poster

Turks fruit

  • USA

    Turkish Delight

  • USA

    Eric and Olga

  • Velká Británie

    Sensualist, The

  • Velká Británie

    Wild Intent

Drama / Romantický / Komedie / Erotický

Nizozemsko, 1973, 108 min

Režie:

Paul Verhoeven

Předloha:

Jan Wolkers (kniha)

Scénář:

Gerard Soeteman

Kamera:

Jan de Bont

Producenti:

Rob Houwer
(další profese)
  • dzej dzej
    *****

    Vášnivá love-story dvou spontánních asociálů podaná vrcholně pravdivým a odvážným způsobem. První role Rutgera Hauera, jehož excentrické herectví připomíná Klause Kinského a jehož andělský zjev ostře konstrastuje s jeho démonickým chováním. Absolutní nepodřízenost rovná se absolutní svoboda – to platí jak pro postavy, tak pro tvůrce filmu. Buřičská gesta a buřičské činy ve jménu lásky, fuck off autority, fuck off pravidla – Turks Fruit mohl být libertinskou oslavou l´amour fou. Ovšem nebýt toho tak drásavě smutného konce, který zpětně celý příběh přehodnocuje a zanechává pocit hořkosti a beznaděje.(7.11.2006)

  • hirnlego
    ****

    Jak hodnotit tohle otevřené, náladové a místy lehce kontroverzní "něco"? Popravdě řečeno - dosti rozporuplně. Na jednu stranu film zobrazuje živelný vztah dvou nespoutaných lidí (Eric - sympaťák, u něhož se člověku může zdát, že stále myslí jen na to jedno - a Olga - pro mě s přibývajícími minutami čím dál tím víc nesympatická hysterická cácora), kteří si umějí užívat života a jeden druhého - na stranu druhou je zde však patrná jakási citová odtažitost - jejich vztah je převážně tělesný, třebaže je poznat, že spolu téměř dokonale "souznějí" ve všech směrech (tedy alespoň nějaký čas) - jenže chybí tak trochu "hlubší pohled", aby je člověk mohl politovat nebo se s nimi radovat - vše je na povrchu, odtažité, nenechá nás nahlédnout do nitra. Je sice nad slunce jasné, že Olga je Ericova životní láska a on ji miluje tak, jak jen lze někoho milovat (např. krásná a všeříkající scéna na začátku jejich vztahu, kdy si on potichu sedne k posteli a pozoruje ji, spící) - avšak na mě snímek celkově opravdu působil spíše chladně (byť jejich chvilky štěstí na pláži - či jen tak, spolu - tu a tam přiměly člověka k úsměvu), pozorovala jsem vše z uctivé vzdálenosti, nebyla jsem plně vtažena do děje a neprožívala jsem s postavami jejich radosti a utrpení. A závěr, třebaže velmi smutný, mě nechal téměř úplně chladnou, lhostejnou... - snad jsem už byla tím vším tak nějak otupělá, snad je chyba někde ve mně - to zjistím při dalším zhlédnutí. 4* dávám mimo jiné za podivný pocit, který mě při sledování filmu opakovaně přepadával - pocit zhnusení z lidské povahy, tělesnosti a pomíjivosti...(29.1.2007)

  • DwayneJohnson
    *****

    Tenhle film projde obrovskou proměnou, stejně, jako jeho dva hlavní hrdinové. Ze začátku, na svou dobu až nezvykle otevřený film, později vášnivý, milostný vztah a na konci už jen čekání na ránu z milosti. Rutgera, toho jsem měl vždy zafixovaného jen se seriózními hrdiny, což se tady rozhodně říci nedá. Tady předvedl opravdu v celé své kráse, že hlavně na začátku své kariéry hrál úplně jiné role, než později. Monique za ním moc nezaostává a její přerod z vášnivé milenky, po nevypočitatelnou hysterku je určitě také k zapamatování. Jinak je tenhle film plný vážných i komických situací, hraničících až s černým humorem, který ani po těch čtyřiceti letech nějak extra nevybledl. A to je jen a jen dobře.(22.11.2014)

  • Renton
    ****

    Scénář: Gerard Soeteman .. Staré prase Paul Verhoeven ještě s mladistvým nábojem a kontroverzní razancí. Po krátké úvodní sekvenci, protkaná několika brutálními vraždami, jsem dostal neblahý pocit, zda nepůjde o evropský předobraz Henryho. Byl to však omyl. Turks Fruit není o vraždění. Naopak je plný zadků, hoven, penisů, červů, prsou či zvratků a s tím souvisejících (ne)přirozeně znechucujících situací. Avšak má také obstojný příběh dvou mladých lidí - sexem posedlého sochaře a jedné roztomilé, lehce šílející zrzečky - v kolotoči svobodomyslných situací. Vykreslen je sice veskrze povrchně, ale minimálně po tělesné stránce funkčně. Tady mohl Verhoeven více zapracovat, protože dějové vyústění pak není i přes svoji podstatu tolik působivé. Co nezvládl on naštěstí dohání herci, zvláště výtečný bohém Rutger Hauer má jednoznačné plus, za otevřené podání své postavy.(26.11.2007)

  • okkac
    ****

    Vyhlášeno nejlepším nizozemským filmem 20. století. Je to v podstatě takový milý romatický příběh. Rutger Hauer hraje ne moc úspěšného sochaře, který klátí skoro každý den jinou sukni, až automobilová nehoda ho svede s dívkou, která se stane jeho femme fatale. Po nějakém čase ho opustí kvůli jinému, takže začne zase v depresi klátit co potká, aby po nějakém čase ji opět potkal, ale tohle další setkání už nebude mít šťastný konec. Ale Verhoeven se nezapře, takže uvidíme dost ženských full frontalů, Hauer se taky prochází po place bez spoďárů, dočkáme se zvracení u stolu, prohrabování se v hovnech v záchodové míse a peprných hlášek ve stylu „Vylížu ti ty tvoje ho*na z prd…“, prostě ideální film na romantický večer 😊 8/10(21.1.2017)

  • - V roce 1973 se jednalo o nejúspěšnější holandský film. Mezi nejúspěšnější holandské snímky se řadil i 40 let od svého uvedení. (Kulmon)

  • - Monique van de Ven přerušila kvůli filmu studium divadelního herectví. Po jeho skončení se do školy již nikdy nevrátila. (Kulmon)

  • - Všechna vozidla řízená herci pocházejí z British Leyland Consortium. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace