Režie:
F. A. BrabecKamera:
F. A. BrabecHrají:
Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska (více)Obsahy(1)
Rozsáhlá poema "Máj" básníka Karla Hynka Máchy patří k stěžejním dílům české literatury a je považována za vrchol českého romantismu. Autor vypráví tragický příběh lásky dvou mužů k jedné ženě zasazený do přírodního rámce kvetoucího jara. Syn pro lásku zabije svého soka, aniž tuší, že jím nebyl nikdo jiný než jeho otec. Romantické dílo převedl do filmové mluvy F. A. Brabec, autor úspěšné filmové adaptace jiného českého klasika – K. J. Erbena a jeho Kytice. Ve svém filmovém ztvárnění Máje posílil režisér a spoluautor scénáře dějovou linii vytvořením nové postavy kata – aktéra i vypravěče děje. Zásadním vkladem filmu je však jeho obrazová složka, jak u kameramana a režiséra F. A. Brabce bývá dobrým zvykem. Krajina a romantická zákoutí Českého ráje tu souznějí s poryvy duše všech hlavních postav. Důležitou složkou filmu se stalo i zhudebnění známých veršů skupinou Support Lesbiens. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (793)
Když splaskne bublina oku lahodících záběrů na krajinu a dekolty hrdinek, co zbyde? Jan Tříska naléhavě recitující verše jdoucí zcela mimo mě? Nulová chemie mezi Vilémem a Jarmilou, podepřená minimem společných scén? Nevadí mi vyloženě jednoduchý děj, dokázal bych vyjmenovat i pár scén, které se dají považovat za atmosférické (Vilémův žalář a poprava), jsou to ale jen krátké momenty, které v zápětí přebije dojem promarněné šance. Máj utopený v kýči. Ano, dalo se to čekat. 40% ()
Jaká předloha, taková adaptace (ano, vše co nesnáším na romantismu, představuje právě Máj). Lehnertová hrát neumí, naštěstí je většinu stopáže svlečená a mlčí. Stropnického strašný lesů pán je opravdu strašný. Dvaašedesátiletý Kukura nezvládá říci jedinou větu tak, aby to znělo aspoň trochu přirozeně, ví to a proto studem raději zabořuje hlavu do "písku" (pozn. písek je zde lůno dívky, která by mohla být jeho vnučkou). Třískův svěřepý výraz tomu také nepřidává, naštěstí u něj to zachraňuje hlasový projev. K přesdržkovému nápadu se Support Lesbiens, naprosté nenávaznosti po sobě jdoucích záběrů, snovým výjevům či "kameře" se odmítám vyjadřovat, nervy mám jen jedny. ()
Jelikož jsem si přečetl hodnocení od jiných uživatelů tady, než jsem na tento film šel. Váhal jsem, jestli na něj vůbec jít. Musím ale uznat , že jsem byl mile překvapen... Brabec to spracoval dá se říct podle svého pocitu a ne přímo podle knížky, která nám je všem dobře známá ze školních lavic. A právě toto zpracování dodalo onu filmu kouzlo a celkové zamyšlení se nad Májem "originál". Hudba k tomu byla též perfektní. 75% ()
69 minut čistého času trvalo (na ČT od 20:00 do 21:09), než naběhly závěrečné titulky, při nichž jsem si položil otázku: "Lze do jedné kytice vplétati kus kýče ke kýči a k tomu ještě kus p!či na tyči?" Tak bizarně pseudoumělecky onanistický sled záběrů vlajících hadrů a zhulených "snových" scén jsem snad ještě nezaznamenal - v české kinematografii tedy rozhodně ne. A toho domácího zvířectva - hlavně těch koz!!! - všade, vespol s chudičkou českou verzí Potkanů říznutých Jackem Sparrowem s indiánskými ozdůbkami pod stabilně růžovofialovým nebem. Zkrátka a dobře nevídáno. Bohužel také téměř nedívatelno. Kvalitní herci (ne Stropnický a Lehnertová) na čele s Janem Třískou deklamují klasiku údobí romantismu (který obecně není právě mým šálkem vnitřně rozervaného trpitelského čaje) důstojně, ale co zmůžou proti všemu tomu zmaru, ke kterému patří i nůž působící neviditelná zranění (doprovázená ovšem Tarantinovskými gejzíry ředěného brusinkového džusu) mlynářům lízajícím frndy ledva zletilých děvčic, kteří pak mají za mrtva umně aranžovanou jizvu přes celý krk? Jak nás veřejně poučily houfně schvalované Ženy V Pokušení, na voňavý frndě není nic vulgárního - a tahle navíc voněla svěcenou vodou, takže mi laskavě vlezte na hrb...teda na skálu nad Máchovým jezerem, ze které si můžete zpomalovaně až do zastavení skočit do zatmívačky:P Při vzpomínce na němou, jenom se hihňající a vzdychající Jarmilu si říkám never more, sweet little something, a převádím sebe a svého osla přes most do končin muzikálních. Hudba mi přišla převážně zajímavá v kontrastu s obrazovým pojetím filmu a nevhodná mi přišla asi na dvou místech. No dobře, na pár dalších jsem si potom říkal, jestli to jsou "Saporti" nebo Čechomor, ale pozitivní dojmy převažují, i když ten hlavní motiv byl možná opakován moc často. Každopádně jak jsem si cenil Kytice, tak potápím Máj. Audioknihu Jan Tříska čte Máchu bych si pořídil bez váhání, ale od filmu odradím koho jen budu moci. 40% za softporno (k čemuž jen poznamenám, že na Kytici se chodilo na školní projekce a bylo to v pořádku...tady bych si tím nebyl vůbec jistý;)), za surreálný zážitek a za vynikající sestřihy z děl Michaela Baye, které by bez Máje nevznikly:) A jak kdysi poznamenala paní Spáčilová - pan Stropnický kdyby se raději věnoval té politice... ()
Modelky a modelové před kamerou se s tvůrci sešli, aby znásilnili Máchu stejným způsobem jako protagonisté mlčenlivou nymfomanickou kurvu Jarmilu. Tříska sveřepě recituje a Brabec by zasloužil hrdelní trest. Fatální chyba, když nad sebou kameraman nemá rozumného režiséra. Postavy v krajině tvoří pohlednicové obrázky a sami se navíc chovají úplně divně. Aspoň že to je chvílemi velmi vtipné a máme tam Sandru... ()
Galerie (40)
Photo © BELTFILM - Jan Vojtek
Zajímavosti (11)
- Po dlouhém hledání autora hudby nakonec přizval F. A. Brabec ke spolupráci skupinu Support Lesbiens. (Elisebah)
- Film se paradoxně nenatáčel v květnu, nýbrž v červnu/červenci. Režisér F.A.Brabec to vysvětluje svou neoblíbeností k jarní zelené barvě. (Caszidy)
- Přestože se děj odehrává v 18. století, mají Jarmila (Sandra Lehnertová) i Hynek vyholené podpaždí a Jarmila oholené nohy. (Novalinda)
Reklama