Reklama

Reklama

Sociální síť

  • Česko The Social Network - Sociální síť (více)
Trailer 1
USA, 2010, 120 min

Režie:

David Fincher

Předloha:

Ben Mezrich (kniha)

Scénář:

Aaron Sorkin

Kamera:

Jeff Cronenweth

Hrají:

Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield, Brenda Song, Rooney Mara, Max Minghella, Armie Hammer, Joseph Mazzello, Melise, Natalina Maggio (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Mark Zuckerberg je mladý student Harvardu, který je posedlý elitními kluby. Umí programovat jako nikdo, jeho povaha je velmi zvláštní, ale přesto geniální. Rozchází se s ním přítelkyně Erica a jeho reakce na sebe nenechá dlouho čekat. Na svém blogu na internetu ji okamžitě zesměšní a zároveň jen tak z nudy vytvoří server, na kterém se hodnotí atraktivita různých dívek ze školy. A protože Harvard nemá společnou ročenku, musí Mark hacknout weby různých kolejí a fotky z nich získat. Server slaví obrovský úspěch a připojuje se na něj během jediné noci stále více studentů. Tento postup se ale nelíbí správcům harvardské sítě, která pod tak obrovským náporem spadne. Na Marka čeká trest v podobě podmínečného vyloučení ze školy. Marka si ale díky tomu všímá trojice studentů, bratři Winklevossové a jejich společník Divya Narendra. Ti společně hledají programátora, protože chtějí vytvořit sociální síť studentů Harvardu.
Mark jim sice spolupráci slíbí, ale ve skutečnosti se rozhodne na projektu spolupracovat se svými přáteli. Finančního ředitele v tomto projektu by měl dělat Markův přítel Eduardo. Ten s nápadem souhlasí a zakládají Facebook. Mark na Eduarda žárlí, protože mu nabídne členství Markův vysněný elitní harvardský klub. Mark neustále ruší schůzky s bratry Winklevossovými a jejich společníkem a chlapci postupně zjišťují, že jejich programátor realizuje jejich plán bez nich. Naštvou se a nakonec se rozhodnou podat na Marka žalobu. Facebook se mezitím těší stále větší oblíbenosti a Mark se rozhodne, že je na čase začít expandovat i na ostatní vysoké školy v zemi.
Stále více uživatelů se připojuje, Mark s Eduardem přijímají další programátory na práci a Eduardo vkládá do společnosti kapitál. Eduardo soustřeďuje svůj zájem na potencionální investory, Mark tuto potřebu ale nemá a nesouhlasí s možností reklamy na Facebooku. Větší důležitost přikládá schůzce s mužem jménem Sean Parker, který kdysi založil dvě internetové společnosti. Mark je z muže na první pohled unesen, Eduardo jeho sympatie nesdílí. Nicméně se nechá přemluvit, aby zafinancoval pracovní výlet Marka a několika společníků do Kalifornie, kde by mohl mít Facebook podle Marka slibnou budoucnost. Eduardo má několik pracovních schůzek v New Yorku, takže netuší, že v Kalifornii se mezitím rozjíždí velká spolupráce mezi Markem a Seanem. Sean slibuje pomoc s rozšířením Facebooku na další kontinenty a nutno podotknout, že se mu to daří. Když tuto skutečnost zjistí i bratři Winklevossové, jsou vzteky bez sebe a jsou odhodláni Marka zničit... (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 922)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Unesený nejsem, ale jedna věc se mi na filmu líbila - svým pojetím je totálně "anti-facebook", když klade důraz na "hmotnost" filmového jazyka, na precizní výstavbu dialogů a i rychlé kombinování časoprostorových rovin. Díky tomu působí jako zaujatá, ale s odstupem činěná výpověď o jednom sociálním fenoménu, o skupině lidí, kteří dnes utváří společnost stejně výrazně jako státní aparáty. Časté srovnání s "There Will Be Blood" beru, i když tady Fincher na celé čáře prohrává. Zuckerberg a Plainview jsou postavy společné svou vášní pro prchavou esenci, ale v tomto ohledu dokázal PTA sestoupit mnohem hlouběji než David, který jako by byl občas okouzlený povrchním kouzlení (např. závody veslic, esteticky strhující, ale jaksi mimo koncept) a především limitovaný tím, že Sorkin z pochopitelných důvodů nemůže být v Markově psychologii až tak kontroverzní. Chtě nechtě tak motivace pro celý sociální experiment vyznívá přeci jen dost konstruovaně. Jinak ale všechna čest - na to, že jsem dvě hodiny sledoval lidi, jimž nerozumím a jimiž svým způsobem pohrdám, jsem se výtečně bavil a mnohé pochopil. A bez skrupulí říkám: Zuckerberg je možná podivný hajzlík, ale rozhodně velký frajer. Svou asociálností vystihl něco, co je v lidské psýché a společnosti přítomné od pradávna. ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Můj vztah k The Social Network (TSN) se rodil poměrně komplikovaně. Bezprostředně poté, co jsem film viděl koncem loňského roku v kině, jsem sice věděl, že jsem se setkal s něčím absolutně precizním a výjimečným, ale nedokázal jsem si nějak rozumně odůvodnit proč. Navíc jsem měl problém vyrovnat se s chladnou odtažitostí filmu, která je tu patrná víc než kdy jindy u Finchera, a také s poměrně náhlým koncem. Až napodruhé, kdy jsem věděl, do čeho jdu, to do sebe všechno zapadlo a je mi jasné, že TSN s časem už jenom poroste. Přestože by se v tuto chvíli mohlo zdát, že o tomto filmu už bylo řečeno vše, pokusím se přece jen o několik svých poznámek. ___________ Faktem je, že nerdi se sice už před časem nadobro stali součástí popkultury a plnohodnotnou cílovou skupinou, na kterou začal cílit i Hollywood, ale nikdy se jim nedostalo takového portrétu jako tady. Vezměme si, které postavy jsou nejvíce charakteristické pro tento fenomén: Sheldon z TBBT, Michael Cera (Scott Pilgrim a další, v podstatě všechny jeho role), některé postavy od Apatowa. Všechny nesou větší či menší komediální podtón, kde se sice berou v úvahu typické "nerdí" vlastnosti, ale buď se z jejich absurdního vyobrazení nepokrytě střílí, nebo se považují za slabost, kterou je třeba překonat (a např. získat holku). Eisenbergův Zuckerberg sice zdaleka není dokonalý a trpí těmi samými "charakterovými vadami" (neschopnost empatie, sociální neobratnost, pocit nadřazenosti, sklony k autismu), ale právě díky nim (ne navzdory) dokáže stvořit nový celospolečenský fenomén a mít navrch v soudních tahanicích. Je jenom logické, že principy, na kterých (teoreticky) fungují vztahy ve společnosti, dokáže odhalit a využít jich ten, kdo se jich neúčastní (nerd) a může tedy z odstupu vše pozorovat. Asociálnost vede ke kreativitě. V tomto ohledu je "Facebook movie" skutečně jistou aktualizací Občana Kanea, když klasický, ryze americký narativ "Rise to Power" (vzestup k moci) spojuje s dnešním zeitgeistem. ___________ Oblíbené klišé, které říká, že TSN zároveň vystihuje, jak v novém století komunikujeme, je do určité míry zcela jistě pravdivé. Neuvěřitelně svižné dávkování informací dosahuje vrcholu v jedné z úvodních sekvencí, kdy Zuckerberg programuje Facemash a zároveň o tom bloguje. Jeho multitasking se zrcadlí v kulometné rychlosti střihu a monologů, které obsahově ani kvantitativně nelze pojmout a ani to není režisérovým cílem. Podobně formálně radikální byl i Gamer, jehož nepřehlednost rychle po sobě jdoucích záběrů téměř vytvářela nový estetický tvar a symbolizovala nemožnost se plně orientovat v zahlceném virtuálním prostoru. Ve filmu je také neustále přítomná síla mediální reality, která má v době maximální propojenosti lidstva nebývalý dopad na realitu fyzickou. Hrdinové filmu (především ústřední trio Saverin, Parker a Zuckerberg) tak musejí bojovat nejen sami se sebou, ale také se svým mediálním obrazem, který může jednoduše zničit vše, co do té doby budovali. ___________ Nezvykle minimalistické herectví Eisenberga se soustřeďuje v závěrečném záběru, kde se v jeho obličeji neobjevuje žádný náznak konkrétní emoce a naopak se zde nechává volné pole pro diváka, od kterého se očekává aktivní spoluúčast a záměrně se zde ponechává interpretační nejednoznačnost. ___________ (Bonusové DVD rulez) () (méně) (více)

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Jak mi Fincher přijde preciznější, tak mi přijde prázdnější. Už brzy bude nejspíš úplně nejpreciznější a zároveň nejprázdnější. On odchod z kina s pocitem: "Hm, tak mistr vzal zakázku a zpracoval ji poctivě," nesvědčí moc ani o poskytnuté zábavě, natož případné transcendenci. Nejde o filmovou exhibici, ale exhibicionismus. Social Network představuje geniální lidi od počítačů jako dokonale naplňující prototyp nerda, tedy člověka s nulovou sociální inteligencí, kterého nic od počítače nedostane, s tou výjimkou, že mnohem více chlastají a šukají. Mohou sebevědomě a nabubřele žvanit (zdejší Zuckerbeg) nebo být zajíkavě plyšoví (zdejší Saverin - a je jedno, že neprogramuje). Na Harvardu vůbec, zdá se, studuje pouze banda fetujících, mrdajících, chlastajících géniů, kteří pohrdají obyčejným člověkem, leč vymetou každý komín s pěkným okolím - ovšem ta necitlivá banda v mžiku i přes přeplněný společenský život podlehne kouzlu fejsbůku. Obzvláště zrůdným způsobem jsou tu zobrazeny ženy, jež nejsou než kurvy provlhlé od toho, jak si do vagíny neustále strkají jeho "peníze" a "úspěch". S výjimkou Eriky, která má nadzjevně ztělesňovat tu zdravou, nám normálním vlastní opravdovost. Tak se pěkně poplácejme po ramenou a řekněme si: "No jóó, oni jsou možná geniální a mají prachy, ale my jsme stejně lepší jako lidi. Taky šťastnější." Když se to pěkně ozvučí, ohudbí, jezdí se kamerou semhletámhle, hlavně svižně, což se řekne i v střižně a: "Staccatózně žvaň a mel, Zuckereisenbergu!" toto letí, jéje, viďte? Tohle nepovažuji za generační ani žádnou jinou výpověď, ale za podbízivost. *** hvězdy, páč jsem to Fincherovi první půlku filmu žral i s navijákem a teprv pak se udice přetrhla. ()

