Režie:
Jacques TourneurScénář:
DeWitt BodeenKamera:
Nicholas MusuracaHudba:
Roy WebbHrají:
Simone Simon, Kent Smith, Tom Conway, Jane Randolph, Jack Holt, Alec Craig, Alan Napier, Donald Kerr, Eddie Dew, Charles Jordan, Theresa Harris, Mary Halsey (více)Obsahy(1)
Mladý pohledný muž se v newyorské zoologické zahradě seznámí s krásnou ženou, kreslící před klecí s velkým černým panterem. Jmenuje se Irene Dubrovna a je módní návrhářkou. Začnou se častěji vídat, přestože Irena zůstává uzavřená a dějí se kolem ní divné věci. Když se jednou schovají před deštěm v krámku se zvířaty, začnou ptáci v klecích zděšeně poletovat. Kanárek, kterého dostane darem, uhyne, a když se krátce na to Irena za svého přítele provdá, je svatební veselka přerušena neznámou ženou s výrazem kočky. (Benjamin-L)
(více)Videa (1)
Recenze (66)
Z tohoto snímku si každý môže vybrať SVOJ žáner, v ktorom ho chce chápať. Lebo brať to ako zlepenec psychologickej drámy, romantického hororu či temného outlife trileru je dosť zcestné. Navyše som nezaznamenal silné momenty vytŕženia a to je alfou omegou takýchto filmov. Pohľad na horory v 40. rokoch upadal počtom snímkov a pohľadom na ne. Odstránila sa z nich fantazíjnosť a sci-fi symbolika, ktoré obsahovali poukazovanie na problematiky pomocou svojho vlastného sveta. Ja viem veľmi oceniť aj desivé snímky s reálnou hrozbou (naj asi M - 1931), ale Kočičí ľudia sú takou jednorázovou vychytávkou (hoc nonšalantne pracujú s tieňohrami). ()
V prvom aj druhom pláne ( dá sa to brať ako horor resp. dark fantasy ale aj ako psychologická dráma) vynikajúci, výborne natočený ( scéna sledovania je kameramanská a zvuková lahôdka) a vyznením nejednoznačný film. ale má to jeden veľký problém. Film je príliš krátky ( iba 70 min) a niektoré motívy a vzťahy by sa patrilo rozvinúť . Hlavne vzťah hlavných 2 postáv nie je aj napriek výborným hercom v prvej tretine uveriteľný. Alebo vážne existuje chlap ktorý si väzme ženu, ktorá nielen že s ním nespáva ale dokonca ho ani nepobozká? Ale aj napriek tomuto obrovskému záporu plná pálka. pretože v rámci svojho žánru a svojej doby je to úplná špička. ()
To máte tak: V každé ženské je menší (nebo větší) kousek nějaké kočkovité šelmičky - jenomže všeho moc zkrátka škodí. Neočekávejte, že se budete bát - snímek má už svá léta, zápletka je jasná a pointa v hrubých rysech rovněž. Berte ho spíš jako zajímavou a velice názornou ukázku toho pravého filmařského umění, které dokáže z minima vytěžit maximum. Uvidíte, že k vytvoření slušné atmosféry nejsou bezpodmínečně nutné špičkové triky ani hektolitry krve. 3,5* … a z úcty ke stáří "Kočičích lidí“ tentokrát musím zaokrouhlit nahoru - prostě si zkuste na chvíli představit, že sedíte v kině v roce 1942 … :-) ()
Cat People je prvním ze čtyř filmových hororů které vytvořili producent Val Lewton a režisér Jacques Tourneur. Všeobecně je považován vůbec za jedno z nejlepších filmových děl tohoto žánru ve 40. letech. Nevím jestli má cenu se tady více rozepisovat o dějovém obsahu filmu jen tak pro představu, protože vidím že už to přede mnou udělala uživatelka anais. Akorát zde napíši a zanechám můj celkový dojem z filmu ve stručné výpovědi: Film Cat People okouzluje určitě svou subtilní hrůzou. Vraždící monstrum já jako divák nikdy nevidím, je pouze nebo je naznačeno zvuky a reakcemi strachem ochromené oběti. Simone Simonová se ukázala jako fakticky ideální představitelka této role, určitě mě a nejen mě, ale i všechny ty co tento film viděli, nadchla jak svými ladnými kočičími pohyby tak i svou divokou krásou. Na film jsem si vzpomněl až teď a to prostřednictvím ČT která ho před časem snad v rámci Filmového klubu uvedla ve svém vysílání, ještě společně s filmy Frankenstein, Dracula, Frankensteinova nevěsta, Mumie, Neviditelný muž, Fantom opery aj. Všechno vesměs klasické hororové snímky známého dnes již legendárního amerického studia Universal a zároveň zřejmě i to nejlepší s klasického filmového hororu... ()
Veľmi zaujímavá hororová vzťahovka. Dá sa vnímať ako klasická žánrovka, alebo ako čistá metafora na žiarlivosť. Prenasledovanie medzi lampami patrí medzi to najlepšie čo som v hororoch 30.-40. rokov videl. Tá atmosféra, kamera, svietenie, strihová skladba, gradácia. Má na tom veľkú zásluhu Tourneur, toto je presne ten typ scenáru, ktorý by v iných, menej schopných rukách mohol dopadnúť veľmi zle. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (14)
- Supervizor filmu Lou L. Ostrow byl se snímkem tak nespokojen, že chtěl vyměnit režiséra. Producentovi Valu Lewtonovi se však povedlo přesvědčit studio, aby Jacques Tourneur mohl zůstat. (liquido26)
- Vo filme nikdy nevidieť premenu hrdinky na pantera/mačku a samotnú bytosť je možné zazrieť len letmo. Snímka dosahuje hororový efekt skrz použitie tieňov, prepáleného osvetlenia na postavy či mimoobrazového zvuku. (Biopler)
- Film měl takový úspěch, že uvedení dalších Lewtonových filmů (I Walked with a Zombie a The Leopard Man) do kin bylo kvůli tomu opožděno. (liquido26)
Reklama