Reklama

Reklama

Helenka, studentka textilní průmyslovky, si vymyslí ideálního muže, kterého jí závidí všechny kamarádky. Snivá a zamindrákovaná Helenka se brání svým komplexům vymyšleným milencem, její realističtější přítelkyně Zuzka by sice také dala přednost vysněnému Patrikovi, ale nakonec bude patrně šťastna s méně ideálním Honzou, a sebevědomá vulgární nymfomanka Sylva jako motýl přelétá od jednoho milence k druhému, aby nakonec jako jediná čekala na vysněného Patrika. (TV JOJ)

(více)

Recenze (116)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Myslíte, že je nemožné spojit Džusový román a Diskopříběh? Čekání na Patrika vás vyvede z omylu. Pro studium dobové estetiky v ČSSR nepostradatelný film. Věřím, že takhle nějak si tehdejší státní aparát mohl představovat krutě odvazový avantgardněrealistickorebelantský film pro mladé. Takové neškodné zaplnění díry na trhu např. právě po trezorovém Feničově Džusovém románě (samozřejmě s přesně opačnou celkovou výpovědí). Vlk se nažere a koza zůstane celá. V zásadě se jedná o jedinečný konglomerát vtipných i lehce odvážných nápadů, rádoby neotřelosti a filmařské nenápaditosti. Velmi dobré spojení stylizace a jisté silné realističnosti v "rázu" postav jako sociologických typů (Sylva!), jakož i svižná zábavnost a slovo k době, to vše je sráženo tuctovým, hluboce podprůměrným až hloupým scénářem „o mladých pro mladé“, zvláště co se týká všech dialogů a jednání kolem samotného Patrika. No a samozřejmě ten nešťastný Pomeje. Vychází z toho nicméně vynikající bizar-retro směs chtěných a nechtěných úletů. Některé momenty jsou dobré samy o sobě, jiné čím horší, tím lepší. Vynikající i v tom ohledu, že může jít stejně dobře o protisocialistickou ideologickou diverzi jako o diverzní estébáckou objednávku. Vynikající ale především díky tomu, že všemožná vnitřní protikladnost tohoto filmu se sjednocuje na úrovni, na níž je vám už všechno jedno, takže při konečném „Patrik je volnej“ se ta dějová linie vlastně ani nezdá být tak hloupá. Což je žel vyváženo velmi unylým najetím do vyjetých kolejí šťastného života v naší vlasti (kterážto sekvence začíná vlastně tím, že Pomeje dá své nastávající přes hubu), čemuž pozoruhodně odpovídá i nenápadná proměna hudebního doprovodu (sračka Turbo a slaďoučký Pavel Vítek). Pokud jde o herectví, zaujme především nechutně autentická dikce diskotékové učnice Sylvy. Dost zvláštním zážitkem je pokus o neopucholta v postavě mladého podnikového údržbáře. Ještě zpět k hudební složce: ačkoli nemá s filmem samotným nic společného, je jedním z důvodů, proč tento stojí za to. Až krom zmíněného závěru jde vesměs o muziku z široké oblasti, kterou režim rozhodně „nemusel“, ale s větším či menším odporem toleroval. Z nesourodé oblasti moderních umělců i rádoby umělců ostře vymezených vůči socialistickému popu, často i velmi originálních, ale ještě stravitelných pro většinového mladého posluchače. No a za metalisty zde zazní Citron s vokálem L. Křížka. Hlavně je ale několikrát ke slyšení donedávna zakázaný Pražský výběr. Celkem by stálo za úvahu, zda Čekání na Patrika a tehdejší Diskopříběh vypovídají o témže segmentu a jsou určeny témuž divákovi. Přes všechnu podstatnou odlišnost obou snímků (právě i v hudebním záběru) se obávám, že ano. Především závěr jednoznačně vypovídá o tom, že se zde usiluje o začleněnost mládeže v lůně socialismu: po onom zoufalém happyendu (celou dobu vlastně šlo jen o to, že rodina je základ státu) sledujeme ještě předtitulkové tanečky v polích a na sídlištích, přičemž, jak už jsem upozornil, zní píseň totožná s normalizačním popíkem, ačkoli po celý film se divákovi nadbíhalo s hudbou téměř disidentskou. Rovněž různé společenskosatirické výstřelky a sarkastické "soudruhování" jsou převážně naloženy na toho neopucholta, který je jasný flákač okecávač, rozkrádající navíc, jak se posléze ukáže, majetek v socialistickém vlastnictví (a mimochodem je to jediná mužská postava, jejíž vlasy přesahují předpisovou délku). Další protisocialistické nálady jsou kanalizovány do postavy ředitele závodu, který vypadá a chová se velmi nesocialisticky a je mu co závidět. Hlavní mužská postava, o jejíž duši je tu veden zápas, je traktorista, jasný klaďas je letištní technik, kdežto zkaženec je taxikář. Pozoruhodné je, že Pomeje zde hraje nepokrytě troubu, burana, floutka, k čemuž se všechny ty holky z intru (všechny!) dokonale hodí, přesto jsou on i ony divákovi podáni jako sympatické postavy ke ztotožnění. Nepochybuji o tom, že se v nich cíloví diváci skutečně viděli. Ale to nám, v transcendentnu dlícím, nevadí. Důležitější je kmet s vozembouchem, křičící na partaj (bytovou!) nad ním „tohle je socialismus?“. A samozřejmě šunkovar. Suma: Diskopříběh jedna hvězdička, Džusový román čtyři, takže na fiktivního Patrika vycházejí tři. () (méně) (více)

Pitryx 

všechny recenze uživatele

Nějak mi unikl smysl a děj, ale nevadilo mi to. Občas jsem se skutečně bavil. Ale vadily mi ty pazvuky ve filmu, pravděpodobně mělo jít o hudbu. Myslím, že jako takové osvěženíčko na nedělní niccnedělání... 201110027926/8152+++++Člověk by hned přidal těm hezkejm holkám dvacítku, ale zase ta neskutečně hnusná „hudba“… Ale možnou koukat vícekrát. 20171212 ()

Reklama

sharka.68 

všechny recenze uživatele

Jedna hvězda Pleštikové,druhá Kvasničkové a třetí Patrikovi .-) , jo našívání cedulek s cizí značkou na doma ušité hadříky, a pak , kdo to ty šikmooké naučil :-) , pak si z toho pamatuju ještě šunkovar a vynášení silonových punčocháčů přímo na těle - chytli je ve vrátnici :-) /a kradli je chlapi/...vydá to Bonton, to zas bude cena okolo 300 korun...no,tak v kině jsem na tom byla kdysi 3x a stálo to dohromady necelou pajsku...(se školou, s partou, na rande ) ()

honajz 

všechny recenze uživatele

V podstatě holčičí film, kde holky budou v plavkách a tak, ale kde řeší, co jsou, kým jsou, čím budou, jestli je lepší být svině a ku.rva, nebo hodná holka, a samozřejmě se řeší i chlapi, vztahy, holčičí závist a předsudky. Jak je asi u Tučka zvykem, nemá film pevnou dějovou strukturu, spíše řadí vedle sebe výseky ze života jako u Copak je to za vojáka, občas je to zbytečně expresivní, ale dívat se na to dá, a vypovídá to svým způsobem i o době vzniku. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Typický produkt konce osmdesátých let, kdy se točily kvalitou dost nízké filmy. Buď se v nich sex objevoval nebo řešil. Zde vidíme tu druhou možnost. Parta puberťaček touží po vysněném muži a tak ho hledají u své kamarádky, která si ho ale pro změnu vymyslela. Otázkou je, co je horší. Scénář, zvolené téma nebo herecké výkony. Jedno horší než druhé. A protože se to celé postupně začne omílat dokola, zbude už jen nuda a nuda a zase nuda... ()

Galerie (7)

Zajímavosti (2)

  • Vůz, v kterém ve filmu jezdil Jiří Pomeje, byla užitková Škoda 1203 vyráběna v letech 1968-1982 v AZNP v závodu Vrchlabí. (JARDAHONDA)
  • Natáčanie prebiehalo v Prahe, Kutnej Hore, Vansdorfe, Rumburku a na hrade Tolštejn. (dyfur)

Reklama

Reklama