poster

Hlava 22

  • anglický

    Catch-22

  • slovenský

    Hlava 22

Komedie / Válečný

USA, 1970, 122 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Oskar
    ***

    Hlava 22. Vojenský postulát zformulovaný tak absurdně jako něco, co si za zvlášť trudného večera vymyslel Franz Kafka. Inu, ani Hellerova předloha mě bůhvíjak nedostala, ale film mě vyloženě zklamal. Kniha je napsaná jako soubor portrétů roztodivných osobností, které potkává kapitán Yossarian a které mají společné jen to, že se žádný nehodí pro armádu. Film ji zadaptoval epizodicky (a s dechberoucím obsazením, to tedy ano), ale Yossarian má svůj vlastní lineární příběh, takže se v epizodách těch ostatních často vůbec nevyskytuje a vyznívá díky té neúčasti trochu jako sobec, kterého celý film nezajímá nic víc než vlastní propuštění, padni komu padni. Asi by to chtělo víc nadsázky a méně ušlechtilé snahy odsoudit válku, protože dojem je pak stejně neslaný nemastný jako po poslední epizodě MASHe "Sbohem a amen", kde najednou utichla odbojná legrace a na poslední chvíli se začaly řešit vážné věci. 60%(30.11.2006)

  • BadoXXII
    ****

    Knihu milujem (z toho aj to XXII v mojom mene). Jej zložitosť však odradila nejedného čitateľa (veľa známych ju odložilo po pár prečítaných stránkach). Film preto pre ľudí, ktorí knihou nie sú poznačení, môže predstavovať poriadny zmätok. Osobne by som to nazval takým milým bonusom pre obľúbencov Hellerovho najlepšieho diela. Bonusom, ktorý obsahuje pár humorných a aj vážnejších scén podľa predlohy, ale verným opisom sa nazvať nedá. Mike Nichols to natočil v podstate kvalitne a nemám veľmi výhrady. Oveľa radšej však siahnem po knihe.(12.4.2009)

  • Paldini
    *****

    To, co na začátku vypadá jako komedie, kde jeden absurdní dialog střídá ještě absurdnější, se brzy mění ve velmi silné protiválečné drama, kde vysocí důstojníci získávají slávu tím, že posílají vojáky stále častěji do sebevražedných misí. Ti samí důstojníci berou válku jako výnosný obchod a zneužívají svého postavení k vlastnímu obohacení. Z vojáků se mezitím stávají šílenci, násilníci, vrazi a sebevrazi. I když film končí alespoň s malou optimistickou nadějí, vůbec mi nebylo dobře z toho, co jsem hlavně v poslední půlhodině viděl. Po tomhle filmu si musí opravdu každý říct, že válka je kurva.(3.2.2006)

  • HAL
    ****

    Válka je vůl, lidi jsou blázni a vůbec je to všechno tak nějak nalevačku. A bejt normální je vlastně ta největší šílenost jaké se můžete dopustit. O tom všem je Hlava 22, jeden z nejznámějších protiválečných románů, který tak trochu geniálním způsobem chrlí humor absurdnější než je reálně možné, který se čtenářem vytře podlahu a donutí ho smíchy skoro zemřít... a pak ho protáhne takovými depresemi že si přeje aby předtím chcípl úplně. Nichols se toto pokusil přenést na plátno a povedlo se mu to jen částečně - homor tu je, absurdnost taky, zdrcující poslední třetina už ale moc ne... i kniha je hodně útržkovitá a vyprávěná nechronologicky, ale film je tímto díky své krátkosti velice poznamenaný a nedokáže ani zdaleka přenést na diváka tak silné pocity jako kniha... a nedokáže se vyrovnat ani svým způsobem velmi podobnému Altmanově MASHi ze stejného roku. 7/10(19.6.2008)

  • Djkoma
    ***

    Těžký film. Nečekal jsem takovouhle záležitost, i když vzhledem k režisérovi Miku Nicholsovi jsem měl očekávat trochu jiný film než je obvyklé. Jeho praktiky a někdy jeho divadelnost působí ve filmech rušivě a je schopna celý film poslat do kytek. Hlava 22, která vychází ze slavné knihy od Josepha Hellera. Hlavní myšlenka a to jak se v Americké armádě posuzuje bláznovství vám ve filmu je několikrát vysvětleno. Kdo vydrží sledovat celý film bude na konci odměněn opravdu skvostným koncem. Bohužel cesta k němu je plná nástrah v podobě nudy, překombinovanosti a přílišného černého humoru, který na začátku potěší a rozesměje(pád bombardéru), ale ke konci otravuje.(22.11.2006)

  • - Během natáčení tragicky zahynul druhý asistent režie, který doplatil na to, že odmítal být jištěn bezpečnostními popruhy při náročné bombové scéně. Spadl přímo z letadla, když dával pokyn druhému máváním ruky. (don corleone)

  • - Jde o první americký film, ve kterém je vidět herec na toaletě - Martin Balsam. Deset let předtím se objevil vůbec poprvé v americkém filmu záchod jako takový, byl to film Psycho. V obou "toaletových" snímcích hrál Anthony Perkins i Martin Balsam. (don corleone)

  • - Původně nebyla ve filmu vůbec žádná hudba. (don corleone)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace