Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Přizpůsobivý nosič reklam Ťopka přespává v odstaveném vagónu, který je ovšem jednoho dne připojen k vlaku, jímž odjíždí na inspekční cestu generální inspektor drah Jiří Kokrhel. A tak se Ťopka bez vlastního přičinění stává černým pasažérem, a když je objeven a pronásledován, způsobí neplánovanou zastávku na malém, bezvýznamném nádražíčku v Mokré nad Soupravou. Místní přednosta stanice Anatol Jelen si však právě odskočil na zkoušku pěveckého sboru, čehož využije Ťopka. Oblékne se do jeho uniformy a začne se před přísným pohledem inspektora vydávat za přednostu. Jeho svérázné improvizace inspektora vyvádějí z míry, ale naštěstí je tu přednostova půvabná manželka Julie, která Ťopku kryje, aby pomohla nepřítomnému manželovi. Kvůli jeho chování se ale dostává do velmi obtížných situací. Kokrhel se do ženy zakouká a oslněn jejím půvabem přehlíží nejen Ťopkovu absolutní neschopnost a divoké improvizace, ale dokonce se rozhodne vyhovět přednostově žádosti o přeložení blíž ku Praze. Jenže v nejméně vhodnou chvíli se objeví skutečný přednosta stanice... (TV Nova)

(více)

Recenze (324)

K.I.N.G. 

všechny recenze uživatele

Nostalgie. Tento film jsem viděl už hodněkrát a pokaždé to je pro mě velice příjemný divácký zážitek plný smíchu, dokonce i teď, po několikaleté odmlce. Asi nejlepší film Vlasty Buriana (nebo možná vedle filmu Anton Špelec, ostrostřelec), který se zde střetl s dalším geniálním hercem Jaroslavem Marvanem, jemuž role pedantského revizora sedla dokonale. Film sice drží pohromadě jen tenká dějová linka, ale to tolik nevadí. Je to pro mě zvláštní představa, že v tak temné době, jakou rok 1941 nepochybně byl, mohla vzniknout komedie tak naládovaná hláškami, tak lehkomyslné a na duchu povzbudivé dílo, ale je to moc dobře a vážím si lidí, kteří i v těžkých časech dovedou rozdávat naději a pokoj, třeba skrze smích. Přednosta stanice je zasloužilým nositelem čtyř hvězd. ()

Mr.Floyd 

všechny recenze uživatele

Přednosta stanice....jednoducho nie je o čom, absloútna povinná záležitosť, ktorá nesmie uniknúť žiadnemu Čechovi či Slovákovi. Burianove filmy predstavujú vrchol česko-slovenského inteligentného humoru, ktorého je v Přednostovi na rozdávanie. Nezabudnuteľný zážitok, ktorý si po určitej dobe budete chcieť zopakovať. ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Kuj železo, dokud je žhavé. Možná, že právě to měl na paměti režisér Jan Sviták, když se rozhodl zfilmovat tuto venkoncem nenáročnou železničářskou frašku. Všem bylo hned na začátku jasné, že nespoutaný živel jménem Vlasta Burian rozmetá scénář v samotném zárodku a že z původního příběhu nezůstane kámen na kameni. Sviták se s Burianem předtím pracovně nikdy nesetkal a neměl tedy žádné zkušenosti jako jeho předchůdci, kteří dokázali Krále komiků úspěšně (z)krotit. Řetěz se utrhl, ba co víc, nebyl možná ani uvázán a nedal se zastavit. Burianova výtečná improvizace se vlivem spontánního klaunství mění v jen stěží dosažitelnou smršť gagů, žertů, slovních hříček a mimických eskapád završených jednou z nejslavnějších filmových písniček vůbec. Vedle suverénního Buriana, který diváky i kritiku již několikrát přesvědčil o své výjimečnosti a až fetišistické slabosti pro uniformy všeho druhu, obstál se ctí i jeho nerozlučný jevištní a filmový partner Jaroslav Marvan. Odvaha a vytrvalost, s níž je v několika společných výstupech schopen bez nejmenšího zaváhání reagovat na Burianovy improvizační vodopády, uvádět je v jiskřivou životnost a poskytnout jim alespoň určitou záruku solidního hereckého řemesla, zasluhuje bezvýhradný obdiv a úctu. Naopak promyšlená a komediálně šťavnatá je jedna z úvodních scén filmu, kdy Burianův hrdina přichází do zahradní restaurace a zahájí svůj podvodnický labužnický koncert plný drobných ekvilibristických gagů a fórků. Je s podivem, že vedle temperamentního Buriana se tu bez problémů dokázali prosadit i ostatní – Zita Kabátová v roli půvabné paní přednostové, Šlemrová, Šlégl, Trégl a Hajská, jejichž figurky jsou dokonalou rozbuškou pro exploze Burianova fenomenálního klaunství. Dobová kritika na film shlížela skrz prsty a jistě měla v lecčems pravdu, ovšem dnešní divák vnímá toto ryze odlehčené až lehce bláznivé dílko především jako záznam spontánní exhibice Krále komiků a jako takový jej také přijímá, oceňuje a adoruje. Fenomén Burian přetrvává napříč dějinnými epochami a dokazuje, že opravdoví géniové nosí kostým šaška. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Spusťte šraňky a hned je zase vytáhněte." Falešný přednosta stanice alias černý pasažér Ťopka se jako tornádo vrhnul do velení železniční stanice a já se přitom vždycky umlátím smíchy o telegraf. Prostě tečka, čárka, čárka, tečka, co na tom je? Jsou na tom hlášky, ksichty, situační komika a já se snad ani nestydím za to, že mi ke spokojenosti někdy stačí tak málo. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Přednosta stanice, ten nekouká jen na šíny. Přednosta stanice, ten umí prohnat mašiny. Přednosta stanice, to prazvláštní je tvor. Před ním se klaní semafor, šarže je hrozná, každej ho pozná, červený nos i čepice, to je přednosta stanice. Bremsák, ten má těžkej život, dře všechny koleje. Mašinfíra je jak černoch, celej vod voleje. Konduktér ten štípe lístky a holky do tváře, ten ve vlaku vlastně dělá jenom bachaře. Pan revizor reviduje každýho haranta, kouká kde by načapat moh černýho pasanta. Oficiál, adjunkt a generální inspektor, to všechno je přece proti nám jen fór. Přednosta stanice, ten nekouká jen na šíny. Přednosta stanice, ten umí prohnat mašiny. Přednosta stanice, to prazvláštní je tvor. Před ním se klaní semafor, šarže je hrozná, každej ho pozná, červený nos i čepice, to je přednosta stanice. *** ()

Galerie (45)

Zajímavosti (27)

  • Když se černý pasažér Ťopka (Vlasta Burian) schovává před generálním inspektorem Kokrhelem (Jaroslav Marvan), je v kanceláři přednosty stanice na zdi na kalendáři dvanáctého. Po převlečení do uniformy se oba v této kanceláři setkávají a na kalendáři je jedenáctého. O pár obrazů později a poté po zbytek filmu, který se odehrává ve stejný den, je na kalendáři již správně dvanáctého. (bomber7)
  • Film mal premiéru 12. apríla 1941, a to až v dvoch kinách, Blaník a Lucerna po dobu troch týždňov. (Raccoon.city)
  • Při hodnocení české filmové tvorby se zástupci filmového oboru, kteří se sešli u ministra obchodu protektorátní vlády Jaroslava Kratochvíla, pod něhož resort filmového průmyslu spadal, shodli, že se jedná o nejhorší snímek roku 1941. (raininface)

Reklama

Reklama