Režie:
Péter BergendyScénář:
Piros ZánkayKamera:
András NagyHudba:
Atti PacsayHrají:
Viktor Klem, Fruzsina Hais, Judit Schell, Andrea Ladányi, Zsolt Anger, Gábor Reviczky, Gabriella Hámori, András Balogh, Diána Magdolna Kiss, Mari Nagy (více)Obsahy(1)
Prvá svetová vojna sa skončila. Epidémia španielskej chrípky ustúpila. Mnohí mŕtvi však zostali nepochovaní a uviazli v našom svete. V mrazivej zime roku 1918 sa Tomás (Viktor Klem), mladý potulný posmrtný fotograf, snaží sa uživiť tým, že fotí posledné fotografie mŕtvych z okruhu svojej rodiny. Na pozvanie desaťročného dievčaťa odcestuje do malej dediny, kde ho čaká nezvyčajne veľa práce a čoraz viac nadprirodzených javov. Duchovia mu chcú niečo povedať a on je odhodlaný zistiť, o čo im ide. Je však na nebezpečnej pôde: každý nesprávny krok vyvolá nový útok, ešte krutejší ako ten predchádzajúci. Duchovia nechcú žiť v mieri so živými. (Vertigo Distribution)
(více)Videa (5)
Recenze (34)
Maďaři mě opět nezklamali a natočili kvalitní duchařskou záležitost, kterou vybavili parádní pochmurně- tíživou atmosférou. Ocenil jsem, že tvůrci nevsadili na prvoplánové lekačky a místo toho přišli s uceleným příběhem, v němž postupně narůstalo jakési znepokojivé napětí. Posmrtné fotografie už dostaly svůj prostor v hororu "Ti druzí", Maďaři s nimi ale zašli ještě o krok dále a myslím, že se jim zadařilo. Na rozdíl od tzv. západních duchařských hororů nešlo o obvyklou skupinu paranormálních odborníků, jejíž členové vždy nejméně půl stopáže hledají, pak najdou, a pak litují, že našli. Umístění děje na uherský venkov těsně po skončení Velké války bylo z mého pohledu dobrým tahem a boj záhrobních navrátilců proti jen těžko pochopitelnému protivníkovi byl morbidně osvěžující (pokud takové slovní spojení vůbec dává smysl). Bavil jsem se výborně, jen v závěru jsem začal mít pocit, že to tvůrci zapíchli nějak moc rychle. Myslím, že si příběh zasloužil propracovanější zakončení. A chudák Marcsa, takové naděje... / Poučení: Pozor na nestabilní podloží. ()
HOROROVÝ VÝBĚR, ZEMĚ Č.33 - MAĎARSKO - Začátek naprosto úžasný a atmosférický, jehož plusem rozhodně je i originální historické zasazení. Bohužel se to pak zvrtne do klasické duchařiny, kde nechybí nadmíra lekaček i pár klišé, které se pak v závěru zvrtne do částečně epického (závěr v domě) a částečně přehnaného (všechny levitace) rozuzlení, které bylo jasné docela rychle. Musí se tvůrcům nechat, že měli odvahu natáčet hororové scény i za dne (což dá vždycky větší práci) a že nemalý rozpočet využili jak jen to šlo, takže se to i zpracováním vymyká klasickým duchařinám, ale bohužel tu je z ní tolik prvků, že se to od ní ani výrazněji nevzdaluje. A ani scénář nepatří zrovna mezi ty lepší. Jinak to ale je filmařsky solidní práce, kde se dobře pracuje se zvukem i kompozicí záběru a taky se povedlo sehnat solidní herce, zvlášť ta malá holka svoji postavu ztvárnila perfektně. Takže mě horor z Maďarska spíš potěšil než ne. Silné 3* ()
Hneď ako vyšiel tento horor, tak som si ho chcel hned, ako to bude možne pozrieť. A to hlavne preto, že od Maďarov som ešte horor nevidel, jedine v nejakej koprodukcii. Tu sa toho chopili sami a tak som bol veľmi zvedavý, ako to cele dopadlo. Po príbehovej stránke, nič čo by ma odrovnalo. Veľa toho, čo bolo použité tu, tak som videl v mnoho filmoch , ale i tak aj snaha sa niekedy cení. Myslím si, že tak krutá stopaž je tu celkom zbytočná. Postačilo nanajvýš 90 minút a tak by sa aspoň trocha zamedzilo zbytočným scénam. Ale keďže toho času bolo veľa, tak musel byt nejak zaplnený a tak začali prichádzať hlúpe, naivne a čoraz viac i trápne sceny. napríklad tie tiene, akože sú prítomní duchovia zívalo lacnotou a lietajúce babky, už až trápnosťou. A to vobec takto nemuselo dopadnúť, lebo niekedy menej je viac. Fotenie nebožtíkov a poprípade nejaké to strašenie tu bolo celkom v pohode, ale s pribúdajúcimi minútami už film nevedel čím ma zaujať a tak prichádzali totálne absurdne sceny, škoda, že film nebol braný viac vážnejšie alebo aj bol, ale to som ja nepostrehol. Tak pekný pokus o ducharinu, ale nie celkom vyšiel tak, ako by si zaslúžil. A naozaj je to škoda, lebo potenciál tam bol veruže veľký. Silné 3*. ()
"Chceš s mrtvolou selfíčko? Boj se Boha, holčičko!" V kráteru po bombě, pod hromadou mrtvol, tam to žije! Zmrtvýchvstalý Tomás vs. vymírající vesnice, ustrnulá v minulém století, nepřívětivá a tmářská. Fotografova temná komora ještě temnější než obvykle, vývojka ostrá, s feferonkami a ustalovač nestálý, až neklidný, jako černé duše mrtvých. Všude klid, jen v komíně s tichým praskáním doutná stařena. Do noci se mihotají plameny řady pochodní a jejich odlesky tančí po tváři zádumčivé holčičky, něžně krásné dvanáctileté víly Anny s moudrýma očima stoleté vesnické vědmy. Mrtvých je zde víc než živých a vyhrávají na celé posmrtné čáře. Mrtví před objektivem fotografa, mrtvoly naskládané ve stodole jako polena, posléze tam tančící čardáš, (ne)mrtví snídající v klidu u stolu... Našlápnuto k pětihvězdnému rigor mortis. Pak Piros Zánkay vesničany změnil na papírové draky a Péter Bergendy svůj maďarský guláš neuhlídal a připálil. Co dodat? Szamár, lófasz, birkafej? Nem tudom. ()
Jak už tady zaznělo, tématicky se nejedná o nic zásadního. Fotograf, který prostřednictvím svého přístroje na něco přijde, tu byl mnohokrát. Hodně dělá prostředí maďarské vesnice, sychravá atmosféra a samozřewjmě herci. Ústřední tandem byl parádní. Co se týče strašení, tak tady jsem trochu na vážkách. V jednu chvíli se Bergendy blýskne fakt napínavou sekvencí, která dokáže slušně zahrát na nervy a v té druhé nechá po zdech plazit neumělé stíny či ukáže své zapálení pro levitaci, přičemž druhého je tady až moc. Navíc když se film přehoupl do druhé poloviny, napětí začalo ustupovat a uječený závěr mě vyloženě nebavil. Pokud bych měl něco vypíchnout, tak to je samotné focení mrtvých a jejich aranžování a celkově slušnou technickou stránku. Ale jinak je to jeden z těch filmů, který na chvilku zaujme, ale druhého dne vyšumí. 50% ()
Reklama