poster

Máj

Poetický

Česko, 2008, 69 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    ***

    Slušné řemeslo, které - ve srovnání s literární předlohou - sice nic nepovzneslo, ale také nepokazilo. Brabcovi se podařilo stoprocentní řemeslné - místy i umělecké - převedení máchovské snovosti do filmové řeči. Řeči více kopírující než inspirující a dále posouvající. Neherci Stropnický (jako publicista je rozhodně výrazně lepší) a Lehnertová naplnili ideál krásy máchovských hrdinů. To, že mluví minimálně, případně vůbec ne, je věci v daném případě rozhodně na prospěch. Zůstává otázkou, zda by scénáři při ztvárňování tohoto lyrickoepického eposu prospělo více epičnosti - i špičkoví herci jako Divíšková, Kukura nebo Přeučil nemají v podstatě co hrát, pokud nevezmeme na milost Brabcův vývod o upřednostnění mimiky před slovním projevem. Loupežnická tlupa je poměrně věrným výrazem převládajícího konzumistického stylu soudobé mladé generace; k tomu hudba skupiny jako Support Lesbiens nesporně patří. Srovnáme-li výsledný obraz s tzv. moderním režijním divadelním pojetím shakespearovských her, nevychází Brabec z tohoto srovnání nijak beznadějně. Podobně - a ještě výrazněji - jako v případě skutečného uměleckého krachu, kterým je relativně nedávno do distribuce uvedené zfilmování Smetanovy LIBUŠE (neklame-li mne paměť). Uznávám, že MÁJ lze pojednat i lépe. Ale kde, jak a kým?(4.12.2012)

  • D.Moore
    odpad!

    Hodina a deset minut nudy = sedmdesát minut Brabcovy vizuální onanie, ze které byl očividně tak unešený, že se na všechno ostatní zkrátka vykašlal. Děkovat se nedá ani za přítomnost (jindy) dobrých herců Třísky, Javorského nebo Přeučila - tenhle zpitomělý výpotek nedokázali ničím zachránit (a mám silný dojem, že se o to ani nesnažili). Co se týče hlavních rolí - Stropnického "Směšný lesů pán" je zjev v českém filmu nevídaně slizký a odporný, Lehnertové Jarmila se nám zase ukazuje jako prvnotřídni... hmmm... prostitutka (štětka je silné slovo, chápejte) a Kukurův Schifner - škoda slov, samohlásek i souhlásek. Vrcholem tohoto díla byla hudba skupiny Support Lesbiens - neslýchaně rušivý pseudorockový doprovod a přepitomá závěrečná píseň, vzpomenout je třeba i na zbojníky, kteří hulí "kvalitní matroš" zřejmě od svých dvou let. Všechny tyto pozoruhodnosti potvrzují, že Kytice byla světlou výjimkou a každého dalšího Brabcova filmu je třeba se bát. Vážně.(11.7.2010)

  • Radyo
    ***

    Kdybych to neviděl a jen si tady četl názory diváků, tak si řeknu "to musí být ale strašný průser". Jenže není. Ta houfně kritizovaná vizuální stránka se mi líbila (až na pár hrubě kýčovitých záběrů), měla totiž svůj účel - šlo přeci o zobrazení básně, jedné z nejkrásnějších českých básní, abych byl přesnější. Pravda, té erotiky tam mohl F.A.B. (nepřipomíná vám ta zkratka něco? :-P) nacpat o něco méně (možná tam nemusela být vůbec), nicméně s ohledem na vzhled Sandry Lehnertové mi zase tak nevadila. ;-) Tříska deklamuje procítěně a dodává filmu svým jedinečným hlasem kus atmosféry, která mu jinak "díky" dírám ve scénáři i průměrným výkonům herců chybí. Z toho průměru se vymykají jen zmíněný Tříska a typově přesně obsazený Javorský, částečně pak i Divíšková, zbytku ansámblu se člověk vesměs zdráhá uvěřit byť i jedinou větu. Tak, a dostáváme se k hudbě - ta je asi nejzajímavější složkou filmu a lepí celou řadu dalších děr, na které nestačil hlas Jana Třísky :-). Supporti nebyli (až na jeden song) tak úplně k poznání a tudíž jejich vsuvky nepůsobily vůbec rušivě, spíše naopak. A abych nebyl úplně out, srovnám ještě Máj s Kyticí, jako to udělali jiní - ano, Kytice vítězí na body. Ale Máj myslím si stojí za to vidět i přesto, že do dějin českého filmu určitě nevstoupí... P.S. Jsem jediný, komu se při pohledu na "Viléma" Stropnického asociovali Tokio Hotel? :-P(20.9.2012)

  • Blizzard
    *

    Máj je prostě velmi divné dílo, prvních pár minut se mi i celkem líbilo, ale poté to šlo vše do kopru. Čekal jsem něco na úrovni Kytice, ale z tohohle filmu jsem byl opravdu poněkud rozčarován. Nutno poznamenat, že je ve filmu vlastně jedna soulož za druhou a opakující se záběry na (.)(.) Sandry Lehnertové nemající konce a tak si občas říkáte, na co se to vlastně díváte. Dále cituji z oficiálního obsahu: "…kameraman a režisér F. A. Brabec toto dílo ztvární okouzlenýma očima třetího tisíciletí…" Očima možná, ale měli je buď zavřené, nebo koukali jiným směrem a všichni asi tušíte, kam tím mířím. Herecké obsazení, podání jednotlivých postav a to především mladistvých floutků na mě působilo spíše jako pubertální jízda ve stylu Snowboarďáci/Rafťáci a mlynář vypadal jako starý kozel z porna, který už má svá nejlepší léta za sebou. Když už jsem nic horšího nečekal, přišla studená sprcha v podání hudebního doprovodu Support Lesbiens, jinak to normální skupiny, kterou samozřejmě neposlouchám. Kdyby tam hrála dechovka, byl bych snad spokojenější a to ji opravdu nemám rád. Je to prostě zmatená mozaika postavená na klasice a za to by se měla stydět. Pan režisér může být rád, že nejsem kritický člověk, jinak bych tomuto paskvilu nasolil odpad! a dále bych jej ani nerozebíral. (2/10)(8.12.2008)

  • Brouk
    *

    Vizuelně? No... budiž... A můj největší zážitek z celého snímku? Ten byl, když jsem si vypálil soundtrack k tomuto filmu vzal si ho do auta a kochal se krajinou a poslouchal jej... Pak už mě dialogy a vizuální vjem nerušil.... Tak to ten účel splnilo, ne? :-) :-) :-)(27.1.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace