Režie:
Robert AltmanScénář:
Alan RudolphKamera:
Paul LohmannHudba:
Richard BaskinHrají:
Paul Newman, Joel Grey, Kevin McCarthy, Harvey Keitel, Geraldine Chaplin, John Considine, Robert DoQui, Bert Remsen, Will Sampson, Shelley Duvall (více)Obsahy(1)
Paul Newman jako věhlasná ikona Divokého západu... Píše se rok 1885 a jméno Buffalo Billa je symbolem hrdinství. A díky jeho veleúspěšnému kočovnému představení také ztělesněním splněného amerického snu. Pod taktovkou geniálního vedoucího Natea Salsburyho si mytický Buffalo Bill podmaňuje celou Ameriku. Jakmile se však legendární lovec bizonů a podnikavec uchýlí do zákulisí, odhazuje nejen své falešné lokny, nýbrž i morálku, zatímco si prolévá hrdlo kořalkou a láme srdce nejedné opěrní divě s hrdlem zlatým. Když je do zábavné podívané povolán obávaný náčelník Sedící býk, Buffalo Billa čekají bezesné noci a vrásky na spanilém čele… Hollywoodský mogul s italskými kořeny Dino de Laurentiis (Barbarella, Tři dny Kondora, Ragtime, Duna) spojil své síly s uznávaným americkým režisérem Robertem Altmanem (M*A*S*H, Vidiny, Nashville). Výsledkem se po dvouletých přípravách stal divácky vstřícný, až úšklebný, přitom však promyšlený portrét první hvězdy Spojených států amerických, jejíž sláva nevzešla ani ze svrchované vojenské opory, ani z politického prostředí, ale ze zdola, ze spisovatelského umu Neda Buntlinea, jenž stvořil z obyčejného lovce bizonů a vojenského průzkumníka Williama F. Codyho modlu jménem Buffalo Bill. Právě ten se počínaje 20. stoletím stal hojným předobrazem pro filmové westerny. Po Altmanově „westernu“ McCabe a paní Millerová také nový přírůstek nedostál klasickým rysům prérijního žánru zpopularizovaným Johnem Fordem, Howardem Hawksem či Anthony Mannem. Na motivy divadelní hry „Indians“ Arthura Kopita Altman se scenáristou Alanem Rudolphem mistrovsky rozehráli vrstevnaté dějství, které neustále překlápí otázku historie a klamu, zneužívajícího a zneužívaného, hranice šoubyznysu a umění. Jak bývá u Altmana zvykem, kromě nápadité obraznosti snímek nepostrádá bohatou zvukovou stopu, díky níž je svět Divokého západu vykreslen jako palebný střet odlišných názorů, vzájemně spletených, v nichž se problematizuje rudo-bělošské pojetí dobra a zla, z nějž málokdo dokáže vyjít s čistým štítem. Snímek Buffalo Bill a indiáni aneb Lekce dějepisu Sedícího býka získal roku 1976 Zlatého medvěda na mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (32)
8/10 Pro me jako pro velkeho priznivce westernu byla tato demytizace BB docela tezka rana... treba jak Geronimo strelil do plachtovi toho stanu, uplne jsem se stydel. Ale pravda, divoky zapad je pro dnesniho divaka takovy prelud od nehoz si slibuje neco ve smyslu pohadky a pritom je to fialovy hnus... Moc pekny dokumemnt ()
Asi tak nějak chápu nosnou myšlenku a účel tohohle „westernu“. Ale nemyslím, že by se realizace režisérova záměru povedla. Je sice zajímavé Buffalo Billa, jež sám sebe degraduje na cirkusáckou postavu, či ponížení, které musel podstupovat Sedící býk před bílími muži, ale na film bez nějaké větší nosné linie to nestačí. Zajímavé osudy hlavních hrdinů jsou bohužel rozmělňovány dílčímí příběhy vedlejších postav, jež jsou místy až na pomezí absurdity. Jakoby Robert Altman chtěl točit jako Fellini, ale nesedělo mu to. Výsledkem je dějový šum, u kterého je místy obtížné udržet pozornost a místy je dokonce iritující. ()
Film z poslední dekády, kdy si autoři filmů mohli dělat (skoro) vše co si zamanuli (ona to nebyla poslední dekáda svobody jen pro film, ale třeba i pro pop music). No a tendle šťoural Altman toho v sedmdesátkách hned několikrát využil. Newman jako chlapík kterého přerostla nejen jeho pověst ale i piedestal který si vystavěl pro svou miniaturní sošku a při vědomí , že není cesty zpět (jako by bylo kam...), naprosto skvělý. - A pak ta prima linka pana Neda Buntlina, jenž přijel vlísat se zpět do přízně tomu, koho stvořil (Bůh přemlouvá Adama - vem mě na milost?) , - jenže konfrontace s trapností existence Hrdiny širých plání je tak děsivá, že pan Buntline, ten génij škváru, má vlastně právo si tak trochu zamoralizovat. A že to vše tak nějak úplně historicky nesedělo-no a? (co tedy ještě musím ocenit-cca polovina záběrů je z plenéru, kde je neustále porůznu rozpohybována hromada statistů-tohle tedy pan Altman uměl jako málokdo) ()
To nebylo hezké. Zvlášť pro mě, pro kterého byl Buffalo Bill jedním z největších hrdinů dětských let, jehož hrdinské kousky jsem hltal po desítkách. Na druhou stranu - možná právě proto mě dost zasáhla tahle pozoruhodná a bezchybná psychologická kresba muže, který dosáhl svého, protože to považoval za nutné a protože tak chtěl. Co je to za hrdinu, který před veřejností tají, že nosí paruku? Který si hraje na čarostřelce, ale do revolveru si nacpe broky? Který miluje operu a ještě víc její interpretky? Robert Altman svým postavám skutečně rozumí a umí je podat neuvěřitelně hodnověrné. Díky za to. ()
Altmanovo podvratné westernové divadlo o počátcích amerického showbyznysu koukám nemá moc příznivců. A přitom se stačí dívat a vidět, že je legrační, a přitom promyšlené. Nestraní bělochům ani indiánům, legendám ani jejich stvořitelům. Snad proto je natočený jako něco mezi show a uměním. Paul Newman byl v hlavní roli dokonalý (a ostatní postavy byly schválně v jeho stínu). ()
Galerie (33)
Zajímavosti (6)
- Buffalo Bill a Indiáni je revizionistický western založený na hře „Indians“ z roku 1968 od Arthura Kopita. (Zetwenka)
- Film získal v roce 1976 hlavní cenu na Mezinárodním Filmovém Festivalu v Západním Berlíně. (kosticka7)
- Film byl uveden v roce 1976 během oslav amerického dvoustého výročí nezávislosti. (Zetwenka)
Reklama