Kamera:
Tecuja KawadaHudba:
Akira JamaokaHrají:
KENN, Aoi Júki, Hiroki Tóči, Mičiko Kaiden, Takako Honda, Wataru Takagi, Tomojo Kurosawa, Kazuhiko Inoue, Jurika Hino, Kendžiró Cuda, Akira Koga, Acuši Tamaru (více)VOD (1)
Epizody(10)
-
Nezklamu tě (E01)
-
Jako kluk (E02)
-
Elegantní zločinec (E03)
-
Šťastlivec (E04)
-
Pod dohledem (E05)
-
Hustá holka (E06)
-
Silnější (E07)
-
Zůstaň (E08)
-
Lidstvo (E09)
-
Na Měsíci! (E10)
Obsahy(1)
V dystopickém světě prolezlém korupcí a plném kybernetických implantátů se nadaný, ale lehkomyslný kluk z ulice snaží stát žoldákem a renegátem v jednom a žít na hraně. (Netflix)
Videa (6)
Recenze (129)
Cyberpunk ma ako subžáner neskonalo fascinuje, okrem iného aj svojou históriou. Približne súčasne vznikol v Japonsku (v podobe napr. mangy Akira) a USA (v podobe Scottovho Blade Runnera). Jeho vznik bol symbolicky posvätený akýmsi manifestom, ktorým je Gibsonov Neuromancer, v ktorom už bol cyberpunk ako taký absolútne vyformovaný. Nasledovala napr. Pondsmithova stolná hra Cyberpunk v 1988, ktorej herný svet si požičal poľský CD Projekt Red na videohru, ktorá je dnes mojou srdcovkou - a vidíme, že Japonci si subžáner berú naspäť v plnej paráde. Edgerunners dupnú na plyn v prvej epizóde a nohu z neho dolu nedajú až do tej poslednej. Neustála streľba, výbuchy a spomaľovačky tu nahradzujú psychologizáciu postáv. Vizuálne je to skvelé, no príbeh je príliš uponáhľaný na to, aby bol o niečom. Kapitalistická dystópia, na ktorej je subžáner do veľkej miery založený, sa tu určite nachádza (napríklad v podobe parádnych body-horrorových posledných epizód s imunosupresívami), no nie je dotiahnutý do zdarného konca. Spoločenská angažovanosť je tu v pozadí, dôležitejšie sú masívne množstvá explozívnej akcie - a na to som už asi príliš starý, nehovoriac o tom že anime ako forma rozprávania mi nie je blízke, nie som teda vhodná cieľovka. Na druhú stranu, podobnou emočnou tuposťou spojenou so samoúčelnou akciou vo svojich dielach oplýval aj samotný majster Gibson. ()
Chápu, že anime tvůrci musí většinou udělat mnoho kvalitativních kompromisů, aby mohli sypat díly jak na běžícím páse a zaměřit se na velké a pozvolna budované příběhy. Tohle ale není Naruto, který má 1000 dílů (a kterého rovněž nesnesu kvůli vysoké míře japonské afektovanosti přenášené na postavy ač miluju kvalitní příběhy). Nechápu tedy, proč Cyberpunk musel dostat tohle ohavné anime ztvárnění. Vizuálně je to tedy fakt hnusný, což je obzvlášť neomluvitelný v souvislosti s tím, že zde nehraje prim ani kvalita děje nebo postavy samotné. Příběh, který se tam odehrával, mi byl jedno, protože mi nezáleželo na postavách, které ho prožívali a sám o sobě taky nebyl zrovna skvěle vystavěný. Je to prostě slabej projekt. Jediné, co by se mi na něm mohlo líbit, je žánr, prostření a námět, ale nic z toho nevymysleli tvůrci tohoto anime a beztak to nebylo dost dobře zpracované na to, abych si to užil. Viděl jsem to, když to vyšlo a na podzim roku 2023 si už z toho takřka nic nepamatuju. To vypovídá o všem. Tenhle projekt tedy kategorizuju jako pěnu dní. Člověk se u toho vyloženě nudit nebude, zabije tim čas, ale nic to v něm nezanechá. Promarněná příležitost. ()
