Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Historicky první snímek oceněný Oscarem za nejlepší film vypráví příběh milostného trojúhelníku, když se dva mladí chlapci Jack Powell (Charles "Buddy" Rogers) a David Armstrong (Richard Arlen) zamilují do jedné dívky, Mary Preston (Clara Bow). Z obou rivalů v lásce se stanou přátelé, když po vstupu Spojených států do první světové války společně bojují proti Němcům jako bojoví stíhači. Za letecké bojové scény získal snímek druhého Oscara v kategorii nejlepší technické efekty. (contrastic)

(více)

Videa (15)

Trailer

Recenze (43)

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

[Oscar za nejlepší film č. 1.] * Chystám se na Oskary popořadě :) Teda za nejlepší filmy. Čekám místy zklamání - tady se nekonalo, naopak. Jako často u němých filmů, chvíli mi trvá rozjezd, naladění se na jiný styl vyprávění. Po pár desítkách minut přestanete vnímat přehnanou gestikulaci, nahrazující žvanění, a vcucne vás to do děje. Mimochodem, obsah je poměrně blbě, pisatel film asi neviděl (není to Mary, do které se zamilují - naopak, ona má roli ženy hluboko ve friendzóně jednoho z nich a oba milují jinou) a jen ho odněkud opsal. Co se týče děje, je jednoduché nazvat ho šmahem jako schematický... to se v podstatě dá napsat o každém filmu, který má něco převyprávět za průměrně hodinu a půl až dvě. Zde se mi líbilo poctivé vyprávění. Ano, vyprávění -- příběhu, u kterého se dalo tušit, jak dopadne, a člověk se pomalu modlil, aby tak nedopadl... pak nesmyslná tragédie války udeřila, a katarze byla opravdu silná. No a krom příběhu značně silnějšího než měl Tmavomodrý svět, ba dokonce možná i Nebeští jezdci, byla zde také masivní výprava, fantastická kamera nejen exteriérová z bitev, ale i interiérová třeba z pijatiky (zasadil bych ji do 50. let či moderněji) a kvalitní střih. Triky ušly, ale padající letadla i dogfighty -- příliš opakovaných záběrů a leckde byly modely očividné, to nepůsobilo zase tak dobře. V půli za ***, na konci bez váhání plný počet. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Velmi pěkný film. Není divu, že pár let po jeho vydání nějakou chytrou hlavičku napadlo, že by mohly filmy dostávat ceny. Stáří filmu prostě nevěřím. Efekty jsou naprosto kolosální a hudba Josefa Svatopluka Zámečníka se musí každému vrýt hrozně hluboko pod kůži. Samozřejmě pouze obrazně řečeno. Hudba se totiž vrýt ve skutečnosti nemůže vůbec nikam, neboť nemá rycí nástroj. Kdo ji neslyší, tak tomu už jistě metal rozežral sluch. Příběh byl moc pěkný a byl podán nevtíravou formou. Pětihvězdičkový byl tento film tak do roku 1960, čtyřhvězdičkový přibližně do roku 1980. Dnes to budou kvalitní 3*. ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

Spektakulárny a romanticky dojímavý. Asi vám to znie povedome. Podobne sú strihnuté napr. moderné blockbustery ako TITANIC, ARMAGEDDON či PEARL HARBOR. Už v tej dobe tvorcovia vedeli ako prilákať masy. Snímok zaujme príbehom ( nieje vôbec taký gýčovitý ako by sa na prvý pohľad zdalo ) a technickou stránkou ( môžem ju kľudne označiť za DOKONALÚ ). Skvelý filmový zážitok. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Formálně zdařilý a s velkolepou výpravou natočený patetický předchůdce filmů o hrdinných a neprůstřelných Američanech bojujících proti zbabělým a neschopným Němcům. Wellman na mě po celou házel patos smíšený se sentimentem po lopatách, až jsem se v tom málem utopila. Tohle sladkobolné dílko plné nacionalismu vážně není pro mě. ()

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Academy Award 1929. Velkolepý film, u kterého se mi nechce věřit, že vznikl před více než devadesáti lety. Ostatní snímky té doby převyšuje o hlavu a je to naprosto zasloužený první nositel Oscara. Jistě, je z dnešního pohledu trochu naivní a hlavní hrdinové Jack a David jsou vlastně naprostí supermani; vůbec piloty ve filmu obestírá aura superhrdinů a nedivím se Blackadderovi v Černé zmiji, že si právě z této glorifikace "leteckých es" dělá legraci. Ovšem vedle Upíra Nosferatu a Kabinetu dr. Caligariho se jedná o jediný němý film, kdy jsem ani na chviličku nekoukl na hodinky, kolik ještě zbývá času. Není to soudržné dílo, fantastické a napínavé letové scény plné soubojů jsou o moc lepší než scény z vojenského zázemí (kde to vypadá jako na skautském táboře) nebo když mají oba letci opušťák a chlastají v Paříži (nad bublinkami, co pronásledovaly ožralého Jacka, kroutím hlavou ještě teď). Na začátku oba piloti pálí po Sylvii, aby se na ni v průběhu děje zapomnělo... Ale dojem, umělecký i trikový dojem zastiňuje všechno ostatní a hlavně proto dávám o hvězdičku víc, než by si to (čistě objkektivně) zasloužilo, protože dojem z filmu je velkolepý. Je mi tam sympatický i americký patriotismus, který se na Velkou válku dívá ve stylu "přišli jsme, viděli jsme, zvítězili jsme" - ale neměli to Američané právě tak? Zaujala mě taky Clara Bow, která byla dost roztomilá (a je púrima vědět, že letěla na upíry a někdy v té době si to vesele rozdávala s Belou Lugosim) a koneckonců i oba hlavní hrdinové. Prostě úžasný předchůdce Pearl Harboru - a z mého pohledu lepší. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (14)

  • V tomto filme sa odohral historicky prvý homosexuálny bozk pred kamerou. (lulusik8)
  • Na rozdíl od literárního námětu film do příběhu uvedl atraktivní mladou ženu, o jejíž přízeň soupeří hlavní hrdinové, v podání nejpopulárnější herečky Paramountu té doby Clary Bowové. Ve své autobiografii „A Short Time for Insanity“ (Krátký čas pro šílenství) z roku 1947 Wellman píše: „…natáčení byla gigantická záležitost, jediný prvek, který jsme nebyli schopni kontrolovat, představovalo počasí.“ Režisér oproti dosavadní rutině trval na přítomnosti mraků v záběrech. „V pozadí je třeba mít něco konkrétního. Jen tak lze vytvořit neznalému divákovi představu rychlosti letadel v duelu a fotograficky je to také hned zajímavější.“ Není divu, že se Křídla stala monumentem v historii americké kinematografie. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Vo filme sa objavili aj Margery Chapin Wellman a Gloria Wellman, manželka a dcéra režiséra Williama A. Wellmana, ktoré hrali francúzsku sedliačku a dieťa. (Michal74)

Reklama

Reklama