Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Gene Evans, Timothy Carey, Iron Eyes Cody, Ray Teal, Frank Cady, Harry Harvey, Richard Gaines (více)Obsahy(1)
Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Jelikož Wilderův počin není řazený do žánru sci-fi, lze usuzovat, že se společnost potýkala se lží a korupcí již v 50tých letech. Příběh se tak stává poněkud nadčasovým a symbolickým. Billy sice rozhodně natočil lepší kousky, nicméně vyšší princip tohoto snímku zvyšuje jeho hodnotu minimálně o hvězdu výše. 7/10 ()
Network Sidneyho Lumeta nám sprostredkúva bežnú prax praktík televíznych staníc, Ace in the Hole rozoberá dopobrobna eticky kódex novinára. A pôsobnosť príbehu. Príbehu tak premysleného, zušľachteného, pútavého, aby prilákal čo najväčšie množstvo ľudí, generujúci profit úzkej skupiny špekulantov - bez ohľadu na možné dopady. Lenže ako každý, i ten najpremyslenejší má isté vady, ktoré za onou hranou ziskuchtivosti poodhalia temné zákutia ľudskej duše. Jej chamtivosti, strachu z následkov, adrenalínu z odhalenia, balans medzi životom a kariérou. Človek, na ktorého sa dívate z očí do očí, na ktorom staviate osud celej riskantnej operácie, ale ktorý vo vás nevedomky vidí obetavého záchrancu... ()
Bezskrupulózní reportér neváhá pro velký příběh plnící titulní stránky zdržovat záchranné práce, nakonec se v něm samozřejmě hne svědomí, ale to už je pozdě (nečekal jsem) a špatně dopadne (čekal jsem, i když ne takhle afektovaně). Přece jen mi z dnešního pohledu přišla celá ta kritika novinářské (lidské) senzacechtivosti, kariérismu a "hyenismu" až příliš naivně přímá a polopatická, takže i pro ten přetažený závěr to vidím jen na lepší 3*. ()
Billy Wilder překvapuje! Po jedinečném a nezapomenutelném Sunset Blvd. vytáhl Eso z rukávu a opět zabodoval! Silný a opravdu jedinečně podaný příběh novináře, který se chce přes místní plátek za každou cenu dostat opět na výsluní, a neváhá k tomu použít ani lidské drama, konfrontuje diváka s obrazem médií, jaký většina z nich nezná, nebo nechce znát. Pod zdánlivě osobním a lidským přístupem se skrývá maska pragmaticky uvažujícího a jen na svůj jasně daný cíl zaměřeného muže, a tato maska také spustí "velký karneval", jenž jí má posloužit ke šplhání vzhůru a vzhůru.... ale kam až vlastně? Nutno konstatovat, že Kirk Douglas vložil do své role vše, co si od něj žádala a hlavně díky jemu vyznívá příběh v konečném důsledku právě tak "extrémně". Ale přiznejme si, nejsou v dnešní době média právě o tomto "extrémismu" ? ()
Nesktutečná síla, po většinu stopáže především intelektuálně, nicméně s blížícím se závěrem rovněž i emocionálně. Nestárnoucí film - to, co natolik na dřeň obžalovává, působí značně varovně dodnes - vyhrocená novinařina může opravdu hraničit s kriminálem. Kirk Douglas zahrál bezchybně a Billy Wilder byl režisér-génius; takto stylově čisté a funkční narativní filmy se jen tak často nevidí. Krása. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Herec Victor Desny zažaloval Billyho Wildera v době, kdy se psal scénář. Tvrdil, že se jedná o neautorizovanou verzi příběhu Floyda Collinse, který před lety uvízl v jeskyni (jak bylo zmíněno ve filmu) a ke kterému vlastnil Desny práva. Desny soud vyhrál a Wilder se odvolal. Nejvyšší soud státu Kalifornie nakonec rozhodl v Desnyho prospěch. Desnymu byla vyplacena částka 14 350 amerických dolarů. (liquido26)
- Chřestýši nejedí žvýkačky – zabalené ani rozbalené. (liquido26)
- Studio nechalo u útesu postavit repliku puebla za 30 tisíc amerických dolarů. Natáčelo se za obchodním střediskem Lookout Point u silnice 66. Poté, co natáčení skončilo, byla scéna ponechána netknutá a majitel obchodu ji využíval, aby přitáhl turisty. (liquido26)
Reklama