Reklama

Reklama

Vrcholně poetický umělecký western? To si pište. A jaký. V případě tohoto snímku rozhodně nebyly dvě nominace na Oscara uděleny zbůhdarma. Právě naopak, film režiséra Andrewa Dominika patří mezi nejpozoruhodnější snímky tohoto žánru za posledních deset let. A rozhodně nejen proto, že v něm hlavní roli největšího desperáta Divokého západu sehrála mezinárodní superhvězda Brad Pitt a ve vedlejší roli se až neskutečně blýsknul Casey Affleck, bratr staršího, zatím známějšího Bena. Jaký vlastně byl lupič Jesse James? A proč došlo k tomu, že se devatenáctiletý idealista Robert Ford, Jesseho přítel a člen jeho gangu, postavil proti muži, jehož od dětství zbožňoval? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 4

Recenze (735)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tak tohle byla v podání panů Brada Pitta a Casey Afflecka hotová óda na herectví. Ty jejich společný scény, ty pohledy, tohle fakt můžu kdykoli a kdekoli, neskutečný kolik maj tyhle dva kluci talentu. Tohle není žádnej western, tohle je filmařsky dokonalá vztahová psychologie ve westernových kulisách. Pro takovýhle výživný biáskový pochoutky mám jen jednu výzvu, hvězdičky pojďte, jen pojďte, vy moje pětky a hezky se nám tu vystavte. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Již z charakteru názvu tohoto neobvyklého westernu je patrná aluze k hagiografii, ale zároveň i k jarmareční písni (která je prezentována přímo ve filmu v neodolatelném podání Nicka Cavea). Akt zrady přenesený z mýtického světa do westernového rámce. Střet dvou tak rozdílných rastrů - unaveného zralého muže světské slávy a mladíka, který po světské slávě touží. Souboj člověka-legendy a člověka s ambicemi stát se legendou. Variace prototypů Ábela a Kaina. Umělecká dekonstrukce mýtu. Artové přesahy (především příjezd vlaku temným lesem charakterizovaný jen světlem a závěr snímku). Pomalu plynoucí hluboký film s nádhernou minimalistickou hudbou Nicka Cavea & Warrena Ellise. Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem. Podobné filmy: 3:10 Vlak do Yumy, Nesmiřitelní, Až na krev ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Film neumí vyprávět, ani slovem, ani obrazem. Určitou dobu lze držet pozornost na tom, že je to poetický záměr, postup, jenže neúčelný, křečovitě rádoby umělecký obraz se omrzí velice brzy, protože nefunguje, a později začíná být jasné, že příběh nepůjde dostavět, a minuty se začnou jevit zbytečné. Téměř - téměř. ** K vyprávění - nevadilo by, že nelze poskládat soudržný vývoj a pospojovat scény, u filmové básně by to bylo v pořádku. Ale pokud u básně smí syntax chybět, protože stačí z náznaků vybudovaná atmosféra, pak i ta se zhroutí, jakmile vznikají logické rozpory. Tvrzení by mělo být buď méně, aby diváka nenutila zasazovat je do celistvého kontextu, anebo by si v daném množství neměla odporovat. ** Sám klimax budiž příkladem za všechny: klíčová scéna (bez ohledu na předchozí děj, v němž se sice dají najít silné podpůrné argumenty, ale zbývá i spousta nerozhodných a nadbytečných, nevřaditelných momentů) evidentně ukazuje, že Jesse si volí a vybírá svůj poetický konec sám, dokud je ještě při smyslech, slavný, šťastný s rodinou a na svobodě, a rozmyslně pověří Roberta Forda, aby ho zastřelil (věnuje mu nový kolt, aby se nemusel bát, že se ten starý rozpadne, až mladej příště zmáčkne spoušť, a v pravou chvíli sundá opasek s pistolemi, nahlas na to významně upozorní, přestože spolu mnohokrát mluvili o tom, že jej beze zbraně nelze přistihnout, pak pomalu přejde k obrazu, aby z něj setřel prach, jak oznamuje, stoupne si na židli, v odrazu skla se ujistí, že Robert Ford na něj míří, a čeká nehybně na ránu), a Robert Ford, do té doby vskutku zbabělec, pochopí velikost té chvíle, ke svému úkolu se postaví statečně a udělá to. A přitom se od toho momentu ve filmu na rovině vypravěčské i rovině postav řeší jedině to, že Robert Ford byl zbabělec, který zabíjel pro slávu a peníze a potlesk, ale nic z toho si nevysloužil, a patří mu to - a navíc sám litoval, že JJ zabil, protože mu chybí stejně jako zbytku Ameriky. Hm. ** Kamera je manýristická, chtěné umění různých triků (uprostřed scén beze střihu přechody z barevné na černobílou a naopak, rozostřené okraje, záběry proti světlu, významné nájezdy na detail atd.), jenomže se trýznivě míjí s účelem, je to vše na efekt, jako by si režisér losoval, jaký trik použije v dalším záběru... Jako by básně mohl psát každý, kdo zná klíčová slova a rýmy a umí je přibližně namíchat ve správné délce a pořadí. ** Jediné, co je skutečně fascinující, je vybudování postav Bradem Pittem a Caseyem Affleckem - a to neomrzí až do posledního záběru, a proto říkám, že minuty dívání jsou zbytečně utracené jen téměř. Film to není, na to snímek nedrží pohromadě, ale etudy či studie těch dvou jsou uhrančivé. Protože alogičnost, zborcenost příběhu tyhle dvě postavy nemůže rušit. Zatímco Brad Pitt svérázně a nonšalantně vystupuje jakožto westernový don Corleone, kterému se postupně rozpadá říše pod rukama (ale zde je ve filmu těžko dopátrat, zda se rozpadá, nebo je on sám jejím likvidátorem, a zda záměr sledujícím, nebo už ve vleku stihomamů a duševních poruch - ani jedna linka není ve filmu přesvědčivá, vždy toho hodně nesedí), avšak on neztrácí svou pózu (nikoli pozici, ta právě jasná není) - a mladý Casey Affleck při něm buduje postavu psychopatického, nesebevědomého a nakohoutěného páska, který si naopak není jistý ničím, bez ohledu na to, jestli se filmový příběh rozpadá nebo ne. A jeho uhlazený, chorobný vzhled, stejně jako každičký uhýbavý pohled, pomýlené gesto, z vody vařená věta i čin (až na ten poslední, který se nečekaně mění v triumf jeho prozření a odvahy, alespoň pro ten moment, zachovat se historicky, vytvořit legendu, nepokazit tragické spění k silnému vyústění) ve Vás vzbudí rozpaky a pocit trapnosti a strachu z chorobné mysli a uražené ješitnosti a přeskakujícího hlasu a utkvělé představy. A říkáte si trochu jízlivě, jak se patří vůči všem těm nefunkčním rovinám snímku, jestli tenhle hoch hrál jako bůh, a nebo se to v něm všechno prostě jenom přirozeně nasbíralo, protože to je závistí zelený, slávou posedlý mladší brácha Bena Afflecka. ** Každopádně sledovat tuto dvojstudii byl jedinečný zážitek a za pozornost rozhodně stál, bez ohledu na to, že film zůstává nesourodým, nepodařeným, ač usilovným pokusem o umění, křečovitě kořeněným několika dobrými, jenže tím spíše vlastní větev si podřezávajícími vtipy (Nick Cave). ** A také by se dalo se ctí vyváznout a alibisticky tvrdit, že svou rozpadlostí, kýčovitou kamerou a neumělým vyprávěním chtěl film chytře ukázat, z jakého prachu vznikají rozmazané pověsti kolující mezi obyčejným lidem, který vyprávět neumí - a opřít to o úvodní scénu tlachání lumpů před přepadnutím vlaku: "měla vlasy žlutý jako -- jako -- no jako nevímco" - "jako svit slunečního paprsku?" - "jo, přesně takový, panejo, ty to holt se slovama umíš... a fakt mě měla ráda, protože takový věci by neříkala každýmu, a taky mi udělala dobrou cenu". Ale to by bylo jako vytouženě hledat dokonalý záměr Velkého bratra tam, kde bolest působí jen chaos myslí malých lidí, takže film je spíše ukázkovým příkladem, že síla legend se udržuje a roste na podhoubí neumětelsky, podbízivě, ale nadšeně či vyděšeně vykládaných příběhů. ** () (méně) (více)

Boss321 

všechny recenze uživatele

Pro mě obrovské překvapení. Westerm pojednávající o jednom z nejlegendárnějších desperátů Jessy Jamesovi je vyprávěn velmi citlivě a poeticky. Brad Pitt v roli arogantního, podezřívavého a nepředvídatelného Jesseho Jamese podává perfektní výkon. Ovšem nejlepší výkon podává "zbabělec" Cassey Affleck, který působí jako kdyby měl každou chvíli zkolabovat, ale mě se jeho výkon prostě líbil a dokonale se na roli Boba Forda hodil (myslím, že celkem zasloužená nominace na Oscara). Andrew Dominik nejen usedl na režiserskou, ale sám si napsal i scénář. Samozřejmě někdo může namítat, že děj ubýhá příliš pomalu, ale to je přesně to co se mi nejvíce líbilo. Pomalu ubýhající příběh dolněn překrásnou hudbou a kamerou mě sednul i přesto, že s takovými snímky mám většinou problém. I když Zabití Jesseho Jamese není úplně bezchybné dílo, tak tady hvězdičku přidám.......... ()

