poster

Máj

Poetický

Česko, 2008, 69 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • castor
    **

    Znásilnění Karla Hynka Máchy, pelešnice Jarmila a režisér, který se má asi hodně rád.. to je filmový Máj. Řada záběrů, které by jinde a jindy samy o sobě stály za samostatnou výstavu fotografií, jsou s nijakým dějem jen banálním leporelem, na kterém chtěl F.A.Brabec zřejmě ukázat, jaké má koule. Jenže nemá. Snaha jít do přímého střetu s literární klasikou, mnohými považovanou za nezfilmovatelnou, nebyla tím pravým ořechovým. Jasně, režisér si může mastit ego a dosyta využít zkušenosti své původní profese kameramana (zřejmě jeden z jeho dalších snů), nicméně líbivými obrázky nemůže zastřít plytký děj (Máj nabízí děje zhruba tak na jednu povídku z předešlé Kytice) nebo rozporuplné herecké výkony. Matěj Stropnický i Sandra Lehnertová zřejmě nebudou filmovými objevy posledních let – jsou na plátně jen pro svůj vzhled, hlavně u šmejdění po šlechtěném dekoltu Jarmily si dal Brabec záležet. Jenže kameramanské choutky nesmí postrádat své opodstatnění. To, co mělo u Kytice nějaký nápad, režisér v Máji jen redukuje zbytečnými obrazy. Napudrovaná cetka nicméně znovu ukazuje Brabcovo neumětelství a nevýrazné vypravěčství na pozici režiséra (jako ve zbytečnostech typu Krysař a Bolero) a divák se může jen děsit z toho, co předvede příště a V 3D peřinách.(7.6.2010)

  • Radyo
    ***

    Kdybych to neviděl a jen si tady četl názory diváků, tak si řeknu "to musí být ale strašný průser". Jenže není. Ta houfně kritizovaná vizuální stránka se mi líbila (až na pár hrubě kýčovitých záběrů), měla totiž svůj účel - šlo přeci o zobrazení básně, jedné z nejkrásnějších českých básní, abych byl přesnější. Pravda, té erotiky tam mohl F.A.B. (nepřipomíná vám ta zkratka něco? :-P) nacpat o něco méně (možná tam nemusela být vůbec), nicméně s ohledem na vzhled Sandry Lehnertové mi zase tak nevadila. ;-) Tříska deklamuje procítěně a dodává filmu svým jedinečným hlasem kus atmosféry, která mu jinak "díky" dírám ve scénáři i průměrným výkonům herců chybí. Z toho průměru se vymykají jen zmíněný Tříska a typově přesně obsazený Javorský, částečně pak i Divíšková, zbytku ansámblu se člověk vesměs zdráhá uvěřit byť i jedinou větu. Tak, a dostáváme se k hudbě - ta je asi nejzajímavější složkou filmu a lepí celou řadu dalších děr, na které nestačil hlas Jana Třísky :-). Supporti nebyli (až na jeden song) tak úplně k poznání a tudíž jejich vsuvky nepůsobily vůbec rušivě, spíše naopak. A abych nebyl úplně out, srovnám ještě Máj s Kyticí, jako to udělali jiní - ano, Kytice vítězí na body. Ale Máj myslím si stojí za to vidět i přesto, že do dějin českého filmu určitě nevstoupí... P.S. Jsem jediný, komu se při pohledu na "Viléma" Stropnického asociovali Tokio Hotel? :-P(20.9.2012)

  • Bluntman
    odpad!

    Takhle nezvládnutý a nabubřelý, přitom hloupý kýč zde nebyl od UMUČENÍ KRISTA. Pokud Ježíše nahradíte "Strašným lesů pánem" ze Strany zelených a Jarmilu budete vnímat jako Máří Magdalenu, tj. kurvu, je možné, že se u téhle nesoudné onanie páně Brabcovi budete provinile bavit na účet televizní reklamy/videoklipu (nehodlám to nazývat filmem).(23.10.2008)

