Reklama

Reklama

Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy.
Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu.
Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (83)

Cimr 

všechny recenze uživatele

Výborný film z povrchní a konzervativní doby. Člověka skoro až vyděsí, když si uvědomí, kolik zla napáchala jedna blbá prošlápnutá basa. Skvělí Ambersonové mě svým způsobem zaujali víc než Občan Kane. Občan Kane je skvělý film, ale je až moc upnutý na jednu postavu, zde máme zajímavých postav k pozorování hned několik, ať už zahořklou, ale v jádru hodnou tetu Fanny (moje favoritka), rozmazleného, ale v jádru hodného George, naivního na věky zamilovaného Eugena či sklíčeného otce skvělého rodu Ambersonů. Perfektní vykreslení postav, několik nezapomenutelných scén, zvláštní novátorské pohledy kamery, skvělý scénář a úchvatné závěrečné titulky. Jak jinak, když film napsal a zrežíroval Orson Welles. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

K čomu je fakt, že Wlles so svojim kameramanom vymysleli niekoľko úžasných obrazových kompozícií, že sa pozeráme často na podhľady, ktoré občas evokujú až hororovú atmosféru, inokedy snímajú celý rozhovor bez strihu, že je Joseph Cotten veľký sympaťák, keď je celý film tak skratkovitý, že ma jeho udalosti nedokázali pohltiť. Ja viem, že zato Welles nemôže, ale čo sa mám teraz sťažovať na producentov, keď som videl jeho (a Cortezov) film? Táto adaptácia vyvoláva skôr chuť si prečítať knihu, aby si divák mohol doplniť niekoľko otáznikov. Ale nakoniec to na ploche hodinky a pol dopadlo ešte veľmi dobre. Aspoň vieme, že ak raz zlyhá automobilizmus, máme tu stále staré dobré kone. ()

Reklama

liquido26 

všechny recenze uživatele

Já jsem z toho malinko rozpačitý, protože perfektní příběh, skvělá režie a hodně dobré herecké výkony byly totálně pokruveny nuceným střihem. Tím pádem byl děj tak trochu letem světem, místy nedával moc smysl a na mnoha místech zůstaly otazníky. Je mi jasné, že to není vina Orsona Wellese nebo toho filmu jako takového, ale stejně půjdu kvůli tomu s hodnocením dolu. ()

Sawy 

všechny recenze uživatele

Film,který se mi líbil víc než Občan Kane.Příjemně melancholická freska o tom,že všechno jednou končí a i na ty největší rodiny se zapomíná,je prostoupená špičkovými hereckými výkony,Wellesovým úžasným a působivým hlasem a jeho ještě nezaměnitelnější režií plnou jemných náznaků a hraní si se stíny a podobnými detaily.Mohl to být dokonalý film,kdyby nedošlo k onomu legendárnímu zkrácení,které je hodně vidět na některých pasážích a postavách,které přímo volají po větším rozvedení.I tak ale krásný zážitek,který si ještě určitě někdy zopakuju. 85 % ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

No, tak nevím. Mé další setkání s tímto panem režisérem dopadlo snad ještě o něco hůře než to předchozí. Poprvé jsem někdy po půlce filmu usnul, při druhém zhlédnutí se mi podařilo ho dokoukat do konce, ale s menším sebezapřením a většími přestávkami. Co z toho, že se snímek vyžívá v hloubkách, hře stínů a dalších vizuálních či technických hračičkách, když je tempo snímku neskutečně pomalé, příběh mdlý až nudný a sympatizování s postavami takřka na nule (velmi podobné pocity jako u Občana Kanea, ať už v kladném či záporném slova smyslu). Takže genialita profláklého režiséra zůstává mnou dále nepochopena a Skvělí Ambersonové si u mě vysloužili pouhé 2* (přemýšlel jsem ještě o průměru, ale usínat nudou u filmu o délce 88 minut, to fakt ne). ()

Galerie (109)

Zajímavosti (17)

  • Film byl nenávratně poškozen ignorantstvím producentů. Ti režisérův hrubý sestřih zkrátili o 40 minut a dotočili k němu nesmyslný happy-end. Obávali se totiž, že bude snímek na publikum v atmosféře probíhající druhé světové války působit příliš depresivně. (hippyman)
  • Plakát pro film byl navržen Normanem Rockwellem. (Kulmon)
  • Orson Welles později označil 88minutovou verzi jako kdyby byla posekána sekačkou na trávu. (Kulmon)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno