Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (391)
1988-zločinnost v USA vzrostla o 400%..., 1991- vzniká policie spojených národů...., 1997 z New Yorku je nejstřeženější uzavřená věznice (cesta vede pouze tam, nikoliv zpět)... jeden prezident (D. Pleasence) velící (téměř) celé Americe, jeden „Vévoda“ (I. Hayes) velící té horší části (Manhattanu) a čtyřiadvacet hodin mající Snake resp.Plissken na prezidentovu resp. svoji záchranu. Čistokrevné B-čko jako řemen se všemy klady (i zápory), absencí (plnohodnotného) scénáře, za to s celou řadou kultovních scén (za všechny- ikonická- Lee Van Cleef na mostě), snovým hereckým obsazením, v čele s K. Russellem coby Plisskenem (nakonec jsem rád, že C. Eastwood odřekl) a typickým (pro tu dobu) synťákovým (minimalistickým) hudebním doprovodem linoucím se napříč celým snímkem. Byť osobně dávám (ve spolupráci s „panem nízkorozpočťákem“ J. Carpenterem) přednost (věčně žíznivému polárníkovi) Kurtovi s lahví J&B po ruce, než (válečnému veteránovi) s páskou přes oko, ručím vám za to (i s přihlédnutím k mizivému rozpočtu a s tím spojeným „porodním bolestem“), že si snímek nemůžete nezamilovat. Mě čapnul (za koule) přesně od momentu 19,18,17,....následně přikoval ke křeslu, udržel mě tam i při automobilové honičce (btw, takhle vytuněnou káru resp. světla jako má zdejší chief „Vévoda“ nepřehlédnete ani na noční (zasekané) D1-čce, za to vám ručím) a pustil až se závěrečným (ironickým) finále aneb konce, ty vždy (John) uměl. P.S. pusťte si bonusy (rozhovory, „film o filmu“) a ručím vám za to, že pod 80% nepůjdete. P.P.S. pánové, komu z vás se podaří (po celou dobu trvání snímku) koukat A. Barbeau do.... očí, ten má u mě láhev Tulamorky a karton doutníků grátis. Já to (ne)vydžel (ani) 0,5sec...... Zasloužený (časem prověřený) KULT. ()
Skvělá apokalyptická vize blízké budoucnosti (pro nás už minulosti). Poněkud jednodušší příběh tohoto dílka vůbec nevadí, Carpenterův Útěk z NY je totiž hlavně neskutečně atmosférická záležitost, jak jsme si již u filmů tohoto režiséra zvykli. Na škodu není ani elektronická muzika (autorem je sám režisér), kterou použil i ve svém o rok mladším a zřejmě nejslavnějším díle The Thing. Kurt Russell v jedné ze svých prvních velkých rolí hraje velice slušně, stejně tak jako Lee van Cleef, pro kterého je to naopak poslední větší role. ()
Zatraceně coolová věcička. Atmosféricky je z toho cítit podobná beznaděj z budoucnosti jako u Potomků lidí, jenom je Útěk z New Yorku dějově prostší, zato ale s naprosto geniálním Kurtem Russellem, který momentálně aspiruje na pozici mýho nejoblíbenějšího filmovýho drsňáka. S páskou přes oko a hláškami ve stylu: "You are going to kill me, Snake?" "Not now, I'm too tired (Pauza) Maybe later." se mu prostě nedá odolat... Jako nejvíc fascinující věc na tomhle filmu ale považuju to, že ani po letech téměř nezestárnul. Natočený byl už v roce 1981, ale odehrává se až o 16 let později, v každým případě se režisérovi svou vizi moderního života podařilo zachytit celkem opravdově... Jenom účesy se nosily trochu jiný, ale Pohrobku, ti vězni žijí v New Yorku několik let odříznutí od normálního světa, tak proč by nemohli i módně trochu zamrznout? :-) ()
Já chci taky auto s lustrem! Carpenter má na tyhle béčkový akce prostě nos. Russell je chladnější než zasloužilá frigidka. Co říci? Máte-li rádi Carpenterův styl, nedokážu si představit, proč by vám tohle nemělo sedět. Ty osmdesátky z toho smrdí každým coulem a hraje k tomu výborný Carpiho doprovod. Prostě klasika. Dobrá klasika. ()
Postapokalyptický kýč, který se může opřít jedině o syntetizované hudební kompozice či kompaktní atmosféru. Veškeré další atributy nezbytné pro plnohodnotný zážitek včetně scénáře, námětu a technické stránky filmu jdou jaksi vniveč. Russellovo herectví á la Eastwoodův Harry Callahan však spadá mezi mezi světlejší pozitiva. Rádoby futuristické vymoženosti působí mdle stejně jako celá kulisa New Yorku. Souboj v ringu jako doplněk pro akci je žalostně trapný a nudný. Proč zrovna tento snímek je považován za kult mi zůstává záhadou. Zřejmě jsem asi něco nepochopil. ()
Galerie (130)
Zajímavosti (35)
- Tento film je již třetí vzájemnou spoluprací režiséra Johna Carpentera s kameramanem Deanem Cundeyem. Druhou byla pirátská Mlha (1980) a první Předvečer svátku Všech svatých (1978). (Pavlínka9)
- Ještě předtím, než roli Snakea odmítl Tommy Lee Jones a Charles Bronson, byla hlavní úloha neúspěšně nabídnuta Clintu Eastwoodovi, pro kterého byla napsána přímo na tělo. Právě proto ve filmu Kurt Russell chrlí tolik sarkastických hlášek, používá drsné vystupování a minimálně mluví. (ClintEastwood)
- Štúdio chcelo, aby Snakea Plisskena hral Tommy Lee Jones alebo Charles Bronson. John Carpenter odmietol Bronsona, pretože bol príliš starý. (matt6)
Reklama