nad jeho touhou vrátit se domů. ÚŽAS!!! - když Elliot s E.T. na kole nekontrolovatelně sjíždějí do propasti... (ale najednou).. (rozezvučí se Williamsův orchestr).. vzlétnou na křídlech FANTAZIE k hvězdami poseté obloze a přelétnou zářící siluetu měsíce v úplňku. STAROSTI o osamělostí těžce zmítaného E.T.; a STRACH z nových, nesmlouvavých vetřelců z "dospěláckého" světa. A po dramaticky VZRUŠUJÍCÍCH chvílích nakonec okamžiky čirého SMUTKU a DOJETÍ. Jaké to magickým kouzlem pulsující filmy kdysi S.Spielberg dokázal s lehkostí točit. "E.T.- Mimozemšťan" je pro mně symbolem oné éry přelomu 70. a 80. let, kdy si Spielberg s Lucasem "jen" hráli, a s klukovským nadšením zhmotňovali své sny. "E.T." považuji za nejlepší rodinný snímek co byl kdy natočen, a dodnes je jedním z mých nejosobnějších filmů vůbec. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Pre-Pixarovská verze WALL-Eho kompletně na šrot:) Pane Spielbergu, to jste mě tedy opravdu dostal. Netušila jsem, že Stevenův kultovní film bude obsahovat tolik humorným momentů. "Itimu" jsem zkrátka podlehla:) Ta jeho očička, jak ťapkal, jak se kolébal, není rozkošinkovatělý?:) Samozřejmě nesmí chybět klasický Hollywoodský formát čítající výjimečné a silné přátelství mezi člověkem a jinou formou existence, druhou "tu zlou" stranu, která se snaží návštěvníka z vesmíru vypátrat a zkoumat, či na city hrající klišovité scény odloučení, ztráty a znovuzískání. Výkony dětských herců byly místy sice amatérské, ale co, vždyť byli ještě tak malinkatí:) A do toho všeho vyhrává krásná hudební melodie Johna Williamse. Kdoví, třeba skutečně existují takoví roztomilí a hodní mimozemšťané jako E.T.:) Pro spoustu lidí možná dost idealistická představa, ale kdo říká, že musejí být zákeřní, agresivní a vražední třeba jako Vetřelec?:) ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Spielberg je režisér, který umí skvěle pracovat s lidskými emocemi a má dar vyrábět rodinnou podívanou na míru. Zůstal v něm pořádný kus romantického kluka, který nikdy nepřestal mít rád pohádky a v dospělém věku si zkrátka začal své sny a představy z dětství plnit. Jeho E.T. -Mimozemšťan je pohádkou se zidealizovaným návštěvníkem z kosmu, s jakým se chtěla spousta dětí setkat. Slušný scénář, odpovídající rozpočet a pečlivá režie dělají z E.T.-Mimozemšťana dodnes nestárnoucí podívanou, kdy se nad mimozemským návštěvníkem dojímají děti i dospělí. V době vzniku to navíc byla fascinující triková podívaná. Celkový dojem: 60 %. ()

Galerie (144)

Zajímavosti (160)

  • Robert MacNaughton, ktorý si zahral Eliotovho staršieho brata Michaela, na film spomína: "Môj honorár bol iba 15,000 dolárov, čo mi nikdy nevadilo. Ja som sa nikdy nevidel ako filmová hviezda. Vždy som sa videl ako herec, ktorý mal šťastie, že hral v tejto úlohe. Veď si len spočítajte, že za celú doterajšiu kariéru som hral v 5 filmoch a jeden bol 'E.T.' Najviac ma poteší, keď môj syn pozerá na 'E.T.' a povie, že je to film, kde sa ocko vydáva za malého chlapca." (Raccoon.city)
  • Spielbergovi se Williamsova hudba k honičce na kolech natolik líbila, že se rozhodl scénu upravit tak, aby ještě více korespondovala s hudbou. (DaViD´82)
  • Americký časopis Entertainment Weekly označil E.T. - Mimozemšťana za 20. nejlepší film všech dob. (DaViD´82)

Související novinky

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Filmový svět opustili dva slavní tvůrci

Filmový svět opustili dva slavní tvůrci

17.04.2020

Filmový svět se v rozpětí několika hodin musel rozloučit rovnou se dvěma významnými filmovými tvůrci. Ve věku 77 let zemřel kameraman Allen Daviau, jehož budou diváci znát nejlépe díky skvělé práci… (více)

Hvězdné války i Jurský svět na jednom pódiu

Hvězdné války i Jurský svět na jednom pódiu

28.09.2018

Koncert filmové hudby SCI-FI se představí v Rudolfinu již 13. 10. 2018. S blížícím se datem koncertu odhaluje Filmová filharmonie novinky programu. Bude to nabitý večer! Program zahájí E. T.… (více)

ČNSO zahraje hudbu z filmů Stevena Spielberga

ČNSO zahraje hudbu z filmů Stevena Spielberga

10.03.2018

Český národní symfonický orchestr 3. dubna v pražském Obecním domě zahraje hudbu z filmu Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy. Koncertem s filmovou projekcí začíná mezinárodní projekt Symphonic… (více)

Reklama

Reklama