Režie:
Sylvester StalloneKamera:
Glen MacPhersonHudba:
Brian TylerHrají:
Sylvester Stallone, Julie Benz, Paul Schulze, Matthew Marsden, Graham McTavish, Tim Kang, Reynaldo Gallegos, Jake La Botz, Maung Maung Khin, Ken Howard (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Stárnoucí válečný veterán z Vietnamu, John Rambo, se usadil a kdesi v Thajsku vede samotářský život. Provozuje loďku, rybaří, odchytává hady a především se snaží vyhýbat problémům. Ale problémy si najdou jeho. Poklidný Rambův život naruší misionářská skupina, vedená Sarah a Michaelem Burnettem, která se i přes jeho varování vydá do Barmy. Do končin, kde je nic dobrého nečeká. A Johnovi nezbývá než přispěchat na pomoc.
Scénář filmu koloval hollywoodskými studii mnoho let, původně měl Rambo bojovat proti nelegálním těžařům dřeva v Amazonii. Dlouho se nemohlo přijít na ideálního Rambova protivníka, nakonec – po konzultaci s redakcí renomovaného časopisu Soldier of Fortune – „vyhrála" jihovýchodní Asie, kde je prý „nejhorší politicko-vojenská situace".
Prakticky od jejího vzniku v roce 1948 bojuje v Barmě státní armáda proti guerillovým skupinám etnických menšin, především Karenů, které usilují o autonomii. Jejich boj je momentálně jeden z nejdéle trvajících válečných konfliktů na celém světě. Právě Karenům jde na pomoc misionářská skupina, přičemž barmská armáda do oblasti žádné humanitární pracovníky zásadně nevpouští. Thajsko, kde se usadil Rambo, do Barmy za pomoci mezinárodních organizací dodává čistou vodu, jídlo a poskytuje azyl barmským rodinám, které s veškerým majetkem v nůších na zádech prchají před válkou. Přestože tato oblast zdaleka není tak známá jako Dárfúr či jiná africká pekla, čísla vypovídají o rozsáhlé humanitární katastrofě. Ve snaze zbavit povstalce jídla, financí, informací a rekrutů barmská armáda pod vedením represivní junty vypálila či jinak zničila přes tři tisíce vesnic. Kolem půl milionu Barmánců muselo opustit své domovy a před boji prchají barmskou džunglí z místa na místo. „Pozemní miny, nucené verbování do armády, konfiskace majetku, využívání vesničanů k přenášení munice, nelidské mučení a popravy jako trest za napomáhání povstalcům,“ tak popisují situaci zpravodajské zdroje. K válečným hrozbám se přidává malárie, podvýživa a další onemocnění, proti nimž v místě nelze sehnat léky. V říjnu roku 2007 otřásl světem další skandál, když nechala Barmská policie střílet do protestujících mnichů. Téma Barmy se tedy zdá být vpravdě nadčasové a dobře zvolené. Samotný Sly, který strávil natáčením Ramba 4 na barmsko-thajských hranicích šest měsíců, prohlásil, že Barma je horší než Vietnam. (Shadwell)
(více)Videa (5)
Recenze (1 576)
Rambo: Do pekla a zpět názorně ukazuje (a v předchozích komentářích k Rambovi, již jsem naznačil), že válka jako pokračování politiky je nejen učiněný chameleon, protože v každém konkrétním případě trochu mění svoji povahu, nýbrž i svými jevy v celku, se zřetelem na tendence, které ji určují, je to vrtošivá trojice, složená z prvotní násilnosti svého živlu, totiž z nenávisti a nepřátelství, na které je třeba pohlížet jako na slepý přirozený pud, ze hry pravděpodobností a náhody, které z ní dělají volnou duševní činnost, a z podřízené povahy politického nástroje, která ji podrobuje jen a jen rozumu. Z toho jako pouhý diváci chápeme, že Rambo na cestě do válečného konfliktu a zpět do bezpečí, rozseká všem prdel tak, že jim z nich budou cáry lítat. Opět. ()
Masakr, kterému lze vytknout jen něco nablblých misionářských keců adresovaných zasmušilému lodníkovi a relativně krátkou stopáž, poněvadž jakmile vyskočí lodník na barmskou pevninu s bandou žoldáků, film postupně nabere rychlost splašeného vlaku a zastaví se, když je ještě hlaveň lodníkova kulometu rozžhavená do běla a svedla by rozšmelcovat na krvavé flákoty další prapor vojáků. Všechna čest, Rambův čvrtý nástup na scénu se nese ve velkém stylu a všechny ty soudobé akční krváky proti němu vyhlížejí jako neviňátka. Když už se střílí, chuchvalce krve cákají na všechny strany, barmští zlosyni vraždí, znásilňují, usekávájí mačetami končetiny a nahánějí domorodce na miny... V akci je také Sly-režisér jako doma. Navzdory pekelnému tempu v závěrečné půlhodinovce je řež přehledná a nechutně detailní. Na nějaké vizuální finesy se tu nehraje, tohle je poctivý oldschool s jedním digitálním úletem (sniper). 9/10 ()
Trhák? To zcela jistě ne, možná, že jen kvůli navrátivšímu se Slyemu. Jedině co bych vyzdvihl, jsou zcela jistě mimořádné efekty, detailně a někdy i hodně silně brutální záběry ale v dnešní technické době a s takovými fin. prostředky se tomu nelze vůbec divit. Film (necelých 80 minut) úměrný věku Slye, bez zbytečných řečí jdoucímu rychle na věc, už předem bylo jasné, jak to asi dopadne...Stále jsem čekal nějakou překážku-nečekaný zvrat a ono nic..Slye přišel viděl a zvítězil a to nad úplně všemi! Sečteno a podtrženo, podle mého skromného názoru se jedná jen o průměrný film se skoro žádnou duchaplností a se skoro žádným příběhem, jen s průměrnými hereckými výkony (tím neříkám že Slye nebyl opět akční (nebo ještě akčnější) tak, jak jsme ho znali v předchozích filmech nebo vtipnější jeho vesměs pesimistické hlášky "Jděte domů - Stejně nic nezměníte - Seru na svět." tady mají svou sílu i své opodstatnění). ()
Scénář: Art Monterastelli, Sylvester Stallone .. Johne, Johne. Bez jednotky pitomých žoldáků, pumy z Druhé světové a statického vysokorážního kanónu na to už nemáš, co? ;-) Kde je nějaký kontaktní souboj? ___ Film John Rambo (i kino verze nese tento název!) je zajímavý pouze v brutalitě, protože takhle odvážné krvavé amputační scény se často nevidí (za deset let od vylodění na Omaha Beach). Ale je jen a pouze o ní a nakonec je jí překvapivě málo a zatraceně dlouho trvá, než vůbec na plno začne (zkratkovitý konec vzhledem k dlouhé přípravě na něj). Scénář je plytký, vlastně jen klišovitou kopii známého postupu, jen v jiném konfliktu. Větší část dialogů nemá daleko k demenci, i když ta naivita misionářů skutečně pobaví a hubu si v ní vymáchat vlastně zaslouží. Podobně přiblblá je i banda žoldáků, kde zase baví, že John nad jejich rozhovorem s nadhledem veterána mlčí. Rambo má vlažnější spád než jsem čekal, potřebný kvalitní střih/zvuk a na nynější korektní poměry dosti naturalistickou akci, ze které se místy poctivě svíral žaludek. Nebýt ní, nemá vlastně nic, mimo drobet nostalgického podtextu, k nabídnutí a zapamatování. Upozorňuji, že nemám nic proti brutální akci, naopak si jí cením - potěší víc než v kdejakém samoúčelném hororu. Ale šroubovat hodnocení jen za ni? Nebo za pomýlené uzavření série? 70%. _ Black Box Projekce. ()
Soundtrack Brian Tyler: 1. Rambo Theme ,2. No Rules of Engagement ,3. Conscription ,4. The Rescue ,5. Aftermath ,6. Searching for Missionaries ,7. Hunting Mercenaries ,8. Crossing Into Burma ,9. The Village ,10. Rambo Returns ,11. When You Are Pushed ,12. The Call To War ,13. Atrocities ,14. Prison Camp ,15. Attack on the Village ,16. Rambo Takes Charge ,17. The Compound ,18. Battle Adagio ,19. Main Title ,20. End Title ()
Galerie (149)
Zajímavosti (49)
- Sylvester Stallone (Rambo), aj napriek svojmu veku, kvôli nakrúcaniu trénoval 6 dní v týždni, 2-krát denne. (Odpocivadlo)
- Přestože je film oficiálně vojenskou vládou v Barmě zakázán, získal si díky černému trhu ohromnou popularitu především mezi odpůrci stávajícího režimu. Některé věty a dialogy z filmu dokonce převzali za své Karenští bojovníci za svobodu. Sylvester Stallone (Rambo) prohlásil, že je tím velice poctěn. (DaViD´82)
- Skladatel Brian Tyler, který složil hudbu k filmu s využitím legendárního hudebního motivu od Jerryho Goldsmithe (autora hudby k předchozím dílům) se s prací Goldsmithe nesetkal poprvé. V roce 2003 Tylerova hudba nahradila Goldsmithův zamítnutý soundtrack k filmu Proud času (2003) a v roce 2007 Tyler v Goldsmithově stylu zkomponoval soundtrack ke snímku Vetřelci vs. Predátor 2 (2007). Vedle toho také skládal hudbu k několika epizodám seriálu Star Trek: Enterprise (od r. 2001), zatímco Jerry Goldsmith stojí za soundtracky k pěti startrekovským filmům a za znělkou seriálu Star Trek: Voyager (od r. 1995). (D.Moore)
Reklama