Nin 

všechny recenze uživatele

Tak ještě jednou. Nemám rád westerny. Nic proti nim, ale téměř všechny (i když jich nebylo mnoho), co jsem viděl, mě hrozivým způsobem nudili. Než se někdo ozve - Ano, vím, že se nejedná o typický western. A právě proto jsem dal tomuto filmu šanci a poměrně jsem se i těšil. A můj zážitek z filmu je mnohem horší, než bych kdy čekal. Zabití Jesseho Jamese je nuda. To už tuší snad každý, kdo jen letmo proletěl zdejší komentáře. Ale na takovou nudu člověka jen tak něco nepřipraví. On to totiž asi má být velký umělecký film. Jenže problém je v tom, že i zdejší "vychytávky" se mi ani v nejmenším nelíbili a v celém filmu mě spíš iritovaly. Jako například všudypřítomný starý vypravěč, který je často spíš takovou berličkou, aby divákovi došly souvislosti v ději. A ony ty fakta jsou poměrně zajímavá, takže jsem měl sto chutí tomu pánovi říct, ať přestane předčítat tu knížku a dá ji sem, abych si ji moh v klidu přečíst. A ne koukat na ten úporný děj, kde jsou úplně všichni počurinkaný z velkýho pološílenýho Jesse Jamese, který ale v podstatě nic nedělá, jen těží ze svý legendy, kterou ale Pittovi nikdo ani přes snahu vypravěče stejně nesežere. Což není vina herců, ti hrají seč můžou, ale nemají v podstatě co. Díkybohu aspoň za Caseyho Afflecka, který tak vehementně bojuje se svými nudnými replikami, že se mu občas podaří vyhrát a film je na pár vteřin zábavný. Celkově nejlepší z filmu je asi pasáž, kde je Jesse James po smrti a vidíme trochu psychicky vyzrálejšího Roberta Forda, jak se potýká se svým osudem. Ale to je tak 8 minut z celkových 160. Suma sumárum námět mi příjde velmi zajímavý, zpracování mi příjde tragický. (2/10) ()

Galerie (52)

Zajímavosti (31)

  • Při jedné z večeří zmiňuje Robert (Casey Affleck) podobnosti mezi sebou a Jessem (Brad Pitt). Zmíní také, že jsou oba vysocí 5 stop a 8 palců, avšak následně dodá, že seznam podobností byl z jeho 12 let. Mezitím museli určitě vyrůst, takže zmíněná podobnost už neodpovídala skutečnosti. (orkadimenza)
  • Brad Pitt (Jesse James) v souvislosti s filmem vzpomínal na roli, jakou zbraně hráli v jeho dětství a mládí: "Když jsem vyrůstal, zbraně patřily ke každodennímu životu a táta mě často bral s sebou, když šel střílet. Když jsem byl ve školce, měl jsem vzduchovku a svou první brokovnici jsem dostal v první třídě. Ve druhé jsem si konečně mohl poprvé vystřelit z kalibru dvaadvacet. Naštěstí mi ale táta zároveň s tím vštípil pocit zodpovědnosti, takže jsem zbraně nikdy nevnímal jako nějaké hračky. Dneska už mě tyhle věci ale moc neberou." (NIRO)

Související novinky

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

04.11.2010

Vypadá to, jako by se Brad Pitt pokoušel na vlastní pěst natočit Dannyho parťáky 4. V kriminálce Cogan´s Trade si zahraje titulního Jackieho Cogana, drsného mafiánského bijce, který dostane za úkol… (více)

Oscaroví nominanti na vzestupu

Oscaroví nominanti na vzestupu

21.02.2010

Nic vám tak nenakopne kariéru jako nominace na Oscara. Jeremy Renner a Christoph Waltz by mohli vyprávět. A oni vyprávějí. Renner prozradil, že si zahraje po boku Ewana McGregora v dobovém thrilleru… (více)

Brad Pitt opět sahá po koltu

Brad Pitt opět sahá po koltu

07.02.2010

Je totiž hlavním kandidátem na ústřední roli v celovečerním filmu inspirovaném slavným westernovým seriálem Gunsmoke. Pokud nabídku přijme, na rozdíl od psance v Zabití Jesseho Jamese atd. si zahraje… (více)

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama