poster

Turks fruit

  • USA

    Turkish Delight

  • USA

    Eric and Olga

  • Velká Británie

    Sensualist, The

  • Velká Británie

    Wild Intent

Drama / Romantický / Komedie / Erotický

Nizozemsko, 1973, 108 min

  • Renton
    ****

    Scénář: Gerard Soeteman .. Staré prase Paul Verhoeven ještě s mladistvým nábojem a kontroverzní razancí. Po krátké úvodní sekvenci, protkaná několika brutálními vraždami, jsem dostal neblahý pocit, zda nepůjde o evropský předobraz Henryho. Byl to však omyl. Turks Fruit není o vraždění. Naopak je plný zadků, hoven, penisů, červů, prsou či zvratků a s tím souvisejících (ne)přirozeně znechucujících situací. Avšak má také obstojný příběh dvou mladých lidí - sexem posedlého sochaře a jedné roztomilé, lehce šílející zrzečky - v kolotoči svobodomyslných situací. Vykreslen je sice veskrze povrchně, ale minimálně po tělesné stránce funkčně. Tady mohl Verhoeven více zapracovat, protože dějové vyústění pak není i přes svoji podstatu tolik působivé. Co nezvládl on naštěstí dohání herci, zvláště výtečný bohém Rutger Hauer má jednoznačné plus, za otevřené podání své postavy.(26.11.2007)

  • hirnlego
    ****

    Jak hodnotit tohle otevřené, náladové a místy lehce kontroverzní "něco"? Popravdě řečeno - dosti rozporuplně. Na jednu stranu film zobrazuje živelný vztah dvou nespoutaných lidí (Eric - sympaťák, u něhož se člověku může zdát, že stále myslí jen na to jedno - a Olga - pro mě s přibývajícími minutami čím dál tím víc nesympatická hysterická cácora), kteří si umějí užívat života a jeden druhého - na stranu druhou je zde však patrná jakási citová odtažitost - jejich vztah je převážně tělesný, třebaže je poznat, že spolu téměř dokonale "souznějí" ve všech směrech (tedy alespoň nějaký čas) - jenže chybí tak trochu "hlubší pohled", aby je člověk mohl politovat nebo se s nimi radovat - vše je na povrchu, odtažité, nenechá nás nahlédnout do nitra. Je sice nad slunce jasné, že Olga je Ericova životní láska a on ji miluje tak, jak jen lze někoho milovat (např. krásná a všeříkající scéna na začátku jejich vztahu, kdy si on potichu sedne k posteli a pozoruje ji, spící) - avšak na mě snímek celkově opravdu působil spíše chladně (byť jejich chvilky štěstí na pláži - či jen tak, spolu - tu a tam přiměly člověka k úsměvu), pozorovala jsem vše z uctivé vzdálenosti, nebyla jsem plně vtažena do děje a neprožívala jsem s postavami jejich radosti a utrpení. A závěr, třebaže velmi smutný, mě nechal téměř úplně chladnou, lhostejnou... - snad jsem už byla tím vším tak nějak otupělá, snad je chyba někde ve mně - to zjistím při dalším zhlédnutí. 4* dávám mimo jiné za podivný pocit, který mě při sledování filmu opakovaně přepadával - pocit zhnusení z lidské povahy, tělesnosti a pomíjivosti...(29.1.2007)

  • Chrustyn
    ***

    Extrémně provokativní film plný násilí, sexu a nahoty. První větší Verhoevenův film mu přinesl velký úspěch (nominace na Oskara) a zároveň ukázal, co od Paula můžeme očekávat. Rozhodně se jedná o snímek na který se nezapomíná a zároveň mě nikdo nedonutí vidět ho znovu, protože stavy, které sem při něm měl se nedají popsat slovy a na konci sem si vyloženě oddychl.(30.5.2012)

  • dobytek
    **

    Když je nějakej film slavnej hlavně tim, že je tzv. kontroverzní, tak je to obvykle naprostá sračka, na kterou se nedá koukat. V případě týhle podivný romantický komedie říznutý fekál pornem to platí tak napůl. Sice jsem to dokoukal, ale moc se mi to nelíbilo. Jestli je tohle "nejlepší holandskej film století", tak teda potěš koště. Já bych to viděl spíš někam na festival "otrlého diváka". Pokud máte rádi úchylný filmy, u kterejch nevíte, jestli se máte smát, nebo se jít vyblejt, tak vám Tureckej med vřele doporučuju.(24.8.2017)

  • Havenohome
    *****

    Nemôžem súhlasiť s množstvom komentárov, ktoré film označujú za odťažitý a neschopný emocionálneho pôsobenia. Už dávno som nevidel taký hlboko dojímavý film plný nehy a autentických emócií. Koho sa Turecký med nedotkne, asi nebol nikdy zamilovaný. Verhoevenovi sa pomocou umeleckej narácie a dynamického (často sebareflexívneho) štýlu darí vykresliť všetky polohy a nuánsy vášnivej lásky. Či už je to nekonečná vzájomná spriaznenosť milencov alebo pocit neznesiteľnej žiarlivosti. Prirodzenosť vo vzťahu milencov posilňujú momenty, keď je Eric k Olge krutý, násilnícky, majetnícky a drzí, ktoré zdánlivo do "príbehu o láske" nepatria. Práve vykresleným týchto momentov dodáva režisér inak konvenčnej lovestory šťavu a darí sa mu komplexne nazrieť ich vzťah. Preto nepôsobia samoúčelne ani exploatačné čísla sexu, násilia a nechutností. A neexploatujú sa len pudlíkové bobky! Najväčší exploatát je postava nadržanej, žiarlivej matky s jej monštróznym predkusom. Scéna, keď sťahuje zo svojej dcéry mrdajúceho Erika, je vrcholom šialenstva..................Film mi svojou bláznivosťou a témou pripomínal Jakubiskových Vtáčkov, siroty a bláznov. Je zaujímavé, že oba tieto ľahko anarchistické snímky zaujímajú často prvé miesto v rebríčkoch kvality vo svojich krajinách. Podobne ako vo Vtáčkoch aj v Tureckom mede sa buduje melancholická nálada užitím jedného tklivého hudobného motívu, ktorý funguje na vyvolanie deja vú prežitých krásnych chvíľ v mysli hlavného hrdinu a zároveň v pamäti diváka.(4.9.2013)

  • - V roce 1973 se jednalo o nejúspěšnější holandský film. Mezi nejúspěšnější holandské snímky se řadil i 40 let od svého uvedení. (Kulmon)

  • - Rutger Hauer použil většinu honoráře na nákup motocyklu. Ten po koupi zaparkoval, aniž by jej zamkl, načež mu byl ještě týž den ukraden. (Kulmon)

  • - Príbeh stratenej lásky Erika (Rutger Hauer), ktorý od sexuálneho sebectva dospieva k súcitnosti, zamýšľal režisér ukončiť symbolickým vstúpením Oľginej (Monique van de Ven) duše na nebesia, ktoré malo vyjadrovať biele lietadlo, ale letecká spoločnosť KLM tejto požiadavke zo strany produkcie nevyhovela. (classic)