Režie:
Paul McGuiganScénář:
Mark MillsKamera:
Milan Peter SovaHrají:
Paul Bettany, Willem Dafoe, Brian Cox, Tom Hardy, Gina McKee, Ewen Bremner, James Cosmo, Vincent Cassel, Luke de Woolfson, Simon Pegg, Elvira Mínguez (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1380 a Anglií zmítají mocenské boje mezi církví a světskou vrchností. Mladý kněz Niccolas de Valans je nucen uprchnout poté, co se dopustil cizoložství. Na své cestě narazí na potulnou hereckou společnost, v čele s Martinem (WILLEM DAFOE), a protože je schopný, přidá se k nim. Putují do města Daremu, kde mají hrát místnímu lennímu pánovi k narozeninám. Stržený most přes řeku je však donutí, aby prošli panstvím lorda de Guse a zastavili se u jeho hradu. Přicházejí zrovna ve chvíli, kdy je město vzrušeno vraždou malého chlapce, z níž byla obviněna hluchoněmá žena. Niccolas brzy pozná, že něco zde není v pořádku. Společně s Martinem se zapletou de temné sítě zločinu a nenávisti (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Hezký rozjezd, poutavou atmosféru a prostředí (ano, srovnání se "Jménem růže" je nasnadě) a precizní herecké výkony (Bettany i Dafoe za jedna) bohužel kazí dotěrná hudba, směšný záporák a hlavně rádobyfilozofický, špatně vygradovaný závěr s toporným rozhovorem o Bohu. Škoda, první polovinu jsem si poměrně užil. ()
Mám takový zvláštní pocit, že kdyby nebylo tak skvělého hereckého obsazení, tak by se toto středověké drama ztratilo mezi ostatními málo sledovanými filmy. Bettany a Dafoe to jednoznačně táhli a Vincent se tam jen mihnul. Jinak byla velmi dobře vystižená atmosféra a syrovost tehdejší doby, ve které bych rozhodně nechtěla žít. Prostě to byla "hra o smrti" ve 14 století. Horší čtyřka za pár momentů, které mně přišly trochu nereálné. ()
Neříkám, že to není nadprůměrný snímek, ale v průběhu jeho sledování jsem se několikrát shledala v nudě a lekování (hlavně v druhé polovině)... přestřeleně dlouhé dialogy a monology a "filozofování", které nevyzní, příliš dlouhé scény, kterým ale chybí potřebný náboj k udržení pozornosti a napětí atd. Vizuálně a formálně dobrě zpracovaný snímek, ale celkový dojem vyšuměl do ztracena.. ()
Kompozičně skvělé (až na Niccolasovi flashbacky, jejichž ztvárnění mi moc nesedělo), obzvlášť kouzelné jsou scény přípravy herců - Dafoeva gymnastika atd. Nemohu si ale odpustit několik poznámek ke zde vychvalované autenticitě ztvárnění středověké reality. Středověk je ztvárněn do značné míry spíš tak, jak si ho představujeme, než jaký byl. Rok 1380 je vrcholný středověk a přes decimaci obyvatel černou smrtí je to doba po masivním rozvoji měst a univerzit, a rozvoji měšťanské kultury oproti kurtoazní. I divadlo bylo na poněkud jiné úrovni než je film stylizuje (vřele doporučuji k přečtení staročeského Mastičkáře, a ke středověké kultuře jako takové Rabelaise, který je sice velmi pozdní ale vcelku příkladný, viz Bachtinova práce o něm). Žít v té době bylo asi tak stejně na sebevraždu jako v jakékoli jiné, tu naši nevyjímaje. Pro vhled do středověké reality namísto stereotypního názoru, že se jednalo pouze o dobu temna je ilustrativní např. Kultura středověké Evropy od Le Goffa. ()
Středověkou kriminálku si nechám líbit, už pro tu změnu - není nad strašidelný středověk s jeho maškarami, ohněm a morem, nádavkem dostávám kněze prchajícího před vinou a trestem, nacházejícím útočiště u divadelní společnosti, s kterou společně rozehrají tragédii jak vyšitou, s rozmáchlými gesty a krásným jazykem, kde každé slovo má svůj význam - lze s ním změnit svět i vykoupit vinu. Krom úžasné hudby a skvěle obsazených postav oceňuji, jak lehce dokáže kamera diváka uvést do obrazu předcházejícího děje, jen podstatné úryvky událostí, dodržující koncepci, v jaké je snímek pojat. Nečekaný zážitek. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (6)
- Filmovanie snímky prebiehalo vo Veľkej Británii a taktiež v Španielsku. (MikaelSVK)
- Skupinka hercov sa pri táborovom ohni chce ísť na sever, ale po páde mosta sa rozhodujú, či ísť na východ, alebo západ. Ale smery svetových strán ukazujú naopak. (vander19)
- V závěrečné scény zúčtování, jsou scény, kde Lord De Guise mluví, i když ústa má zavřená, to kvůli vytvoření efektu dezorientace. (akisha)
Reklama