Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Historicky první snímek oceněný Oscarem za nejlepší film vypráví příběh milostného trojúhelníku, když se dva mladí chlapci Jack Powell (Charles "Buddy" Rogers) a David Armstrong (Richard Arlen) zamilují do jedné dívky, Mary Preston (Clara Bow). Z obou rivalů v lásce se stanou přátelé, když po vstupu Spojených států do první světové války společně bojují proti Němcům jako bojoví stíhači. Za letecké bojové scény získal snímek druhého Oscara v kategorii nejlepší technické efekty. (contrastic)

(více)

Videa (15)

Trailer

Recenze (42)

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Wings mohli byť s plnou vážnosťou jedným z precendensov obsahovej výstavby nasledujúcich niekoľko desaťročí, na ktorých sa zakladali ozvučené diela. Či lietajúco-vybalansovanou kamerou ako aj akčnými sekvenciami, z ktorých pochytil čo to i Howard Hughes. Skĺbené v rozprávačský talent a citlivo zaaranžované v metodických postupoch. Je krásou, sledovať tak plnohodnotný a vážny film, ktorý možno nie je autorstvom, ale epickým storytelling(om) prvého rázu. Takisto kvitujem výborný doplňujúci orchester, ktorý uzrel svoj význam v nadmorskom šialenstve i v citlivej romantickej dráme ústrednej dvojici. ()

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

[Oscar za nejlepší film č. 1.] * Chystám se na Oskary popořadě :) Teda za nejlepší filmy. Čekám místy zklamání - tady se nekonalo, naopak. Jako často u němých filmů, chvíli mi trvá rozjezd, naladění se na jiný styl vyprávění. Po pár desítkách minut přestanete vnímat přehnanou gestikulaci, nahrazující žvanění, a vcucne vás to do děje. Mimochodem, obsah je poměrně blbě, pisatel film asi neviděl (není to Mary, do které se zamilují - naopak, ona má roli ženy hluboko ve friendzóně jednoho z nich a oba milují jinou) a jen ho odněkud opsal. Co se týče děje, je jednoduché nazvat ho šmahem jako schematický... to se v podstatě dá napsat o každém filmu, který má něco převyprávět za průměrně hodinu a půl až dvě. Zde se mi líbilo poctivé vyprávění. Ano, vyprávění -- příběhu, u kterého se dalo tušit, jak dopadne, a člověk se pomalu modlil, aby tak nedopadl... pak nesmyslná tragédie války udeřila, a katarze byla opravdu silná. No a krom příběhu značně silnějšího než měl Tmavomodrý svět, ba dokonce možná i Nebeští jezdci, byla zde také masivní výprava, fantastická kamera nejen exteriérová z bitev, ale i interiérová třeba z pijatiky (zasadil bych ji do 50. let či moderněji) a kvalitní střih. Triky ušly, ale padající letadla i dogfighty -- příliš opakovaných záběrů a leckde byly modely očividné, to nepůsobilo zase tak dobře. V půli za ***, na konci bez váhání plný počet. ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

Spektakulárny a romanticky dojímavý. Asi vám to znie povedome. Podobne sú strihnuté napr. moderné blockbustery ako TITANIC, ARMAGEDDON či PEARL HARBOR. Už v tej dobe tvorcovia vedeli ako prilákať masy. Snímok zaujme príbehom ( nieje vôbec taký gýčovitý ako by sa na prvý pohľad zdalo ) a technickou stránkou ( môžem ju kľudne označiť za DOKONALÚ ). Skvelý filmový zážitok. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Veľkolepý, nemý, patriotický s potrebnou dávkou pátosu pôsobivý film, ktorý sa môže hrdo popýšiť ako PRVÝ, že získal tradičného Oscara za najlepší film, to ma napadne akonáhle si predstavím pojem WINGS! Film z obdobia 1. svetovej vojny o láske k dievčati Márie, ktorej nie sú opätované city od Jacka Powella, ktorý sa zahľadel do kamarátovej frajerky Sylvie. David Armstrong je z bohatej rodiny a nepáči sa mu predstava, že Jack by mal mať niečo viac so Sylviou, ako on sám! Amerika vstupuje do prvej svetovej vojny, a tak najprv RIVALI, potom kamaráti Jack s Davidom narukujú na front (či skôr lepšie povedané do oblakov, kde trávia v podstate viac času ako na pôde, de-facto oni sú len a len vo vzduchu ako špičkoví leteckí stíhači...), aby zvádzali nekonečné boje proti nepriateľovi Nemecku. Film hýri parádnymi leteckými súbojmi vo vzduchu, čo isto okopíroval aspoň trochu Howard Hughes s Pekelnými Anjelmi. Vskutku vynikajúco prevedené špeciálne efekty, čo na tú dobu UDIVUJE + zo spodu sú excelentne zachytené bitky, ale nie tak, ako v All Quiet on the Western Front z roku 1930! Tak, či tak som spokojný s Krídlami, kde sa režisér snažil o čo najväčšiu realitu, a taký Gary Cooper sa tu len mihne na pár sekúnd! CLARA BOW je nádherná! Charles 'Buddy' Rogers si zahral svoju najlepšiu úlohu! Richard Arlen sa ešte vyskytol v niekoľkých známych snímkoch. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Wellman pôsobil za I. sv. vojny vo francúzskej cudzineckej légii ako letec v Lafayettovej letke preto niet divu, že sa pustil do natáčania tohto filmu. Treba uznať, že si hlavne s leteckými zábermi ( a je ich neúrekom ) poradil skvele. Jeho film získal ako prvý v histórii Oscara ( 1. ročník bol v roku 1929 ). Napriek rozsiahlej minutáži je to v podstate jednoduchý príbeh dvoch mužov a jednej ženy počas I. vojny. Maličkú úlohu si tu strihol aj Gary Cooper. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (14)

  • Námětem filmu Křídla (v československé distribuci uváděného pod originálním názvem Wings) se stala povídka Johna Monka Saunderse, jenž hrůzy války zažil na vlastní kůži. Ve válce bojoval i William A. Wellman, dosud nepříliš známý režisér laciných westernů, zato jediný hollywoodský tvůrce s osobní leteckou zkušeností (který si z Francie dokonce odnesl význačná válečná vyznamenání). (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Množstvo natočených leteckých scén sa do filmu nedostalo, ale boli použité pri iných filmoch. Scéna leteckého útoku na nemecký transportný vlak sa objavila vo filme The Legion of the Condemned (1928). (Michal74)
  • Na rozdíl od literárního námětu film do příběhu uvedl atraktivní mladou ženu, o jejíž přízeň soupeří hlavní hrdinové, v podání nejpopulárnější herečky Paramountu té doby Clary Bowové. Ve své autobiografii „A Short Time for Insanity“ (Krátký čas pro šílenství) z roku 1947 Wellman píše: „…natáčení byla gigantická záležitost, jediný prvek, který jsme nebyli schopni kontrolovat, představovalo počasí.“ Režisér oproti dosavadní rutině trval na přítomnosti mraků v záběrech. „V pozadí je třeba mít něco konkrétního. Jen tak lze vytvořit neznalému divákovi představu rychlosti letadel v duelu a fotograficky je to také hned zajímavější.“ Není divu, že se Křídla stala monumentem v historii americké kinematografie. (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama