Režie:
Otakar VávraScénář:
Otakar VávraKamera:
Juraj ŠajmovičHudba:
Jiří SrnkaHrají:
Martin Růžek, Květa Fialová, Marcela Jelínková, Vlastimil Brodský, Jan Buršík, Krzysztof Chamiec, Marie Brožová, Vlasta Jelínková, Blažena Vernerová (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Dvanáctiletý Kosťa, chlapec s přebujelou fantazií, se spřátelí s podobně citlivou jedenáctiletou Blankou. Společně se vydávají do zapomenutého zákoutí v domě Blančiných rodičů. Je pro ně onou pověstnou třináctou komnatou. Navíc v Kosťových očích se ze staré skleněné vázy stává magický předmět potřebný k jeho oblíbené hře „na osud“. Děti sledují dospělé a nevědomky vycítí, že se v Blančině rodině něco děje. Blančin otec je lékař a matka s ním není šťastná a neustále vzpomíná na svého předchozího ctitele Petra, který po absolutoriu odjel do Indie. (Filmbox)
(více)Recenze (44)
„Já jsem se netvářila, já jsem se jenom divila." Poetické drama s výraznou formou odpovídá svým zpracováním době - 60. letům. Tajuplný dům skrývající 13. komnatu, tajemná zahrada, jež ho obklopuje, dvě děti žijící svými fantaziemi a trojlístek dospělých, jejichž vztahy jsou napjaté jak špagáty. Film vedle příběhu postav vypráví obrazem. Ester Krumbachová dle titulků pouze složila slova titulní písně, ale protože s Vávrou spolupracovala před tím a potom, nedivil bych se, kdyby i zde našeptávala, na jaký detail se má kamera zaměřit, jak zarámovat ten který obraz. Doteky secese a romantismu (nikoliv sentimentalismu), lehká temnota a směřování k tragickému konci, který se může a nemusí, dle věštby, naplnit. ()
Hodnocení na čsfd má jeden z typických průběhů, pilový, Znamená to, že není lehké se s ním vyrovnat, a nakonec je třeba zaujmout stanovisko typu ANO nebo NE... Z Vávrova filmu jsem neměl dobrý pocit. Především dialogy, jak dětí, tak dospělých, mě dost ubíjely, ale nejen mluva, ale i gesta a pohyby, barevné redukce obrazu a další, již méně postřehnutelné "experimenty". A tak si myslím, že autor tento krok mimo své vyšlapané cesty příliš nezvládl. ()
Otakar Vávra sa nechal inšpirovať novou čekoslovenskou vlnou a natočil Trinástu komnatu. Film o deťoch, nie pre deti. Výborná práca kamerového mága Juraja Šajmoviča, jemná mágia perelínajúca sa celým filmom a výborné herecké výkony oboch detských filmových hrdinov. K tomu experimentovanie s čiernou, bielou, farebnou snímkou a hra s rôznymi filtrami. Dosť neznáme a málo uvádzané dielo. 4**** ()
Mno Otakar Vavra nie je Plivova Simkova, ze jo. Jeho pohlad do detskej mentality nema cim zaujat, Vavrovi boli lizke historicke temy - husiti, Mallevs Malleficarvm alebo jeho najlepsi film oslva mladosti, krasnych bab Romance pro kridlovku. Toto je plany filmy, len liznuty po povrchu, tempo plane, dialogy su len vatovo plane plky, miestami nepocuvatelne . 42 % ()
Takový dost zvláštní a o dost temnější český Most do země Terabithia. V hodnocení se jistě odráží kvalitní předloha, ale tak vykreslenou atmosféru Kampy i dětského pohledu na tragické události jsem snad v českém filmu neviděl. Hlavně samotný závěr se snovou koláží se velmi blížil žánru hororu. Polozapomenutý snímek Vávrova vrcholného období zastínily jeho dva opusy, mezi nimiž je sevřen, ale dle mého od nich není kvalitativně daleko. ()
Galerie (2)
Photo © CS Film
Zajímavosti (2)
- Filmovanie prebiehalo v Prahe na Kampe. (dyfur)
Reklama