Režie:
Paul McGuiganScénář:
Mark MillsKamera:
Milan Peter SovaHrají:
Paul Bettany, Willem Dafoe, Brian Cox, Tom Hardy, Gina McKee, Ewen Bremner, James Cosmo, Vincent Cassel, Luke de Woolfson, Simon Pegg, Elvira Mínguez (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1380 a Anglií zmítají mocenské boje mezi církví a světskou vrchností. Mladý kněz Niccolas de Valans je nucen uprchnout poté, co se dopustil cizoložství. Na své cestě narazí na potulnou hereckou společnost, v čele s Martinem (WILLEM DAFOE), a protože je schopný, přidá se k nim. Putují do města Daremu, kde mají hrát místnímu lennímu pánovi k narozeninám. Stržený most přes řeku je však donutí, aby prošli panstvím lorda de Guse a zastavili se u jeho hradu. Přicházejí zrovna ve chvíli, kdy je město vzrušeno vraždou malého chlapce, z níž byla obviněna hluchoněmá žena. Niccolas brzy pozná, že něco zde není v pořádku. Společně s Martinem se zapletou de temné sítě zločinu a nenávisti (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Hodně netradičně pojatý a odvyprávěný film, takový scénář se jen tak nevidí. Paul Bettany (který se pro náboženské role zjevně narodil) tu výborně hraje zatraceného mnicha, který se přidává ke kočovné divadelní společnosti (s výborným Dafoem, jakožto vedoucím divadelního sboru), aby v závěru v jednom městečku sehráli "hru o smrti" - vraždě, která se tu opravdu stala................moje hodnocení = 6,5 z 10. ()
Atmosférický skvost zažírající se pod kůži jako morová zima. Dokonale vystihuje, co je pro nás na středověku tak děsivé: krok mimo pevně dané místo ve společenství znamenal smrt. Film se vydává jinou cestou než jeho knižní předloha, která se nese v lehčím tónu a jde v ní o duši středověkého divadla. Té se Hra o smrti dotkne jen letmo, nádhernými střípky kulis a kostýmů potulných herců, a na pozadí zločinu rozehrává part o duši středověkého člověka. Paul Bettany ztvárnil svého kněze-uprchlíka Nicholase se směsicí křehkosti a zoufalé touhy po vykoupení. Principál Martin (W. Dafoe) je vynalézavý realista, schopný riskovat, ne pro nejistou spravedlnost, ale pro přítele. A lordu de Guise jako by z černých kudrn chvílemi vykukovaly rohy (Vincent Cassel je ďábel, to říkám pořád! :)). Zásadní scénu rozhovoru v kostele si užívá jako kočka hru s myší, s nadhledem dravého nihilisty hledá slabiny v Nicholasově víře a odhodlání. V tandemu s loňskou Black Death dokonalá volba na temný středověký maraton. ()
Historických detektivek je jako šafránu (nebo kladných rolí Willema Dafoea) a divadel, nastavujících morální zrcadlo dobové prohnilosti a zkaženosti, v potemnělých kulisách středověku jakbysmet. A tady to není pouze o hercích -skvělých do jednoho- spíš faktu, jak znamenitě je vše napsáno a natočeno (na HBO projekt ze začátku milénia, až nebývale). ()
Zběhlý kněz se dá do služeb kočovné divadelní společnosti a mimoděk se stává spoluzakladatelem realistického divadla, investigativní žurnalistiky a forenzních věd poté, co začne pátrat po skutečném vrahovi uškrceného mladíka. Snímek s originálním střihem (jakoby rozfázovaným pohledem na jednu a tu samou akci), dokonalými hereckými výkony, atmosférou stísněnosti, dramatickými zvraty a naprosto démonickou postavou Vincenta Cassela, který promluví až v samém závěru filmu, když před tím jen přecházel v hradní věži jako tygr v kleci. ____ S lítostí dávám filmu jen dvě hvězdy a to za otřesný scénář, který se kolem středověku jen lehce otřel a předložil spíš nějakou jeho fantazy verzi než realistickou historii. Vzájemné vztahy mezi poddanými a pány jsou nesmyslně rovnostářské jakoby se příběh odehrával dnes. Pominu takovou drobnost, že ve 14. století se nepsalo na papír a zdobným středověkým písmem se nezanechávaly vzkazy naškrábané v rychlosti. ____ KOUSEK DĚJE Historické nepřesnosti by nebyly tolik na překážku, kdyby samotný příběh (dejme tomu odehrávající se v alternativním středověku) neobsahoval nesmyslnosti jako deus ex machina v podobě králových vyšetřovatelů, kterých si v podhradí čítajícím max. sto obyvatel nikdo nevšímá, vykopávání mrtvol na hřbitově v centru vesnice, prudkých hnutí mysli, které nenadále přimějí kočovníky pomoc knězi, zatímco rychlý úprk z nebezpečných míst by byl pro jejich racionální povahu jediné možné řešení. Dorozumívání se s dívkou, která je hluchoněmá, nedělá nikomu žádné potíže a všichni pochopí i abstraktní pojmy, které posunkuje. Celá vesnice léta ví, kdo je vrahem, ale náhle se vzchopí a zakročí až po divadelním představení ... atd. Scénář je špatný a můj obdiv má režisér, herci i kameraman, kterým se dlouho daří zakrývat jeho chatrnost svoji dovedností. Vyplýtvat talent na tak mizernou osnovu je až nešťastné. ____ Ještě by mě zajímalo, jestli kněz Niccolas (sexy Paul Bettany) svým pátráním nerozpoutal další vlnu morové nákazy - to by filmu dodalo další rozměr. /28. 1. 15./ ()
Četl jsem knižní předlohu Kdo zabil Tomáše Wellse od Barryho Unswortha a knížka se mi docela líbila, takže jsem byl zvědav, jak se povede filmové zpracování a musím říct, že to nebylo vůbec špatné. Pohled do středověké kočovné herecké společnosti a do tehdejší společnosti vůbec je realistický a dostatečně středověce syrový. Paul Bettany s Willemem Dafoe odvádějí skvělé výkony a výborně jsou doplňováni dalšími hereckými esy Brianem Coxem a Vincentem Casselem. Silné čtyři hvězdičky. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (6)
- Filmovanie snímky prebiehalo vo Veľkej Británii a taktiež v Španielsku. (MikaelSVK)
- Jednu z "kľúčových" postáv vo filme mal stvárniť britský herec Jared Harris. (MikaelSVK)
- Skupinka hercov sa pri táborovom ohni chce ísť na sever, ale po páde mosta sa rozhodujú, či ísť na východ, alebo západ. Ale smery svetových strán ukazujú naopak. (vander19)
Reklama