Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Výlet je vlastně deníkem jedné zvláštní rodinné výpravy. Ovdovělá matka, dvě dospělé, tápající dcery, snad až příliš hodný zeť, temperamentní babička a malý vnuk - tihle všichni se nasoukají do dvou aut a vyrazí z Rakovníka směrem na Slovensko, aby vyhověli otcovu poslednímu přání. Fádní rodinná povinnost se ovšem brzy začne měnit v putování, které má změnit vše, co následuje. A tak zatímco do stařičkého Wartburgu a nablýskaného Renaulta nasedá nesourodá skupina lidí, z nichž každý má už svůj život a svoje problémy, samotná cesta se stává důkazem toho, že pokud se její účastníci neotevřou a nevyřeší minulost, nepohnou se z místa ani jejich osobní životy. (Česká televize)

(více)

Recenze (232)

Pejpr 

všechny recenze uživatele

Na rovinu řikám, že tragikomedie není můj oblíbený žánr. A sledovat bláznivou rodinku, které se při cestě na Slovensko stane asi tak 1000 nepředstavitelných náhod mě zas tak neoslovilo. Některé komické situace pobaví, ale je jich poskrovnu. A tragické člověk prostě nedokáže brát vážně, když se do toho mísí ty komické. Hm, není to právě podstata tragikomedií? Já říkal, že je nemam rád... ()

honajz 

všechny recenze uživatele

V podstatě nejlepší film Alice Nellis, vycházející ještě - podobně jako Ene bene - z jejích osobních zkušeností, a o to je upřímnější a poctivější než všechny její pozdější nahozené opusy. Podařilo se dokonale skloubit jednání a psychologii všech postav, aby to dávalo dramatický smysl, a přitom zbylo i na trochu lidskosti a humoru. Vadí snad jedině vsuvka s Geislerovou a Hádkem, ale jinak není co vytknout. ()

Reklama

YURAyura 

všechny recenze uživatele

5/10 Tragikomicky rodinny film, kde si zahrala skoro cela Janzurovic rodina. Jesteze aspon Iva na rozdil od svych dcer umi hrat a jako milujici matka dokazala proslapat cestu i svym dceram. A pak se nam vsichni ti potomci slavnych snazi nakukat, ze oni to meli oproti normalnim lidem jeste tezsi. Treba neznam zadneho Barese otce a jak to synovi jde... ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Druhý celovečerní film svérázné a talentované režisérky Alice Nellis je skutečným překvapením - plnohodnotný, dospělý a hluboký film, tahle psychologická road-movie. Symbolická česko-slovenská cesta z Rakovníka do Nového Mesta nad Váhom, spojující duchovní prostor nejen hrdinů tohoto filmu (opět symbolicky (i vtipně) usazených do dvou epochálně i generačně různorodých osobních automobilů), ale i zhruba 15 milionů obyvatel více než 70 let trvajícího státního celku, je prezentována jako výlet, všichni ale jistě cítí, že v tomhle případě šlo o něco mnohem závažnějšího. Motiv daleké cesty je jedním ze základních témat naračního světa všech civilizací a i tady slouží velmi zajímavě v rovinách možné interpretace. Alice Nellis má nadto obrovský talent odpozorovat běžný, všední hovor a přetransformovat ho do podoby scénáře, který je navíc skutečně excelentní, krásně vypointovaný a vpravdě nosný a zábavný... Nedílnou částí filmů Alice Nellis je nádherná kamera, zde charakterizovaná dvěma typickými záběry - ,,plakátovým" celkem (ponejvíce zeleně tónovaného obrazu) rámovaným dopravní komunikací a polodetailem tváře některého z hrdinů. Převažujícím je rys civilnosti, což podtrhují i herecké výkony všech aktérů - jestli se Alici Nellis v tomhle filmu něco podařilo především, pak to bylo přesné herecké obsazení úplně všech hereckým partů. Velký cameback jedné z nejlepších českých hereček všech dob Ivy Janžurové je dokonalý, zdatně jí sekundují i její dvě dcery, Igor Bareš je typově přesný, atd. atd. Výlet se Alici Nellis zkrátka vydařil a výstižně ho lze charakterizovat citací textu písně Oldřicha Janoty, jakož i prastaré buddhistické moudrosti: ,,I cesta může být cíl..." ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Tady to Alice Nellis skutečně vychytala. Ačkoliv je otázka nakolik je to její zásluha a nakolik těží z (jak jinak než) vynikajícího výkonu Ivy Janžurové v interakci s jejími skutečnými dcerami. Igor Bareš se taky nenechal zahanbit, a zalidněnost zvláštními postavičkami je přesně taková, jaká by vás napadla u sloganu "Road movie po česku, po žensku". Kdybyste si ten slogan měli představit v tom nejlepším smyslu, samozřejmě:) Mně to víc než vyhovovalo. 80% ()

Galerie (25)

Zajímavosti (13)

  • Iva Janžurová dlouho odmítala hrát v tomto filmu spolu se svými dcerami (Theodora Remundová, Sabina Remundová), protože se bála toho, že by její dcery byly nařčený z toho, že si je jejich matka prosadila do filmu. S rolí souhlasila až poté, co ji režisérka Alice Nellis přemluvila s tím, že ve filmu potřebuje využít jejich reálného rodiného vztahu. (Chevees)
  • Zatímco do svého debutu Ene bene (1999) obsadila režisérka Alice Nellis do velikých rolí mnoho neherců, v případě tohoto filmu se naopak rozhodla řadu rolí malých ozvláštnit známými lidmi jako Anna Geislerová (slečna ze škodovky), Jiří Macháček (Vítek), Kryštof Hádek (mladík ze škodovky) či Dan Bárta (Lubor). Svůj myšlenkový proces popsala: "Neherce v Ene bene jsem udržovala v minimalistické pozici, ale zato tam byli celou dobu. Fungovali tam jako typy, kterých si můžeme užívat a jejichž podstaty se tím lze celkem snadno dobrat. Výlet je ale docela jiný film než Ene bene. Tady se něco stane, něco důležitého, jinak by to ve filmu nebylo, a my musíme jít rychle od toho. Scény, ve kterých se někdo objeví a pak zase rychle zmizí, jsou velmi důležité a v tu chvíli bylo nutné takovou postavu obsadit člověkem, který bude výrazný typ a který rychle zafunguje takovým způsobem, že ve chvíli, kdy od toho odejdeme, ale budeme se k tomu vracet nějakými odkazy a dalším vývojem spřízněných postav, tak si ho okamžitě vybavíme. Profesionálové, navíc velmi výrazní profesionálové, proto pro mě byli v zásadě jedinou možnou volbou. Dejme tomu Ilona, na začátku vidíme jednu dvě scény s jejím manželem, kdy jsou doma. Pak odjede, nicméně všechno, co dělá, se toho manžela týká. Nemohla jsem dopustit, aby představitelka Ilony celý film hrála o něčem a o někom, koho si divák není schopný vybavit." (NIRO)
  • Auta s poznávací značkou RAK v Rakovníku nikdy nejezdila. (rakovnik)

Reklama

Reklama