Režie:
Orson WellesKamera:
Russell MettyHudba:
Bronislau KaperHrají:
Edward G. Robinson, Loretta Young, Orson Welles, Richard Long, Konstantin Shayne, Billy House, David Bond, Brother Theodore, Erskine Sanford, Ethan Laidlaw (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Vyšetřovatel Wilson z komise pro válečné zločiny pátrá po uprchlém nacistovi Franzi Kindlerovi, který se za války podílel na genocidě židovského národa a dosud věří v nacistické ideje. Stopa zavede Wilsona až do poklidného connecticutského městečka Harper. Kindler tu působí pod falešným jménem Charles Rankin jako všemi respektovaný a oblíbený učitel v chlapecké škole. Právě si bere za ženu soudcovu dceru Mary Longstreetovou. Aby se vyhnul vyzrazení, zabije bývalého kolegu Meinikeho, který ho vyhledal. Pátrající Wilson tak přijde o jediného svědka. Jediné, čeho se může chytit, je Kindlerova vášeň pro starožitné hodiny...
Po veledílech Občan Kane a Skvělí Ambersonové natočil Orson Welles příběh v téměř hitchcockovském stylu, založený na přímočarém vyprávění, jasně rozehraných charakterech a pozvolné gradaci napětí. Dokázal tak, že je schopen natočit kvalitní a přitom zcela osobitý hollywoodský film, třebaže ani Cizinec se ve své době nesetkal s žádoucím diváckým ohlasem.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (105)
Fabule Cizince je sice malinko banální, ale se stylistickými prostředky žánru noir si režisér opravdu pohrál. Nápadité kompozice světla a stínu a perfektní práce s kamerou a mizanscénou ukazují lépe než slavný Občan Kane, jaký génius ve Wellesovi dřímal. Zajímavé je, že oproti klasickém detektivnímu schématu filmů noir známe vraha prakticky od začátku. To ale nebrání budování stupňujícího se napětí ve jménu nejlepších Hitchcockových filmů. Jako diváci jsme udržováni v očekávání, kdy se smyčka okolo Kindlerova krku utáhne. ()
Welles je jako režisér podvratný, až cynický, jako padouch slizký. A o morálce Američanů, kteří bez mrknutí oka začnou lynčovat hada, dosud vyhřívaného na prsou, si myslí svoje. Nepřítel nečíhá „tam někde“, obědvá u vašeho stolu. Jak pak lidé mají mít hezké sny, Orsone, ty škodolibý parchante? 80% Zajímavé komentáře: Radek99, EdaS, Radko, marlon ()
Mistr Welles staví kontrast bezpečné idylky na předměstí Nové Anglie a zrůdného nacistického zločince, který zde našel úkryt v převleku za profesora. K mojí spokojenosti sám sebe obsadil do této role, záporák je jeho parketa, a nazi-lovce hraje stejně charismatický Robinson. Film zaujme detaily (reálné záběry z koncentračních táborů, kavárenský prostor, středověký hodiny), je příjemně dramatický a hustě graduje ve finále s kostelní věží. Není co bych našel proti :) #Noirvember ()
Asi první Welles, který mě režijně trochu zklamal. Chybí mi tu propracované vizuální nápady, ale i nějaké větší rozmáchnutí scénáře. Celý film mi přišel jako nějaká skvěle obsazená televizní inscenace. Na tom měly jistě podíl například i kulisoidní hodiny na věži městečka Harper. Taky mi nepřišlo správné, že divák hned od začátku ví, že Welles je nacista. Kdyby to bylo postupně odhalováno, příběh mohl být mnohem temnější. Orson Welles je ovšem v hlavní roli skvělý, dokáže být sympaticky kamarádský i chladnokrevně krutý. Jeho přerod z oblíbeného učitele ve vraždící bestii je dokonalý. Snad i proto, že ve filmu vlastně mnoho mrtvých není, vše spíš tušíme pod chvějící se zpocenou pokožkou odhaleného nacisty. ()
Vynikajúci a napínavý príbeh o chlapíkovi, ktorý sa snaží skrývať pred spravodlivosťou, a veľmi šikovne musím podotknúť. Keby nebolo tých hodín a jednej neuváženej vetičky tak neviem, neviem... Snímku veľmi pomáha fantastické budovanie atmosféry, ktoré koreluje s postupným sťahovaním slučky okolo krku hľadaného zločinca. Avšak finále sa mi zdalo málinko odbité, zo situácie sa dalo vyťažiť viac. 80/100 Videné v rámci Tour po Amerike ()
Galerie (38)
Zajímavosti (8)
- Rankinovo stretnutie v lese s Meinike je natočené v jednom zábere trvajúcom štyri minúty a desať sekúnd. (Bilkiz)
- Philip Merivale, ktorý hrá Máriinho otca, zomrel ešte pred vydaním filmu. (Bilkiz)
- Film vznikal jako zakázka pro nezávislou produkční společnost International Pictures a většinou bývá považován za jeden z nejméně osobitých režisérových počinů. Welles byl nucen pracovat s rutinním scénářem Anthonyho Veillera a pod těsným dohledem producenta Sama Spiegela, který zamítl několik odvážných nápadů včetně dvacetiminutového prologu odehrávajícího se v Jižní Americe. (Zdroj: Noir Film Festival)
Reklama