• Sandiego
    ***

    Kachyňa sice držel ideologii na uzdě, neubránil se však hrozbě barvotiskového sociálního kýče, jehož přímočarost je těžké omluvit tím, že jde o "rodinný film" - zvláště ve srovnání s řadou dalších Kachyňových děl, v němž se působivě vyhnul oběma pólům. Ale i tak má poetické ztvárnění každodenního života v Podkrkonoší předminulého století něco do sebe a především výkon Marie Brožové v bohatě odstíněné roli babičky si zaslouží pozornost.(20.2.2016)

  • fragre
    ****

    Takové pochopení pro citový a pocitový svět dospívajícího děvčete by jeden čekal spíše u ženy než u muže, ale panu Kachyňovi to šlo vždy. Kouzlo tohoto filmu prýští z toho spojení citovosti a čistého erotismu s baladičností, s tím neustálým připomínáním blížící se Smrti (všechna ta znamení, která se ukazují babičce, všechny ty Pavlínčiny vojenské sny). To je vlastně přímo archetypální motiv, který najdeme v mnoha lidových a kramářských písních - Smrt, která zkosí lásku a život mladé dívky (i E. A. Poe k tomu napsal své). To vše na pozadí dobových sociálních bojů, zde vylíčených střídmě a věrohodně, zvláště když vezmeme v potaz dobu vzniku filmu. A kamera i hudba k tomu dodávají občas až pohádkové kouzlo.(10.12.2014)

  • sharka.68
    ****

    Kdysi jsme na tomto filmu byli se školou...po promítání část dívčího publika plakala.Ale tak špatnej film to nebyl. události svárovské stávky nám přiblížily dějepis...samozřejmě,že nám pak vysvětlovali,že by se to nyní už nestalo....nynější mládež by řekla, že byla ve špatnou dobu na špatným místě....(17.3.2010)

  • tahit
    ****

    Při pohledu na sedmdesátá léta se dá říct, že československý film vyprodukoval velké kvantum snímků s nepřehlédnutelnými ideologickými symboly normalizační každodennosti, ale i tak občas vznikly skvělé filmy, které stojí za zhlédnutí i dnes. A přesto, že osud Pavlínky je hlavním motivem filmu, tak se vraťme zpět k pravdě ve fikci. Ve skutečnosti se moc věrohodných informací o Pavlínce nedochovalo. Ovšemže fakt, že tam dívka byla zastřelena je nezpochybnitelný. Snaha Karla Kachyni propojit poeticky romantické vyprávění první lásky s vypjatým sociálním pozadím Svárovská stávky, aniž by tam převládal demagogický ideologický balast, se slušně povedl. A toho si cením nejvíc. Půvabná herečka Brigita Hausnerová byla dobrou volbou do hlavní role, dokázala totiž vtisknout Pavlínce správný rozměr, lyričnost i něžnou krásu.(14.11.2011)

  • farmnf
    ****

    Kachyňa byl patrně kouzelník. Komunisti si u něj objednali film o dělnickém hnutí a on natočil poetický příběh sirotka, který se zamiluje, největší sex je pro něj logicky držet kluka za ruku, teskní po mrtvích rodičích a nečeká ho dobrý konec. Stranické vedení v té době ještě ani nesedělo pod kaštany se zakládací listinou a proto zde nefiguruje. Kameraman odvedl skvělou práci a Brigita Hausnerová též. Stávka tkalců je až v závěru a její politický podtext tu není rozebírán. Není to hvězdné Kachyňovo movie ale velmi slušná záležitost to je. S podobnou sociální tématikou se mu povedla lépe Kráva.(24.3.2010)

  • - Filmovanie prebiehalo v okolí Svárova a Tanvaldu, v Jizerských horách, Zlatých Olešniciach, Veľkých Hámroch a Albrechticiach. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace