Režie:
Quentin TarantinoScénář:
Quentin TarantinoKamera:
Robert RichardsonHrají:
Brad Pitt, Mélanie Laurent, Christoph Waltz, Eli Roth, Michael Fassbender, Diane Kruger, Daniel Brühl, Til Schweiger, Gedeon Burkhard, Jacky Ido, B. J. Novak (více)Obsahy(4)
Začátek Hanebných panchartů zastihuje Shosannu Dreyfus (Mélanie Laurent) v Němci okupované Francii, kde před jejíma očima nacistický důstojník Hans Landa (Christoph Waltz) vyvraždil její rodinu. Shosanna se štěstím uniká do Paříže a ukrývá se tu pod novou identitou majitelky a provozovatelky biografu. Na jiném místě v Evropě se pod vedením poručíka Aldo Rainea (Brad Pitt) formuje skupina židovských vojáků s cílem nemilosrdně mstít činy nacistů a šířit mezi nimi strach. K Aldově "Panchartům", jak si sami říkají, se přidává i německá herečka a britská tajná agentka Bridget Von Hammersmark (Diane Kruger), jež má za úkol svrhnout vedoucí představitele Třetí říše. A v šeru promítací kabiny zatím Shosanna spřádá vlastní plán odplaty... (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (3 153)
Tarantino kupodivu splnil, co nasliboval, a natočil film, který bude mít v jeho filmografii po roce 2000 stejné postavení, jaké má Pulp Fiction v devadesátých letech. Totiž výsadní. Na Basterdech by se dalo pochválit snad všechno - od hereckých výkonů, přes scénář, vybroušené dialogy až po několik režijně absolutně dokonalých scén (celý začátek, závěr v kině, Šošanina příprava na akci...). Inglourious Basterds je pro mě zkrátka zatím nejlepší letošní v kině viděný film, šance na překonání vidím maximálně u Districtu 9, Antichrista anebo Avatara. PS: Poslední větu, která ve filmu zazní, by mohl říct sám Quentin. ()
Navzdory tomu, že film má přeci jen trošičku pošramocenou dynamiku, jež v rámci celku nefunguje úplně tak výtečně, jako v rámci kapitol (kde působí famózně), plno zdnánlivě obyčejných dialogů oplývá unikátním vnitřním napětím, i při konverzacích jsou Parchanti atmosferičtí a sledují se s hlubokým zaujetím, ať už pro to, že se na pozadí uvědoměle "hřmí", nebo proto, že se chytře pracuje s diváckými očekáváními (klasická nepředvídatelnost i decentní oddalování potěšení). Přestože Parchanti jsou styloví a oplývají patřičnou nadsázkou, jsou také krutým filmem (nejen díky otevřenému násilí), nezdráhají se v mžiku odpravit i několik sympatických postav. Z řady narážek na jiné filmy jdou některé rozeznat snadno (hudba + pár záběrů jak vystrižených ze spaghetti westernů) a potěší, ale jiné kladou dost velké nároky na diváckou všeznalost, tudíž Kill Bill z mého tarantinovského trůnu nesestupuje... 9/10 ()
Problémem Hanebných panchartů je pověst, která film předchází. Čímž neříkám, že jsem se nabavil, naopak! Ale když očekáváte bombu, je každé hluché místečko tím víc znát. U Hanebných panchartů je to délka. Neškodilo by film trošičku prosříhat. Některé scény jsou zbytečně dlouhé. Jinak je ovšem třeba vyzdvihnout "tarantinovštinu", jeho typický produkt. Spousta geniálních brutálních (a velmi realistických) scén, které pobavily všechny fajnšmekry (a řekl bych že jsou to právě tyto scény, které bodují zejména u těch mladších kluků). Příběh vcelku propracovaný, skvělý soundtrack a výtečné herecké výkony. Někoho vyzdvihovat je těžké, ale Christoph Waltz jako esesák Landa mne ohromil. Ale i třeba "menší" rolička Adolfa Hitlera byla uchopena naprosto nenapodobitelně. Suma sumárum: moc jsem se bavil, ale lepší než Pulp Fiction, to fakt ne ... ()
Nad Tarantinem jsem už zlomil hůl. Od roku 1997 Tarantino nic kloudnýho nenatočil a já jsem v žádnou změnu k lepšímu už nevěřil. Takže teď mě docela překvapilo, že po těch letech zase natočil film, na kterej se dá dívat. Nebylo to nic úchvatnýho, prostě jenom film, na kterej jsem se podíval a neměl jsem chuť to vypnout. Tim to pro mě hasne a znovu to vidět fakt nemusim. Ovšem po ultra-sračkách typu Kill Bill nebo Sin city je to aspoň nějakej pokrok. Nicméně milovníci historie asi u toho budou mlátit hlavou do zdi, milovníci válečnejch filmů taky. Já nejsem ani jedno, takže to prostě beru jako takový podivný sci-fi s prvkama černý komedie a dávám 3 hvězdičky. ()
Příjemně starosvětský válečný film s krásnou hudbou. Tarantinovi tleskám za hrátky s jazyky a přízvuky. Na ty je tu kladen veliký důraz a Němci tu mluví německy, Francouzi francouzsky a když si mezi sebou dvě národnosti nerozumí, tak mají tlumočníka. To mě v dnešní době plné anglicky mluvících nacistických Cruisů hrozně potěšilo a navíc z toho vyplyne spusta vděčných filmových momentů, ať už je to nechápající vystrašená Melanie Laurent na nacistickém obědě či italsky mluvící Brad Pitt. Ano, je to chvílemi trochu roztahané, ale Aldo Raine je megasympatickej a Hans Landa je asi nejlepší nacista filmového plátna. ()
Galerie (133)
Photo © Bontonfilm
Zajímavosti (189)
- Standartenführer Hans Landa (Christoph Waltz) nosí v první části filmu až do scény s kinem Válečný záslužný kříž (Das Kriegsverdienstkreuz) první třídy ve verzi bez mečů. Od scény s kinem však nosí Válečný záslužný kříž (Das Kriegsverdienstkreuz) první třídy ve verzi s meči, přestože ve filmu neuplynula tak dlouhá časová linka, aby mu byl teoreticky udělen. V poslední scéně filmu, kde se oficiálně vzdává, má na uniformě opět verzi kříže bez mečů. Důležité je vědět, že podle vojenských předpisů, pokud byl nositel Vojenského záslužného kříže bez mečů později vyznamenán Vojenským záslužným křížem s meči, bylo mu povoleno nosit pouze verzi s meči. Takového faux pas by se Hans Landa jako ostřílený důstojník určitě nedopustil. (Privatejoker)
- Scénář vznikl v roce 1998, měl 220 stran a Tarantino jej chtěl natočit hned po Jackie Brown (1997). Po naléhání Umy Thurman s níž byl domluvený od Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994), se pustil do práce na Kill Bill (2003). K Hanebným panchartům se vrátil až v roce 2008, po kritickém neúspěchu filmu Auto zabiják (2007). (Kinofil)
- Plukovník Hans Landa (Christoph Waltz) zkoumá mrtvého seržanta Huga Stiglitze (Til Schweiger) a je patrné, že nebožtík několikrát pohne víčky. (imagoo)
Reklama