Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vrcholné dílo němého filmu francouzské kinematografie. Monumentální historická freska francouzského režiséra Abela Ganceho o Napoleonově životě. Děj je složen z jednotlivých epizod vojevůdcova života, který se v konečné podobě skládal ze šesti dějství. Na začátku popisuje jeho dětství a studia na vojenské akademii. Následuje uvěznění na Korsice, odsouzení k smrti a útěk do Paříže. V dalším dějství dovede Napoleon francouzskou armádu k vítězství nad Angličany u Toulonu a stává se generálem. Poté je zatčen a setkává se s Josephine, kterou si později vezme za ženu. Poslední dějství končí italským tažením. (contrastic)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (24)

Iggy 

všechny recenze uživatele

Režie Abel Gance. Jeden z nejslavnějších a nejvýznamnějších filmů všech dob. Dodnes naprosto úžasný zážitek! Naprosto strhující kamera a montáž! Legendární zůstane pohyb kamery evokující houpání lodi, snímání sněhové bitvy malého Napoleona (nemá daleko k současnému střihovému pojetí velkých bitev, jako třeba v Pánovi prstenů), dvojexpozice Napoleon/dravý orel a unikátní použití tří různých záběrů na plátně vedle sebe. Jediné co lze filmu vytknout je přílišná délka a místy až uspávací rozvleklost. Děj sleduje Napoleona od dětství, přes nepokoje Velké francouzské revoluce až po jeho úspěšné italské tažení, kde definitivně prokázal své schopnosti. Je možná škoda, že o dalších událostech Napoleonova života už se z filmu nedozvíme. Také herectví "posledního z prokletých" básníků Antonina Artauda, který zde ztvárnil Marata se poněkud minulo dobou. To, co je v Dreyerově Utrpení panny orleánské součástí autorského plánu, je zde zastaralé a oproti ostatním hereckým projevům působí nepatřičně a přehnaně. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Velkolepý projekt, který na sklonku němé éry uvedl Abel Gance, je pozoruhodný hned z několika důvodů: Nejen že režisér během vražedných čtyř hodin podrobně převyprávěl důležité okamžiky ze života onoho malého velkého Korsičana, ale překvapil ohromně invenčním střihem, jenž dodal filmu švih a spád, a také zajímavým pokusem o širokoúhlý film, který v závěrečných minutách zobrazuje Napoleonovo vítězné italské tažení. Škoda, že se režisér spokojil s tímto závěrem a další osudy Napoleona a Francie ho už nezajímaly. Film jsem viděl se soundtrackem od Carmine Coppola, který sice nevynikal původností, ale se snímkem působil jako jeden celek. Představitelé Bonaparta, Dantona, Robespierra či Saint-Justa (kterého hrál sám Gance) ale i dalších byli v rámci možností přesvědčiví i když Antonin Artaud v roli Marata nebyl tak pohledný jako na obrazu Jaques-Louis Davida...:-) Nenechte se odradit délkou, tento film opravdu stojí za zhlédnutí! ()

Reklama

RockChick 

všechny recenze uživatele

Tento skoro šestihodinový snímek (až teď se dozvídám, že jsem si nechtěně stáhla director's cut, haha) jsem sledovala cca čtyři měsíce... Aneb když napoleonským komplexem trpí pan režisér. Za poslední třetinu to ale nakonec stálo. A řemeslně je to na dobu vzniku celé více než dobré, kam se na to hrabe nějakej Griffith. Původně jsem chtěla dát dvě hvězdy plus třetí za filmového Napoleona, který se mi z nepochopitelných důvodů líbil, lol! Jsem ale jenom obyčejný filmový nadšenec a ten konec s triptychem si získal i mě. Normálně se mi po tom filmu teď asi bude i stýskat. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Technicky dokonalé nemé dielo. Perfektne rozpohybovaná kamera, vynikajúca výprava a obrovské masové scény. Jeden z tých najlepších príkladov nemého veľkofilmu. Aj keď je snímok dosť chudý na akciu a bojové sekvencie ( tá najstrhujúcejšia sa nám ponúkne už v úvode filmu - ide totižto o zimnú guľovačku odohrávajúcu sa ešte za Napoleonovho detstva ), aj napriek tomu je plný energie a života a toľkej dávky patriotizmu, že francúzske srdce musí pri tomto okázalom epose nadšene plesať od radosti. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Napoleon bol orol....možno, keby si to všetci tí vrabčiaci v jeho okolí uvedomili včas, vyhli by sa množstvu problémov. Napoleon je podobne, ako tie najslávnejšie nemé filmy, z dnešného pohľadu filmom niekoľkých legendárnych scén. Samozrejme je výborný aj v celku, ale určite vám uviazne v pamäti montážová sekvencia búrky na mori a zasadania v parlamente, bál s erotickým nádychom, Napoleonov pohľad po prvom veľkom víťazstve na padlých, príhovor duchov revolúcie a ich vnuknutie veľkej myšlienky, alebo pojedanie listov papiera s menami odsúdených pod gilotínu. No a to si ešte počkajte na monumentálny záver s tzv. polyvisionom, akýmsi predchodcom širokouhlého záberu, avšak zloženého z troch okienok, poprípade rozprávajúceho tri deje naraz. Napoleon bol vo svojej dobe obrovským megafilmom, kde je ale miesto aj na odľahčené situácie, lásku a humor. Ganse zobrazuje Napoleona od detstva a tak buduje medzi ním a divákom pevný vzťah, k čomu prispieva aj presvedčivý Albert Dieudonné v hlavnej úlohe. Emocionálne ma Gansovo Koleso zasiahlo omnoho viac, hodnotenie Napoleona je skôr objektívne, ako subjektívne, ale stráviť s ním tie štyri hodiny nie je ani zďaleka tak náročné, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (12)

  • Abel Gance označil formát, v ktorom natočil snímku, ako triptych. Šlo o obrazy natočené tromi kamerami, ktoré sa spájajú v úchvatnú panorámu. (Biopler)
  • Výrobca kamier Joseph Jules Debrie pre potreby filmu zdokonalil model svojej ručnej kamery tak, že sa s ňou kameramani mohli pohybovať na kolieskových korčuliach. Kamera bola na Ganceov popud priviazaná na bicykle, káble, kyvadlá i na sane. (Biopler)
  • Snímek si vyžádal léta příprav a dva roky natáčení, jehož se zůčastnily desítky nejlepších herců a techniků. (contrastic)

Reklama

Reklama