Režie:
James ClavellScénář:
James ClavellKamera:
Paul BeesonHudba:
Ron GrainerHrají:
Sidney Poitier, Faith Brook, Geoffrey Bayldon, Judy Geeson, Ann Bell, Michael Des Barres, Patricia Routledge, Stephen Whittaker, Suzy Kendall (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Idealistický Mark Thackeray si nájde zamestnanie ako učiteľ a dostane triedu plnú nevychovaných a neovládateľných výrastkov. Hoci stále dúfa, že toto zamestnanie je len dočasné, začne pomaly meniť pomery v triede - ku svojim žiakom pristupuje ako k dospelým ľuďom a učí ich, aby sa k svojmu okoliu správali s rešpektom. Keď dostane lukratívnu pracovnú ponuku, bude musieť urobiť zásadné rozhodnutie. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (143)
Snad nejtěžší rozhodování o hodnocení tohohle filmu za poslední dlouhou dobu. Nakonec jsem dal jen tři*: *Skvělý Sidney Poitier *Určitě skvělá předloha (nečetl jsem, snad se k tomu někdy dostanu, ale když to četl i intelektuál Adrian Mole...) *Dobré a nosné téma *Doba, kterou miluju * moc se mi líbilo, že film byl jaksi složen ze střípků, spousta scén končila bez dlouhého natahování, jen bylo téma naznačeno a dost, celkově to však dávalo velmi pěknou mozaiku příběhu černého učitele - příšerně zahraná třída - naprosto šílený dabing (hlavně hlasů v pozadí ve třídě atd., i když Daniel Dítě namluvil Sidneyho dost dobře) -někdy některé scény opravdu vypadají dost naivně Je možné, že až se mrknu na film v originálním znění, změním hodnocení na 4* A opravdu jsem to udělal, originál byl o něco lepší. ()
Dnešným pomerom trocha šablónovité, zrozumiteľné a doslovné. Takto nejak vychádzal liberalizmus na západe na povrch a musím ale skonštatovať, že úspešne, pretože hlása síce humanisticky nekomplikované posolstvá, ale stále aktuálne. Sidney Poitier bol černošskou hviezdou ako rasovo adaptabilný ideál a nečudoval by som sa, keby aj medzi svojimi nebol ospevovaný len v superlatívoch, lebo sa od nich docela výrazne odlišoval. Videné v starodávne dabingovej verzii, neupravenej z roku 1973, takže som si doprial trochu archaický exkurz do sveta veľkých príbehov. V tomto prípade dozaista! ()
,,AKO SA MÁ ČLOVEK VYHNÚŤ ROZVODU?" ,,STAČÍ SA LEN NEVYDAŤ." __ Aj napriek dátumu výroby, myslím, že v mnohých veciach stále aktuálne dielo (minimálne v odvekom súboji žiaci vs. učiteľ). Ako už bolo povedané, film je miestami pomerne sentimentálny a naivný avšak dá sa to prežiť. Trocha mi vadilo, že hudba bola do príslušných pasáži veľmi zle vybraná a tiež sa niektorá zo situlácií mohla v danom momente viacej vyhrotiť. Taktiež aj osadenstvo triedy mi prišlo akési prestarnuté, hlavne ak beriem v úvahu, že tí ,,dobrí chuligáni" vlastne ešte ani nemali 18. Príjemný film fungujúci ako výpoveď mladej generácie, ktorá ostáva vo svojom spôsobe života vždy nezmenenou. ()
Film, který nefrustruje, nemůže potěšit. Zobrazení kladů a pozitiv, která se v životě rovněž vyskytují, je podezřelé samo o sobě. I zdánlivá střízlivost může být někdy dětinskou pošetilostí. Život je totiž čas od času potvora a non fiction největší tvůrce. Tím méně vadí, narodí-li se dílo, které si tak trochu k tomu pomáhá. Podle Kazantzakisových volně vyložených slov je umění lež, která je pravdivější než život. Zhruba takto na své první diváky působil tento film. Součástí tohoto zjevení byl i Poitier, první autentický černoch na stříbrném plátně, zbavený všech možných mindráků a právě proto tak trochu zvláštní barvou své pleti. Ne ovšem v tomto filmu, kde krok za krokem prolamuje bariéry, na kterých si vylámalo zuby tolik jeho předchůdců. Výborná režie skvěle skloubená s tímto mimořádným americkým hercem, který dokonalostí svého výkonu vyvolává představu, že hraje sama sebe, činí z nepravděpodobného reálné. V mém povědomí - a je zřejmé, že na to nejsem sám - se jedná o jeden z mezníků v dějinách hraného filmu. Mezníků nadčasových a v plném slova smyslu klasických. ()
Sentimentální a naivní? Asi nechodíte s pány učiteli v pátek na pivo a asi jste neměli takového tříďase, jako já. Samozřejmě je příběh filmově přibarven, ale který není. Podobných filmů, kde učitel krotí divou zvěř v lavicích, bylo natočeno strááášně moc, ale tenhle se stal mým nejoblíbenějším. A právem. Učitel musí být osobnost a to Sidney Poitier je. ()
Galerie (27)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (8)
- Na základě polo-autobiografického románu E. R. Braithwaitea a jeho zkušeností s výukou na tvrdé střední škole v chudé oblasti poválečného východního Londýna nebylo vykreslení postavy učitele věrohodné. Po vydání filmu několik bývalých Braithwaiteových žáků tvrdilo, že skutečný učitel byl přísný a tvrdý pedant, který ve třídě často používal tělesné tresty a byl daleko od sympatické postavy, jak ho vylíčil Sidney Poitier. (sator)
- Ve filmu se mluví o Cockney. Cockney je slang určité části Londýna, zejména z londýnského East Endu, nebo tradičně pro narozené poblíž kostela Bow Bells. Cockney také běžně označuje výrazný dialekt angličtiny používaný v těchto oblastech i jinde mezi dělnickou třídou domovských krajů. (sator)
- Producenti dostali povolení k natáčení v Britském muzeu. Jen několik dní před natáčením však bylo zrušeno a povoleno bylo pouze fotografovat. Fotografové Laurie Ridley a Dennis C. Stone dostali volnou ruku a vytvořili fotografickou sekvenci muzea tak, že to divák považuje za filmový experiment. (sator)
Reklama