• tahit
    ****

    Při pohledu na sedmdesátá léta se dá říct, že československý film vyprodukoval velké kvantum snímků s nepřehlédnutelnými ideologickými symboly normalizační každodennosti, ale i tak občas vznikly skvělé filmy, které stojí za zhlédnutí i dnes. A přesto, že osud Pavlínky je hlavním motivem filmu, tak se vraťme zpět k pravdě ve fikci. Ve skutečnosti se moc věrohodných informací o Pavlínce nedochovalo. Ovšemže fakt, že tam dívka byla zastřelena je nezpochybnitelný. Snaha Karla Kachyni propojit poeticky romantické vyprávění první lásky s vypjatým sociálním pozadím Svárovská stávky, aniž by tam převládal demagogický ideologický balast, se slušně povedl. A toho si cením nejvíc. Půvabná herečka Brigita Hausnerová byla dobrou volbou do hlavní role, dokázala totiž vtisknout Pavlínce správný rozměr, lyričnost i něžnou krásu.(14.11.2011)

  • troufalka
    *****

    "No děti, vždyť vy tu máte pokladů, jako v pohádce!"                                                                                                      Kachyňova poetika, která vždycky potěší.(16.9.2014)

  • fragre
    ****

    Takové pochopení pro citový a pocitový svět dospívajícího děvčete by jeden čekal spíše u ženy než u muže, ale panu Kachyňovi to šlo vždy. Kouzlo tohoto filmu prýští z toho spojení citovosti a čistého erotismu s baladičností, s tím neustálým připomínáním blížící se Smrti (všechna ta znamení, která se ukazují babičce, všechny ty Pavlínčiny vojenské sny). To je vlastně přímo archetypální motiv, který najdeme v mnoha lidových a kramářských písních - Smrt, která zkosí lásku a život mladé dívky (i E. A. Poe k tomu napsal své). To vše na pozadí dobových sociálních bojů, zde vylíčených střídmě a věrohodně, zvláště když vezmeme v potaz dobu vzniku filmu. A kamera i hudba k tomu dodávají občas až pohádkové kouzlo.(10.12.2014)

  • Sandiego
    ***

    Kachyňa sice držel ideologii na uzdě, neubránil se však hrozbě barvotiskového sociálního kýče, jehož přímočarost je těžké omluvit tím, že jde o "rodinný film" - zvláště ve srovnání s řadou dalších Kachyňových děl, v němž se působivě vyhnul oběma pólům. Ale i tak má poetické ztvárnění každodenního života v Podkrkonoší předminulého století něco do sebe a především výkon Marie Brožové v bohatě odstíněné roli babičky si zaslouží pozornost.(20.2.2016)

  • HonzaBez
    ****

    Opakující se hudební motiv trubky (jehož autorem není nikdo jiný než Zdeněk Liška) je to první, co si z tohoto snímku odnáším. Dost přemýšlím proč má tento film tak relativní nízké hodnocení. Po filmařské stránce mu lze totiž jen stěží co vytknout. Úžasná je zejména kamera, která místy doslova kouzlí. Ale i herecké výkony (jak půvabné Brigitě Hausnerové, tak zachmuřené Marie Brožové) stojí za zapamatování. Za vše patrně může ideologicky podbarvený námět o jedné dělnické stávce a jedné úplně zbytečné lidské oběti. Ale přijde mi trošku smutné, že lidé nedokáží oddělit tzv. "zrno od plev". Je jasné, že v oné polovině sedmdesátých let (v době vrcholící normalizace), šlo jen těžko odmítnout námět, který přišel někde od soudruhů shora. O to více je obdivuhodné, jak se Kachyňovi podařilo ten vlastní syrový námět přetavit v tak příjemně poetický film. Ve finále tak člověk nesleduje šedivý svět chudých dělníků, ale sluncem zalitý svět dospívající dívky. A hlavně proto jistě stojí se na tento snímek podívat.(25.4.2017)

  • - Filmovanie prebiehalo v okolí Svárova a Tanvaldu, v Jizerských horách, Zlatých Olešniciach, Veľkých Hámroch a Albrechticiach. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace