Reklama

Reklama

Žut

  • Západní Německo Der Schut (více)

Obsahy(1)

Jméno Žut vnáší do srdcí obyčejných lidí děs a hrůzu. Bandita, který se takto nazývá, za pomoci svých pohůnků ovládá širokou oblast Balkánu a nezalekne se před žádnou odporností, která by mu upevnila jeho moc a bohatství. Jednou z jeho nejnovějších obětí je i francouzský obchodník Galingré. Zprávu o jeho únosu donese k lordovi Davidovi Lindsayovi obchodník s drahými koberci Nirwan. Lord vyhledá proslulého hrdinu zvaného Kara ben Nemsí, jenž si již získal slávu na Divokém západě pod jménem Old Shatterhand, aby ho požádal o pomoc. Kara v doprovodu věrného pomocníka hadžiho Halefa Omara okamžitě vyráží na cestu po stopách banditových pohůnků. Zanedlouho přijíždějí k usedlosti rolníka Oska, kterou napadli a vypálili Žutovi muži jako trest za to, že jim odmítl vydat část úrody. Současně unesli Oskovu dceru Čitu. Ke Karovi se přidává její snoubenec Omar, jenž přísahá pomstu za životy svých blízkých. Čitě se mezitím podaří utéct a zachrání ji Nirwan, jenž ji odveze do svého sídla. Uhlazený obchodník ale není tím, kým se zdá být.
Po ohromném diváckém úspěchu Pokladu na Stříbrném jezeře v produkci Horsta Wendlandta se začal po zlaté žíle v podobě adaptací románů Karla Maye poohlížet také konkurenční producent Artur Brauner. Po právně problematickém snímku Old Shatterhand, který mohl natočit jen díky tomu, že Wendlandtovo výsadní právo na Mayovy indiánky obešel faktem, že film vznikl podle původního scénáře a nevycházel z žádné předlohy, se Braunerova pozornost obrátila k Mayovým románům zasazeným do jiných prostředí než Divokého západu. Na základě odborného posudku, jenž si nechal vypracovat již v roce 1963, pouze několik měsíců po premiéře Pokladu na Stříbrném jezeře, se jako první rozhodl do filmové podoby převést dobrodružstvím a dramatickými zvraty nabitou knihu "Žut", závěrečnou část cyklu "Ve stínu padišáha", zasazenou do balkánské oblasti Osmanské říše. Role Kary ben Nemsího, tedy postavy totožné s Old Shatterhandem, logicky připadla Lexu Barkerovi. Také do dalších partů byli obsazeni populární představitelé a známé tváře z dříve natočených mayovek. Halefa hraje Ralf Wolter, jenž se v roli komické figurky osvědčil již coby Sam Hawkens, a podobně part za všech okolností korektního anglického sluhy připadl Chrisu Howlandovi, představiteli roztržitého Brita Tuff-Tuffa z Vinnetoua. Hlavního záporáka opět ztvárnil italský herec Rik Battaglia a part dívky v nesnázích připadl Marii Versiniové, kterou k velké popularitě katapultovala role Nšo-či. Režie byla svěřena Robertu Siodmakovi, zkušenému řemeslníkovi, který v předchozích desetiletích působil v Evropě i USA a proslul jako autor výtečných noirových snímků Zabijáci a Pláč města, ale i populární dobrodružnou komedií Pirát Vallo či působivým detektivním dramatem z války Noc, ve které přišel ďábel. Finální scénář napsal Georg Marischka, jenž v padesátých letech režíroval tehdejší adaptaci mayovky Karavana otroků. Natáčení opět probíhalo v osvědčené Jugoslávii, tentokrát především v oblasti kosovského města Peć. (Česká televize)

(více)

Diskuze

Kakho-oto

Kakho-oto (hodnocení, recenze)

Je hodně smutné, jak negativně tento film i jeho pokračování nebo "mexické" mayovky hodnotí uživatelé v posledních letech (viz poslední komentáře u těchto filmů). Vypadá to, že nejmladší generace nejsou schopny vidět klady těchto filmů a píší např. o směšnosti akčních scén a blbém humoru. Co třeba ale říct na akční scény v italském westernu Keoma (1976) nebo na "humor" v dílech typu série Piráti z Karibiku (od 2003)? Taky je škoda, že dnešní němečtí tvůrci mají strach natočit orientálního Maye znovu. Zrovna série Ve stínu padišáha nebo V zemi Mahdího obsahují látku, která si přímo říká o natočení. Jenže v těchto dílech jsou také fanatičtí islamisté, zejména v Mahdím...Když točí něco s Vinnetouem, tak zase zcela rezignují na knižní předlohy. Podle mě je to škoda, poněvadž by se určitě nejen v Německu našli filmaři, jež by dokázali natočit mayovky atraktivně i pro dnešní publikum, aniž by urazili starší čtenáře a diváky.

majo25

majo25 (hodnocení, recenze)

Dnes videné prvýkrát, a ni som sklamaný ani prekvapený. Plusom je prekrásna monumentálna hudba, ktorá perfektne pasuje do thto tureckého prostredia, a takisto Hadschi Halef Omar. Mínusom príliš veľa humoru, poslabší zloduchovia a absolutne nepotrební a zbytoční angličania, ktorí mi tam stašne vadili. Rozmýšlal som medzi 3* a 4* (nez tých angličanov určite aj 4*), ale nakoniec si hovorím, že sú lepšie mayovky. Moje hodnotenie: 66%

Kakho-oto

Kakho-oto (hodnocení, recenze)

Kvalitní dobrodružný film, který je silně nedoceněný a podhodnocený. Totéž si myslím i o obou volných pokračováních. I když V říši stříbrného lva je již o poznání slabší snímek.

Reklama

Reklama