Reklama

Reklama

Okupace

  • Slovensko Okupace (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jedna noc, jeden bar. Ospalý večírek herců po představení naruší návštěva nezvaného hosta. Namol opilý ruský důstojník přišel prodat kanystr armádního benzínu, jenže obchod se zvrhne v závody v pití vodky a Rus, zaujatý nejen pohlednou Miladou, ale hlavně komickou zbabělostí všech přítomných mužů, se k odchodu nemá. Atmosféra houstne spolu s oblaky cigaretového dýmu, charaktery se lámou, Rus se skvěle baví. Tak skvěle, že nakonec vytáhne zbraň... Večírek v rytmu kosmické psychedelie kultovních Kill the Dandies! se rozjíždí víc, než je osazenstvu milé. Hra se mění v past, hrdinové ve zbabělce a zbabělci v hrdiny. A z okupovaného baru vede jen jediná cesta: revoluce! Po téhle pitce nikdo nezůstane jako dřív. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (181)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Pár dní se mi nedařilo přijít na to, co je na tom filmu tak moc špatně. Atmosféra je neustále působivá, tísnivá, okupující člověka/diváka na mnoho způsobů, suverénně budovaná, je vidět, že režisér si je vědom svých silných stránek. Ale pak mi konečně došlo, že snímek vlastně nenabízí nic jiného než to, že jenom kope do lidí, kteří se ocitají v morálních dilematech, neumějí si s nimi poradit a snaží se z toho vyvléknout. Že je to vlastně takový snímek-hajzlík, který se vyžívá v cizím trápení se, či ještě spíše v trápení cizích, v tom, že někdo morálně neobstojí - ovšem právě a jen podle měřítek filmu a jím konstruovaných situací, které ani zdaleka neotevírají problematiku do dostatečné hloubky; pokud jde o postavy a jejich motivace, zůstává film na úplně obecném plytkém povrchu, a tedy také u zcela jalového a banálního souzení. Je znát, že autorovi postavy nejsou blízké, že je dobře nezná, že mu slouží jen jako políčkovací panáci. A z toho mi bylo zle, proto jsem se cítila okupovaná, že za snímkem - při tom, co si bere za téma a jak chce šít do tzv. české národní nehrdinské povahy  - nebyla znát vyšší mravní síla, soucit, nadhled, empatickou existenciální zkušeností zformované porozumění, a právě ani osobní odvaha. Bylo to jen takové to trochu sviňačinské bažení po tom přistihovat lidi v trapných a tísnivých situacích, jak se kroutí, a jenom jim ještě víc a víc zatápět. Bylo to samoúčelově kruté pasení se na cizích rozpacích a selhávání, bylo to týrání postav (za účasti zajatých diváků) z moci režiséra pro vlastní uspokojení, pro laciný pocit nadřazenosti. A bylo mi z toho zle. Paradoxně přesně v intencích filmu, ježto jsem se po celou dobu promítání cítila násilně okupovaná člověkem fascinovaným svou mocenskou pozicí tvůrce, který je mnohem méně citlivý než já i než jeho vlastní postavy, ale přitom se (falešně) cítí dostatečně morálně nadřazený, aby si připadal oprávněn dovolit si vůči nim i vůči divákům tak násilnické, sadistické, neurvalé chování. ****  Kdosi tu v jednom komentáři přirovnával snímek kvalitou k Samotářům - ale právě pro to, nač upozorňuji, to nemůže být dál od skutečnosti. Samotáři jsou ironičtí, mají nadhled i soucit. Tento film je naopak aktem ryzí škodolibosti a samolibého tyranství uplatněného s gustem jak na slabých postavách, tak i na divácích, kteří se mu na chvíli s důvěrou vydali všanc. Je to ale naopak autor, kdo se tu odkopává jako reprezentant té tzv. české národní povahy, pro niž má být typické bez hlubšího pochopení se navážet do druhých a sám si připadat jako hrdina, aniž by to člověk musel jakkoli dokázat. (Kino Pilotů, 22. 8. 2021.) *~ ()

Lischai 

všechny recenze uživatele

Okupace nádherně vypadá (skvělé světlo a kamera!) a nádherně zní, ale scenáristicky teda zvedám všechny obočí. Já jsem asi konzervativní divák, ale nějak nedokážu pochopit, proč na začátku 20 minut exponujeme postavu, která se nijak nepodílí na ději (Formanová) nebo proč postavy náhodně mění svoje dříve ustavené charaktery (jeden příklad za všechny, scéna kdy všichni jdou zabít Rusa ve sklepě). Celé mi to přišlo jako takový volný jam intelektuálních motivů - nacismus, Mnichov, Fučík, panna Maria pečuje o Ježíše, Hitler, 68, Palach... - bylo tam všechno, spíš mám problém vymyslet něco, co se ve filmu neobjevilo. Asi Mašíni a odsun, jinak mám plné bingo. Fakt jsem se snažil číst i recenze a pochopit, co na tom kdo vidí, ale nedokážu to rozanalyzovat tak, aby mi to dalo nějaký smysl; vidím jen nekonečnou tříšť motivů, které spolu vzájemně nevytváří žádný konzistentní význam. ... Ale nasvícený je to fakt krásně. ()

Reklama

Idego 

všechny recenze uživatele

Što takoje geroj? Brutální komedie, černá až na dřeň. Totální nářez českýmu švejkovství a malosti v nesmírně stylovým kabátu. Mírně absurdní, mírně surrealistickej a hlavně atmosferickej metafilm plnej nápadů a paralel. Skvěle zahranej, s hravou kamerou i hudbou. A konečně film o komunismu, kterej netrpí "laskavým humorem" ani trapným pokusem o drama. Já snad zatlačím slzu. Tahle první návštěva kina od začátku pandemie snad už ani nemohla být lepší. Danke! ()

kagemush 

všechny recenze uživatele

Tak panu Pechlátovi jako herci za to jak mě baví (cca od Odpad, město, smrt) bych lalůček žužlal a ten rus... pan Gorbunov -absolutně skvělý. A ostatní taky dobrý. - Pro mě na stole triptych: Případ pro začínajícího kata, Nezvaný host , a tohle.- A že v tomhle dílku není vše dokonalé a že divadlo ve filmu a film v divadle.... no a co.. . Za toho facáka co mi páni tvůrci jako že čehůnovi s klapkami na očích , uších, a uzlem na jazyku už zase nadělili, děkuji pěkně. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Zaujímavý, neuveriteľne nevyrovnaný film, v ktorom sa striedali záblesky vynikajúcich postrehov a myšlienok  s neskutočnými hlúposťami. Dávam najširokospektrálnejšie tri hviezdičky, pretože neviem, čo iného by som si s týmto filmom mal počať. Neviem, či to samomrskačstvo Čechov muselo prevyšovať zhovadilosť ruského sveta. Som rád, že som film videl, viackrát nemusím. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (5)

  • Prvotním impulsem k napsání scénáře k filmu byla historka jistého Zdeňka Vaňury, zvaného Koza, který byl otcem spolužáků režiséra Nohejla ze základní školy. Podle této historky vzali dva čundráci v německých uniformách namol ožralého ruského vojáka do sklepa a tam ho zabili. (raininface)
  • Film byl natočen v kulturním domě v Novém Strašecí. (raininface)
  • „Možná budete překvapení, že je to chvílemi i trochu humorné. I my jsme byli při natáčení docela překvapení, že z toho vznikla komedie,“ uvedla producentka filmu Julie Žáčková. (SONY_)

Související novinky

Na cenách kritiky zabodovaly Arvéd i BANGER.

Na cenách kritiky zabodovaly Arvéd i BANGER.

04.02.2023

V letošním roce se nominace na Cenu české filmové kritiky za rok 2022 dočkalo celkem sedmnáct filmů. Našli jste mezi nimi nejen snímky promítané v loňském roce v kinech, ale i seriály, minisérie,… (více)

Febiofest sa po dvoch rokoch vracia do kín

Febiofest sa po dvoch rokoch vracia do kín

15.03.2022

Medzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava začína 16. marca do kinosál uvedie 75 filmov. Tie budú rozdelené v 8 sekciách – V strede Európy-súťaž krátkych filmov; V strede Európy – mimo súťaž,… (více)

29. ročník Českých lvů ovládl Zátopek

29. ročník Českých lvů ovládl Zátopek

05.03.2022

Dnešní večer se nesl mimo tradičního oceňovaní české filmové tvorby rovněž v duchu sounáležitosti s válkou zpustošenou Ukrajinou. Vystoupil například i ukrajinský velvyslanec v Praze Jevhen… (více)

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

05.02.2022

Sdružení českých filmových kritiků dnes v pražském Divadle Archa předalo výroční Ceny české filmové kritiky v rámci svého 12. ročníku a ocenilo tak výjimečné české filmové počiny roku 2021 i jejich… (více)

Reklama

Reklama