Viktooorka 

všechny recenze uživatele

I moje maminka ví co je to facebook, takže ano, je to fenomén, který kolem sebe víří spoustu peněz a spoustu problémů a proč? Páč lidi jsou svině :o) Taky bych byla,.. Oprava.. Jsem! Hned si to napíšu do statusu.. Malý moment.. Už jsem zpátky, takže.. Na jednu stranu je příjemné sledovat, jak si jeden chytrý kluk vyrovnává s rozchodech a tak si zvyšuje své ego, což nebylo potřeba, ale nebýt toho, kam bych psala, že jdu zrovna čůrat? Povídat si sama pro sebe už bylo hloupé.. Ale na druhou stranu, muselo ti to chlapče trvat tak dlouho? Tolik dlouhých nesrozumitelných dialogů jsem nezažila ani při vlastní maturitě ze sociální politiky. Ale neboj Daví, natočil jsi opět dobrý film, opět jsi odvedl dobrou práci, to já jen závidím, že budeš mít další miliony na kontě jako tenhle mladý miliardář a já zase nic.. Holt budu muset taky něco vymyslet, hned si na fb hledám parťáka, s kterým se budu za pár let soudit :o) ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Zuckerberg nás naučil vtlačit život do statusů. Aaron Sorkin jeho život a dílo na oplátku vtlačil do story o ambiciózním nerdovi, který chce uspět, aby přestal být asociálem. Je to mistrná dramatizace skutečných událostí, luxusně rozepsaná do svižných dialogů, přepečlivě zrežírovaná a bez výhrad zahraná. Napodruhé mi to do sebe zapadlo ještě líp, v těch scenáristických finesách se projevuje dokonalé umění zkratky a charakterizace postav a situací, tak aby obstály v rámci jednoho snímku a zároveň měly bez nadsázky existenciální přesah. K absolutoriu mi schází jen nějaký moment nebo parametr filmu, který by se mnou vyloženě zamával. Fincherovy filmy jsou perfektní, bez zaváhání letí před očima. Ale jeho poslední tři vypiplané kousky mě už nezmasakrovaly tolik jako svého času Klub rváčů nebo Sedm - nejen že v nich nejsou tak vděčné divácké momenty, ale hlavně už nemají tu návykovou dravost a živelnost. Točí je starší, zkušenější a paradoxně snad až příliš vyspělý, nechybující, a proto trochu odtažený tvůrce. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (71)

  • Dvojčata Tyler a Cameron Winklevossovi (Armie Hammer) mají na Facebooku profil. (Timak)
  • Eduardo Saverin (Andrew Garfield) nebyl až taková oběť Zuckerbergovy (Jesse Eisenberg) hamižnosti. Film je založený na knize Bena Mezricha „The Accidental Billionaires“, jejíž vznik Saverin podle všeho inicioval. Obsahuje nejen celé kapitoly, které jsou téměř beze změny zfilmovány (Zuckerberg jde v županu za investory, scéna Saverinova odchodu z firmy apod.), ale především pohled na celý případ tak, jak ho viděl Saverin. Mimo jiné se zde ale nepíše o tom, že v okamžiku, kdy Saverin odstřihl společnou firmu od peněz, musel Zuckerberg táhnout provoz ze svého, případně, že si na Facebook bez vědomí svého přítele dával reklamu na vlastní soukromé projekty. (Lex Luthor)

Související novinky

Fincher chystá film se scenáristou Sedm

Fincher chystá film se scenáristou Sedm

24.02.2021

Tak se zdá, že starý dobrý David Fincher se přece jen vrací. Režisér pecek jako Sociální síť či Zodiac totiž nejenže chystá nový film, zároveň se ale bude jednat o temný thriller z pera scenáristy… (více)

Příběh GameStopu na velkém plátně

Příběh GameStopu na velkém plátně

01.02.2021

Studio MGM zakoupilo práva na chystanou knihu The Antisocial Network od spisovatele Bena Mezricha. Ten přitom knihu oznámil na konci minulého týdne, a to přesto, že její příběh vlastně stále probíhá… (více)

Jak to vypadá s pokračováním Sociální sítě?

Jak to vypadá s pokračováním Sociální sítě?

08.10.2020

Snímek Sociální síť Davida Finchera a Aarona Sorkina patří mezi jedny z nejlepší životopisných dramat vůbec. Právem taky získal tři Oscary za Adaptovaný scénář, Střih a Hudbu skladatelů Trenta… (více)

Dočkáme se pokračování Sociální sítě?

Dočkáme se pokračování Sociální sítě?

13.01.2019

Jen málokterý film se může chlubit tak perfektní kombinací režiséra a scenáristy, jako byla Sociální síť z roku 2010. David Fincher (Sedm, Zodiac) a Aaron Sorkin (Pár správných chlapů, Steve Jobs)… (více)

Reklama

Reklama