Reklama

Reklama

X-Men: První třída

  • USA X-Men: First Class (více)
Trailer 6
USA, 2011, 126 min

Režie:

Matthew Vaughn

Kamera:

John Mathieson

Hrají:

James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Kevin Bacon, January Jones, Nicholas Hoult, Rose Byrne, Lucas Till, Edi Gathegi, Jason Flemyng (více)
(další profese)

Malému Erikovi, který se s matkou dostal do koncentračního tábora, zastřelí Sebastian Shaw, jenž zde působí jako vyšetřovatel, jeho maminku přímo před očima, aby ho donutil pohybovat s předměty. Erik totiž při svém příchodu do tábora dokázal otevřít silou vůle bránu v okamžiku, kdy ho oddělovali od jeho matky. Ve stejné době malý Charles v bytě svých rodičů v Londýně nachytá v kuchyni ženu, která se vydává za jeho matku, ale když ji obviní, že je zlodějka, žena se změní v malou modrou mutantku Raven. Je po válce a Charles se uchází o místo na univerzitě a doprovází ho krásná žena, jeho kamarádka Raven. Raven také dospěla a umí na sebe brát jakoukoliv podobu. V té době Erik hledá po světě Shawa, aby se mu pomstil. Zároveň agentka americké tajné služby MacTaggertová zjistí, že Shaw je nebezpečný zločinec, který se snaží rozpoutat světovou válku mezi USA a Sovětským svazem. MacTaggertová přijde také na to, že Shaw není jen tak nějaký zločinec; je obklopen podivnými mutanty, které za sebe nechává dělat špinavou práci a kteří disponují schopnostmi, jež obyčejný člověk nemá. MacTaggertová se proto rozhodne najít na univerzitě vědce Charlese Xaviera, aby jí pomohl Shawa dopadnout. Tím není nikdo jiný než onen malý Charles... Charles Xavier díky svým telepatickým schopnostem přesvědčí šéfy ze CIA a je společně s MacTaggertovou do špionáže zapojen. Ve chvíli, kdy se Charlesovi a MacTaggertové podaří Shawa najít, zrovna bojuje s Erikem, jenž ho konečně našel. Shawovi se ale ze souboje podaří uniknout a Charles jentaktak Erika zachrání. MacTaggertová, Charles a Erik se dají dohromady, aby porazili Shawa, o němž teď vědí, že pracuje pro Sovětský svaz... Charles a Erik se rozhodnou najít po světě dostatek mutantů, kteří by jim vedle Raven pomohli v boji proti Shawovi. Několik mutantů se jim podaří objevit a získat pro spolupráci se CIA. Následně se Charles a Erik vydávají do Ruska, aby chytili Shawa. Shaw však vymyslel úskok – do Ruska poslal pouze svou mutantskou pomocnici Emmu a sám připravil s několika dalšími mutanty útok na centrálu CIA. Útok se mu podaří, centrálu dobude a lidské agenty zabije. Následně nabízí mutantům, kteří dosud byli s Charlesem a Erikem, aby se k němu přidali a spolu s ním zničili lidstvo... Na místě také zabije mutanta Darwina, který se nechce vzdát. Na jeho stranu se přidává mutantka Angel a další mutant. Po návratu na základnu jsou Erik a Charles rozhodnuti zbylé mutanty proti Shawovi a jeho poskokům vyškolit. Shaw v Rusku zatím zmanipuluje ruské generály, aby rozmístili rakety na Kubu jako odpověď na americké rakety, které vydíráním amerického generála nechal Shaw rozmístit v Turecku. Zdá se, že USA a Sovětský svaz směřují k jaderné válce... (TV Prima)

(více)

Videa (24)

Trailer 6

Recenze (1 815)

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Film má zápletku jako vystřiženou z komiksů ze 60. a 70. let, což zaručuje výskyt takových naivních atributů, jako je šílený záporák a jeho plán na spuštění 3. světové války, přesto se dílo úspěšně snaží působit co možná nejvíce realisticky, samozřejmě v rámci daného kontextu, tedy komiksové adaptace. Na námětu z pera Sheldona Turnera a Bryana Singera je navíc vidět, že páni autoři mají načteno tak, že mohli operovat s ustálenými komiksovými „dogmaty“, ale zároveň neměli problém si je upravit dle vlastních nápadů. ____ Film se maximálně snaží přiblížit svému zdrojovému materiálu, což se týká jak celkového vyznění komiksů, ve kterých se zdůrazňuje paradox mutantů chránících lidi, kteří se jich ale bojí a nenávidí je, tak i různých drobností, jako například žlutočerných kostýmů, upraveného letadla Blackbird, hlášek typu: „jsme děti atomu“, srovnávání Homo Sapiens a Homo Superior s dvojicí neandrtálec-cromagnonec, a především pak postav. To vše už tu sice bylo, ale ve First Class je to promícháno tak, jak jsme to ještě nikdy neviděli, film je pojatý "dospěle" a vyváženě, působí celkově svěže, a jeho vztah k oněm komiksům ze 60. a 70. let se dá asi nejlépe vyjádřit srovnáním Abramsova filmu Star Trek a seriálu Star Trek: The original series:) ____ Děj se například odehrává na úplném počátku historie mutantů, takže se divák dozví, jaké to bylo předtím, než se Magneto rozhodl strávit zbytek života navlečený do klaunské helmy a stal se největším protivníkem X-Menů, než se Hank McCoy proměnil v modrou kouli chlupů známou jako Beast, než se z Charlese Xaviera stal pan profesor, než tento profesor usedl na kolečkové křeslo … _____ Je logické, že ve filmu jsou k vidění právě takovéto scény. V komiksech se to sice mnohem víc hemží epickými bitevními scénami, v těch ale nikdy nikdo nezemře (čest naprosto ojedinělým výjimkám, jako je smrt Gwen Stacey). (Opačný extrém zase představuje směšně nepovedený snímek X-Men: Poslední vzdor, kde umírají i ty nejdůležitější postavy, ale divákovi je to prostě jedno.) Čímž ale rozhodně nechci říct, že v První třídě nejsou k vidění epické bitevní scény. Jsou, a jsou prvotřídní. Každopádně: v komiksech prostě postavy nestárnou a často ani neumírají, jinak by zkrátka nebylo možné je už desítky let vydávat pravidelně každý měsíc znovu a znovu. Díky potřebě neustále tisknout nová čísla se nápady bezostyšně recyklují, týmy se přeskupují, z padouchů se stávají hrdinové, z hrdinů padouši a často trvá několik čísel, než se vlastně něco pořádného stane. Ve filmech na takového otálení není čas, proto zde uvidíte i několik skutečně radikálních zvratů, jako jsou ty popsané výše. ____ Příběh je celkově dost zručně vystavěný. X-Men se vždy více či méně dotýkali politiky a historických událostí. Například Profesor X je údajně inspirovaný Martinem Lutherem Kingem, a samozřejmě celou historií X-Menů se táhne paralela mezi nenávistí k mutantům a antisemitismem/rasismem. Proto se také v roce 1981 ukázalo, že Magneto je Žid, který přežil koncentrační tábor (čímž se mohla důkladně rozvinout jeho psychologie a odůvodnit nenávist k lidem). Do této koncepce naprosto perfektně zapadá nápad zasadit příběh do roku 1962 a vlastně celý děj nechat točit kolem takzvané Kubánské krize týkající se rozmístění amerických raket v Turecku a sovětských raket na Kubě. To zahrnuje také použití historických záběrů prezidenta Kennedyho a celkově pokus vtisknout filmu feeling 60. let. (Některé scény jednoznačně evokují tehdejší bondoky). V tomto směru lze jenom litovat, že tvůrci nešli ve svém úsilí ještě dál, měli klást mnohem větší důraz na dobovou módu a tehdejší technické vymoženosti (pohon jaderné ponorky tu vypadá, jako kdyby ho navrhoval Tony Stark). Každopádně z dnešního pohledu oplývají 60. léta určitým nádechem fantastiky, který se svým způsobem do komiksové adaptace perfektně hodí. Je to doba, kdy svět stál na pokraji zkázy, studená válka vrcholila, a strach z jaderného konfliktu byl naprosto hmatatelný. Tehdy se mohlo stát cokoliv, třeba i to, že do Kubánské krize vstoupí mutanti. _____ Ačkoliv film se na první pohled točí především kolem vzniku týmu mutantů známého coby X-Men, ve skutečném středu dění stojí Magneto, respektive Eric Lehnsherr, a jeho honba za pomstou. Magneto je v tomto filmu natolik dominantní postavou, že by se snímek rovnou mohl jmenovat X-Men Origins: Magneto. Ostatně Bryan Singer se nijak netají tím, že při vymýšlení První třídy použil hodně myšlenek z tohoto projektu, poté, co byl Magnetův samostatný film zrušen. Působivosti Magneta ještě přidává perfektně obsazený Michael Fassbender, stejně dobrý výkon předvádí jeho nemesis v podání Kevina Bacona. Sám Xavier hraje spíše až třetí housle, ale vadí to? Vůbec. _____ First Class je prostě povedený film, a vůbec nevadí, že se jedná o "obyčejný" letní popcorn. () (méně) (více)