Parádní animovaný počin, který perfektně přenáší do seriálové podoby atmosféru, témata a vůbec celý fikční svět z herního Cyberpunku a to tak věrně, že jde o jednu z nejlepších seriálových videoherních adaptací. Ovšem i člověk co nehrál, případně jej příliš nebavil Cyberpunk 2077 si Edgerunners za mě dokáže užít, alespoň díky skvělému tempu, dobře napsaným (hlavním) postavám a povedené animaci, jenž ohromí hlavně v akčních scénách. Navíc k tomu v seriálu parádně fungují emoce, díky čemuž si mě tvůrci ještě více zaháčkovali a nakonec i přes místy slabší scénář či menší prokreslení vedlejších charakterů nemám problém Edgerunners označit za skvělý příspěvek do mého už tak oblíbeného světa Cyberpunku a věřím, že tvůrci nezůstanou pouze u jedné série. ()
Geniální Cyberpunk 2077 a jeho neuvěřitelně detailně propracovaný svět je jako stvořený pro filmové a seriálové zpracování, takže mám velkou radost že se toho Netflix spolu s Japonskými studii chopili - a nezklamali. Příběh je přesně tak akčním a emotivním tripem dystopickou budoucností s hořkým vyvrcholením jako hra. S tím že tady prim opravdu hraje ta akce kolem barvitých charakterů, a výrazně méně ten přemýšlivý cyberpunk a prokreslování futuristického světa. Ten už znáte ze hry, takže proč se tím zabývat, a fanoušci budou mít radost z každého známého místa... ale menší radost tak asi budou mít lidé kteří hru nehráli. Ne že by se v čemkoli ztráceli, příběh kvalitně odsýpá a budou se bavit moc, ale nejspíš jim bude "něco" chybět. Btw k animaci - ta přestylizovanost tomu sedí, funguje to v podobě tradičního anime velmi dobře, ale velmi snadno bych si dokázal s dobrým motion-capture a dabingem i seriál natočený přímo v enginu hry. High budget machinimu chcete li. Ta herní grafika už koketuje s fotorealističností a fungovalo by to. Tak snad příště... snad tohle není poslední seriálový kousek z toho světa. 8/10 EDIT: Až zpětně jsem si všimnul že tohle režíroval člověk co kdysi debutoval geniální frenetickou šíleností Dead Leaves. Tak to vysvětluje mnohé. ()
Boj o přežití v dystopickém městě, kde o všem rozhodují peníze. První dva díly jsou v mnoha ohledech breath of fresh air a dokážou navnadit na celou sérii. Brzo to ale ustrne v módu bezmyšlenkovitého násilí. Závěr je příliš předvídatelný a i přes epileptické tempo působí utahaně. Na Netflix ale asi pořád dobrý. ()
Galerie (26)
Photo © Netflix
Zajímavosti (4)
- Seriál v českém dabingu nevyužívá názvosloví zavedené při překladu hry „Cyberpunk 2077“. Například namísto „Mrchožrouti“ je používáno slovo „Mrchaři“, namísto „rozparovač“ se říká „párač“ a některé pojmy nejsou překládány vůbec (například „netrunner“, do češtiny překládaný jako „síťař“) či „BD – braindance“, do češtiny obvykle překládané jako „PV – psychovize“. (vojtaruzek)
- Seriál je založen na populární hře „Cyberpunk 2077“ polského studia CD Projekt RED. (UncleMorty)
- V seriálu se objeví několik lokací a postav ze hry „Cyberpunk 2077“, např: postavy Adama Smashera a Wakako, z lokací pak stojí za zmínku podnik Afterlife a Bar u Lizzie. (Axarus)
Reklama