VOD (2)
Obsahy(1)
Amin Nawabi (pseudonym), 36letý uznávaný akademik, zápasí s bolestivým tajomstvím, které skrývá už 20 let. Obává se, že mu může zničit život, který si vybudoval pro sebe a svého budoucího manžela. O svůj příběh se podělí s režisérem Jonasem Poherem Rasmussenem, blízkým přítelem a spolužákem ze střední školy. Poprvé prostřednictvím animace vypráví příběh mimořádné cesty dětského utečence z Afganistánu. Utéct díky srdečnému rozhovoru mezi Jonasem a Aminem povypráví nezapomenutelný příběh sebepoznávání. Ukazuje se, že pouze při konfrontaci s minulostí je možné vytesat budoucnost, a konstatuje univerzální pravdu, že až když přestaneme utíkat před tím, kým jsme, najdeme pravý význam domova. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (31)
Dadel: „Animovaný dokument o homosexuálním uprchlíkovi z Afghánistánu. To, že je to animované, je zcela samoúčelné a filmu to nepřidává nic navíc. To, že je to homosexuál, taky není vůbec důležité a film by stejně dobře fungoval i s heterosexuálem. Z filmu zkrátka čiší křečovitá snaha tvůrců co nejvíce zaujmout na cenách a festivalech, i za cenu toho, že veřejnost se bude filmu vysmívat (jejich volba).“ Animovaný film je samoúčelný? Tak je to animovaný film. Ty bývají… animované. To, že je „homosexuál“ (myšleno asi gay), není vůbec důležité a mohl by to být klidně heterosexuál? No vždyť, to je ta pointa. Gayové jsou taky lidi :D Napsal by to autor opačně? „To, že je to heterosexuál, taky není vůbec důležité a film by stejně dobře fungoval i s gayem.“ Tak ne všichni lidi jsou heteronormativní. A ano, veřejnost se vysmívá 83 % na čsfd. ()
Animovaný příběh poměrně dlouhé anabáze, která započala už kdysi dávno, mnohem dříve před rokem 2015, kdy došlo k jakémusi kolektivnímu šílenství a zintenzivnění narativu o uprchlících jakožto ultimátním zlu. Tam, kde končí geografická anabáze a útěk z domova, počíná nová cesta, zdá se, že bez konce, ta o hledání sama sebe a vlastní identity, včetně té sexuální. Není to jen příběh permanentního úprku, kulturních šoků (i rozbombardovaný Kábul v područí mudžahedínů se jeví jako lepší místo k životu než postkomunistická Moskva) a přetrhávání a znovulepení rodinných vztahů. Je to i absurdní příběh o tom, kterak člověk bojující o vlastní život a existenci musí navíc lhát, aby mu bylo úředním razítkem dokázáno, že jeho osud je skutečně tragickým a zasluhuje ochrany. Animace filmu rozhodně zaujme, i když někdy působí jako kdyby pracovala s jedním okénkem za vteřinu, což vytváří občas rušivý "sekaný" dojem, který je ale patrně uměleckým záměrem. ()
Príbeh sám o sebe bol dobrý a pútavý, ale mne osobne sa toto animované spracovanie vôbec nepáčilo. Oveľa radšej by som na základe tohto "monológu" uvítal hraný film alebo klasický dokument. Toto síce pôsobilo svojim spôsobom originálne, ale na moju strunu to bohužiaľ nezahralo. A pritom je táto téma taká zaujímavá. Zo všetkého ma napokon najviac zaujali tie autentické zábery, ktoré tu však pôsobili zväčša len ako také "premostenia" v Aminovom rozprávaní. 2* ()
Celkem vyvážený dokoanimák, kterej staví na 2 z 5 tradičních festivalových témat: uprchlictví a bukanýrství. Nejvíc se mi líbilo věrný zobrazení ruských fízlů. vyplnovytextabyzvyraznenytextnebylvicenez10%povolenychznakuomgkdopalienergiinavyvojtakovychkravovin (70%) #faktprasata #kviff55 ()
Film, pojednávající o strastech války, o problematice uprchlictví, a aby toho nebylo na jeden snímek málo, tak i o obavách z coming outu. To vše činí prostřednictvím vizuálně unikátního a podmanivého způsobu prezentace. Režisér Jonas Poher Rasmussen vypráví příběh pomocí kombinace několika různých technik animace, které vhodně prokládá dobovými archivními záběry ve stylu dokumentárních filmů. K tématům aktuálně rezonujících ve společnosti přistupuje velmi citlivě a se vší vážností. S postavami pracuje velmi empaticky, díky čemuž se mohou diváci s postavami snáze identifikovat a mít zážitek umocněn. Rasmussenův animovaný dokument Utéct je brilantní napínavou podívanou, ve které si celý snímek přejete jediné, aby vše dopadlo dobře, tak jako například u Affleckova Arga či Gallenbergerovi Kolonie. Jeden z nejlepších filmů roku 2021 a první na tři Oscary nominovaný animovaný film. Pět hvězd. 👌 (14.03.2022) ()
Galerie (42)
Photo © Final Cut for Real
Reklama