  • Gemini
    **

    69 minut čistého času trvalo (na ČT od 20:00 do 21:09), než naběhly závěrečné titulky, při nichž jsem si položil otázku: "Lze do jedné kytice vplétati kus kýče ke kýči a k tomu ještě kus p!či na tyči?" Tak bizarně pseudoumělecky onanistický sled záběrů vlajících hadrů a zhulených "snových" scén jsem snad ještě nezaznamenal - v české kinematografii tedy rozhodně ne. A toho domácího zvířectva - hlavně těch koz!!! - všade, vespol s chudičkou českou verzí Potkanů říznutých Jackem Sparrowem s indiánskými ozdůbkami pod stabilně růžovofialovým nebem. Zkrátka a dobře nevídáno. Bohužel také téměř nedívatelno. Kvalitní herci (ne Stropnický a Lehnertová) na čele s Janem Třískou deklamují klasiku údobí romantismu (který obecně není právě mým šálkem vnitřně rozervaného trpitelského čaje) důstojně, ale co zmůžou proti všemu tomu zmaru, ke kterému patří i nůž působící neviditelná zranění (doprovázená ovšem Tarantinovskými gejzíry ředěného brusinkového džusu) mlynářům lízajícím frndy ledva zletilých děvčic, kteří pak mají za mrtva umně aranžovanou jizvu přes celý krk? Jak nás veřejně poučily houfně schvalované Ženy V Pokušení, na voňavý frndě není nic vulgárního - a tahle navíc voněla svěcenou vodou, takže mi laskavě vlezte na hrb...teda na skálu nad Máchovým jezerem, ze které si můžete zpomalovaně až do zastavení skočit do zatmívačky:P Při vzpomínce na němou, jenom se hihňající a vzdychající Jarmilu si říkám never more, sweet little something, a převádím sebe a svého osla přes most do končin muzikálních. Hudba mi přišla převážně zajímavá v kontrastu s obrazovým pojetím filmu a nevhodná mi přišla asi na dvou místech. No dobře, na pár dalších jsem si potom říkal, jestli to jsou "Saporti" nebo Čechomor, ale pozitivní dojmy převažují, i když ten hlavní motiv byl možná opakován moc často. Každopádně jak jsem si cenil Kytice, tak potápím Máj. Audioknihu Jan Tříska čte Máchu bych si pořídil bez váhání, ale od filmu odradím koho jen budu moci. 40% za softporno (k čemuž jen poznamenám, že na Kytici se chodilo na školní projekce a bylo to v pořádku...tady bych si tím nebyl vůbec jistý;)), za surreálný zážitek a za vynikající sestřihy z děl Michaela Baye, které by bez Máje nevznikly:) A jak kdysi poznamenala paní Spáčilová - pan Stropnický kdyby se raději věnoval té politice...(2.5.2012)

  • Morien
    *

    Ách jo. Jako kdyby někdo podle receptu na gulášovku vařil Gazpacho. Jako kdyby někdo při pokusu o romantickou filmovou báseň adaptoval fejeton z časopisu pro ženy a myslel si, že to stačí. Jako by si někdo myslel, že sto padesát záběrů na dekolt mladé slečny supluje milostné pouto mezi hrdiny. Jako by si někdo myslel, že stačí mít dlouhé vlasy a trochu korálů, a hned je protispolečenský buřič. Jako by si někdo myslel, že stačí vytáhnout ze skříně cédéčko s kapelou, která stejně nejlíp zní anglicky, a hned to bude originální. Ách jo. A já se tak těšila. Tohle nenavazuje na Kytici. Tohle ani není adaptace Máje. Tohle je špatně sestříhaný románek několika zoufalců, který by sám o sobě nevzbuzoval tolik odporu, kdyby netvrdil, že vychází z nadčasové klasiky o rozervanosti duše a nechuti podřídit se společenským pravidlům. Co se týče hereckého ansáblu, tak jediní, kteří jakž takž splňovali moje limity, byli Hádek a Kyslík. Chudák Matěj zkrátka vypadá líp, když mlčky upí, než když tam pokřikuje, k dívčině jsem se vyjádřila myslím dostatečně už nahoře (protože jiný výkon nepředvádí), Kukura je jenom chlípný a zbytek herců je tak upozaděný, až to bolí. Třeba si nepamatuju, že by Přeučil pořádně promluvil a přece jeho hlas by k recitaci přímo vybízel... Třískův výkon dobrý, ale k celkovému levelu filmu se nehodí, a tak, paradoxně jediná "dobrá" věc, mě tam rušil. No, nevím, nevím. Po dalším zkouknutí možná mé srdce ledové roztaje, ale zatím ani neprojevilo snahu tlouci. "Ach v zemi krásnou, zemi milovanou, v kolébku svou i hrob svůj, matku svou, v vlasť jedinou i v dědictví mu danou, v šírou tu zemi, zemi jedinou, v matku svou, v matku svou, krev syna teče po ní..." --- Po dalším zkouknutí snižuji hodnocení o jednu hvězdičku na jednu hvězdičku. U scény rozklepaných prsou jsem se rozesmála. Neexistuje snad nic méně romantického.(21.9.2008)

  • - Ve scéně, kdy Vilém (Matěj Stropnický) na kopci čeká na Jarmilu (Sandra Lehnertová), má na nohou tenisky. (Maty.tekk)

  • - Když je starý mlynář podřezáván, tak se mu na hrdle neobjevuje žádná krvavá stopa - až po chvíli mu začne ze strany krku stříkat krev, což by neodpovídalo podříznutí, nýbrž bodnutí do krční tepny. (cubajz)

  • - Přestože se děj odehrává v 18. století, mají Jarmila (Sandra Lehnertová) i Hynek vyholené podpaždí a Jarmila oholené nohy. (Novalinda)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace