poster

Uzumaki

  • Japonsko

    うずまき

  • USA

    Spiral

Horor

Japonsko, 2000, 90 min

Režie:

Higuchinsky

Předloha:

Džundži Itó (komiks)

Kamera:

Gen Kobajaši

Producenti:

Dai Mijazaki
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • strougy
    *****

    Uzumaki vypadá jako kdyby ho natočil David Lynch na tripu. Šílená a bizardní psycho jízda, která mě naprosto převálcovala, změnila moji představu o tom, jak má vypadat skutečně podivný film a málem mě o půlnoci donutila vyluxovat si důkladně pokoj, abych předešel možnosti, že mi do ucha vleze pekelně dlouhá stonožka.(27.2.2008)

  • Mefistofelle
    **

    Tahle asijská podivnost si mě nezískala a to jsem na divné filmy už hodně zvyklá. Začátek je hodně slibný, ale bohužel musíte docela dlouho čekat, až se začne něco dít. Já vím, u asijských filmů je to normální, ale tady to byla vyloženě vata, která měla zakrýt to, že je to vlastně vcelku o ničem. Poslední část pak většinu času byla jen slátanina, která nedává hlavu ani patu. Posedlost spirálami, která je hlavním tématem filmu, vyústila v něco, co sice může být na první pohled nepředvídatelné, ale mně to přišlo jen neskutečně hloupé. A proto, že po technické stránce to není natočené zas tak zle a triky jsou docela fajn, tak dávám 2* místo původně zamýšlené 1*.(4.6.2011)

  • kiddo

    „Kurouzu je mé rodné město“ Jak se brzo ukáže, tak tohle už něco znamená. Uzumaki se cíleně vyhýbá jakémukoli žánrovému zařazení a nelze na ně aplikovat jedinou poučku týkající se formální nebo výstavbové stránky. Námět musel vymyslet někdo po supermegasilné opici, scénář plodit osoba s velice bizarním smyslem pro humor a režisér nejspíš souběžně s natáčením psal diplomovou práci na téma „Jak i během a po smrti dokázat, že je s váma prostě sranda“ (a mně tím, přiznám se, značně rozšířil obzory). Zkrátka a dobře, tenhle snímek evidentně zastihl své tvůrce v ne zrovna střízlivém období. Uzumaki stojí vně jakékoli filmové reality a její ukotvení a nepokouší se ji ani předstírat, ale vytváří si svůj vlastní svět ve světě s „lehce“ trhlými pravidly a fungováním. Je působivým počinem hlavně co se týče vizuality, s jejíž pomocí tato pravidla nejen dodržuje, ale především vytváří. Psychedelické šedo-hnědo-zelené zabarvení obrazu, nechutné „střevačistivé“ a zároveň vysoce originální zobrazování násilí a krve, působivě obyčejné reálie, vynikající neobvyklá kamera se svými táhlými jízdami a častými nápaditými vychytávkami; to všechno zachycuje neuchopitelnou a neopakovatelnou atmosféru, s kterou jsem dosud neměla co dočinění. Scénář sází hlavně na nápadité dějové kličky a vytěžení motivů až na drť, přichází s inovativními prvky nejen v rámci tohoto konkrétního snímku, ale filmů jako takových obecně. Uzumaki nemá jediné hluché místo, tvoří kompaktní a vyvážený celek a na jeho tempu a vnitřním rytmu by se měl i takový Nakata učit, že pomalá nedějová scéna nutně nemusí znamenat scéna nudná. Zobecňující vysvětlení ani nijaký převratný objev či zvrat na závěr se nekoná, vše je vedeno spíše v oblasti iracionálna a důrazu na pocitové vnímání. Pokud jsem tvrdila, že se snímek vyhýbá jakémukoli žánrovému zařazení, pak to ovšem platí i pro žánr hororu. Tedy pokud při definici „hororová scéna“ přistoupíme na to, že ta děsí tím, co je točeno s úmyslem VYDĚSIT, je buď v ostrém kontrastu s předcházejícím dějem nebo naopak jeho logickým vyvrcholením. U Uzumaki divák nalezne jen občasné lekačky, přičemž ani ty dle všeho nebyly natáčeny, aby vzbuzovaly hrůzu, ale „jen“ odpor a hnus, což se ovšem daří víc než dobře. Navíc tyto drobné scény víceméně nijak nevybočují z dosavadního plynutí snímku, ale naopak do něj přirozeně zapadají. Filmu jako takovému tedy nejspíš není co vytknout. ALE PANE BOŽE, ONA JE TO TAK NEUVĚŘITELNĚ NEUVĚŘITELNÁ KRAVINA!!! Takhle silný pocit, že se s filmem fatálně míjím, jsem už nějakou dobu neměla, často jsem zkrátka nevěděla, zda se smát, brečet či bát, či co se po mně chce, a pětiminutové opakované skákání mezi 5* a odpad! (zbytek škály hodnocení nevyjímaje) asi mluví za hodně. Tenhle filmový svět i se svou absurditou skrytou za maskou smrtelné vážnosti jde zcela mimo mě a osobně se s ním naprosto nedokážu vypořádat, natož sžít. Nakonec jsem se z tohoto prostého důvodu rozhodla Uzumaki jednoduše nehodnotit: pravděpodobně nejsem dostatečně velký úchyl na to, aby se mi doopravdy líbil, a na to, abych ho hodila jen tak do odpadu, příliš silně vyzařuje, že mu prostě nerozumím. Tři hvězdičky jakožto odkázání do mělkých vod průměru jsou už vyloženou urážkou. Nakonec jsem si jistá jen tím, že k pračce mě už nikdo nedostane!!!!(24.4.2006)

  • SOLOM.
    ***

    Asijské filmy patří vedle španělských, mexických a severských k mojim nejoblíbenějším. Zvláště pak Japonci dokáží ve svých snímcích často dát dohrodomady několik zajímavých prvků najednou a dají tak šanci vzniknout něčemu neuvěřitelnému. Uzumaki mezi ně patří svým způsobem taky, jenže tady to jaksi nefungovalo tak jak má. Námět je opravdu netradiční, působivý a do jisté míry i nechutný. Jenže je tu jedno velké ALE!!! Lze zde nalézt spoustu nudných pasáží, které jsem musel přetáčet a především mě štvala gumovitost nemalého počtu triků a rádoby strach nahánějících scén. O hereckých výkonech raději ani mluvit nebudu, protože kromě toho asiata s patkou na Hitlera mě nezaujal vůbec nikdo. Nejvíc k smíchu mi poté přišla ta šeredka, která si hrála na sexbombu školy a její spirálový účes. Film na mě sice udělal dojem, ale ne zzas až tak velký abych mu dal větší hodnocení než je průměr.(21.1.2011)

  • jondzavid
    ****

    Veľmi osobitá a zaujímavá podivnosť z Japonska strhne najmä až surrealisticky efektným štýlom. Pôsobivý filmík, ktorý stavia skôr na štylizácii a absentuje lakačky(no jedna tam docela zafungovala). Pomalší rozbeh (rozmýšlam som medzi 2-3*) plne vynahradí záverečná 45 minútovka. Proste kvalitná ázijská šialenosť.(14.5.2005)

  • - Číslice 6 a 9, které vypadají téměř jako spirály, jsou ve filmu k vidění např. na poznávací značce reportérského auta nebo v nemocnici jako číslo pokoje. (TomikZlesa)

  • - Obličej, který mužete vidět při sledování záznamu Shuichiovo otce a podruhé když Kirie vstoupí do jeho domu, patří právě Kirie. (TomikZlesa)

  • - Když rozhněvaný policista poprvé vyběhne, a pak se podívá na plakát hledané osoby, jedná se o obličej trůrce mangy Uzumaki, Junjia Itoa. (TomikZlesa)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace