Režie:
Kurt WimmerScénář:
Kurt WimmerKamera:
Dion BeebeHudba:
Klaus BadeltHrají:
Christian Bale, Dominic Purcell, Emily Watson, Christian Kahrmann, Sean Bean, David Hemmings, Dirk Martens, Angus Macfadyen, Taye Diggs, Sean Pertwee (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Ve snaze skoncovat s válkami a nastolit mír se lidstvo rozhodlo zakázat vše, co vyvolává emoce – literaturu, hudbu i umění. Dohledem nad dodržováním zákona je pověřena zvláštní policejní jednotka, která likviduje všechny provinilce, kteří jej poruší. Když však jeden z nejvyšších ochránců pořádku vynechá pravidelnou dávku drogy potlačující emoce, začne si uvědomovat, že nic není tak, jak se zdá. (HBO GO)
(více)Videa (1)
Recenze (1 191)
Slušné skorobéčko s cool atmosférou, trochu tupým příběhem a mnoha velice emitivními scénami. Kdyby si tvůrci více vyhráli s koncem a nedávali tam ten "uřízlej ksicht", tak by šlo takřka o překvapení roku. Takhle je to "jen" celkem povedený akční film, který pobaví, ale v paměti příliš dlouho nezůstane. Ovšem Christian Bale předvádí výtečný výkon, možná nejlepší od svých dvanácti let, kdy hrál hlavní roli ve Spielbergově Říši slunce. ()
Soundtrack Klaus Badelt: 1. Grammaton Clerics (1.18) ,2. Encounter (1.48) ,3. Cleric Preston (0.45) ,4. Burned (2.09) ,5. Evidence (2.48) ,6. Always Knew (5.06) ,7. Remember Me (0.29) ,8. Predict (0.21) ,9. Abduction (0.57) ,10. Don’t Feel (0.59) ,11. Libria (0.45) ,12. Suppression (2.27) ,13. Equilibrium (2.03) ,14. Breath Is Just A Clock (1.05) ,15. Gun Katas (0.44) ,16. Family (0.51) ,17. Without Love (3.29) ,18. Prozium (1.14) ,19. More Reprimand (2.10) ,20. Massacre (1.49) ,21. Fathers Law (1.02 ) ,22. Marys Museum (1.31) ,23. Discovered (0.29) ,24. Kata Moves (3.21) , ()
Equilibrium není špatný film.Technickou stránku má výbornou, stejně tak se může chlubit výborně zpracovanými akčními scénami. Mavíc má výborného hlavního hrdinu v podání Balea, který jednak umí skvěle zahrát člověka bez emocí a druhak je natolik sympaťák, že divák mu maximálně fandí a trne, kdy ho systém odhalí a odrovná. Bohužel příběh samotný za moc nestojí. Originalita šla stranou (inspirace filmy jako Matrix, Minority Report atd.; btw ten zmutovaný hákový kříž byl spíš k smíchu), hrdina dělá hloupé chyby jako na běžícím pásu a ostatní je víceméně ignorují, směrem ke konci film připomíná spíše klišoidní počítačovou vyvražďovačku. Problémem Equilibria je také fakt, že jednoduše nemůže být brán jen jako vypni-mozek-bav-se akčňák, protože se naneštěstí snaží o cosi jako filosofickou hloubku, poselství. Slabší 4* zachraňuje krátká romantická linka mezi Christianem a Emily a její následné vyústění (v případě jiného ukončení bych už šel jen na průměr). ()
Equilibrium se snaží po vzoru Matrixu skloubit futuristickou akci a drama založené na silné, filozoficky laděné myšlence. Bohužel Kurt Wimmer není jeden ze sourozenců Wachowských, a tak zejména v akčních scénách je poznat nižší režisérská zručnost (celé je to tak nějak rušivě zrychlené) a nedostatek peněz na vizuální efekty. Přesto je Equilibrium velice působivý a silný film s opravdu super námětem. Svět bez emocí je vykreslen takřka hrůzostrašně, ale díky Christianu Baleovi dokáže i na tak chladném místě nakonec vykvést element lidství... 7/10 ()
Galerie (79)
Photo © 2002 Dimension Films
Zajímavosti (45)
- Veľká časť natáčania prebiehala v Berlíne, a to najmä z dôvodu miešania fašistických a moderných budov. Podľa šéfa vizuálnych efektov Tima McGoverna bola fašistická architektúra vybraná preto, aby pôsobila na jednotlivca, že je malý, bezvýznamný a zvyšovalo to tak v očiach každého silu vlády. (Greenpeacak)
- Ve scéně, kdy John Preston (Christian Bale) objeví skrýš obrazů, identifikuje specialista obraz jako pravou Monu Lisu. Ta je ovšem na topolové desce a nalezený obraz je očividně plátno. (Brooks_xx)
- Pojem Equilibrium je v ekonomike používaný ako označenie bodu rovnováhy množstva ponuky a dopytu tovaru či služieb. (Jello Biafra)
MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY. Jako nenapravitelný romantik mám tenhle příběh strašně moc ráda a je mi úplně jedno, kolik je toho v něm nelogického. Depresivní začátek zahrnující společnost, kde každý muž, žena i dítě mohou v klidu žít svoje identické životy, kde neexistují žádné filmy, hudba, obrazy na stěnách nebo hry pro zábavu a nad tím vším bdí klerik, který nikdy není zasažen a sám vždy trefí cíl, dokáže vycítil myšlenky ostatních, nikdy neselhává a nikdy se na nic neptá, to všechno navodí tak hutnou atmosféru, že právě ta sorta lidí jako já, která by se určitě dala k narušitelům, by si nejraději šla hodit mašli. Jenomže pak přichází něco, co právě "nám" hraje na strunu, a to prosté selhání lidského elementu, protože lidé zkrátka nemohou žít jako kopie. A na nikoho se při tom selhávání nekouká tak krásně jako na Christiana. Všichni ostatní herci zůstávají naprosto v jeho stínu. Prestona vybavil takovým charismatem a kouzlem, až to snad ani není možné. Ze začátku možná působí chladně a odtažitě, stejně jako boční zbraně, které nosí za každých okolností v rukávu. V jeho tváři se zřídkakdy pohne jediný sval a neustále ulízaný účes drží tvar za všech okolností, postupně ale začínáme tušit, co se za těmi svaly děje, co v sobě skrývají ty šedé oči. A když se nám po velkém finále i sám veliký klerik John Preston na malou chvíli usměje, moje srdce plesá tak hlučně, jako když se mlátí naběračkou do radiátoru ústředního topení. Stylizace filmu připomíná Matrix, i prvek lidstva ovládaného a zbaveného "svobody" není nepodobný, přesto má Equilibrium jinou atmosféru. V Matrixu jde jen o bombastické pohledné scény a jakousi "coolovost", ale Equilibrium hraje víc na city, což je při pálení obrazu Mony Lisy nebo při střílení bezbranných psů zcela zjevné, na diváka, nebo alespoň na mě, to ale funguje. "Nadbojová" Gun kata taky hodně připomíná Neovo řádění s agenty, celá ale působí daleko víc skutečně a člověk při sledování věří, že je něco takového možné. Mě osobně zaujalo daleko víc než matrixové souboje. Bojových scén je ve filmu docela hodně, a někdo říká, že jich je tam až příliš a že pohřbívají příběh, mně ale ta rovnováha vyhovuje. Člověk spolu s klerikem začíná chápat, že city občas bolí a že jinak než přes násilí to stejně nakonec nejde. Cena je vysoká, ale stojí to za to. Hudba je pěkná, melodická, působí stejně rozervaně jako obraz a neruší jej, ba naopak, pěkně doplňuje, strohé kostýmy "zfetované" společnosti a její matematický styl jsou v hlubokém kontrastu s přeplácanými pokojíčky "obránců citu", naplněnými voňavými doplňky a bachratými taburetkami jako z pracovny profesorky Trelawneyové z Harryho Pottera. A už dost, nebo ještě Eq začnu připodobňovat k bibli a tvrdit, že ho předpověděl Nostradamus. Zkrátka, co vám mám říkat, Equilibrium je prostě můj oblíbený film, a pokud mi na něj někdo sáhne, tak mu urazím ruku. Ale stejně ještě musím dodat, že na rozdíl od (své zjevné knižní inspirace) 1984 dokáže probuzení hlavního hrdiny zobrazit přesvědčivě a bez ponižování ostatních lidí, a že ačkoliv se věnuje převážně mužům, nemá potřebu tvrdit (na rozdíl snad od všech kultovních dystopických románů dvacátého století), že by ženy byly podřazeny mužům a že by všechny bez rozdílu vrozeně byly nebo nebyly schopny některých věcí. ♥♥♥ -"Mně, chudému, zbyly jen sny, které jsem k tvým nohám položil. Našlapuj opatrně, neb šlapeš po mých snech." () (méně) (více)