Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rok 1948. Drsná a syrová šumavská příroda je kulisou napínavého příběhu o lidech, kteří se po druhé světové válce stali nekorunovanými králi části našeho pohraničí. Jednotka pohraničníků vedená fanatickým poručíkem Kotem se spolu s novým členem strážmistrem Zemanem snaží zlikvidovat převaděče, kteří výborně znají svůj kraj a převádějí lidi na obě strany hranice... (Filmexport)

(více)

Recenze (311)

nervoznideda 

všechny recenze uživatele

vykašlete se na politiku, zaplať pánbů to máme za sebou po válce hodně lidí fandilo komunistům a ti špatní utíkali na západ no coment, ale film je nabit osobnostmi levými Vala Švorcová to byla kočka Holý i slušnými každý ať si šáhne do svědomí kde stál jsem rád že tento film si mohu pustit kdy chci a ocenit práci všech zúčastněních deda :-) PS nebo Větrná hora?! už na začátku filmu je řečeno o neprostupnosti hranic , aby slušní lidi nemohli opustit republiku ad rok 1968 to bylo taky zvěrstvo zdraví deda :-) tak uvodní citát mě vytočil na šumavě začal tvrdý boj o neprostupnost našich hranic k smíchu co ti komouši vlastně chtěli zavřít lidi do jejich bordelu ?my obyčejní lidé jsme to přežili chci blejt:-)24.10.2018 vala komunista jiřina taky ale byla to kočka snad při milování neměla v posteli stanovy KSČ:-) holý taky vůl ale stejně je mám rád deda:-) a dá se na to koukat i dnes tj 23.5.2019:-) ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Je to zvláštní a ty co mne znají to jistě udiví, ale Krále Šumavy jsem dnes viděl poprvé. A to si libuji ve filmech z padesátých let. Je to asi podobné jako kdyby milovník komedií viděl až nyní Marečku podejte mi pero. No, je to tak. Čekal jsem všelicos a dostalo se mi více než koukatelného filmu. Samozřejmě může za to Kachyňa i děsuplné ztvárnění Šumavy. Ta opravdu umí být taková, s hustými mlhami, rašeliništi, polorozpadlými hřbitovy i opuštěnými hamry. Sám ji dobře takovou znám. A co teprve tenkrát! Po divokých odsunech Němců, kdy zahrady zarůstaly, domy a samoty pustly a vše si brala příroda zpět. Do toho všeho vsadil režim příběh o agentech a převaděčích, bývalých pašerácích. A o naší chrabré pohraniční stráži bránící republiku lidu, který si v roce 1948 jako jedinou vůdčí stranu zvolil KSČ. Skutečnost byla samozřejmě jiná. Samosebou divoké hvozdy Šumavy byly jedním z posledních míst, kudy se dala rudým morem naplno zasažená republika opustit. Nejden z našich letců, duchovních či naše inteligence tudy prchala do spásné náruče svobodného světa. To se soudruhům nelíbilo a tak museli zdůraznit jak to s přecházejícími je a západní agent, to je na lid dobrý strašák! Jednu falešnou hranici dokonce postavili sami! Prchající tak tu skutečnou ani nepřeběhli. Mne však udivuje, že tato dosti tendeční zápletka byla točena až tak pozdě. Rok 1959 je totiž už daleko za dobou budovatelských filmů plných rozjařeného nadšení, pětiletek a honu na všelikajé zakuklené tovární a západní agenty. Udělat z agentů ,,jen'' pašeráky, oprostit jej od ideologie, mohl to být hodně dobrý film. Já chápu, že zadání bylo jasné a tak Kachyňa dělal co uměl a udělal to slušně. A koneckonců kdo o tom nic neví, té propagandy si tam možná ani nevšimne... Herci hráli výborně, hlavně Lukavský, Vala a po hříchu i soudružka Švorcová. Dávám za tři šlépěje v rašeliništi! * * * ()

Reklama

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Král Šumavy je na 50. léta zručně natočený film, funkční i dodnes. A já jsem ochoten si ho vychutnat. Ano, VÍM o tom, že je je ideologicky deformovaný ( hrdinní pohraničníci, převaděči jako zločinci ), ale v tomto příběhu to ani za mák nevadí. Nedočkal jsem se ani jediného agitačního komunistického hesla nebo trapného schematu. Stačí, když film budete brát jako dobrodružný příběh. Kdybch měl filmy posuzovat jen podle ideologické nebo historické správnosti, tak bych musel nasázet spoustě po filmové stránce dobrých filmů odpad! ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nesústredene som si pripomenul tento významný film, s ktorým má väčšina užívateľov seriózny problém. Po filmovej stránke, atmosférou, exteriérmi, kamerou je to vynikajúce dielo, a to nielen na svoju dobu. Kachyňa sa do konca života nenaučil nakrúcať mizerné filmy. Ale je tam aj druhá stránka, ideologicko-propagandistická. Na priemyslovke sme sa učili o semipermeabilnej (polopriepustnej) blane. Takí by mali byť pohraničiari. Von áno - dnu nie. Lenže oni po "kopečkároch" strieľali s rovnakým zaujatím, ako po zlých imperialistických agentoch. A tam sa už musím brzdiť, aj keby išlo o filmársky geniálne dielo.Takže horko ťažko tri hviezdičky, lebo Karla Kachyňu mám rád a neviem sa rozhodnúť, či by bolo lepšie, ak by Kráľa Šumavu nenakrútil. ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Znovu jsem se podíval, už tehdy se mi zdálo, že to určitě bylo jinak. Věřím, že v obrazu doby (komunistické moci) Karel Kachyňa nemohl mít v hlavě kompas na pravdivé informace. Důkazem toho budiž fakt, že skutečnou pravdu znala pouze tajná policie. Navíc se to muselo točit podle scénáře Rudolfa Kalčíka. Na druhou stranu i přes pokroucený obraz Krále Šumavy, jde o profesionálně natočený film. Nasnímaná pochmurná Hamerská slať a spleť holých větví v závoji mlh v hlubině času je mocné kouzlo filmu. Dovedla jaksi utlumit ten ideologický balast. Proto si nemyslím si, že je to vyloženě špatný film. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (28)

  • Ve filmu dotvářel atmosféru starý hamr (mlýn), který bylo nutno postavit přímo na místě natáčení. (M.B)
  • V roce 1948, kdy se příběh odehrává, ještě žádná vojska pohraniční stráže neexistovala. Hranice byla hlídána jen jednotkami SNB, a to velmi špatně vyzbrojenými. Teprve po roce 1950 jim začíná pomáhat armáda. Dne 11. července 1951 schválilo Národní shromáždění zákon č. 69/1951 Sb., o ochraně státních hranic, který svěřil ochranu státní hranice do působnosti Pohraniční stráže. (sator)
  • Při scéně, kdy se filmová postava prodavačka Marie Rysová v podání herečky Jiřiny Švorcové topí v močálu, měla Jiřina Švorcová kolem sebe obmotaný provaz, za který jí filmaři stáhli, jak sama uvedla tak trochu proti její vůli, pod vodu. Jak sama tato herečka později řekla, byla to pro ní nejhorší natáčecí scéna z celého filmu, jelikož musela překonat velký odpor z potopení se pod hladinu. Vve skutečnosti se scéna nenatáčela v exteriérech, nýbrž ve filmovém ateliéru, kde byl v bazénu vytvořen umělý močál. (Lynette)

Reklama

Reklama