Reklama

Reklama

Utéct

  • Dánsko Flugt (více)
Trailer 3
Dánsko / Francie / Švédsko / Norsko / USA / Slovinsko / Estonsko / Španělsko / Itálie / Finsko, 2021, 93 min

Obsahy(1)

Amin Nawabi (pseudonym), 36letý uznávaný akademik, zápasí s bolestivým tajomstvím, které skrývá už 20 let. Obává se, že mu může zničit život, který si vybudoval pro sebe a svého budoucího manžela. O svůj příběh se podělí s režisérem Jonasem Poherem Rasmussenem, blízkým přítelem a spolužákem ze střední školy. Poprvé prostřednictvím animace vypráví příběh mimořádné cesty dětského utečence z Afganistánu. Utéct díky srdečnému rozhovoru mezi Jonasem a Aminem povypráví nezapomenutelný příběh sebepoznávání. Ukazuje se, že pouze při konfrontaci s minulostí je možné vytesat budoucnost, a konstatuje univerzální pravdu, že až když přestaneme utíkat před tím, kým jsme, najdeme pravý význam domova. (Film Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (31)

TroiMae

všechny recenze uživatele

Dadel: „Animovaný dokument o homosexuálním uprchlíkovi z Afghánistánu. To, že je to animované, je zcela samoúčelné a filmu to nepřidává nic navíc. To, že je to homosexuál, taky není vůbec důležité a film by stejně dobře fungoval i s heterosexuálem. Z filmu zkrátka čiší křečovitá snaha tvůrců co nejvíce zaujmout na cenách a festivalech, i za cenu toho, že veřejnost se bude filmu vysmívat (jejich volba).“ Animovaný film je samoúčelný? Tak je to animovaný film. Ty bývají… animované. To, že je „homosexuál“ (myšleno asi gay), není vůbec důležité a mohl by to být klidně heterosexuál? No vždyť, to je ta pointa. Gayové jsou taky lidi :D Napsal by to autor opačně? „To, že je to heterosexuál, taky není vůbec důležité a film by stejně dobře fungoval i s gayem.“ Tak ne všichni lidi jsou heteronormativní. A ano, veřejnost se vysmívá 83 % na čsfd. ()

Marcos22 

všechny recenze uživatele

Film, pojednávající o strastech války, o problematice uprchlictví, a aby toho nebylo na jeden snímek málo, tak i o obavách z coming outu. To vše činí prostřednictvím vizuálně unikátního a podmanivého způsobu prezentace. Režisér Jonas Poher Rasmussen vypráví příběh pomocí kombinace několika různých technik animace, které vhodně prokládá dobovými archivními záběry ve stylu dokumentárních filmů. K tématům aktuálně rezonujících ve společnosti přistupuje velmi citlivě a se vší vážností. S postavami pracuje velmi empaticky, díky čemuž se mohou diváci s postavami snáze identifikovat a mít zážitek umocněn. Rasmussenův animovaný dokument Utéct je brilantní napínavou podívanou, ve které si celý snímek přejete jediné, aby vše dopadlo dobře, tak jako například u Affleckova Arga či Gallenbergerovi Kolonie. Jeden z nejlepších filmů roku 2021 a první na tři Oscary nominovaný animovaný film. Pět hvězd. 👌 (14.03.2022) ()

Reklama

Bush13 

všechny recenze uživatele

Animovaný příběh poměrně dlouhé anabáze, která započala už kdysi dávno, mnohem dříve před rokem 2015, kdy došlo k jakémusi kolektivnímu šílenství a zintenzivnění narativu o uprchlících jakožto ultimátním zlu. Tam, kde končí geografická anabáze a útěk z domova, počíná nová cesta, zdá se, že bez konce, ta o hledání sama sebe a vlastní identity, včetně té sexuální. Není to jen příběh permanentního úprku, kulturních šoků (i rozbombardovaný Kábul v područí mudžahedínů se jeví jako lepší místo k životu než postkomunistická Moskva) a přetrhávání  a znovulepení rodinných vztahů. Je to i absurdní příběh o tom, kterak člověk bojující o vlastní život a existenci musí navíc lhát, aby mu bylo úředním razítkem dokázáno, že jeho osud je skutečně tragickým a zasluhuje ochrany. Animace filmu rozhodně zaujme, i když někdy působí jako kdyby pracovala s jedním okénkem za vteřinu, což vytváří občas rušivý "sekaný" dojem, který je ale patrně uměleckým záměrem. ()

angel74 

všechny recenze uživatele

Pohnutý příběh jedné afghánské rodiny založený na skutečných historických událostech zpracoval ve snímku Utéct režisér Jonas Poher Rasmussen velmi sofistikovaně a poměrně originálním způsobem, přičemž umně zkombinoval citlivě pojatou kreslenou animaci s dobovými dokumentárními záběry. Když k tomu připočtu povedený soundtrack, tak k dokonalosti už moc nechybí... Třebaže jde o hodně dojemnou záležitost, hezky se na to kouká. Ale zároveň si člověk uvědomí, co je v životě opravdu důležité. Mít svůj domov, být se svou rodinou, smířit se s minulostí i sám se sebou - tohle všechno si asi přeje mnoho z nás, nejen Amin Nawabi. (90%) ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"Když utečeš z domova jako dítě, vyrůstáš moc rychle. Dost času ti zabere naučit se důvěřovat lidem. Jsi neustále na pozoru. Pořád. I když jsi na místě, kde je bezpečno." ________ Dánský koprodukční snímek 'Utéct' (jehož producentem je mimochodem sir Jaime Lannister) mistrovsky kombinuje naratologické kontury dvou zdánlivě neslučitelných žánrů – animovaného a dokumentárního filmu. Věřte tomu nebo ne, ale tohle netradiční spojení inovativně utváří neuvěřitelně sofistikovaný filmový portrét, který autenticky rámuje nesmírně dojemný, velice intimní a těžko uvěřitelný příběh afghánského utečence Amina, který musel opustit svůj rodný domov, poněvadž nemohl být tím, kým opravdu je. Příběh, který doposud nikomu neřekl, a pod záminkou bezpečí a získání azylu ani říct nemohl. To se změnilo ve chvíli, když jej převyprávěl svému věrnému kamarádovi a zároveň režisérovi tohoto snímku, Jonasi Poher Rasmussenovi, který jej opět převyprávěl zbytku světa prostřednictvím ručně kreslené animace...... 'Utéct' je sice animovaný artový biopic určený převážně pro festivalové publikum, jenže právě díky své nekonvenční výtvarné stylizaci a díky atypické narativní struktuře – jež je pojata ve formě introspektivního, až terapeutického a přesto přátelského dialogu mezi Aminem a Jonasem – umělecky přesahuje svou festivalovou škatulku. Jde totiž o neskutečně subtilní kaleidoskopickou mozaiku emocí, podnětů, životních pravd, a nuancí, která prostě bere dech. A dám klidně ruku do ohně za to, že bezpochyby dojme snad každého, nehledě na pohlaví, rasu, socioekonomické zázemí, či náboženské vyznání. Tahle sugestivní animovaná alegorie o hledání domova a smíření s minulostí jednoduše bourá všeobecné tabu, že animovaný žánr je výhradně pro děcka – a já za to Rasmussenovi nohy líbám. Mimochodem scéna, v níž zazní 'Veridis Quo' od mého milovaného hudebního dua Daft Punk, jež je jistým klimaxem Aminova sebepoznání a přijetí sebe sama, je jednou z emocionálně nejsilnějších satisfakcí, co jsem kdy viděl. Na závěr bych mohl dodat jen tohle: kdo z pohodlí svého domova přispívá do debaty o ilegální migraci proslovy o tom, jak mají lidi bojovat za svoji zem a opevnit ji ostnatými dráty, tomu nejspíš nikdy nevybuchl dělostřelecký granát za zády, nikdy nevložil veškeré své úspory do rukou pašeráků, nikdy se bez znalosti jazyka a místních poměrů neocitl v cizí zemi, a nikdy nestrávil nejlepší roky svého života bez rodiny a svých blízkých, ve strachu a pocitu bezmoci, bez sebemenší jistoty zítřka. Ano, uprchlíci jsou taky lidi, poserte se z toho...... // VERDIKT: 10 ramadánů z 10. Film roku. // ()

Galerie (42)

Související novinky

Byly uděleny 34. Evropské filmové ceny

Byly uděleny 34. Evropské filmové ceny

11.12.2021

Dnes byly v rámci svého 34. ročníku uděleny Evropské filmové ceny (EFA). Slavnostní večer se kvůli stále trvající pandemii covidu-19 opět odehrál bez přítomných diváků a celý ceremoniál proběhl v… (více)

Letošní Sundance festival zná vítěze

Letošní Sundance festival zná vítěze

03.02.2021

Včera večer proběhlo slavností předávání cen u příležitosti zakončení Filmového festivalu Sundance 2021. Jeden z nejprestižnějších světových festivalů ocenil významné tvůrce a jejich nové snímky v… (více)

Reklama

Reklama