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Viděla jsem jen jedničku, ale prej to nevadí - nevadilo. Už od začátku si mě samozřejmě omotal Bacon, který je tu vážně klasa (doufám, že odtud název filmu!§), ale hezky jim to slušelo i v trojce s chlapem Fassbenderem a chlapečkem McAvoyem. Mimochodem, když je řeč o trojce, celým filmem se line krásné homosexuální pnutí (Martin Mrhálek approves). A když jsme u těch homosexuálů: klučina sedí na samotce, vypadá jak Adonis a Barborka si říká, co asi bude mít za úžasné schopnosti. Klučina se jme předvést své schopnosti, všichni mají ustoupit, klučina předvádí své schopnosti a Barborka vidí, že je to vlastně přiteplený gymnasta, který rozvlněnými boky točí obručí. Jednoznačné zklamání filmu! Jinak jsem pořád rozjímala, jestli je víc odporného patosu (už mám na něj celkem účinný filtřík) tady, anebo v jedničce. Ale ono je to asi jedno, na obojí se celkem dá koukat, nenudí to a uteče to. Ale kdybych měla srovnávat filmy podle kemiksů, rozdíl mezi X-Meny a třeba takovým Iron Manem je ten, že on všechny ty barevné, komické a věčně uplakané mutantíky hravě schová do svých olbřímích koulí. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Fanoušci komiksových blockbusterů mohou zůstat v klidu. Moje jediná hvězdička neznamená, že by byli jakkoliv ochuzeni o tučnou porci triků, akce a dobrodružství svých oblíbených hrdinů, podanou nesporně na řemeslně slušné úrovni. Souvisí především s tím, že adaptace superhrdinských komiksů patří k žánrům, k nimž mám vyloženě záporný vztah. Považuji se za racionálního člověka a upřednostňuji vědeckou metodu při zkoumání okolního světa. Superhrdinský komiks mě vždy odpuzoval svým úzkým propojením se sférou paranormální mystiky. Výjimečné schopnosti superhrdinů vycházejí z náboženských představ a jejich svět stojí na myšlence rituálních nadpřirozených sil. Vědecké objevy a technika slouží obvykle jako pouhé rekvizity a superhrdinové z X-Menů mají mnohem blíž k pohanským bohům než k postavám mého oblíbeného žánru sci-fi. Supermani a X-Meni to tedy u mě mají mimořádně těžké. Pokud u mě přece jen chtějí zabodovat, musí přijít s podstatně hlubší psychologií, než jaká je zvykem u běžných blockbusterů (v X-Men: První třídě má bohužel psychologie postav rozměr letící kulky), a s propracovanými charaktery (v První třídě i tak zásadní rozhodnutí jako přidat se na určitou stranu barikády vypadají, jako by si jejich aktéři právě hodili mincí). Režisér musí přijít s rafinovaně strukturovaným vyprávěním (srovnejte si neskutečně vymazlené intro ze Sniderových Strážců s Vaughnovou První třídou, ze které je cítit popkorn na dálku). Rozumím tomu, že k žánru nezbytně patří nadsázka, ale i tady oceňuji střídmost a dávám v rámci možností přednost dodržování přírodních zákonů. Posledním hřebíkem do rakve je Vaughnova schopnost vycházet vstříc potřebám zábavychtivých puberťáků. S teenagery to zkrátka umí, ale u mě přesně s tímhle naráží, jednoduše nepatřím do jeho cílové skupiny diváků. Celkový dojem: 25 %. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejlepších filmových komiksáren vůbec, vedle níž AVENGERS vypadají jako chudý a retardovaný příbuzný. Inteligentní, nápadité, napínavé, sexy, plné silných scén a zapamatovatelných akcí, perfektně pracující s výborně obsazenými a zahranými postavami i s jednotlivými superschopnostmi. Obzvlášť filmařsky skvostnou shledávám scénu popravy Kevina Bacona a "TO JSI UDĚLAL TY, ERIKU." mi spolehlivě vžene slzy do očí. Ještě že Marvel prodal licence na X-men a Spider-mana a nepotopil své nejlepší akvizice svým rutinním zpracováním. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Tak nějak jsem čekal, že Meťjů Nakope prdel i Iksmenům. Můj předpoklad byl natolik optimistický, že jsem dokonce nelenil a podělil se o značnou skývu chleba vezdejšího s místním zlodějským multikinem, aniž bych netrpělivě vyhlížel na těch fuj, fuj sdílecích serverech nějakou dívatelnou ilegální kopii, kterou bych okradl ty ubohé, živořící umělce o pár nul na jejich nuzných honorářích. Ačkoliv se tak nestalo, ani moc nelituji toho, že mé děti budou kvůli této neuvážené investici týden hladovět a já budu muset odbouchat pár přesčasů u pásu. Vónova noha při kopu uvízla "jen" ve standardu hutných, řemeslně perfektně zvládnutých komiksových adaptací a já se konečně dozvěděl, mimo to, že by se dala docela zdařile ošukat i úplně modrá kikina se žlutýma očima, jak to ve skutečnosti bylo s vyřešením Karibské krize, proč má Magneto na hlavě nočník, jak dopadl vzdušný souboj Ječivce a Masařky či jak se Profesor X nominoval na telepatickou paralympiádu. Jediný estetický šok jsem utrpěl z obsazení toho slizkého Skřeta MekEvoje, z něhož mi natékají sliznice a objevuje se atopický ekzém. Ten byl ale naštěstí plně zastíněn velkolepým návratem pana Slaniny do áčkových vod a dokonalou kreací Herr Fassbendera, který i se svým čistě árijským vzhledem zvládl židovského hocha jako černoch Ježíše v seriózní biblické adaptaci. ()

Galerie (172)

Zajímavosti (82)

  • Na začátku filmu dá Shaw (Kevin Bacon) mladému Erikovi (Bill Milner) 5 nacistických marek z roku 1934. Tyto mince se však razily jen v letech 1936 až 1939. (Miro_CZ)
  • Sovětští vojáci na kontrolním stanovišti prohledávají náklaďák a na sobě mají zásobníky v sumkách pověšených na hrudi. Něco takového v té době neexistovalo, ani v jiných armádách. Sumky pro zásobníky do AK-47 se vyráběly buďto na rameno nebo k opasku. (grovik.net)
  • Michael Fassbender sa mnohým zdal do úlohy Magneta príliš starý. Na konkurz prišiel s fúzmi, čo ho robilo ešte starším, ale Matthew Vaughn si presadil svoje a do úlohy Magneta ho predsa len dostal. (gogo76)

Související novinky

Sedmá Mission nabírá posily

Sedmá Mission nabírá posily

12.01.2020

Sedmý film v sérii Mission: Impossible dorazí 23. července 2021, o režii se znovu postará Christopher McQuarrie, který si zároveň napsal i scénář. Jako bonus pak natáčí sedmý a osmý díl zároveň,… (více)

Seznamte se s novým MacGyverem

Seznamte se s novým MacGyverem

22.03.2016

James Wan, režisér Saw nebo Rychle a zběsile 7, se řadu let snažil dostat MacGyvera na velké plátno. Seriálová klasika to tam nakonec nedotáhla, Wan ale rozjel alespoň televizní reboot, který právě… (více)

Co čeká Jennifer Lawrence?

Co čeká Jennifer Lawrence?

14.10.2015

Jen málokdo by asi polemizoval o tom, že je teď nejviditelnější mladou herečkou Jennifer Lawrence. Hvězda Hunger Games a X-Menů se od svých 22 let chlubí Oscarem, nijak ji to ale nevede k tomu, aby… (více)

Comicsové Mýty mají scenáristku

Comicsové Mýty mají scenáristku

20.01.2015

Stříbrnému plátnu střídavě kralují comicsové adaptace od Marvelu a DC, neměli bychom ale zapomínat ani na Vertigo. Dospělácká odnož DC nám dala filmy jako Constantine, Dějiny násilí, V jako Vendeta… (více)

Reklama

Reklama